Hej.
Jeg har fået en underlig metallisk lyd under ventildækslet i venstre side (ved tandremmen). Lyden er svær at beskrive, men lidt metallisk/klirrende/skurrende (meget lig lyden af et dårligt leje feks. i en generator). Det er mest tydeligt, når motoren bliver VARM (man hører det faktisk ikke ved kold motor).
Alt er i dag blevet checket. Først blev v-remmen til servostyring afmonteret --> samme lyd. Dernæst blev rib-remmen afmonteret (til vandpumpe og generator) --> stadig samme lyd. Så blev tandremmen afmonteret og remstrammerhjul checket (remmen blev skiftet for 1000 km siden). Intet så ud til at fejle noget.
Som sagt lyder det mest som om, at lyden kommer lige under ventildækslet (fra knastakselen?). Forslag til hvad der frembringer denne lyd? Defekt ventilløfter? Slidt vippetøj? Andet???
Motoren er en 1,6 8V AFT.
Mvh.
Metallisk lyd under ventildæksel, Polo 1,6 AFT
-
PoloClassic
- Helt nyt medlem
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
-
kasperv
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: VJ Auto
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Re: Metallisk lyd under ventildæksel, Polo 1,6 AFT
Måske en for stram tandrem?
Eller slidt leje ved knast....?
Eller slidt leje ved knast....?
-
PoloClassic
- Helt nyt medlem
Hej.
Se nu er vi nemlig også inde på noget af min "teori" (jeg er mere teoretiker end "praktiker", da jeg ikke er mekaniker). Jeg har nemlig selv tænkt på, hvad der mon ville ske, hvis tandremmen var strammet for meget. Det er klart, at en for stram rem vil øge trækket i knastakselen. En mekaniker, jeg har snakket med, mener dog ikke, at man lige kan slide "lejet" til knastakselen. Han mener, at lejet til remstrammerhjulet vil gå langt før "lejet" til knastakselen, da knastakselen jo hviler på flere lejer igennem hele topstykket (hvorved belastningen bliver mindre på det enkelte leje).
Er der nogen, der har praktisk erfaring med, hvad der sker, hvis en tandrem er strammet for hårdt?
Hvis nu min "teori" holder stik, og tandremmen har været spændt for hårdt, hvordan redder jeg så situationen? Hedder det så et nyt topstykke? Knastakselen ligger jo i nogle leje-overfald i topstykket.
Mvh.
Se nu er vi nemlig også inde på noget af min "teori" (jeg er mere teoretiker end "praktiker", da jeg ikke er mekaniker). Jeg har nemlig selv tænkt på, hvad der mon ville ske, hvis tandremmen var strammet for meget. Det er klart, at en for stram rem vil øge trækket i knastakselen. En mekaniker, jeg har snakket med, mener dog ikke, at man lige kan slide "lejet" til knastakselen. Han mener, at lejet til remstrammerhjulet vil gå langt før "lejet" til knastakselen, da knastakselen jo hviler på flere lejer igennem hele topstykket (hvorved belastningen bliver mindre på det enkelte leje).
Er der nogen, der har praktisk erfaring med, hvad der sker, hvis en tandrem er strammet for hårdt?
Hvis nu min "teori" holder stik, og tandremmen har været spændt for hårdt, hvordan redder jeg så situationen? Hedder det så et nyt topstykke? Knastakselen ligger jo i nogle leje-overfald i topstykket.
Mvh.
-
kasperv
- Nyt medlem
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: VJ Auto
- Geografisk sted: Silkeborg
- Been thanked: 12 times
- Kontakt:
Har haft flere der hyler/larmer hvis de er strammet for hårdt... Har dog ikke haft nogle følgeskader... Løsn remmen og det spiller igen...
- clausvp
- Aktiv medlem
- Geografisk region: Nordsjælland
- Been thanked: 1 time
Trækker den ikke vandpumpen med sådan en motor? For så er det helt sikkert vandpumpen der støjer.
-
PoloClassic
- Helt nyt medlem
Hej.
Kasperv: I går blev tandremmen som sagt afmonteret og ved gen-monteringen blev den strammet helt efter foreskrifterne, men lyden er der desværre stadig
Det skal måske nævnes, at remmen aldrig har været vold-spændt! Der har altid været anvendt et special-værktøj til at måle stramheden på remmen (og første gang blev den sat i den "øvre" ende af skalaen).
Clausvp: Som jeg skrev i første indlæg: "Alt er i dag blevet checket. Først blev v-remmen til servostyring afmonteret --> samme lyd. Dernæst blev rib-remmen afmonteret (til vandpumpe og generator) --> stadig samme lyd."
Så jeg tror godt, vi kan udelukke vandpumpen (desværre...for jeg har en ny liggende).
Mvh.
Kasperv: I går blev tandremmen som sagt afmonteret og ved gen-monteringen blev den strammet helt efter foreskrifterne, men lyden er der desværre stadig
Clausvp: Som jeg skrev i første indlæg: "Alt er i dag blevet checket. Først blev v-remmen til servostyring afmonteret --> samme lyd. Dernæst blev rib-remmen afmonteret (til vandpumpe og generator) --> stadig samme lyd."
Så jeg tror godt, vi kan udelukke vandpumpen (desværre...for jeg har en ny liggende).
Mvh.