Motorlyd fra forhjulene!

Besvar
A4 tdi
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 23. sep 2010, 07:01
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af A4 tdi » 10. jan 2012, 13:14

Hej Drenge,

Har et problem, som jeg håber en af VW guruerne herinde kan hjælpe med at løse:

Bil: 2007 Jetta 2,0 tdi (BMM) DSG

Fik skiftet turbo etc. i forbindelse med 120 t.km. servicet pga. en fejl på VNT membranen. For at skifte turboen, løsnede de drivakslerne fra gearkassen.

Da jeg har hentet bilen opdager jeg en brummende lyd fra højre forhjul ved hård belastning (pedalen i bund, høje omdrejninger), når man drejer til venster samtidig (opdagede det i en motorvejssammenfletning).

Værkstedet gennemgår herefter alt i undervognen, men der er intet at finde (drivaksler, knokkelled etc. er fine). VW bruger herefter halvanden time (mekanikker og værkfører den sidste time) og kommer frem til, at det måske er bremserne fordi de er uoriginale (det er brembo skiver, blot uden VW mærke i). Værkstedet forsøger herefter at bytte rundt på bremser og klodser (lyden kommer primært fra højre forhjul), for at afgøre om skiverne var årsagen (det tvivlede de på). Ombytningen ændrede intet.

Lyden er nu blevet rimelig slem og kan beskrives som følgende:

Det er motorlyden som høres fra hjulet. Lyden er omdrejningsafhængig og ændres kraftigt hvis man fx. i en rundkørsel gearer ned/op. Lyden er der kun hvis der gives gas. Ved neutral eller sluppet speeder er der ingen lyd. Der er ingen vibrationer i styrertøj eller lignende og bilen kører som den plejer.

Hvad kan ovenstående skyldes?

Tak for hjælpen!

Tungstone
Helt nyt medlem
Indlæg: 22
Tilmeldt: 30. jun 2009, 14:50
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af Tungstone » 10. jan 2012, 14:37

Hej,

nu er jeg godt nok ingen guru, men jeg tror at det er noget fra motoren, udstødning, generator, turbo eller lign der i den nævnte situation rører karossen og derved giver støjen.

Prøv evt. at ruske motoren for at høre om der er noget der rammer. Ryk også lidt i udstødningen for at høre om den svæver frit i ophængene.

mvh
Ole

A4 tdi
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 23. sep 2010, 07:01
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af A4 tdi » 10. jan 2012, 17:22

Tungstone skrev:Hej,

nu er jeg godt nok ingen guru, men jeg tror at det er noget fra motoren, udstødning, generator, turbo eller lign der i den nævnte situation rører karossen og derved giver støjen.

Prøv evt. at ruske motoren for at høre om der er noget der rammer. Ryk også lidt i udstødningen for at høre om den svæver frit i ophængene.

mvh
Ole
Hej Ole,

Tak for forslaget, men det er det ikke. Alt sidder som det skal, der er normal frigang alle steder, ingen mærker eller lignende, hverken i motorrum, undervogn eller lignende.

Lyden kommer endvidere ude fra hjulet.

Vh.
Jacob

Riis
Nyt medlem
Indlæg: 257
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vamdrup
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af Riis » 10. jan 2012, 19:02

Hjulleje, knokkelled, er hjulene spændt fast?
VH Allan

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af ABT » 10. jan 2012, 19:05

Gætter også på et defekt hjulleje.. :roll:

Med det du skriver der, så passer det meget godt med hvad vi oplevede på Alteaen..
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
sletskov
Helt nyt medlem
Indlæg: 93
Tilmeldt: 27. jul 2009, 20:54
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: skanderborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af sletskov » 10. jan 2012, 19:05

min passat havde samme symptomer, det var knokkel leddet der var defekt.. dog var der intet visuelt defekt at se!
Vw Passat 3C Variant

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af kristian » 10. jan 2012, 19:13

Touareg 3,0TDI
Aalborg

A4 tdi
Helt nyt medlem
Indlæg: 85
Tilmeldt: 23. sep 2010, 07:01
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Motorlyd fra forhjulene!

Indlæg af A4 tdi » 10. jan 2012, 20:18

Overvejede også knokkel led eller hjulleje, men lyden er ikke skurende. Det er motorlyd og den er omdrejnings-, ikke hastighedsbestemt.

Samtidig er den der kun når der gives gas. Ligegyldigt hvor hårdt jeg end presser den i et sving, så er der absolut ingen lyd - jo mindre jeg giver gas.

Hvis jeg fx. ligger i en stor rundkørsel og slipper speederen er der ingen lyd. Så snart jeg giver gas igen, kommer lyden. Hvis jeg så gearer op eller ned, ændrer lyden sig præcis på samme måde som motorlyden gør når omdrejningerne falder/stiger.

Derfor har både værkstedet og VW udelukket hjullejer og knokkel led.

Værkstedet har givet lidt op - og VW ville gå i gang med at bytte dele ud fra en ende af.......... Så alle forslag er velkomne.

Jeg overvejer selv om det kan være noget med DSG gearkassen??

Besvar

Tilbage til "Motor"