afblænding af EGR
- Andreasbox
- Nyt medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
afblænding af EGR
Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
- Vedhæftede filer
-
- IMG_3248999.jpg (244.06 KiB) Vist 989 gange
- aabm
- Medlem
- Indlæg: 521
- Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Sydvest fyn
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
Andreasbox skrev:Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Vedr. afblænding så kan du endten sætte en original plade ind med et 6mm hul i i stedet for den pakning som er ved egr-ventilen eller også kan du få det gjort hos en som kan ændre det i "computeren"
det med skjoldet som ryster, så har jeg sat nogle gummiskiver under skjoldet der hvor man spænder det fast så man kan stramme møtrikkerne ordentligt
så har jeg sat noget skum af en art som kan tåle varme, på der hvor slangen går ind ovenpå egrventilen, da jeg også oplevede den blev slidt...
håber det giver mening - klokken er mange
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)
- Goofie
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 9. sep 2010, 07:33
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
På min havde egr sat sig fast, efter et par mdr´s stilstand, så den kvalte sig selv, men ved at afmont. slangen på den øverste vacumdåse kørte bilen ubeklageligt igen. Om det er en holdbar løsning ved jeg ikke. Jeg valgte at afmont. egr og få den godt renset...
Senest rettet af Goofie 14. mar 2012, 12:05, rettet i alt 1 gang.
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: afblænding af EGR
Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.Andreasbox skrev:Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: afblænding af EGR
i-s skrev:Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.Andreasbox skrev:Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
Hvordan ser du om det er en gammel el. ny type EGR.
Det er nemlig samme type der sidder på min 04 avf
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: afblænding af EGR
Mener dem der er lidt nyere, der sidder køler på. De kræver hul i en plade. Men det er ikke noget jeg er 100% stiv i. Så med forbehold ...Allanxx skrev:i-s skrev:Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.Andreasbox skrev:Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
Hvordan ser du om det er en gammel el. ny type EGR.
Det er nemlig samme type der sidder på min 04 avf
/Søren.
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: afblænding af EGR
04 må da ellers være en af de nyeste modeller.
Men den melder vel fejl hvis den ikke kan lide at man blænder den helt af?
Men den melder vel fejl hvis den ikke kan lide at man blænder den helt af?
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: afblænding af EGR
Har lige kikket i ETKA og man kan ikke umiddelbart se forskel, så øv for det.Allanxx skrev:04 må da ellers være en af de nyeste modeller.
Men den melder vel fejl hvis den ikke kan lide at man blænder den helt af?
Hvis det er en 04, så kræver den sikkert et hul i pladen. Eller en omprog af motorstyringen. Men som du siger, så kan du da bare prøve.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
afblænding af EGR
Har kørt med min blændet i 3 år uden problemerpattmann skrev:I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
- i-s
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6581
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: i-s.dk
- Geografisk sted: Struer
- Has thanked: 553 times
- Been thanked: 921 times
- Kontakt:
Re: afblænding af EGR
Min havde ikke.pattmann skrev:I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
/Søren.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 454
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
Jamen jeg tog fejl så, og så skal den da blændes af.
Altea FR tfsi.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 30. maj 2011, 20:41
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
Hej Kristian jeg kunne godt bruge nogle flere fact,jeg kører en del småture på 14-30 km vw touran 1,9 avq tdi kører på olie enteval på 10000km,havde problemer sidst jeg var til syn,kører konstant med bell add i hver tank,det ville jo være dejligt at slippe for,er din tjippet og har du pakning med stort eller lille hul på egr
mvh Bjarne
mvh Bjarne
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
afblænding af EGR
Touran kan ikke blændes uden at blive fikset i chippen
Alle 1,9 som din model bøvler med forurening de skal altid ha en rens inden syn
Alle 1,9 som din model bøvler med forurening de skal altid ha en rens inden syn
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 26
- Tilmeldt: 30. maj 2011, 20:41
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
tak til Kristian for hurtigt svar (havde hørt at man ku klare det med vw pakning med 6-9mm hul i egr)
hilsen Bjarne
hilsen Bjarne
- Andreasbox
- Nyt medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
Det vil sige at den øverste slange er den der styre EGR ventilenGoofie skrev:På min havde egr sat sig fast, efter et par mdr´s stilstand, så den kvalte sig selv, men ved at afmont. slangen på den øverste vacumdåse kørte bilen ubeklageligt igen. Om det er en holdbar løsning ved jeg ikke. Jeg valgte at afmont. egr og få den godt renset...
Hvad gør den der sider på siden så ??? Har prøvet at køre lidt frem og tilbage med den uden at der skete noget, men da jeg trykkede den i bund, stoppede motoren.
Jeg har også lagt mærke til at når man tager den øverste slange af, så kan jeg høre at der starter en blæser. Tror det er det samme som på min gl. golf 4, hvor der var
en blæser der blæste luft ind i udstødningen for at den skulle blive hurtigere varm.
Det der bare er problemet er at den starter så snart jeg tager slangen af uanset om motoren er varm eller kold. Jeg tror ikke det er sundt hvis den bliver ved med at køre
- Andreasbox
- Nyt medlem
- Indlæg: 137
- Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: afblænding af EGR
Det har sikkert været oppe og vende flere gange, men jeg spørger lige alligevel.i-s skrev:Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.Andreasbox skrev:Hejsa
Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer
Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.
sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.
Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??
Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
Er der nogle ulemper ved at blænde den af ?? der er nogen der snakker om at motoren er længere om at blive varm, og det er jo ikke så godt når vi kun køre små ture.
Med hensyn til motorskjoldet, er det entelig ikke kun til pynt ? det er vel begrenset hvor lyddæmpende det er. Alt det der sider på bagsiden er efterhånden også smuldret væk.
-
- Medlem
- Indlæg: 1268
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 18 times
- Been thanked: 22 times
Re: afblænding af EGR
Det gik ikke på min 04.
Pakning med 9mm hul har den ikke noget imod.
Men helt blændet af, så melder den fejl.
Det kom dog ikke lige da den var sat i.
Pakning med 9mm hul har den ikke noget imod.
Men helt blændet af, så melder den fejl.
Det kom dog ikke lige da den var sat i.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk