afblænding af EGR

Besvar
Brugeravatar
Andreasbox
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

afblænding af EGR

Indlæg af Andreasbox » 14. mar 2012, 00:12

Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Vedhæftede filer
IMG_3248999.jpg
IMG_3248999.jpg (244.06 KiB) Vist 989 gange

Brugeravatar
aabm
Medlem
Indlæg: 521
Tilmeldt: 21. feb 2010, 15:22
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydvest fyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af aabm » 14. mar 2012, 03:06

Andreasbox skrev:Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??

Vedr. afblænding så kan du endten sætte en original plade ind med et 6mm hul i i stedet for den pakning som er ved egr-ventilen eller også kan du få det gjort hos en som kan ændre det i "computeren"

det med skjoldet som ryster, så har jeg sat nogle gummiskiver under skjoldet der hvor man spænder det fast så man kan stramme møtrikkerne ordentligt :)
så har jeg sat noget skum af en art som kan tåle varme, på der hvor slangen går ind ovenpå egrventilen, da jeg også oplevede den blev slidt...

håber det giver mening - klokken er mange :)
Nye fornuftige bil : Mitsubishi colt cleartec intense 1,3, 2009
Nr 2 bil : Hyundai i10 go air, 2015
Legetøj / sommertransport : Kawasaki KLR 600 1986 (solgt - snøft)
Gamle bil . Passat 3bg variant 1,9 Tdi 74kW/101hk fra januar 2004. AVB. (solgt)

Brugeravatar
Goofie
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 9. sep 2010, 07:33
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Goofie » 14. mar 2012, 07:54

På min havde egr sat sig fast, efter et par mdr´s stilstand, så den kvalte sig selv, men ved at afmont. slangen på den øverste vacumdåse kørte bilen ubeklageligt igen. Om det er en holdbar løsning ved jeg ikke. Jeg valgte at afmont. egr og få den godt renset...
Senest rettet af Goofie 14. mar 2012, 12:05, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: afblænding af EGR

Indlæg af i-s » 14. mar 2012, 09:27

Andreasbox skrev:Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
/Søren.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Allanxx » 14. mar 2012, 15:08

i-s skrev:
Andreasbox skrev:Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.

Hvordan ser du om det er en gammel el. ny type EGR.
Det er nemlig samme type der sidder på min 04 avf
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: afblænding af EGR

Indlæg af i-s » 14. mar 2012, 19:42

Allanxx skrev:
i-s skrev:
Andreasbox skrev:Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.

Hvordan ser du om det er en gammel el. ny type EGR.
Det er nemlig samme type der sidder på min 04 avf
Mener dem der er lidt nyere, der sidder køler på. De kræver hul i en plade. Men det er ikke noget jeg er 100% stiv i. Så med forbehold ...
/Søren.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Allanxx » 14. mar 2012, 19:44

04 må da ellers være en af de nyeste modeller.
Men den melder vel fejl hvis den ikke kan lide at man blænder den helt af?
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: afblænding af EGR

Indlæg af i-s » 14. mar 2012, 19:57

Allanxx skrev:04 må da ellers være en af de nyeste modeller.
Men den melder vel fejl hvis den ikke kan lide at man blænder den helt af?
Har lige kikket i ETKA og man kan ikke umiddelbart se forskel, så øv for det.

Hvis det er en 04, så kræver den sikkert et hul i pladen. Eller en omprog af motorstyringen. Men som du siger, så kan du da bare prøve.
/Søren.

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af pattmann » 15. mar 2012, 22:33

I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

afblænding af EGR

Indlæg af kristian » 15. mar 2012, 22:39

pattmann skrev:I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
Har kørt med min blændet i 3 år uden problemer
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: afblænding af EGR

Indlæg af i-s » 15. mar 2012, 22:41

pattmann skrev:I en 04 passat er egr med 100 procents sikkerhed overvåget, og den kan ikke blændes af uden at motorlampen lyser, pakningen med det lille hul burde den kunne kører med, jeg mener med stor sikkerhed, at alle 3bg'er har overvåget egr.
Min havde ikke.
/Søren.

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af pattmann » 15. mar 2012, 22:45

Jamen jeg tog fejl så, og så skal den da blændes af.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

bjarne s
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. maj 2011, 20:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af bjarne s » 16. mar 2012, 08:18

Hej Kristian jeg kunne godt bruge nogle flere fact,jeg kører en del småture på 14-30 km vw touran 1,9 avq tdi kører på olie enteval på 10000km,havde problemer sidst jeg var til syn,kører konstant med bell add i hver tank,det ville jo være dejligt at slippe for,er din tjippet og har du pakning med stort eller lille hul på egr
mvh Bjarne :roll: :?:

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

afblænding af EGR

Indlæg af kristian » 16. mar 2012, 09:13

Touran kan ikke blændes uden at blive fikset i chippen

Alle 1,9 som din model bøvler med forurening de skal altid ha en rens inden syn
Touareg 3,0TDI
Aalborg

bjarne s
Helt nyt medlem
Indlæg: 26
Tilmeldt: 30. maj 2011, 20:41
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af bjarne s » 16. mar 2012, 16:18

tak til Kristian for hurtigt svar (havde hørt at man ku klare det med vw pakning med 6-9mm hul i egr)
hilsen Bjarne :D :D

Brugeravatar
Andreasbox
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Andreasbox » 19. mar 2012, 22:39

Goofie skrev:På min havde egr sat sig fast, efter et par mdr´s stilstand, så den kvalte sig selv, men ved at afmont. slangen på den øverste vacumdåse kørte bilen ubeklageligt igen. Om det er en holdbar løsning ved jeg ikke. Jeg valgte at afmont. egr og få den godt renset...
Det vil sige at den øverste slange er den der styre EGR ventilen

Hvad gør den der sider på siden så ??? Har prøvet at køre lidt frem og tilbage med den uden at der skete noget, men da jeg trykkede den i bund, stoppede motoren.

Jeg har også lagt mærke til at når man tager den øverste slange af, så kan jeg høre at der starter en blæser. Tror det er det samme som på min gl. golf 4, hvor der var
en blæser der blæste luft ind i udstødningen for at den skulle blive hurtigere varm.
Det der bare er problemet er at den starter så snart jeg tager slangen af uanset om motoren er varm eller kold. Jeg tror ikke det er sundt hvis den bliver ved med at køre

Brugeravatar
Andreasbox
Nyt medlem
Indlæg: 137
Tilmeldt: 10. jun 2009, 20:23
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Andreasbox » 19. mar 2012, 22:49

i-s skrev:
Andreasbox skrev:Hejsa

Beklager på forhånd, men jeg har ikke så meget forstand på motorer

Jeg vil gerne ha afblændet min EGR da vi kun bruger bilen til småture og den har kørt en del km.

sådan som jeg har forstået det, så skulle det være god ide, og der skulle være flere mugligheder man kan gøre det på.

Jeg har læst det skulle være nok at pille en slange af eller stoppe den til, istedet for at skulle til at blænde røret af.

Er der nogen der kan hjælpe mig med hvilken slange der skal pilles af ??

Og så lige et lille side spørgsmål, er der andre der oplevet deres motorskjold radsler meget, og som på min, har skåret sig ned i indsugningsslangen ??
Det ligner den gamle type EGR du har. Der kan du blænde den af 100% med en lille plade.
Den 90 gr bøjede slange du peger på, går rigtig tit. Hvis du piller den af, så prøv og kik om den ikke også er ved at revne indvendig i bøjet.
Når motorskjoldet ryster meget i sådan en Passat 3BG, så er det tit fordi det sorte 90 gr beslag ovre mellem generator og motorskjold er revnet og gået fra hinanden. Det er en klassiker. Svejs det og sæt en lille forstærkning på, så holder det de næste mange år.
Det har sikkert været oppe og vende flere gange, men jeg spørger lige alligevel.

Er der nogle ulemper ved at blænde den af ?? der er nogen der snakker om at motoren er længere om at blive varm, og det er jo ikke så godt når vi kun køre små ture.

Med hensyn til motorskjoldet, er det entelig ikke kun til pynt ? det er vel begrenset hvor lyddæmpende det er. Alt det der sider på bagsiden er efterhånden også smuldret væk.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: afblænding af EGR

Indlæg af Allanxx » 23. mar 2012, 22:22

Det gik ikke på min 04.
Pakning med 9mm hul har den ikke noget imod.
Men helt blændet af, så melder den fejl.
Det kom dog ikke lige da den var sat i.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Besvar

Tilbage til "Motor"