Opstartsproblemer 1Z TDI

Besvar
MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 13. maj 2012, 15:05

Jeg har en Audi 80 1,9 TDI fra 1992.

Pga motorhaveri har jeg lige monteret en tilsvarende motor fra en 1995 TDI.

Begge er motorkode 1Z.

Bil 1 som jeg har monteret motoren i, kørte fint indtil haveriet.

Bil 2 som jeg har taget motoren fra kørte jeg en tur i lige inden jeg pillede motoren ud, så ved også at den kan køre, kender ellers ikke standen.

Nu kan jeg ikke få noget diesel ud af pumpen, sandsynligvis pga luft.
På pumpens indgang har jeg monteret en slange med tragt, så jeg kan føde den direkte.
Returløbet har jeg blokeret.
Har løsnet omløberne på alle 4 dyser.

Har ad et par gange tørnet motoren i ca. 2 minutter.
Nu synker niveauet i tragten kun meget langsomt, da der kommer ikke noget ud.
Kan jeg bare blive ved med at tørne motoren, ellers risikerer jeg at skade pumpen, eller andre dele af motoren?
Kan jeg udlufte noget andet sted på pumpen?

Er vant til at rode med gamle benzinbiler, men har ikke meget forstand/erfarring med dieselbiler, da bilen bare plejer at køre uden problemer.

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af kristian » 13. maj 2012, 15:11

Sug på returen mens du tørner motor.

Det virker altid
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af norn » 13. maj 2012, 15:29

MortenC skrev:Jeg har en Audi 80 1,9 TDI fra 1992.

Pga motorhaveri har jeg lige monteret en tilsvarende motor fra en 1995 TDI.

Begge er motorkode 1Z.

Bil 1 som jeg har monteret motoren i, kørte fint indtil haveriet.

Bil 2 som jeg har taget motoren fra kørte jeg en tur i lige inden jeg pillede motoren ud, så ved også at den kan køre, kender ellers ikke standen.

Nu kan jeg ikke få noget diesel ud af pumpen, sandsynligvis pga luft.
På pumpens indgang har jeg monteret en slange med tragt, så jeg kan føde den direkte.
Returløbet har jeg blokeret.
Har løsnet omløberne på alle 4 dyser.

Har ad et par gange tørnet motoren i ca. 2 minutter.
Nu synker niveauet i tragten kun meget langsomt, da der kommer ikke noget ud.
Kan jeg bare blive ved med at tørne motoren, ellers risikerer jeg at skade pumpen, eller andre dele af motoren?
Kan jeg udlufte noget andet sted på pumpen?

Er vant til at rode med gamle benzinbiler, men har ikke meget forstand/erfarring med dieselbiler, da bilen bare plejer at køre uden problemer.

Tror du render i lidt problemer

Er ret sikker på at du ikke kan blande en pumpe fra en årg. 95 med en motorstyring fra en årg. 92
På et eller andet tidspunkt der indimellem bliver den elektroniske del opdateret og det kan du ikke bare mixe sammen.

Prøv at spør rittersport , han kan sikkert huske i hovedet hvilke partnumre der passer sammen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 13. maj 2012, 18:54

kristian skrev:Sug på returen mens du tørner motor.

Det virker altid
Har set på Nettet, at der er nogen der bruger en bremseudlufter til at suge, findes der andre metoder, hvis man ikke har adgang til en bremseudlufter, og heller ikke vil have smagen af diesel i munden?

norn skrev: Tror du render i lidt problemer

Er ret sikker på at du ikke kan blande en pumpe fra en årg. 95 med en motorstyring fra en årg. 92
På et eller andet tidspunkt der indimellem bliver den elektroniske del opdateret og det kan du ikke bare mixe sammen.

Prøv at spør rittersport , han kan sikkert huske i hovedet hvilke partnumre der passer sammen
Var også derfor at jeg oprettede tråden, for jeg blev i tvivl om der er noget styring som kan "lukke ned" for pumpen, så den i tilfælde af fejl ikke pumper diesel ud.
Er pumpen rent mekanisk, så jeg bør kunne få diesel igennem, uanset evt. problemer med styringen.
Der sidder et 3 polet stik på pumpen, og fjerner jeg det på min 3 bil, så kan den heller ikke starte, men ved dog ikke om den stadig pumper diesel.

MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 14. maj 2012, 11:04

norn skrev: Tror du render i lidt problemer

Er ret sikker på at du ikke kan blande en pumpe fra en årg. 95 med en motorstyring fra en årg. 92
På et eller andet tidspunkt der indimellem bliver den elektroniske del opdateret og det kan du ikke bare mixe sammen.

Prøv at spør rittersport , han kan sikkert huske i hovedet hvilke partnumre der passer sammen
Lige et spørgsmål mere....
Kan jeg ikke uden problemer tage motorstyringen fra donorbilen, og monterer den i min bil?
Tænker på om der er programereret noget specielt i boksen, eller om jeg evt. løber ind i nogle fejlkoder.

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af norn » 14. maj 2012, 12:25

jeg ville nu nok foretrække at ta pumpen fra den gamle motor og flytte den over på den nye motor

hvis du skifter styreboksen så render du nok ind i noget også med noget startspærre , og så er du lige vidt....

men prøv lige at skriv til rittersport , han ved det der 112%
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 31. maj 2012, 18:39

Norn havde helt ret, den nye pumpe og den gamle motorstyring kunne ikke køre sammen.
Og som du sagde havde Rittersport svaret, så TAK for hjælpen.

Da jeg havde sat den gamle pumpe på, startede motoren med det samme, og gik egentligt fornuftigt, men jeg tænkte at jeg lige ville slutte med at justerer pumpen, så den stod helt præcist.
Om det var et i forvejen dårligt gevind, dårlig kvalitet på adaptoren eller om det kun var egen fejl ved jeg ikke, men det endte med at gvindet i pumpen var helt ødelagt, da jeg skruede adaptoren ud.
Jeg har idag haft pumpen på et Bosch værksted, og de siger at når man fjerner den store bøsning, så skiller man hele pumpen og skifter alle pakninger. Efterfølgende bliver den så afprøvet, en lille øvelse til i alt knap 5000.- :cry:

Kan det virkelig passe at man ikke kan skifte bøsningen uden at renoverer hele pumpen?

Jeg kan købe en nyrenoveret pumpe i Tyskland med 12 måneders garanti til ca. 3000.- leveret på min adresse, men risikerer jeg at den skal progarmmeres til min bil?
Billede

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af Rittersport » 31. maj 2012, 19:12

Hele den runde klump med den lille bolt i som du har sat ring om kan skiftes. Jeg har nogle stykker liggende hvis det er. Er det gevindet til den lille bolt du har kværnet ?

er det det store på den trekantede klump så er højtryksdelen kaput. og så koster det lidt.

BOSCH kan jo ikke lave ret meget uden at det skal koste en gård på landet ;-)

RT
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 31. maj 2012, 19:26

Det er gevindet til den lille bolt hvor man monterer adaptoren, jeg har kværnet.

Jeg ville så have dem til at skifte den store bøsning med de 3 kanter, da jeg ikke lige kunne finde en måde at få den ud, uden det rigtige værktøj.

Er det muligt selv at skifte den store bøsning uden det rigtige værktøj?

Kan jeg evt. bruge bøsningen fra den nyere pumpe fra 1995, som jeg sendte dig nogle billeder af?

Rittersport
Medlem
Indlæg: 726
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: DynoTrim
Geografisk sted: Hadsund
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af Rittersport » 1. jun 2012, 11:11

Ja det kan du.

Skru de 4 returventiler ud så kan du komme til klumpen med en stor svensknøgle. Det plejer at kunne lykkes.
42523417 Effekt test på MAHA rullefelt. Rep.og renovering af TDI pumper og dyser. Nye PumpeDüse enheder skaffes til fornuftige priser. Mail: Info@dynotrim.dk

MortenC
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15. mar 2012, 19:21
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Opstartsproblemer 1Z TDI

Indlæg af MortenC » 1. jun 2012, 11:40

Tak for tippet, men har lige fået den lavet for 10 minutter siden.

Kørte til et andet Bosch værksted som er eksperter i diesel.
De lavede den med det samme, kostede 420.- alt inkl.

Så kan kun anbefale www.kamdiesel.dk hvis der er nogen i Roskilde området som har problemer med deres dieselbiler.

Besvar

Tilbage til "Motor"