1.8T problemer. Tandrem var hoppet 3 tænder!

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

1.8T problemer. Tandrem var hoppet 3 tænder!

Indlæg af Smartass » 5. jun 2012, 15:05

Jeg har et underligt problem med min bil.

Hvis man lister afsted kan man godt få den op i omdr/fart/tryk, men hvis man er bare en smule ivrig med pedalen gå det galt.
Det samme sker også når man trykker til den i frigear:
Den får svært ved at tage omdr. og motorlyden ændre sig markant.
Lyden er dyb og hul.


Motor: APX 225hk

Skiftet: LMM, Tændrør, tændspoler.

Testet: Benzintryk ved dysebro, utætheder i vacuum/boost systemt. utætheder i udstødningssystem (manifold/turbo/forrør), lambdasensor. Ingen fejl i VCDS / Bosch tester.

Værkstedet er ved at give op. Nogen gode ideer?
Senest rettet af Smartass 25. jul 2012, 09:22, rettet i alt 7 gange.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
ScOtcH
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 4. apr 2011, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Erik Frandsen Aps
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af ScOtcH » 5. jun 2012, 15:13

Hvad med ladetryksføler/mapsensor og evt. kølevandstemperaturføler..
Køretøj:
Skoda Octavia Combi elegance 2.0 TDI PD DPF
140 HK 8v BMM

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 5. jun 2012, 15:32

ScOtcH skrev:Hvad med ladetryksføler/mapsensor og evt. kølevandstemperaturføler..
Begge kølevandstemperaturfølere måler korrekt.

Ladetryksføleren har jeg faktisk ikke kigget på, men den kan godt køre ved tryk, man man sniger sig langsomt derop.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Swobber » 5. jun 2012, 17:11

Tilstoppet udstødning? Nemt at tjekke hvis man er to.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 5. jun 2012, 17:56

Swobber skrev:Tilstoppet udstødning? Nemt at tjekke hvis man er to.
Det er vel mest sandsynligt at det er katten der er faldet sammen så?
Hvordan tjekker man det lettest?
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Swobber » 5. jun 2012, 18:14

En giver gas og en anden mærker om der kommer nok gas ud af udstødningen.
Går ud fra at den slet ikke kan trække ordenligt.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 5. jun 2012, 18:22

Swobber skrev:En giver gas og en anden mærker om der kommer nok gas ud af udstødningen.
Går ud fra at den slet ikke kan trække ordenligt.
Nej den trækker overhovedet ikke når den får pedal.

Jeg tror bare ikke at det er udstødningen. For hvis man lister den, kan man faktisk godt få den til at lave tryk. Det ville vel ikke være muligt med en stoppet udstødning?
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
Thomas J
Medlem
Indlæg: 1250
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VAGParts.dk
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Thomas J » 5. jun 2012, 18:46

Jeg har prøvet det samme på en Audi s2 jeg skulle lave og det vidste sig at være defekt toppakning..
Alt indenfor originalt udstyr og montering tilbydes.

http://www.vagparts.dk
Mail..: Tj@vagparts.dk
Tlf..: 22339970

Montør for Naviparts.dk i Jylland.

mads c
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29. jul 2011, 17:28
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: esbjerg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af mads c » 7. jun 2012, 16:14

for mig lyder det som et problem jeg har haft
det var en silikone slange der var ved at ryge af et tryk rør så når jeg ga den gas vippede motoren og hullet imellem slange og tryk rør blev støre og den ville ingen ting

men ved lav gas vippede motoren ikke og så kunne jeg godt køre
den kunne så ikke komme ret langt op i lade tryk

Brugeravatar
sjettal
Medlem
Indlæg: 522
Tilmeldt: 17. jun 2008, 07:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

1.8T problemer

Indlæg af sjettal » 15. jun 2012, 15:47

Defekt cat eller stoppet udst., og jo det er før set at cat/udst. først blokker når den får et gasstød men ikke hvis man gir stille gas eller bilen ikke trækker.
--

Mvh.

Søren

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 15. jun 2012, 17:09

sjettal skrev:Defekt cat eller stoppet udst., og jo det er før set at cat/udst. først blokker når den får et gasstød men ikke hvis man gir stille gas eller bilen ikke trækker.
Jeg har snakket med værkstedet og de har afvist at det skulle være tilfældet. Jeg har ikke selv testet da den stadig står på værkstedet. :(
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 8. jul 2012, 21:37

sjettal skrev:Defekt cat eller stoppet udst., og jo det er før set at cat/udst. først blokker når den får et gasstød men ikke hvis man gir stille gas eller bilen ikke trækker.
Katten er blevet tjekket af kyndig mek'er (Fredslunds), tak for hjælpen!

Jeg har fået installeret et blandingsur (AFR), og som Søren rigtigt nok var inde på, så får det alt for meget suppe.
Med pedalen i tæppet ryger den hurtigt helt ned på 10 og bliver der til man slipper pedalen :o
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af clausuhansen » 8. jul 2012, 22:15

Har du set benzintrykket er stabilt, når motoren bliver belastede?? jeg har selv prøvet noget der hen af, hvor der var knæk på retur slangen, så var benzin trykket ikke stabilt, den hukkede og hakkede når man gav den gass, men kørte man den pænt var der ingen ting galt..
Har du monteret en extern benzin pumpe? så skal der nok en større retur slange på..

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 9. jul 2012, 07:30

clausuhansen skrev:Har du set benzintrykket er stabilt, når motoren bliver belastede?? jeg har selv prøvet noget der hen af, hvor der var knæk på retur slangen, så var benzin trykket ikke stabilt, den hukkede og hakkede når man gav den gass, men kørte man den pænt var der ingen ting galt..
Har du monteret en extern benzin pumpe? så skal der nok en større retur slange på..
Værkstedet har tjekket benzintrykket, men hvor grundigt ved jeg ikke.
RH-Motorsport havde faktisk samme teori: En blokkeret returslange.
Jeg har bestilt (endnu et) PLX ur til at holde øje med benzintrykket.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 10. jul 2012, 22:08

Da det stadig er umuligt at finde én der kan lave den, har jeg kigget lidt igen. Denne gang på Lambdasonden, nærmere bestemt VCDS Gruppe 032 (Sensor Voltage B1 S1)

Når jeg trykker speederen i bund og mit wideband ur siger AFR 10, siger VCDS 0.9XX Volt
Når jeg slipper speederen helt og mit wideband ud siger LEAN, siger VCDS 0.0XX Volt

Betyder det ikke at ECU'en modtager et korrekt signal fra lambdasonden?
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

etech
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 8. okt 2008, 11:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af etech » 10. jul 2012, 22:14

den er da en del fed må man sie hvis den køre 10 i afr måske du sku prøve og få din tuner til og se på programmet,den slukker da helt når den køre så fed
golf 3 16v turbo med 3.4 bars tryk

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 10. jul 2012, 22:21

etech skrev:den er da en del fed må man sie hvis den køre 10 i afr måske du sku prøve og få din tuner til og se på programmet,den slukker da helt når den køre så fed
Indkøringen har vel ikke bare pludeselig ændret sig?

Jeg har haft snakket med RH et par gange (Henrik har været utrolig hjælpsom!).
De har ikke tid til at se på den forløbig.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Swobber » 11. jul 2012, 07:48

Smartass skrev:Da det stadig er umuligt at finde én der kan lave den, har jeg kigget lidt igen. Denne gang på Lambdasonden, nærmere bestemt VCDS Gruppe 032 (Sensor Voltage B1 S1)

Når jeg trykker speederen i bund og mit wideband ur siger AFR 10, siger VCDS 0.9XX Volt
Når jeg slipper speederen helt og mit wideband ud siger LEAN, siger VCDS 0.0XX Volt

Betyder det ikke at ECU'en modtager et korrekt signal fra lambdasonden?
Data fra sonde til ecu er korrekt. Fed blanding giver høj spænding.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

etech
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 8. okt 2008, 11:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af etech » 11. jul 2012, 08:13

noget er der da sket i enten din mapning eller med en føler på din bil
golf 3 16v turbo med 3.4 bars tryk

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 11. jul 2012, 08:26

etech skrev:noget er der da sket i enten din mapning eller med en føler på din bil
Hvilken føler ville du pege på?
Senest rettet af Smartass 11. jul 2012, 12:11, rettet i alt 1 gang.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
Morten16v
Aktiv medlem
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Morten16v » 11. jul 2012, 11:52

Er der sluttrin på bagsiden af luftfilterkassen??
Porsche Tekniker.

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer

Indlæg af Smartass » 11. jul 2012, 12:10

Morten16v skrev:Er der sluttrin på bagsiden af luftfilterkassen??
Nej, jeg tror bestemt ikke at en APX motor har et sluttrin ala det på en AGU?
Hvis den har et, sidder det ikke på filterkassen.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

etech
Nyt medlem
Indlæg: 121
Tilmeldt: 8. okt 2008, 11:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer

Indlæg af etech » 12. jul 2012, 07:42

der er jo enlig kun vand temp føler og lamba sonde og luftmassemåler der har indflydelse på blandingen
golf 3 16v turbo med 3.4 bars tryk

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af Smartass » 15. jul 2012, 14:47

etech skrev:der er jo enlig kun vand temp føler og lamba sonde og luftmassemåler der har indflydelse på blandingen
Da jeg allerede har kigget på lamba værdien, har jeg logget lidt af resten.
Logging.PNG
Logging.PNG (31.64 KiB) Vist 3639 gange
Vandtemperatur ~90c: Den er vist god nok

Indsugningstemp ~30c: Stiger under accel., den er vist også fin.

Tryk ~1.5bar: Kommer noget sent, men passer ellers fint

LMM 113 g/s: Der er selvfølgelig alt for lidt, men jeg tror den måler rigtigt for jeg tror ikke at motoren yder over 100hk lige nu.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
ScOtcH
Nyt medlem
Indlæg: 139
Tilmeldt: 4. apr 2011, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Erik Frandsen Aps
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af ScOtcH » 15. jul 2012, 18:52

Jeg vil mene turboen regulere alt alt for langsom, somom VNT'en eller armen på turboen går meget stramt, eller dårlig vakum/ventil.
Køretøj:
Skoda Octavia Combi elegance 2.0 TDI PD DPF
140 HK 8v BMM

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af clausuhansen » 15. jul 2012, 19:22

Prøv af gå din intercooler grundigt efter, det kunde godt tyde på den er flækket et sted, af med kofangeren og kik for og bag.
v.claus

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af Smartass » 16. jul 2012, 08:21

ScOtcH skrev:Jeg vil mene turboen regulere alt alt for langsom, somom VNT'en eller armen på turboen går meget stramt, eller dårlig vakum/ventil.
Går stramt? Jeg tror ikke jeg er helt med....
Wastegaten er jo lukket under hele den log. Den er kørt ind til 1.55 (eboost2)
Senest rettet af Smartass 16. jul 2012, 08:22, rettet i alt 1 gang.
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af Smartass » 16. jul 2012, 08:21

clausuhansen skrev:Prøv af gå din intercooler grundigt efter, det kunde godt tyde på den er flækket et sted, af med kofangeren og kik for og bag.
v.claus
Det vil jeg da gøre, men hvis den var flækket ville den da ikke kunne lave tryk?
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

clausuhansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af clausuhansen » 16. jul 2012, 08:55

Hvis den kun har slået revner kan den godt lave tryk , bare noget sener, jeg har før set af intercooleren er revnet/flækket i svejsningerne, så køre den ok i del last ,men hukker når den laver tryk.

Brugeravatar
Smartass
Medlem
Indlæg: 938
Tilmeldt: 13. jan 2009, 09:24
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 13 times

Re: 1.8T problemer. NU MED VCDS DATA

Indlæg af Smartass » 16. jul 2012, 20:38

clausuhansen skrev:Hvis den kun har slået revner kan den godt lave tryk , bare noget sener, jeg har før set af intercooleren er revnet/flækket i svejsningerne, så køre den ok i del last ,men hukker når den laver tryk.
Så fik jeg tryktestet fra post-turbo til pre-gasspjæld.
Det var heller ikke løsningen skulle findes :?
Audi S5 3.0 TFSI Sportback
'65 Ford Mustang 289

Tidligere: Audi TT 225(APX) Quattro

Besvar

Tilbage til "Motor"