Hej alle
Håber på lidt hjælp. To, tre gange har jeg oplevet at vores Alhambra 2.8 benzin er helt død i tænding, trods at der er masser af strøm på batteriet.
Sidste gang det skete, tog jeg konsekvensen at købte et nyt batteri også selvom batteriet ikke var under mistanke.
Når jeg sætter den i tænding og drejer nøglen, starter alt som det plejer og alle relevante lamper i instrumentpanelet tænder. Når jeg drejer om til tænding sker der ingenting i motor. Det eneste den gør er at blinke to gange i katatrofeblinket? Bilen hverken hoster, eller forsøger at aktivere starter eller klikker i relæer eller noget som helst?
Det eneste jeg kan få bilen igang med er, at sætte startkabler på og få strøm fra en anden bil eller at sætte startbooster på. Voltmeteret i bilen siger fuld strømstyrke og jeg kan også have været ud og køre selvsamme dag uden startproblemer.
Selv efter at have ovenstående problem og herefter får den startet med kabler/booster og slukker med det samme, ja så kan bilen starte uden problemer efter at den har fået med kablerne eller en booster. Og jeg kan endda starte uden problemer de næste mange måneder.
Der er ikke noget mønster i vejrforholdene. I dag har der være 15 plus grader. Sidst var det nok 5-7 plus grader.
De ting jeg har haft under mistanke;
Batteri: det er skiftet, så det er ikke batteriet.
Startspærrer: Her plejer motor at gå igang og gå ud igen efter 2 sekunder.
Relæ: det klikker ikke engang, men hvis det er et defekt relæ ville bilen vel ikke kunne starte fint de næste 100 gange, før problemet igen opstår?
Styreboks: har før hørt om biler der har vrøvl med styreboksen, det kunne da være en mulighed, men hvorfor kan bilen så starte når man kortvarigt sætter anden strømkilde til?
Starter: hvis starteren var defekt ville relæet da klikke, ville det ikke?
Løs forbindelse: tør jeg næsten ikke skrive.......det er min største begrundet mistanke, især da fejlen optræder periodisk med lange intervaller.
Hvad siger I andre, nogen der har prøvet noget lignende og måske har løsningen på problemet? Alle bud er velkomne.
Helt død tænding, masser af batteri?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Helt død tænding, masser af batteri?
Med venlig hilsen
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Sv: Helt død tænding, masser af batteri?
Når du sætter booster på, sætter du den så på batteri stel eller på stel et andent sted?
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Helt død tænding, masser af batteri?
Jeg sætter begge direkte på plus og minus pol på batteriet. Hvad tænker du på?
Med venlig hilsen
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Helt død tænding, masser af batteri?
Batteriet er i øvrigt et 85A, så det burde være stort nok.
Med venlig hilsen
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 91
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:45
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Østjyland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Sv: Helt død tænding, masser af batteri?
Tænkte på en dårlig stel. Men når du sætter dem begge på bat, tror jeg ikke det.
Jeg tænker også lidt på et bundstykke..
Jeg tænker også lidt på et bundstykke..
- wizeazz
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Helt død tænding, masser af batteri?
Rens dine batteripoler og polsko grundigt.
Hvis det virker fint med startkabler er det ikke bundstykket, med mindre det blot er tilfældighed.
Lyder som dårlig forbindelse på batteriet eller noget der står og aflader.
Hvis det virker fint med startkabler er det ikke bundstykket, med mindre det blot er tilfældighed.
Lyder som dårlig forbindelse på batteriet eller noget der står og aflader.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 41
- Tilmeldt: 25. mar 2011, 23:06
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Helt død tænding, masser af batteri?
Ja, bundstykket er også en mulighed, jeg kender dog ikke de typiske symptomer på et periodisk defekt bundstykke.
De tre gange vi har oplevet denne fejl (med ca. 3-4 måneders mellemrum) har det alle gange virket at sætte ekstra strømkilde på. De sidste to gange har været med helt nye batteri og bilen kører næsten hver dag. Det kan godt være jeg lige skal rense batteripolerne, det er da i det mindste omkostnings frit at prøve.
Problemet er at der går så lang tid før jeg oplever det igen, så det er drøn svært at fejlfinde. Og det er pænt øv når man holder på Lars tyndskids marker og skal hjem en sen aften, eller hvis fruen er ude og køre i den med alle børnene.
Den har gået omkring 150.000km
De tre gange vi har oplevet denne fejl (med ca. 3-4 måneders mellemrum) har det alle gange virket at sætte ekstra strømkilde på. De sidste to gange har været med helt nye batteri og bilen kører næsten hver dag. Det kan godt være jeg lige skal rense batteripolerne, det er da i det mindste omkostnings frit at prøve.
Problemet er at der går så lang tid før jeg oplever det igen, så det er drøn svært at fejlfinde. Og det er pænt øv når man holder på Lars tyndskids marker og skal hjem en sen aften, eller hvis fruen er ude og køre i den med alle børnene.
Den har gået omkring 150.000km
Med venlig hilsen
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)
Per Müller
2011 - VW Golf VI 1.4 TSi Highline - 122hk (konebilen)
2012 - VW Touran 2.0 TDi Highline - 140hk (familieflytteren)
2001 - Nissan Silvia S15 R-Spec SR20DET - 250hk (fars legetøj)