Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0 TDI
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0 TDI
Hejsa,
VW laver uholdbare motore det måtte jeg erkende, motorene kører godt når de ikke fejler.
Motordelene er efter min mening underdimensioneret til at kunne tåle diesel power.
Delene holder ikke.
Typiske problemer med 2.0 TDI i dette tilfælde en BKD motor,
er udover defekte turbo, revne topstykker: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208
defekte svinghjul, dysere...
Så er der lige andre "småting" som går i stykker og skal skiftes.
Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe
Overstående er diskuteret her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=63551
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=58940
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 35#p542835
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=62919
Dele for ca. 6000 kr.:
038128063M Motor spjæld
038131501AN EGR ventil
03G145209D Tandemspumpe
Divs. pakninger
Jeg opdaterer løbende med nye billeder af udskiftningen.
VW laver uholdbare motore det måtte jeg erkende, motorene kører godt når de ikke fejler.
Motordelene er efter min mening underdimensioneret til at kunne tåle diesel power.
Delene holder ikke.
Typiske problemer med 2.0 TDI i dette tilfælde en BKD motor,
er udover defekte turbo, revne topstykker: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208
defekte svinghjul, dysere...
Så er der lige andre "småting" som går i stykker og skal skiftes.
Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe
Overstående er diskuteret her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=63551
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=58940
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 35#p542835
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=62919
Dele for ca. 6000 kr.:
038128063M Motor spjæld
038131501AN EGR ventil
03G145209D Tandemspumpe
Divs. pakninger
Jeg opdaterer løbende med nye billeder af udskiftningen.
- Vedhæftede filer
-
- DSCN2046.JPG (77.45 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN1984.JPG (74.13 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2038.JPG (80.9 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2144.JPG (78.94 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2021.JPG (78.18 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2115.JPG (88.17 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2113.JPG (79.85 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2136.JPG (79.4 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2129.JPG (109.75 KiB) Vist 11593 gange
-
- DSCN2126.JPG (110.77 KiB) Vist 11593 gange
Senest rettet af skyrider 9. jun 2012, 14:58, rettet i alt 1 gang.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Kan man masse upload flere billeder på en gang, i stedet for at vælge et billede af gangen ?
Her kommer flere billeder af udskiftningen.
Her kommer flere billeder af udskiftningen.
- Vedhæftede filer
-
- Nye dele
- DSCN2148.JPG (98.03 KiB) Vist 11489 gange
-
- Dele er monteret
- DSCN2154.JPG (81 KiB) Vist 11489 gange
-
- Bolte spændes med momentnøgle, det skal være ordenligt, 10NM HEX5 og 22NM HEX6
- DSCN2156.JPG (95.68 KiB) Vist 11489 gange
-
- Diesel filter er stoppet til af olierester. Det resulterer i hakken ved acceleration. Tandemspumpen får skylden og bliver udskiftet om lidt
- DSCN2159.JPG (104.32 KiB) Vist 11489 gange
-
- Filteret sprættet op
- DSCN2162.JPG (151.94 KiB) Vist 11489 gange
-
- Defekt motor spjæld, 2 knækkede tænder aller sidst pga. dårlig plastik-materiale, en lille fejl som koster os flere tusinde på værkstedet !
- DSCN2167.JPG (105.38 KiB) Vist 11489 gange
-
- Tandemspumpen afmonteret
- DSCN2173.JPG (105.03 KiB) Vist 11489 gange
-
- Anlægsfladen rengjort
- DSCN2177.JPG (96.72 KiB) Vist 11489 gange
-
- DSCN2179.JPG (123.85 KiB) Vist 11489 gange
-
- Den nye pumpe monteret og spændes moment, 20 NM, den nederst bolt er svært at komme til !
- DSCN2181.JPG (106.55 KiB) Vist 11489 gange
-
- Delene monteres og efter tjekkes for utætheder. Og luftfilter-huset samles, klar til at køre, lad os håbe på at de nye dele er forbedret så de holder bedre.
- DSCN2186.JPG (104.43 KiB) Vist 11489 gange
Senest rettet af skyrider 9. jun 2012, 15:03, rettet i alt 3 gange.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Alt det du lægger billeder op af fejlede vel forhåbentligt ikke alt sammen på samme tid?
Jeg har også skiftet turbo på en 1,9 TDI motorkode BJB og alt der havde med indsugningen at gøre så ligeledes ud. EGR recirculation er en fejl, men det gælder jo ikke kun VW's motorer.
Har hørt at Renault er begyndt at tage udstødsgassen efter partikelfilteret, hvilket vel er et skridt i den rigtige retning.
Jeg har også skiftet turbo på en 1,9 TDI motorkode BJB og alt der havde med indsugningen at gøre så ligeledes ud. EGR recirculation er en fejl, men det gælder jo ikke kun VW's motorer.
Har hørt at Renault er begyndt at tage udstødsgassen efter partikelfilteret, hvilket vel er et skridt i den rigtige retning.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Alle fejlene kom ikke på samme dag, men det er stået på i ca. 6-9 mdr. og jeg har bare kørt videre og skiftet det der var vigtigst først, det koster jo kassen.Jannik skrev:Alt det du lægger billeder op af fejlede vel forhåbentligt ikke alt sammen på samme tid?
Jeg har også skiftet turbo på en 1,9 TDI motorkode BJB og alt der havde med indsugningen at gøre så ligeledes ud. EGR recirculation er en fejl, men det gælder jo ikke kun VW's motorer.
Har hørt at Renault er begyndt at tage udstødsgassen efter partikelfilteret, hvilket vel er et skridt i den rigtige retning.
-Først topstykket+turbo
-Svinghjulet dualmasse.
-Så 2. turbo sprang, fordi en turbo-slangen revnede mens jeg accelererede/kørte hurtig på motorvejen.
Turbo+slange blev skiftet, slangen kostede alene 950 kr! For en gummislange WTF!
-så blev Motorspjæld+egr ventil+tandemspumpen udskiftet.
Jeg tør ikke regne på hvad alt dette har kostet mig. Men jeg har også sparet ved at gøre det selv.
Det næste som jeg regner med at skifte er hjul-lejrene.
Så kommer udgifter til ny udstødning.
Jeg krydser fingere for at DSG'en holder og ikke give problemer i næste fremtid, ellers bliver det en dyr affære!
Aldrig har jeg haft en bil som har så mange problemer. Men den er dejlig at kører i så jeg beholder den...
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Hjalp det at skifte tandemspumpen?
Min hakker også lidt under acc. og mistænker pumpen, men den er jo lidt dyr.
Søren S2
Min hakker også lidt under acc. og mistænker pumpen, men den er jo lidt dyr.
Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Sorens2 skrev:Hjalp det at skifte tandemspumpen?
Min hakker også lidt under acc. og mistænker pumpen, men den er jo lidt dyr.
Søren S2
Ja, nu kører den fint igen, pumpe + filter blev skiftet.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- dkull
- Nyt medlem
- Indlæg: 467
- Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
hvordan ved man at den er i stykker den tandem pumpe, er det bare at skrue brændstof filteret af?
Med venlig hilsen
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
hvis dit dieselfilter snasket til med en form for motorolie, så er det formentlig din tandempumpe der er stået af, fordi den sender lidt motorolie sammen med diesel olien retur når det har været igennem pumpen!dkull skrev:hvordan ved man at den er i stykker den tandem pumpe, er det bare at skrue brændstof filteret af?
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Det vel også det første man gør med sin bil at få lukket for egr i styringen ?!skyrider skrev:Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Dette er ikke alle som er klar over det og er nok bange for det går ud over garantien.wahlstrom skrev:Det vel også det første man gør med sin bil at få lukket for egr i styringen ?!skyrider skrev:Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
Egr'en = motoren æder sit eget (BIP) lort !
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Jeg sammenligner det lidt med hvis vi andre skulle løbe en tur med en smøg i kæften.. Ryger som ikke ryger..skyrider skrev:Dette er ikke alle som er klar over det og er nok bange for det går ud over garantien.wahlstrom skrev:Det vel også det første man gør med sin bil at få lukket for egr i styringen ?!skyrider skrev: Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,
for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
Egr'en = motoren æder sit eget (BIP) lort !
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- Martinovitz
- Nyt medlem
- Indlæg: 108
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Hej,
Først og fremmest tak for den gode guide!
Jeg har lige skifte min egen tandempumpe + dieselfilter i dag, så kan man mærke forskel? Ja, det synes jeg!
Før udskiftning, hakkede bilen ved igangsætning. Den havde tendens til kænguru-start og var dårlig til at skifte gear (DSG) i lave omdrejninger. Bilen gik også tidligere op i 1100 RPM i tomgang, hvilket den ikke gør nu. Min tandempumpe har nok være utæt i den milde ende, idet jeg kunne give den mere pedal for at få en bedre start, men irriterende var det.
Hakkeriet er forsvundet nu, samt at jeg synes at bremseresponsen er blevet mere "tight".
Først og fremmest tak for den gode guide!
Jeg har lige skifte min egen tandempumpe + dieselfilter i dag, så kan man mærke forskel? Ja, det synes jeg!
Før udskiftning, hakkede bilen ved igangsætning. Den havde tendens til kænguru-start og var dårlig til at skifte gear (DSG) i lave omdrejninger. Bilen gik også tidligere op i 1100 RPM i tomgang, hvilket den ikke gør nu. Min tandempumpe har nok være utæt i den milde ende, idet jeg kunne give den mere pedal for at få en bedre start, men irriterende var det.
Hakkeriet er forsvundet nu, samt at jeg synes at bremseresponsen er blevet mere "tight".
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
-
- Medlem
- Indlæg: 1217
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?
Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Any day nowMultiegern skrev: Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
- mmosberg
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 60
- Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Skyrider, (eller noen av dere andre som har skiftet tandempumpe og dieselfilter)
var den vanskelig å starte etter jobben med tandempumpe og filter? Vred du bare på nøkkelen?
var den vanskelig å starte etter jobben med tandempumpe og filter? Vred du bare på nøkkelen?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk
Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk
Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Ja da, lukke EGR'en og montere en oil-catchMultiegern skrev:Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?
Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Prøv at skille skidtet af så bliver du overrasket over hvor meget det er snasket til.
Jeg bruger jævnligt indsugningsrens, men det tager kun toppen af isbjerget.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
mmosberg skrev:Skyrider, (eller noen av dere andre som har skiftet tandempumpe og dieselfilter)
var den vanskelig å starte etter jobben med tandempumpe og filter? Vred du bare på nøkkelen?
Du kan fylde dieselfilter med diesel, så går det lettere med at starte, eller bare drejre nøgle på on/off nogle gange, fordi hver gang bliver tankpumpen aktiveret i nogle sekunder og fylder diesel i systemet, på en BKD motor skal man ikke udlufte. Bare forsøge at starte nogle gange indtil motoren starter, der er en god ide at oplade dit batteri forinden.
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Medlem
- Indlæg: 1217
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
ClausP skrev:Any day nowMultiegern skrev: Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Hey hey!! det var ikke pænt
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
-
- Medlem
- Indlæg: 1217
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Hvorfor dælen er det snask der overhovedet, hvis det er så skidt for motoren?skyrider skrev:Ja da, lukke EGR'en og montere en oil-catchMultiegern skrev:Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?
Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu
Prøv at skille skidtet af så bliver du overrasket over hvor meget det er snasket til.
Jeg bruger jævnligt indsugningsrens, men det tager kun toppen af isbjerget.
Er det noget miljø mæssigt eller?
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Oliedampe bliver tilbageført fra ventildækset, blowby gasser pga høj kompression og trykladning.. Disse kommer retur lige inden turbo... Dvs de smasker skovlene i turboen til, samt at når det blandes med udstødning i EGR ventil, danner det en dejlig klistret masse der sætter sig..
Lidt ligesom mennesker med forsnævringer i aorta...
Lidt ligesom mennesker med forsnævringer i aorta...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Medlem
- Indlæg: 1217
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Har lige været ude og kigge på det, kan godt se der går rør fra ventil dæksel af og til lidt før turbo.. det da noget skod :S
Så hvis man vil være sikker på sin turbo skal man tage den af, og få den renset?
navnligt når den har gået 200.000Km
Så hvis man vil være sikker på sin turbo skal man tage den af, og få den renset?
navnligt når den har gået 200.000Km
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Det jo ikke 5 liter olie af gangen.. Det er meget lidt.. Hvis der kommer meget, så har man et problem i motoren...
Belladd er kommet med en ny turborens.. Og ellers indsugningsrensen... Problemet er de partikler der kommer fra egr/udstødning blandet med dampene.. Få lukket egr.. Evt som jeg, et egr delete kit.. Det lukker også for udstødningsmanifold-hullet op til egr.. Det skulle give lidt hurtigere spool-up på turbo.. Om det kan mærkes overhovedet, ved jeg ikk..
Belladd er kommet med en ny turborens.. Og ellers indsugningsrensen... Problemet er de partikler der kommer fra egr/udstødning blandet med dampene.. Få lukket egr.. Evt som jeg, et egr delete kit.. Det lukker også for udstødningsmanifold-hullet op til egr.. Det skulle give lidt hurtigere spool-up på turbo.. Om det kan mærkes overhovedet, ved jeg ikk..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Medlem
- Indlæg: 1217
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Har det så noget indflydelse på turbo slid i god/dårlig retning? udover at den ikke bliver snasket til?
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Hvorvidt det ødelægger turbo eller ej på sigt, skal jeg ikke kunne sige.. Men skovlen rammer vel en +100.000 omdrejninger i minuttet.. Der skal ikke så meget ubalance til at lave ravache tror jeg...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Turboen tager ikke rigtig skade af snasket, fordi snasket skal gennem forbrændingen først, men sod aflejring i turboen skader VNT'en.
de nysgerrige kan se min adskildt turbo:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=50342
de nysgerrige kan se min adskildt turbo:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=50342
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
- Martinovitz
- Nyt medlem
- Indlæg: 108
- Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
2 Svar:
1) Ja, da jeg havde skiftet tandempumpen, kunne jeg bare dreje nøglen og starte. Jeg havde dog glemt en lille vacuumslange til MAF, så den døde igen. Da jeg sluttede den til, startede den fint igen.
2) Apropos turbo og sod, så kørte jeg (dagen efter min tandempumpeudskiftning) små 400 km til/fra IKEA med trailer med fuldt læs med en gns. fart på 100 km/t. Det er en mirakelkur for motoren. Da jeg fik traileren af ved hjemkomst, havde bilen genvundet sin fordums kraft! Der var enorm forskel og den trækker som ny
1) Ja, da jeg havde skiftet tandempumpen, kunne jeg bare dreje nøglen og starte. Jeg havde dog glemt en lille vacuumslange til MAF, så den døde igen. Da jeg sluttede den til, startede den fint igen.
2) Apropos turbo og sod, så kørte jeg (dagen efter min tandempumpeudskiftning) små 400 km til/fra IKEA med trailer med fuldt læs med en gns. fart på 100 km/t. Det er en mirakelkur for motoren. Da jeg fik traileren af ved hjemkomst, havde bilen genvundet sin fordums kraft! Der var enorm forskel og den trækker som ny
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)
- dkull
- Nyt medlem
- Indlæg: 467
- Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
hvordan kan man kode sin EGR ud, eller kode sig fra det....
Med venlig hilsen
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle
Mathias
Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0
Landberg kan gøre, det kan ikke gøres med alm. vagcom SWdkull skrev:hvordan kan man kode sin EGR ud, eller kode sig fra det....
______________________________________________
Mvh.
Mvh.