Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0 TDI

Besvar
skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0 TDI

Indlæg af skyrider » 8. jun 2012, 21:50

Hejsa,
VW laver uholdbare motore det måtte jeg erkende, motorene kører godt når de ikke fejler.
Motordelene er efter min mening underdimensioneret til at kunne tåle diesel power.
Delene holder ikke.

Typiske problemer med 2.0 TDI i dette tilfælde en BKD motor,
er udover defekte turbo, revne topstykker: http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=51208

defekte svinghjul, dysere...

Så er der lige andre "småting" som går i stykker og skal skiftes.
Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe

Overstående er diskuteret her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=63551
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=58940
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... 35#p542835
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=73&t=62919

Dele for ca. 6000 kr.:
038128063M Motor spjæld
038131501AN EGR ventil
03G145209D Tandemspumpe
Divs. pakninger


Jeg opdaterer løbende med nye billeder af udskiftningen.
Vedhæftede filer
DSCN2046.JPG
DSCN2046.JPG (77.45 KiB) Vist 11593 gange
DSCN1984.JPG
DSCN1984.JPG (74.13 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2038.JPG
DSCN2038.JPG (80.9 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2144.JPG
DSCN2144.JPG (78.94 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2021.JPG
DSCN2021.JPG (78.18 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2115.JPG
DSCN2115.JPG (88.17 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2113.JPG
DSCN2113.JPG (79.85 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2136.JPG
DSCN2136.JPG (79.4 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2129.JPG
DSCN2129.JPG (109.75 KiB) Vist 11593 gange
DSCN2126.JPG
DSCN2126.JPG (110.77 KiB) Vist 11593 gange
Senest rettet af skyrider 9. jun 2012, 14:58, rettet i alt 1 gang.
______________________________________________
Mvh.

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 9. jun 2012, 14:13

Kan man masse upload flere billeder på en gang, i stedet for at vælge et billede af gangen ?

Her kommer flere billeder af udskiftningen.
Vedhæftede filer
DSCN2148.JPG
Nye dele
DSCN2148.JPG (98.03 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2154.JPG
Dele er monteret
DSCN2154.JPG (81 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2156.JPG
Bolte spændes med momentnøgle, det skal være ordenligt, 10NM HEX5 og 22NM HEX6
DSCN2156.JPG (95.68 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2159.JPG
Diesel filter er stoppet til af olierester. Det resulterer i hakken ved acceleration. Tandemspumpen får skylden og bliver udskiftet om lidt
DSCN2159.JPG (104.32 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2162.JPG
Filteret sprættet op
DSCN2162.JPG (151.94 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2167.JPG
Defekt motor spjæld, 2 knækkede tænder aller sidst pga. dårlig plastik-materiale, en lille fejl som koster os flere tusinde på værkstedet !
DSCN2167.JPG (105.38 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2173.JPG
Tandemspumpen afmonteret
DSCN2173.JPG (105.03 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2177.JPG
Anlægsfladen rengjort
DSCN2177.JPG (96.72 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2179.JPG
DSCN2179.JPG (123.85 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2181.JPG
Den nye pumpe monteret og spændes moment, 20 NM, den nederst bolt er svært at komme til !
DSCN2181.JPG (106.55 KiB) Vist 11489 gange
DSCN2186.JPG
Delene monteres og efter tjekkes for utætheder. Og luftfilter-huset samles, klar til at køre, lad os håbe på at de nye dele er forbedret så de holder bedre.
DSCN2186.JPG (104.43 KiB) Vist 11489 gange
Senest rettet af skyrider 9. jun 2012, 15:03, rettet i alt 3 gange.
______________________________________________
Mvh.

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Jannik » 9. jun 2012, 14:32

Alt det du lægger billeder op af fejlede vel forhåbentligt ikke alt sammen på samme tid?
Jeg har også skiftet turbo på en 1,9 TDI motorkode BJB og alt der havde med indsugningen at gøre så ligeledes ud. EGR recirculation er en fejl, men det gælder jo ikke kun VW's motorer.

Har hørt at Renault er begyndt at tage udstødsgassen efter partikelfilteret, hvilket vel er et skridt i den rigtige retning.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 9. jun 2012, 14:57

Jannik skrev:Alt det du lægger billeder op af fejlede vel forhåbentligt ikke alt sammen på samme tid?
Jeg har også skiftet turbo på en 1,9 TDI motorkode BJB og alt der havde med indsugningen at gøre så ligeledes ud. EGR recirculation er en fejl, men det gælder jo ikke kun VW's motorer.

Har hørt at Renault er begyndt at tage udstødsgassen efter partikelfilteret, hvilket vel er et skridt i den rigtige retning.
Alle fejlene kom ikke på samme dag, men det er stået på i ca. 6-9 mdr. og jeg har bare kørt videre og skiftet det der var vigtigst først, det koster jo kassen.

-Først topstykket+turbo
-Svinghjulet dualmasse.
-Så 2. turbo sprang, fordi en turbo-slangen revnede mens jeg accelererede/kørte hurtig på motorvejen.
Turbo+slange blev skiftet, slangen kostede alene 950 kr! For en gummislange WTF!
-så blev Motorspjæld+egr ventil+tandemspumpen udskiftet.

Jeg tør ikke regne på hvad alt dette har kostet mig. Men jeg har også sparet ved at gøre det selv.

Det næste som jeg regner med at skifte er hjul-lejrene.
Så kommer udgifter til ny udstødning.
Jeg krydser fingere for at DSG'en holder og ikke give problemer i næste fremtid, ellers bliver det en dyr affære!

Aldrig har jeg haft en bil som har så mange problemer. Men den er dejlig at kører i så jeg beholder den...
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Sorens2 » 10. jun 2012, 09:22

Hjalp det at skifte tandemspumpen?
Min hakker også lidt under acc. og mistænker pumpen, men den er jo lidt dyr.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 10. jun 2012, 09:49

Sorens2 skrev:Hjalp det at skifte tandemspumpen?
Min hakker også lidt under acc. og mistænker pumpen, men den er jo lidt dyr.

Søren S2

Ja, nu kører den fint igen, pumpe + filter blev skiftet.
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af dkull » 24. aug 2012, 22:42

hvordan ved man at den er i stykker den tandem pumpe, er det bare at skrue brændstof filteret af?
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 24. aug 2012, 23:26

Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Kildevang » 25. aug 2012, 20:20

dkull skrev:hvordan ved man at den er i stykker den tandem pumpe, er det bare at skrue brændstof filteret af?
hvis dit dieselfilter snasket til med en form for motorolie, så er det formentlig din tandempumpe der er stået af, fordi den sender lidt motorolie sammen med diesel olien retur når det har været igennem pumpen!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 27. aug 2012, 08:39

wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,

for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 27. aug 2012, 08:44

skyrider skrev:
wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,

for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
Det vel også det første man gør med sin bil :) at få lukket for egr i styringen ?! :D
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 27. aug 2012, 09:27

wahlstrom skrev:
skyrider skrev:
wahlstrom skrev:Monterede dette i stedet for Egr ventil:
http://www.darksidedevelopments.co.uk/p ... -57mm.html
Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,

for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
Det vel også det første man gør med sin bil :) at få lukket for egr i styringen ?! :D
Dette er ikke alle som er klar over det og er nok bange for det går ud over garantien.

Egr'en = motoren æder sit eget (BIP) lort !
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 27. aug 2012, 09:44

skyrider skrev:
wahlstrom skrev:
skyrider skrev: Dette dur ikke til min motor, motoren vil melde fejl fordi ERG er lukket helt til,

for at udgå dette skal man lukke EGR'en i motorstyringen, eller bor et 8 mm hul.
Det vel også det første man gør med sin bil :) at få lukket for egr i styringen ?! :D
Dette er ikke alle som er klar over det og er nok bange for det går ud over garantien.

Egr'en = motoren æder sit eget (BIP) lort !
Jeg sammenligner det lidt med hvis vi andre skulle løbe en tur med en smøg i kæften.. Ryger som ikke ryger..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
Martinovitz
Nyt medlem
Indlæg: 108
Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Martinovitz » 7. sep 2012, 15:22

Hej,
Først og fremmest tak for den gode guide! :)

Jeg har lige skifte min egen tandempumpe + dieselfilter i dag, så kan man mærke forskel? Ja, det synes jeg!

Før udskiftning, hakkede bilen ved igangsætning. Den havde tendens til kænguru-start og var dårlig til at skifte gear (DSG) i lave omdrejninger. Bilen gik også tidligere op i 1100 RPM i tomgang, hvilket den ikke gør nu. Min tandempumpe har nok være utæt i den milde ende, idet jeg kunne give den mere pedal for at få en bedre start, men irriterende var det.

Hakkeriet er forsvundet nu, samt at jeg synes at bremseresponsen er blevet mere "tight".
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Multiegern » 7. sep 2012, 18:51

Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?

Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu :)
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af ClausP » 7. sep 2012, 20:26

Multiegern skrev: Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu :)
Any day now :mrgreen:
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af mmosberg » 7. sep 2012, 21:26

Skyrider, (eller noen av dere andre som har skiftet tandempumpe og dieselfilter)

var den vanskelig å starte etter jobben med tandempumpe og filter? Vred du bare på nøkkelen?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 7. sep 2012, 21:53

Multiegern skrev:Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?

Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu :)
Ja da, lukke EGR'en og montere en oil-catch

Prøv at skille skidtet af så bliver du overrasket over hvor meget det er snasket til.
Jeg bruger jævnligt indsugningsrens, men det tager kun toppen af isbjerget.
______________________________________________
Mvh.

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 7. sep 2012, 21:59

mmosberg skrev:Skyrider, (eller noen av dere andre som har skiftet tandempumpe og dieselfilter)

var den vanskelig å starte etter jobben med tandempumpe og filter? Vred du bare på nøkkelen?

Du kan fylde dieselfilter med diesel, så går det lettere med at starte, eller bare drejre nøgle på on/off nogle gange, fordi hver gang bliver tankpumpen aktiveret i nogle sekunder og fylder diesel i systemet, på en BKD motor skal man ikke udlufte. Bare forsøge at starte nogle gange indtil motoren starter, der er en god ide at oplade dit batteri forinden.
______________________________________________
Mvh.

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Multiegern » 8. sep 2012, 12:34

ClausP skrev:
Multiegern skrev: Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu :)
Any day now :mrgreen:

Hey hey!! det var ikke pænt :)
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Multiegern » 8. sep 2012, 12:34

skyrider skrev:
Multiegern skrev:Kan man gøre noget forbyggende mod nogle af de sod ting, og snask, udover indsugningsrens?

Min har nu kørt 200.000Km og er også BKD og har ikke slået en prut forkert... endnu :)
Ja da, lukke EGR'en og montere en oil-catch

Prøv at skille skidtet af så bliver du overrasket over hvor meget det er snasket til.
Jeg bruger jævnligt indsugningsrens, men det tager kun toppen af isbjerget.
Hvorfor dælen er det snask der overhovedet, hvis det er så skidt for motoren?
Er det noget miljø mæssigt eller?
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 8. sep 2012, 13:25

Oliedampe bliver tilbageført fra ventildækset, blowby gasser pga høj kompression og trykladning.. Disse kommer retur lige inden turbo... Dvs de smasker skovlene i turboen til, samt at når det blandes med udstødning i EGR ventil, danner det en dejlig klistret masse der sætter sig..
Lidt ligesom mennesker med forsnævringer i aorta...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Multiegern » 8. sep 2012, 13:50

Har lige været ude og kigge på det, kan godt se der går rør fra ventil dæksel af og til lidt før turbo.. det da noget skod :S
Så hvis man vil være sikker på sin turbo skal man tage den af, og få den renset?
navnligt når den har gået 200.000Km :)
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 8. sep 2012, 16:35

Det jo ikke 5 liter olie af gangen.. Det er meget lidt.. Hvis der kommer meget, så har man et problem i motoren...
Belladd er kommet med en ny turborens.. Og ellers indsugningsrensen... Problemet er de partikler der kommer fra egr/udstødning blandet med dampene.. Få lukket egr.. Evt som jeg, et egr delete kit.. Det lukker også for udstødningsmanifold-hullet op til egr.. Det skulle give lidt hurtigere spool-up på turbo.. Om det kan mærkes overhovedet, ved jeg ikk..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Multiegern
Medlem
Indlæg: 1217
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:28
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Brenderup,nordfyn.
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Multiegern » 8. sep 2012, 17:51

Har det så noget indflydelse på turbo slid i god/dårlig retning? udover at den ikke bliver snasket til?
Skoda Octavia Combi, 2.0TDI 140HK DSG. 10/2006.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af wahlstrom » 8. sep 2012, 19:14

Hvorvidt det ødelægger turbo eller ej på sigt, skal jeg ikke kunne sige.. Men skovlen rammer vel en +100.000 omdrejninger i minuttet.. Der skal ikke så meget ubalance til at lave ravache tror jeg...
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 8. sep 2012, 22:02

Turboen tager ikke rigtig skade af snasket, fordi snasket skal gennem forbrændingen først, men sod aflejring i turboen skader VNT'en.

de nysgerrige kan se min adskildt turbo:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=50342
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
Martinovitz
Nyt medlem
Indlæg: 108
Tilmeldt: 4. sep 2012, 20:37
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af Martinovitz » 10. sep 2012, 18:32

2 Svar:

1) Ja, da jeg havde skiftet tandempumpen, kunne jeg bare dreje nøglen og starte. Jeg havde dog glemt en lille vacuumslange til MAF, så den døde igen. Da jeg sluttede den til, startede den fint igen.

2) Apropos turbo og sod, så kørte jeg (dagen efter min tandempumpeudskiftning) små 400 km til/fra IKEA med trailer med fuldt læs med en gns. fart på 100 km/t. Det er en mirakelkur for motoren. Da jeg fik traileren af ved hjemkomst, havde bilen genvundet sin fordums kraft! Der var enorm forskel og den trækker som ny :D
Honda Civic 2017, CVT (nuværende bil)
Seat Altea 2005 DSG - 2,0 TDI 140 HK 16v BKD (tidl. bil)
Peugeot 106 1,4 1996 (tidl. bil)
Toyota Supra MKIII 3,0 Turbo 1990 (tidl. bil)
Honda Civic 1,2 1978 (tidl. bil)

Brugeravatar
dkull
Nyt medlem
Indlæg: 467
Tilmeldt: 22. sep 2008, 22:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af dkull » 14. sep 2012, 13:18

hvordan kan man kode sin EGR ud, eller kode sig fra det....
Med venlig hilsen
Mathias

Seat Leon ST 1,6 TDI Style DSG Van
Udstyr: Fuld LED, Panorama tag, P-sensor for og bag, bak camerar, Seat Nav, Adaptiv fart pilot, Lane assist, regn sensor, lyssensor, foldebare spejle

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Gør det selv: Motor spjæld, EGR ventil, Tandemspumpe 2.0

Indlæg af skyrider » 14. sep 2012, 13:33

dkull skrev:hvordan kan man kode sin EGR ud, eller kode sig fra det....
Landberg kan gøre, det kan ikke gøres med alm. vagcom SW
______________________________________________
Mvh.

Besvar

Tilbage til "Motor"