Touran 2,0 TDI Rusker og ryger ved acceleration?

Besvar
Bihrmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. sep 2009, 20:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Touran 2,0 TDI Rusker og ryger ved acceleration?

Indlæg af Bihrmann » 28. jun 2012, 21:32

Hej Vag-brugere

Har en Touran fra 2006 en 2,0TDI som har kørt 287.000km. BKD motor.
Den rusker/ryster i hele bilen når man accelerer, det starter ved omkring 1700 omdr. og så ryger den sort når den kommer op omkring de 2300 omdr. Har haft en VCDS tester på og den havde kun en lageret fejl på ladetryksreguleringen. Kan se den er meget olieret ved samlingerne efter turboen og hen til Intercooleren. Synes den trækker lidt ring. Kan turboen været stået af selvom man kan høre den fløjter lidt når den får gas??
Har været inde med testeren og lavet en kontrol af motoren, der siger den at EGR - ventilen ikke fungere som den skal. Kan den lave alt det ballade?? Bilen kalder også på service .. Håber i har nogle ideer.

- Nick
Senest rettet af Bihrmann 2. jul 2012, 07:07, rettet i alt 1 gang.

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Turan 2,0 TDI Rusker og ryger ved acceleration?

Indlæg af Bay » 29. jun 2012, 14:20

EGR - ventilen kan sagtens være skyld i det du beskriver. Har endda før set at ventilhovedet var knækket helt af EGR enheden.
Hvis EGR - ventilen sidder fast i åben stilling, vil der strømme udstødningsgas ind i indsugningen uhæmmet. Dette "kvæler motoren" og får den til at sætte ud, ose mm.

Jeg fik også kun fejl på ladetryksreguleringen da det skete. Men det er jo klart bilen ikke kan lade, hvis der er fri gennemgang fra indsugning til udstødning.

Brugeravatar
Thomas J
Medlem
Indlæg: 1250
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VAGParts.dk
Geografisk sted: Nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Turan 2,0 TDI Rusker og ryger ved acceleration?

Indlæg af Thomas J » 29. jun 2012, 22:44

Jeg har prøvet det samme på min Altea 2.0 TDI og der var det en trykslange på intercooleren der var defekt..
Alt indenfor originalt udstyr og montering tilbydes.

http://www.vagparts.dk
Mail..: Tj@vagparts.dk
Tlf..: 22339970

Montør for Naviparts.dk i Jylland.

Bihrmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. sep 2009, 20:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: Touran 2,0 TDI Ruster og ryger ved acceleration?

Indlæg af Bihrmann » 2. jul 2012, 07:13

Har fået lavet service på bilen, skiftet tandemspumpen også, synes bare ikke det har hjulpet noget. Kan man med VCDS kontrollere svinghjul og kobling?
Den ryster stadig helt ekstremt når man accelerer hårdt, og så er det som om den ikke kan trække ordentligt når den kommer op i de omdrejninger.
EGR ventilen har jeg haft afmont og renset den for sod og kontrollere om vacumdåsen virker optimalt.
Har haft fat i trækakslerne og synes ikke jeg kan mærke slør hverken aksialt og vertikalt.
Har haft trykslangerne afmonteret for at se om de er revnet eller noget andet.

Håber i har nogle forslag, eller nogle ideer.
Der er ingen fejl på bilen i følge testeren.

-Nick

Besvar

Tilbage til "Motor"