løs metalskive i erg indgang???

Besvar
donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 8. jul 2012, 22:27

Bil skoda superb 3t combi 2010 2.0 tdi dsg, 170 hk.

Da overgangen fra indsugningsrøret på stopventilen/egr/manifold sveder lidt, var jeg blevet enig med mig selv om at adskille og rense stop/erg ventilerne. Fik derfor fat i de 3 pakninger som ligger imellem delene.

Da jeg løsnede retur røret fra udstødningssystemet, på egr spjældet, finder jeg til min store overraskelse en let bukket metalskive, på størrelse med en halv 5 krone liggende i indgangs egr ventilhuset!!? Den er akkurat stor nok til at kunne komme igennem egr røret, men hvor i al verden kommer den fra?

Motoren har haft en periodisk metallisk klapre lyd, ved acc i lave omdrejninger, samt et relativt højt brændstof forbrug. Lyden må så tilsyneladende stamme fra denne metalskive som har blaffret løs i egr ventilhuset. Bilen er absolut standard, og skoda/smc har ikke kunne finde fejlen, da den ligger indenfor spec og ikke viser diagnose fejl.

Nogen gode forslag til hvor denne metalskive kan komme fra? Egr køler? splitklap fra udstødninsmanifold? ??

Motoren trækker klart bedre, efter at jeg har fjernet skiven, og bilen endnu ikke haft denne periodiske metalliske rasle lyd..

ps billeder følger

Skal til skoda imorgen, så derfor er alle mullige løsninger velkommen!
Vedhæftede filer
DSC02873.JPG
DSC02873.JPG (105.22 KiB) Vist 1541 gange
DSC02871.JPG
DSC02871.JPG (89.89 KiB) Vist 1541 gange
DSC02867.JPG
DSC02867.JPG (150.26 KiB) Vist 1541 gange
Senest rettet af donaudi 9. jul 2012, 10:32, rettet i alt 3 gange.

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 9. jul 2012, 08:57

Har lige været forbi den lokale skoda forhandler.

Vi har kigget på erwin, og det lader ikke til at det er en del som kan komme fra egr systemet. Der går et rør direkte fra udstødningsmanifolden til egr køleren og derfra videre til egr ventil huset. Altså egr køleren er blot et simpelt rør med kølevæske omkring.

Egr røret på udstødningmanifolden, sidder væk fra turboen som er en integreret del af manifolden. Det er altså lidt af et mysterium hvor denne metal skive kommer fra. Billeder og metalskiven bliver nu sendt til importøren, for at se om fabrikken kan finde svaret!

Motoren har ikke været skilt af før og derfor kan det kun, hvis det ikke er en del fra bilens manifold etc., komme fra monteringen ab fabrik.

Det er godt nok mærkeligt det her! Bilen har kørt 160000km med den her fejl, uden at nogen har kunne finde den!! Ved et tilfælde, første gang jeg selv åbner motorhjelmen og skruer på motoren, finder jeg denne løse bukkede metalskive..

Der er ingen fejl i bilens fejllager, det eneste der hele tiden har været problemet, er bilens drift tal og hvæse lyd fra turbo systemet. De sidste 40000km har den så ydmere haft denne periodiske metalliske raslen, der lyder lidt som et løst ubøjle beslag der dingler/rasler på udstødningen.

Og raslelyden er så, indtil videre, væk nu. Nu kigger jeg på km/l om det så retter sig til. Jeg er stadigvæk ret paf!!

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af i-s » 9. jul 2012, 10:44

Spooky ... Hold os endelig opdateret.
/Søren.

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 9. jul 2012, 20:39

Tror måske jeg har en ide om hvor denne halve klap kommer fra.

http://www.dsd.go.th/itrain/km/kboc/201 ... IN5_UL.pdf

Efter at have kigget på denne pdf beskrivelse af 2.0ltr commonrail motoren, vil jeg tro at det er en indsugnings kanalernes klapper som er brækket i stykker (kig på side 8/9) og har været igennem en cylinder..... :roll:.

Der er intet spjæld i nærheden af egr rørets udmunding på udstødningsmanifolden, og det eneste som ligner denne halvcirkel metalskive, er de ovennævnte klapper.... (se billede)

Motoren bruger stadigvæk alt for meget diesel, og momentforløbet er ikke jævnt.

Men står nu over for en større udredning. Og hvis SMC ikke vil spille med, så kontakter jeg Fdm for at få dem til at inspicere motoren - og så tager jeg den derfra. Problemet i alt sin enkelthed har hele tiden været at der ikke har været en fejl i bilens motorstyring/fejllager. Og ingen fejl, samt det de mener at bilen ligger indenfor fabriks tolerancerne, har gjort at nok har man taget bilen ind og visuelt inspiceret motoren etc. og udlæst computeren, men derefter afvist at gøre mere! Og Ingen entydig fejl -> man kan jo ikke blot begynde at skille noget ad, ude at vide hvor man skal lede..

Men man kunne jo starte et sted... eller ?

tankevækkende...
Vedhæftede filer
DSC02874.JPG
Den fundne halve metal klap
DSC02874.JPG (172.96 KiB) Vist 1429 gange

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af danielvagn » 9. jul 2012, 21:45

Hvor længe har du haft bilen?
Hvis nu du har købt den brugt, kunne det så ikke tænkes at det er den forrige ejers forsøg, på at lave en delvis blokering af EGR?
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 9. jul 2012, 21:59

Har haft bilen fra ny!

Den har aldrig været på andet end autoriseret værksted til service etc. Der er ikke foretaget nogen konstruktive ændringer af motoren.

Ud over service, har den fået skiftet klimakompressor ved 150tkm. Smc har lige haft bilen i 3uger, da en ældre dame forsøgte at køre tværs igennem bilen. Der blev ramt midtbords, og det nærmeste smc teknisk har været motoren ved den lejlighed, er 4 hjuludmåling bagefter (heldigvis ingen skade på bund/vanger).

Så motoren har kun fået skiftet oliefilter, luftfilter og brændstoffilter og olie self. og er ellers som ab fabrik. Jeg har mange gange klaget over brændstof forbrug, ujævnt moment forløb, hvæsende turbo system og det sidste 3/4 år periodisk metallisk raslende...

danielvagn
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 27. dec 2010, 22:52
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hørsholm
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af danielvagn » 9. jul 2012, 22:19

ja det ude lukker den mulighed, det skulle helt klart være en fusker løsning.
Skoda Superb Combi 2,0 TDI 190 2017
Skoda Fabia 1,2 TSI 2011

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 12. jul 2012, 22:09

Lille update!

Efter rådføring med værkstedet, så går vi efter at det er ½delen af en spjæl klap fra indsugnings manifolden.

Den nye manifold er allerede kommet, men det lader til at de spjæld der sidder i den er af plast. (hvilket resten af manifolden også er!). Dimensionerne passer, metalspjælddelen er ca. ½ af et plast, bare lidt tykkere. Det er svært at se om den nuværnende indsugningsmanifold har disse spjæld i metal, men indtil videre så satser vi på det (kan ikke ses ud fra revisioner.)

Det mystiske ved det hele er faktisk at motoren aldrig har kørt så godt som den gør nu! Turbo Hvæse lyden er stort set minimeret til ingenting, og den accelerere markant hurtigere end før. Har haft vcds på den, og alt fra turbotryk til temp rundt omkring ser ud til at være ok. Tror at forrøret, fra ladeluftkøleren til indsugningsmanifolden, ikke har været spændt ordentligt til fra fabrikken. Og det at den blev olieret op af stop/egr ventil understreger det. Efter jeg har spændt forrøret ordentligt til (havde det af i fbm. inspektion af egr), gør at tryksiden nu er tæt, hvilket den endnu ikke har været i den tid jeg har haft bilen!!

MEN...drift tallene .ligger omkring 11.2-11.5 :cry: , ved normal afslappet og rolig kørsel, hvilket er klart i underkanten!

Så d.20 finder vi ud af om det er det, ellers så er gode råd velkomne om hvor i motoren det her stykke metalspjæld kommer fra... :shock:

Stadigvæk lidt utroligt hvordan det her stykke metal har kunne komme igennem en cylinder, uden at havarere hverken ventiler, dyser, topstykke eller cylinder...lidt af et lucky strike, hvis det altså er ½ af et indsugnings spjæld..

tg1965
Helt nyt medlem
Indlæg: 87
Tilmeldt: 21. jun 2008, 11:49
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vallensbæk Strand
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af tg1965 » 13. jul 2012, 09:04

Hvem siger den ikke har ødelagt noget på sin vej?
Den går jo stadig for kort på litern ik
Kun en tåbe frygter ikke haven

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af CULT » 13. jul 2012, 11:59

Det 200% sikkert at det ikke har været gennem cylinderen. Den vil være helt smadret hvis det var. Har før set at en 6 mm spændskive kan smadre et stempel og topstykke.
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 13. jul 2012, 21:18

Har efterhånden også min tvivl om det er ½delen af et indsugnings manifoldsspjældene, som har været igennem en cylinder...

Men hvor kan denne metal del/spjæld så komme fra ???

Nogen gode forslag? Hvis det ikke er indsugningsmanifolden, så skal vi til at skille motoren mere ad. MEN - hvor kommer delen så fra? udstødningsmanifolden, som har turboen som en integreret del? lavtryks egr regulatoren? ??

Nogen kvalificierede forslag? Og hvordan kan den lige nøjagtig komme ind i porten til egr systemet, som sidder ud for cylinder 4 på udstødnings manifolden???

Er der et fordelingsspjæld på egr køleren? Kan det komme fra selve egr ventilen?? ( Lå der hvor man kan se det i egr ventilhuset)..

Og bilen kører bedre, men stadigvæk mystisk med et ujævnt momentforløb og forslugen på den forkerte måde... Virker næsten som om den overbooster..

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af RIX » 14. jul 2012, 07:13

hvis den har været utæt hele tiden tager det noget tid inden den,for justeret sig selv ind(motorstyringen) og ja ´har den været utæt går den ikke ret langt på literen for du skal give mere gas for at holde farten og der ved hælder den mere diesel ind,hvad siden lå af egr lå den???
for kan det ikke nærmere være en endvendig del til egr der er faldet af??
og ellers kan den jo have trillet tilbage igennem indsugningen istedet for igennem motoren,og enig med cult,den er alt for pæn til at have kværnet igennem :D

VH:

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af norn » 14. jul 2012, 10:45

Det tar maks 20 minutter at ta indsugningsmanifolden af , så kan du se om den kommer der fra
Og det ville jeg nok få gjort med det samme inden den anden halvdel ryger ind i cylinderen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af ClausP » 14. jul 2012, 11:38

Ja der er ihvertilfælde ingen chance for at den har været igennem cylinderen, så vil det hele have været pulveriseret, bare at skulle passere ind og udstødningsventilerne.
Og hvad er chancen for at sådan en skive Lige når at få drejet af til højre ud i EGR systemet istedet for at fortsætte lige ind i turboladeren?

Det anser jeg for helt udelukket.

Der er jo den mulighed for at de henne på fabrikken har tabt den ned i motoren ved samling. Det kunne jo godt ligne en rest fra et udstanset hul. Så måske et fremmedlegeme der slet ikke hører til.

Men som Norn skriver, af med indsugningsmanifolden og få kigget ind om noget af de fire klapper mangler.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 16. jul 2012, 14:29

Så er der kommet svar fra skoda fabrikken. De mener med sikkerhed at det er 1 af indsugningsmanifolds spjældene som har fejlet. Så det er nok en fejl de har set før!

Metalskiven er trykket/presset med slag mærker i, samt hjørner af endekanten er smeltet, så det lader til at den har været igennem en cylinder :shock: ...

På fredag kommer den endelige dom, da indsugnings manifolden bliver afmonteret og udskiftet. Hvis det er en spjæld del, så tager værkstedet et endoskob og forsøger at inspicere cylinderen, vha ventil indgang i topstykket.

Jeg er lidt af den opfattelse at de meget gerne må afmontere dysen og gløderøret til den pågældende cylinder, for at se om der skulle være mere skade...

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af ClausP » 16. jul 2012, 15:49

donaudi skrev: Metalskiven er trykket/presset med slag mærker i, samt hjørner af endekanten er smeltet, så det lader til at den har været igennem en cylinder :shock: ...
Nej det har den helt sikkert ikke, tro mig, jeg har bedrevet motorsport i mine unge dage, og set lidt af hvert.
Noget der har været igennem en cylinder er absolut uigenkendeligt, og du vil helt sikkert også bøje ventiler m.m.

Den har måske været i klemme ved EGR ventilen, hvis den var blevet sendt ud af cylinderen var den gået direkte i turboladeren, med totalt haveri til følge.

Glæder mig til at høre hvad de finder ud af, måske jeg må æde min ord igen - men tror det nu ikke ;)
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af norn » 17. jul 2012, 10:17

Glem det , den viste skive har ikke været igennem cylinderen....
Dem som påstår det har vist aldrig set når der har været noget igennem
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 17. jul 2012, 19:21

Fair nok at i ikke mener at den har været igennem en cylinder..

Jeg er bestemt heller ikke sikker på at den kommer fra indsugningsmanifolden.

Hvis vi nu antager at det ikke er fra indsugningsmanifolden, hvad syntes i så der skal gøres, om end noget..?

Jeg ville have det klart bedre med at udstødningsmanifold m.turbo blev afmonteret og inspiceret og selvf. gennemgang af egr køler etc. ved samme lejlighed. Jeg er ikke afvisende over for en monterings defekt fra Fabrikkens side, men hvorfor er det så kun de sidste 60tkm som der har været denne periodiske metalliske raslelyd, v. lave omdrejninger, fra motoren?

Ville i stille jer tilfredse med at finde sådan en metaldel i jeres motor, ude af få en god pausibel forklaring? Er det over toppen at forlange en tilbundsgående adskillelse af udstødnings manifold, egr system etc?

Bilen har netop rundet 2 år, og jo længere tid jeg accepterer at motoren ikke kører som den burde, jo mindre sandsynlighed er der for at jeg kan få garantiopbakning. Jeg har fra, som fortalt tidligere, fra dag 1! klaget over lyd, effekt og drifttal. Og hver gang er jeg blevet spist af med at det var sådan den skulle være, på trods af at tilsvarende bil/motor i omgangskreds kører markant bedre(acc/lyd (turbohvæselyd)) og ca 5km længere ltr i snit.. Har lånt en demovogn hos Smc gladsaxe, som virkede markant kvikkere og langt mere økonomisk v. normal kørsels mønster..

Og jeg er bare træt, eller rettere lettere tosset af at sige det samme (føler mig helt til grin). Motoren er på intet tidspunkt blevet skilt af for inspektion, da der ikke har kunne konstanteres fejl vha. håndtester.

Og bilen har en laaaaang historik, med massere af vand i både kabine og bagagerum (tog 1½år at finde fejlen - fabriksaktioner mht. panorama soltags afløb for/bag - egentlig årsag defekte pakninger omkring tag rails, interiørdele defekt, klimakompressor og gentagne klager over effekt/lyd/drifttal..

suk...

Brugeravatar
Erik
Medlem
Indlæg: 569
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af Erik » 17. jul 2012, 19:51

Hej donaudi

Jeg føler sgu lidt med dig ! det er en fin bil

Har selv prøvet det med en Opel for en del år siden! vi havde den fra ny, det endte med at vi solgt den og fik en 3 år ældre Audi , og havde Audien i 7 år og var glade !

så hvis du er træt af den lorte bil , så er det bare at komme videre , og ja måske koster det lidt ekstra, men man sover sgu bedre om natten når man er glad i hverdagen

mvh Erik
Mvh Erik

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 17. jul 2012, 23:17

En løsning måske...

Egr køleren?

http://www.ebay.de/itm/Abgaskuhler-VW-A ... 873wt_1163

Fandt denne på ebay - cbbb motor kode for min superb.
Sidder der et metalspjæld i indgangen til egr køleren? Ligner at der sidder en vacumdåse over køleren i venstre side, ergo der må være et spjæld...

Nogen der har set del irl, eller har et bud?

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af ClausP » 18. jul 2012, 05:20

Det var da en mulighed.
Men er der lige gennemgang igennem køleren, så den kan passere forbi.

Igen der er jo kun en vej frem, af med skidtet for at se om der mangler noget.
Hvis der stadig er garanti på bilen, synes jeg at dit værksted er forpligtet til at undersøge det.
De har ikke kommet med et reelt bud på hvad det er, så har du sq* i min verden krav på at de undersøger det til bunds.

Så af med alt der sidder omkring (indsugning + EGR) for at se om alt er OK.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af HamSjelv » 18. jul 2012, 06:40

Hejsa,
donaudi skrev:suk...

I din situation er det efterhånden standarden af forhandleren køber bilen tilbage til det du har betalt for den, med et fradrag på 1kr./kilometer.

Må jeg foreslå en Toyota i stedet ;)



/Claus

donaudi
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: løs metalskive i erg indgang???

Indlæg af donaudi » 20. jul 2012, 12:44

Lejetoyota :) nej tak, bryder mig bestemt ikke om designet, hverken ud eller indvendigt.

Så kom vi et skridt videre, egr kølerens indgangsspjæld var revet i stykker. Det var halvdelen af spjældet som var trykket igennem køleren og havnet oppe i egr ventil huset. Det forklarer nok også hvorfor motoren var begyndt at spise lidt køler væske over det sidste års tid. Som sagt har den haft denne periodiske metalliske raslelyd i lige så lang tid.

Bliver spændende om skift af egr køleren har den store påvirkning af forbruget, da jeg mener at indgangs spjældet kun regulere gennemstrømnings retningen alt efter drift temperaturen af motoren.

Måske en rensning af Lmm og egr/stop spjæld vil hjælpe på forbruget. Egr spjældet så umiddelbart ikke specielt beskidt ud, men...

Vi snakker måske videre om ny indsugnings manifold, da det før er set at spjældenes lejer kan blive defekte, og det påvirker i høj grad forbruget.

Har kørt 2 gange dyserens igennem, og umiddelbart ser dyse mængde i tomgang ret ens ud for alle dyserne vha vcds

Besvar

Tilbage til "Motor"