Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Besvar
Cashmere
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. okt 2009, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Cashmere » 13. jul 2012, 22:55

Jeg har en Audi A3 1.9 TDI Quattro 130hk standard, der er chippet til 169hk/396nm. Min turbo har ikke længe igen, så derfor vil det mest oplagte at skifte til turboen GT1749VB, der har 150hk som standard, som skulle køre harmonisk. Den skulle man også kunne synes med, da de ser ens ud pånær indvendigt.

Men så stødte jeg på denne opgraderet turbo med større kompressorhjul (This turbocharger had the compressor housing machined from a 49mm to fit a larger 56mm compressor wheel to provide high output) der lover 230hk/440nm!

http://www.ebay.com/itm/Audi-A3-1-9-TDI ... 0326273767

Har tilsidst 2 spørgsmål, som jeg meget gerne vil have svar fra.

1. Nogen der kan fortælle mig om den ser ens ud ligesom min nuværende, så den kan gå igennem syn ligesom GT1749VB turboen? Den skulle passe lige over, hvad jeg forstår på beskrivelsen uden ændringer.

2. Er der andre ting, der skal opgraderes, hvis det skal kunne holde til de 230hk/440nm?

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af wizeazz » 14. jul 2012, 09:03

440nm lyder ikke af meget til 230 TDI-heste på en 1.9
Men om du går med den ene eller anden turbo så tror jeg godt du kan begynde at spare op til en ny kobling.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Cashmere
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. okt 2009, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Cashmere » 14. jul 2012, 12:30

Hvis det er den 150hk turbo, så behøver jeg vidst ikke skifte kobling, da 130hk udgave er en forstærket udgave, hvad jeg har fået at vide. Men det er nok en anden sag, hvis jeg kommer op på de 230.

Men der er ikke nogen der kan fortælle mig, om jeg får problemer med synsmanden med den turbo fra ebay. Ellers må jeg nøjes med GT1749VB 150hk standard udgaven.

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 6 times
Been thanked: 117 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af CULT » 14. jul 2012, 12:33

Bare en alm 150hk der er chippet æder koblinger til morgenmad og det bliver nok ikke bedre af at den har quattro :roll:
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af wizeazz » 14. jul 2012, 16:47

En alm 130hk skal også gerne ha ny kobling hvis den skal chippes til fulde potentiale på original turbo.

Så alt andet lige kan du godt indregne sådan en.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af RIX » 14. jul 2012, 20:41

snak du med skodacombi her inde,det diesel værk har han helt styr på ;)

VH:

Dennis 84
Medlem
Indlæg: 1149
Tilmeldt: 20. nov 2010, 13:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Dennis 84 » 14. jul 2012, 20:46

Eller Rittersport..

Men mht syn.. Så tror jeg virkelig ikke at synsmanden ligger mærke til det er en anden turbo som sidder på den.. Også selv om den er lidt større.. Han vil nok nermere ligge mærke til de 230 hk og 440 nm.. Medmindre du lavet et program til syn..

Cashmere
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. okt 2009, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Cashmere » 15. jul 2012, 11:52

Så prøver jeg sku den turbo fra ebay og en nyere/stærkere kobling. Men er jeg så ikke nød til at skifte over til single-mass svinghjul, hvis momentet skal op til 440nm?

Fik også chippet min bil hos Kim Ritter, men kan han godt lave sådan et program, så jeg kan skifte mellem standard og den chippet udgave?

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Krog » 15. jul 2012, 12:16

Cashmere skrev:Så prøver jeg sku den turbo fra ebay og en nyere/stærkere kobling. Men er jeg så ikke nød til at skifte over til single-mass svinghjul, hvis momentet skal op til 440nm?

Fik også chippet min bil hos Kim Ritter, men kan han godt lave sådan et program, så jeg kan skifte mellem standard og den chippet udgave?
Vær lige opmærksom på at du skal igennem tolden med den mølle, måske det var smartere at finde én på tysk ebay..
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af RIX » 15. jul 2012, 12:38

få skoda combi til og montere det også få den kørt ind ved rittersport,det er nok ikke så dyrt det er minimalt hvad han evt skal rette i programmet,når han har chippet den nu

VH:

Cashmere
Helt nyt medlem
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12. okt 2009, 20:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Cashmere » 17. jul 2012, 14:05

Problemet er bare at jeg ikke kan finde den andre steder end ebay.com, så der er vidst ikke andre muligheder end at bestille den derfra.

Men vil lige tage fat i skodacombi, når jeg kommer hjem fra sommerhus på lørdag. Men skal jeg ikke have bilen chippet hos landberg, hvis jeg skal have lavet et program, så jeg kan skifte mellem standard og turbomode+ kan ikke huske om kim ritter kan tilbyde det.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af RIX » 17. jul 2012, 15:25

så vidt jeg ved er det kun kim ritter der tilbyder 2 programmer(ud over apr)
lad evt skoda combi finde en lader til dig,det vil i sidste ende give cirka det samme prismessigt,han har en meget stor viden inden for diesel tuning og ved hvad stumper du 100% skal have for at det vil spille.
VH.

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny turbo til Audi A3 1.9 TDI og syn (230hk/440nm) ?

Indlæg af Greden » 17. jul 2012, 20:53

ja ja det er meget fint med størrer kompressor hjul, men man skal også lige huske lidt på udstødningsiden..
sådan en ting som EMP, det skal der være styr på, ellers så dør en turbo rimelig hurtigt.

Dine dyser i bilen de stopper med at føde diesel til 230-240hk, alt efter hvor meget åbningstid man tør kører med.

en org VB lader, hvis den bliver kildet korrekt, så er 195-200hk og 450nm inden for rækkevide, med ganske fin holdbarhed..

Men prøv at tage fat i rittersport, om han kan lave et map der svare til 200hk og 400nm, så slipper man da for at skifte koblingen, ellers så skift lortet og give tuneren frie hænder.

Besvar

Tilbage til "Motor"