GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Besvar
svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af svan » 15. jul 2012, 13:06

Jeps, som overskriften siger, mine forældres genbo købte for godt halvandet år siden sådan en fin goller, det er en 122hk så vidt jeg ved, den døjer med at vælte i tomgang og lugte MEGET af benzin, også selvom den er varm, han har været på værksted som siger der ingen fejl er på den, jeg tænker jo automatisk noget temp. føler der er defekt, men er der nogen der har et kvalificeret bud, han er sgu lidt ked af den efterhånden, og det kan jo ikke være rigtigt.

svan

Brugeravatar
EMAuto
Nyt medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 27. aug 2008, 06:41
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Arnum
Has thanked: 1 time
Been thanked: 0

Re: GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af EMAuto » 16. jul 2012, 10:02

Lugt af benzin = afsted til et værksted , og selvfølgelig er det da noget galt
Golf 7 TSI

Toom
Helt nyt medlem
Indlæg: 69
Tilmeldt: 19. apr 2009, 13:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times

Re: GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af Toom » 20. jul 2012, 17:30

svan skrev:Jeps, som overskriften siger, mine forældres genbo købte for godt halvandet år siden sådan en fin goller, det er en 122hk så vidt jeg ved, den døjer med at vælte i tomgang og lugte MEGET af benzin, også selvom den er varm, han har været på værksted som siger der ingen fejl er på den, jeg tænker jo automatisk noget temp. føler der er defekt, men er der nogen der har et kvalificeret bud, han er sgu lidt ked af den efterhånden, og det kan jo ikke være rigtigt.

svan
Hvis den kun gør det i 30-40 sek. efter start kan det blot være post-injektion... noget motorstyrringen laver for at opvarme katalysatoren hurtigt. Man kan også høre det på lyden fra udstødningen - den lyder lidt mere "sports agtigt". Samtidig går den ikke så flot i tomgang. Altsammen helt normalt.

--
Tom
Polo GTI 19’

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af Omes » 8. sep 2014, 18:21

Toom skrev:
svan skrev:Jeps, som overskriften siger, mine forældres genbo købte for godt halvandet år siden sådan en fin goller, det er en 122hk så vidt jeg ved, den døjer med at vælte i tomgang og lugte MEGET af benzin, også selvom den er varm, han har været på værksted som siger der ingen fejl er på den, jeg tænker jo automatisk noget temp. føler der er defekt, men er der nogen der har et kvalificeret bud, han er sgu lidt ked af den efterhånden, og det kan jo ikke være rigtigt.

svan
Hvis den kun gør det i 30-40 sek. efter start kan det blot være post-injektion... noget motorstyrringen laver for at opvarme katalysatoren hurtigt. Man kan også høre det på lyden fra udstødningen - den lyder lidt mere "sports agtigt". Samtidig går den ikke så flot i tomgang. Altsammen helt normalt.

--
Tom
Ved du om det også er helt normalt på en 1,8 tfsi. Min lugter nemlig af benzin, kort tid efter start og den står og "buldrer" lidt ekstra fra udstødningen, men det holder op igen efter en kort køretur
2021 Skoda enyaq 80

Anders D
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5712
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 92 times
Been thanked: 189 times

Re: GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af Anders D » 8. sep 2014, 19:17

Omes skrev:Ved du om det også er helt normalt på en 1,8 tfsi. Min lugter nemlig af benzin, kort tid efter start og den står og "buldrer" lidt ekstra fra udstødningen, men det holder op igen efter en kort køretur
Det er det. Det er som der nævnes en del af opvarmningsfasen hvor der dobbeltsprøjes brændstof ind, én i forbrændingstakten og en i udstødning, sidstnævnte for at få benzin ud i katten og varme den op hurtigere end ved normal katalysatorsetup. Min 1.8 tsi skal heller ikke holde i koldstartsprogram i mange sekunder i vores integrerede vognly, før der lugter af halvt forbrændt benzin i entré og hall.

Trådstarters problem kunne tyde på at bilen bliver i koldstartsprogram pga. en fejl på en temperaturføler eller lignende. Det kræver en diagnose af sensorerne og ikke bare en fejlkodeudlæsning.

Omes
Nyt medlem
Indlæg: 206
Tilmeldt: 27. apr 2009, 17:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 5 times
Been thanked: 9 times

Re: GolfVI 1,4TSI går ujævnt og lugter af benzin

Indlæg af Omes » 8. sep 2014, 19:34

Anders D skrev:
Omes skrev:Ved du om det også er helt normalt på en 1,8 tfsi. Min lugter nemlig af benzin, kort tid efter start og den står og "buldrer" lidt ekstra fra udstødningen, men det holder op igen efter en kort køretur
Det er det. Det er som der nævnes en del af opvarmningsfasen hvor der dobbeltsprøjes brændstof ind, én i forbrændingstakten og en i udstødning, sidstnævnte for at få benzin ud i katten og varme den op hurtigere end ved normal katalysatorsetup. Min 1.8 tsi skal heller ikke holde i koldstartsprogram i mange sekunder i vores integrerede vognly, før der lugter af halvt forbrændt benzin i entré og hall.

Trådstarters problem kunne tyde på at bilen bliver i koldstartsprogram pga. en fejl på en temperaturføler eller lignende. Det kræver en diagnose af sensorerne og ikke bare en fejlkodeudlæsning.
Tak for hurtigt svar, der er heller ikke noget der drypper og den står helt fint i tomgang, dog lidt højere når den er kold
2021 Skoda enyaq 80

Besvar

Tilbage til "Motor"