gode råd til dårlig diesel økonomi

Besvar
tnn
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 2. mar 2011, 22:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af tnn » 11. aug 2012, 15:49

Vi har en passat 1,9 fra 07, der i byen kører maks 12 kml. Den har lige fået skiftet egr ventil og partikelfilter. jeg har prøvet at rense lmm, i sådan noget speciel alkohol. jeg kan ikke sige mere om div værdier. Kom med gode ideer. Og det er ikke kørsels mønsteret det er galt med.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ph » 11. aug 2012, 15:54

tnn skrev:Kom med gode ideer.
ville være en meget god idé at skrive
hvor langt i kører pr. koldstart
dækmontering (str. & mærke/model)
dæktryk
kørestil
Hvornår den sidst har fået filter & olieskift og hvilken motorolie den kører med
Da det har rimeligt meget at sige i forhold til brændstoføkonomi ;)
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

tnn
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 2. mar 2011, 22:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af tnn » 11. aug 2012, 16:58

Det er kommet i løbet af vinteren, vi har mistet ca 3-3,5 kml, iforehold til hvad vi kørte sidste år, og det er stadig samme dæktryk, olie osv.

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af Gubbi » 11. aug 2012, 17:16

Prøv evt. at give den en omgang BellAdd, både i tanken og i indsugningen.

Hvis du kan finde en på Fyn der kan sætte computeren til for at udlæse diverse værdier, så vil det heller ikke skade.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ph » 11. aug 2012, 17:31

tnn skrev:Det er kommet i løbet af vinteren, vi har mistet ca 3-3,5 kml, iforehold til hvad vi kørte sidste år, og det er stadig samme dæktryk, olie osv.
så var det måske værd at overveje et olieskift samt div. filtre...
kører den kun bykørsel? og i så fald hvor langt kører den pr. koldstart?
Hvor længe /mange km har i haft bilen og hvor langt har den nu kørt?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Erik
Medlem
Indlæg: 569
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af Erik » 11. aug 2012, 18:13

Hej Tnn

Du skriver du har renset LMM Tjekkede du værdier før og efter ?
du har angivet at du har vcds , så er det da bare ud og køre en tur med pc og vcds, se hvad værdier er
vcds skriver hvad de er og hvad de skal være !

VCDS
Vælg Styreenhed ! http://www.netech.dk/demo/demo.html

Vælg 01 Motor http://www.netech.dk/demo/demo1.html

Vælg 08 Måle blokke http://www.netech.dk/demo/demo2.html

Mener det er måle blok 03 der er LMM ellers kør lidt op og ned i måleblokke

mvh Erik
Mvh Erik

tnn
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 2. mar 2011, 22:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af tnn » 11. aug 2012, 19:48

jeg har desværre ikke vcds. olie,oliefilter,luftfilter og dieselfilter er skiftet for 6000 km og der bliver skiftet olie,oliefilter og dieselfilter for hver 15000 km. Den kører på shell ultra 0-30w.

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gode Råd Til Dårlig Diesel Økonomi

Indlæg af ugozk » 26. nov 2013, 19:03

Hej har læst din tidligere fejl du havde med din passat 1.9tdi jeg har heltpræcis samme fejl men har dog ikke partikelfilter på min. Har du fiksetfejlen og hvad var det ? Min bil kører rigtig lidt nu i forhold til førskift af egr ventil og brugt diesel additiv i tanken sammen med en fuldtankhos shell med fuelsave som altid. Håber du kan hjælpe mig ?

tnn
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 2. mar 2011, 22:25
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af tnn » 26. nov 2013, 19:30

Jeg kan ikke hjælpe dig, vi fik skiftet partikelfilter og erg vent, men det hjalp ikke. Og oven i det så gik de elektroniske bremse, så vi endte med at ha brugt et stykke over 30000,-, også fik vi en hilsen fra værkstedet at der skulle ny kobling i, så vi valgte at sælge den og skifte mærke.
Men hvis du finder ud af det, vil jeg gerne høre om det

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gode Råd Til Dårlig Diesel Økonomi

Indlæg af ugozk » 26. nov 2013, 19:39

Træls. Jeg sarbejder på sagen. Tror det er controlleren i egr ventilen som ikkr kan kommunikere med selve bilens computer. Prøver at få det fikset sp håber jeg og krydser fingre for at det vil hjælpe på det.

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af Krog » 26. nov 2013, 20:17

ugozk skrev:Træls. Jeg sarbejder på sagen. Tror det er controlleren i egr ventilen som ikkr kan kommunikere med selve bilens computer. Prøver at få det fikset sp håber jeg og krydser fingre for at det vil hjælpe på det.
Hvis EGR ventilen er i udu, så er det oplagt at få den lukket elektronisk via en chipning.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Gode Råd Til Dårlig Diesel Økonomi

Indlæg af ugozk » 26. nov 2013, 20:57

Jamen den ser ud til at virke fordi den viser ikke fejl i kørecomputeren. Og den blev skiftet for ca 10 dsge siden og den kører fint bortset fra den sluger meget mere end før. Og kørecomputeren viser ikke under ca 10 liter pr 100 km forstår ikke

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ugozk » 26. nov 2013, 21:08

Hvad mener du med udu præcis og hvad mener du med chipning er ikke helt med ?

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af comforttraktoren » 26. nov 2013, 23:58

Prøv evt også at tjekke om dine bremser hænger.
Har lige lavet bagbremser på Golfen,vupti så kører den lige 2-3 km længere på literen...
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ugozk » 27. nov 2013, 00:12

Bremserne er også tjekket. Er ved at spisr hjernen over det. Fik en fejl som sagde udstødnings tilbagrførsels gennemgang for lille. Fik dernæst skiftet min egr ventil og opdagede få dage efter at den sluger alvorligt meget. Bykørsel omkring 10 på literen. Kan det måske være luftmassemåleren ?
evt egr som ikke er 100% IORDEN ? MÅSKE lambdasonde ? Er virkelig pp bar bund og har ikke lyst til at betale en formue for at finde fejlen ved at skifte adskillige dele.

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af HamSjelv » 27. nov 2013, 16:52

Hejsa,

Var det min vogn ville jeg starte med at kontrollere (vcds og reference-termometer) at kølevandstemperatursensoren måler korrekt.
Dén føler kan være godt være defekt (a.k.a måle forkert) uden dette bliver fejllagret.


- Og så er der jo den kolde årstid der hurtigt koster 5km/l.


/Claus

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ugozk » 27. nov 2013, 16:59

Det fik jeg faktisk tjekket idag og alle tal ser rigtige ud. Har lige tænkt over at jeg bakkede bilen ind i hård beton for 2 uger siden. Efter 3 dage skulle egr ventilen skiftes fordi udstødnings gennemgang tilbsgeførsel var for lille. Når jeg ser på udstødningen fra bagenden af bilen ser det normalt ud men fik af vide idag at det kan være den er bøjet et sted så målene viser forkert og den dermed får for meget eller lidt luft hvilket gør at den kører 10 km pr liter diesel. Eller at der er noget som er galt med udstødningen efter det tryk den fik men igen hva ka det være ? Alt andet er udelukket lmm er også kontrolleret idag alle tal er ok.

ugozk
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 26. nov 2013, 18:50
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: gode råd til dårlig diesel økonomi

Indlæg af ugozk » 27. nov 2013, 21:58

Det skal lige siges at jeg for ca 2 uger siden kom til at fylde 1 liter for meget olie 05 30 castrol longlife på bilen. Kørte efterfølgende til værksted ca en køretur på 9 km for at få det som var for meget ud igen. 3 dage efter får udstødningen et tryk og 4 dage efter står egr ventil fejl. Eftrr skift af denne sluger den meget i forhold til for 2-3 uger siden. Kan det have noget med den ekstra olie at gøre. Og hvordan tjekker jeg det. Evt måske katalysator eller gløderør som har fået skade efter tryk på udstødningen eller for meget olie. Men har haft tester på idag og ingen fejl at komme efter . Hjææælp

Besvar

Tilbage til "Motor"