HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Besvar
Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 10. sep 2012, 19:36

Min 2006 Passat med 2.0 TDI BKP motor har følgende symptomer:

-Mellom 2100 og 2400 rpm og ved moderat pådrag så hakker den. Gir jeg mer gass eller mindre gass så forsvinner hakkingen. Det er lettest å fremprovosere hakkingen ved å kjøre opp en slakk motbakke (for dere Dansker blir det nok mere en hard motbakke :D ) i cruisecontrol på 120 km/t i 6. gear. Vel inne i motbakken begynner bilen å hakke ganske så bra. Det begynner med små vibrasjoner og etter 1 eller 2 sekund så er hakkingen der. Jeg har ikke prøvd om problemet er vedvarende da jeg ikke ønsker å utsette bilen for hakkingen. Det lengste jeg har prøvd er 3-4 sekunder før jeg gir gass. Jeg klarer også å fremkalle hakkingen i 5 gear mellom 2100 og 2400 rpm. I 4 gear er det meget vanskelig å fremprovosere feilen og i 1., 2. og 3. gear klarer jeg det ikke. Feilen er altså ikke hastigetsbestemt, men turtall- og pådragsbestemt.

I dag byttet jeg tandempumpen og dieselfilteret. Det var en del møkk i filteret så jeg trodde at jeg hadde funnet feilen siden filteret sist ble skiftet for bare 7000 km siden. Men nei :o På prøveturen var feilen fremdeles der. Ingen bedring.

Jeg kan nevne at bilen har gått 192000 km. En dyse og ledningsnett ble skiftet på VW garanti i mai måned 2012, alle dyser er nå innenfor spec. Jeg har hatt ute EGR ventilen og rengjort den og inspisert ventilsete og spindel. Dette så fint ut.

Hva gjør jeg nå? Kan det hende at det er en feil i den elektriske actuatoren (BKP motorer har elektrisk EGR ventil) til EGR ventilen, og at denne spiller meg et puss? Jeg får ikke dette helt til å stemme da jeg tror hakkingen kommer av for mager blanding. Med exhaust tilbakeføring skulle vel blandingen være rikere sammenlignet med om den fikk en større andel friskluft!? Eller kan det være MAF sensoren som spiller feil? Motoren går fint og den trækker som andre 140 hk motorer. Bilen har EGR kjøler. Er det noe spjeld på denne? Kan det være at EGR kjøleren står for problemene?

Hva er det neste jeg bør gjøre :?:
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af Swobber » 10. sep 2012, 20:22

Med vcds kan du kontrollere luftflowet i MAF sensoren under kørsel - hvis den er for lav ligger fejlen sansynligvis i EGR ventilen, da den så åbner for meget.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 10. sep 2012, 20:25

Swobber skrev:Med vcds kan du kontrollere luftflowet i MAF sensoren under kørsel - hvis den er for lav ligger fejlen sansynligvis i EGR ventilen, da den så åbner for meget.
OK. Dette har jeg aldri gjort. Hvilke verdier er normale og hvordan skal det kjøres?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af Swobber » 10. sep 2012, 20:57

Med vcds kan du gå ind i måleblokke, de forskellige kanaler viser forskellige live data.
Bl.a. vises der hvad luft måles til og hvad det skal være.

Disse data kan man også vise ved at trykke på scope/graf knappen. Så kan man nemt se om målingen er uden for data.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 10. sep 2012, 22:12

Jeg skal sjekke dette i morgen. Oppdatering følger.
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af Sorens2 » 10. sep 2012, 22:42

Hvis du piller en slange af dieselfilteret ved motoren skal der komme ½ L diesel på 5 sek når pumpen kører.
Ellers er pumpen i tanken ved at være død.
Den fejl er også set tit.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 11. sep 2012, 08:06

Sorens2 skrev:Hvis du piller en slange af dieselfilteret ved motoren skal der komme ½ L diesel på 5 sek når pumpen kører.
Ellers er pumpen i tanken ved at være død.
Den fejl er også set tit.

Søren S2

Hvordan får man pumpen i tanken til å kjøre? Når man vrir på tenningen så kjører den vel bare i et par sekunder? Eller vil den kjøre helt til den bygger opp trykk?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af Sorens2 » 11. sep 2012, 08:14

Den kører i 2-3 sek.
Sæt tænding på et par gange og den skal have fyldt en ½ L Cola.

Søren S2
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 11. sep 2012, 11:08

Tank pumpen er i orden. Tok enda en prøvetur i dag for å kjenne skikkelig etter. Kan det være et motorfeste som kommer i resonans akkurat i det turtallsområdet? Det kjennes mer ut som vibrasjoner enn motor juksing. Noen med erfaring de kan dele?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

mpe030
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 26. mar 2012, 07:25
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mpe030 » 11. sep 2012, 13:05

Min passat fra 2007 har gjort det samme og det var bagerste Lamda sonde. Mit hakken var så slemt at jeg fik "workshop" op i displayet og alarmen kunne så aflæses på værkstedet.

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 11. sep 2012, 13:35

mpe030 skrev:Min passat fra 2007 har gjort det samme og det var bagerste Lamda sonde. Mit hakken var så slemt at jeg fik "workshop" op i displayet og alarmen kunne så aflæses på værkstedet.
Hvilket turtallsområdet skjedde det i for deg?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 13. sep 2012, 15:31

Har nå også prøvd med ny MAF sensor, men til ingen nytte.

Har snakket med VW i Kristiansand og skal inn der i morgen. De lurer på om det kan være svinghjulet som er gåent og at dette i kombinasjon med 4Motion gir hakking.
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 14. sep 2012, 20:31

I dag ble jeg satt ut :o

Ute på prøvetur med VW tekniker i bilen klarte jeg ikke å fremprovosere hakkingen overhodet....... :evil: Vi kjørte i 40 minutter, men ikke faen. Jeg og teknikeren kan ikke tenke oss annet enn at det var delvis restriksjon i dieselforsyningen som førte til hakkingen. For 4 dager siden skiftet jeg tandempumpen og dieselfilteret. Det var en del motorolje i dieselfilteret. På prøvetur umiddelbart etter skifte av tandempumpe og dieselfilter var hakkingen fremdeles der. Noen dager med kjøring og en opptanking senere er problemene borte...... Får bare håpe at hakkingen ikke kommer tilbake!
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Brugeravatar
mmosberg
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 23. aug 2012, 10:04
Geografisk region: Norge
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: HJÆLP!!! Hakking og udsættere på enda en 2.0 TDI BKP

Indlæg af mmosberg » 17. sep 2012, 20:31

Nå hakker den igjen......

Har kjøpt enda et dieselfilter og skal forsøke å skifte en gang til. Tror det er motorolje i tanken som har satt seg i filteret igjen.

Er det noen som har erfaring med vask av dieseltanken etter å ha hatt motorolje i dieselen? Flyter motoroljen på toppen av dieselen eller synker den til bunns?
Konebil: 2012 Sharan 2.0 TDI Highline 4Motion, CFFB 16V
Mannebil: 2014 Audi A6 Avant Quattro 3.0 TDI S-Line, Daytona Grey perleeffekt, 20" 5 arm rotor design titan optikk

Kjører VCDS, ELSAWIN OG ETKA

Besvar

Tilbage til "Motor"