Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Besvar
mnh
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Indlæg af mnh » 12. sep 2012, 08:06

Hej Forum

Bil: Passat 3B 10/96, 1,6 AHL

Skal der slettes noget i motorstyringen, når man skifter LMM eller er styringen adaptiv (lærer undervejs)?

Har netop skiftet lambdasonde uden problemer (indkøring over ganske få km)

Efterfølgende ville jeg også skifte LMM (har kørt +140.000 km og har lidt tendens til tøven ved acceleration) og fik en fra Ebersprächer, men det kunne motorstyringen overhovedet ikke finde ud af. Jeg prøvede at indkøre over 200 km - ingen bedring. Området mellem tomgang og 2500 o/min var med udsættere osv. Tomgang gik nogle gange, men ofte svingedede den mellem 200-600 omdr og døde. Satte den gamle LMM på - ingen problemer (bortset fra tøven + de mange km).

Jeg er blevet tilbudt en måler fra Hella, men hvis samme problemer opstår, hænger jeg på 2 LMM og et uløst problem. Er der nogen her, der kender svaret?

Mikkel
Mikkel

Passat 3B 10/97 1,6 AHL

Brugeravatar
Pete
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Indlæg af Pete » 12. sep 2012, 08:45

AHL motoren kører med en lidt atypisk LMM; så vidt jeg husker fra Hitachi (dem er der iøvrigt knapt så tit problemer med). Den LMM du køber skal være af samme type.

:) Pete
VagCom/VCDS

mnh
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Indlæg af mnh » 12. sep 2012, 09:09

Hej Pete - tak for svaret.

Det er rigtigt, at der sidder en Hitachi LMM på bilen. Kan man forvente, at den virker efter +140.000 (Jeg har kørt 140.000 - bilen havde kørt 180.000 ved køb)?

Mht motorstyringen - lærer den, eller skal den nulstilles for værdier for LMM?

Mikkel
Mikkel

Passat 3B 10/97 1,6 AHL

Brugeravatar
Pete
Medlem
Indlæg: 692
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Indlæg af Pete » 12. sep 2012, 12:30

mnh skrev:Det er rigtigt, at der sidder en Hitachi LMM på bilen. Kan man forvente, at den virker efter +140.000 (Jeg har kørt 140.000 - bilen havde kørt 180.000 ved køb)?
Pas. Det er bare en almindelig opfattelse at den er langt mere "sejlivet" end de LMM'er der typisk blev monteret på de årgange.
mnh skrev:Mht motorstyringen - lærer den, eller skal den nulstilles for værdier for LMM?
Nej jeg mener bestemt ikke den skal nulstilles eller adapteres. Plug and play og så slet de eventuelle fejlkoder der står på motorstyringen.

:) Pete

PS. Måske du kan blive klogere her: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... y4Kq5OxKSw.
VagCom/VCDS

mnh
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 16. jun 2008, 09:05
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny luftmængdemåler - skal styringen "informeres"

Indlæg af mnh » 13. sep 2012, 14:20

Tak for jeres input.

Jeg har i går bestilt en anden LMM. Den første (Ebersprächer) blev bestilt via nummerpladen, men Hella har en alternativ LMM.

I Ebersprächer'en sad føleren helt frit - i Hitachi'en sidder føleren i et rør, der går tværs gennem LMM'en. Nu må jeg så se om Hella'en ligner Hitachi'en mere end Ebersprächeren.

Vi ser...

M
Mikkel

Passat 3B 10/97 1,6 AHL

Besvar

Tilbage til "Motor"