Hej
Jeg har en golf 3, 1.8 stc fra 1997. Jeg har begyndende startproblemer og er 99% sikker på, at det er batteriet som ikke kan holde strøm, da problemet er størst når bilen har stået i længere tid.
Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.
Jeg har herefter udskiftet spændingsregulatoren på generatoren, men når jeg måler over polerne er spændingen stadig omkring 18 v i tomgang.
Jeg forsøgte derfor at teste multimeteret på vores næsten helt nye Avensis, som ikke har nogle problemer, og der viser den også en spænding på omkring 16-17 v.
Så et bud er selvfølgelig at multimeteret er købt for billig.
Men hvordan måler jeg helt præcis om generatoren kører som den skal? Jeg gider ikke købe et nyt batteri bare for at ødelægge det med en defekt generator. Og er der nogen som har et bud på hvad der ellers kan være i vejen.
På forhånd tak
Jeppe
Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Mvh
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
- ClausP
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3598
- Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 25 times
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Prøv lige med et andet instrument, du må kunne låne dig frem.
Hvilespæningen på batteriet skal være ca. 12,7V.
Og må ikke falde til under 10V ved start.
Når der lades (motor med normalt drift omdr - ca. 3000) så skal spændingen være 13 til max 14,5V
Hvilespæningen på batteriet skal være ca. 12,7V.
Og må ikke falde til under 10V ved start.
Når der lades (motor med normalt drift omdr - ca. 3000) så skal spændingen være 13 til max 14,5V
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 7. sep 2012, 22:18
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Ja helt rigtigt som Claus skriver
Skoda fabia 3 Tour de France 1.2 tsi 110 HK 2016
Skoda citigo ambition 75 hk 2013
Skoda citigo ambition 75 hk 2013
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
ClausP: Jeg er forsøger at finde bedre måler på mandag. Det lyder som en fornuftig start. Jeg synes jo også at der burde springe pærer osv ved så høj en spænding ? Batteriet bliver heller ikke varmt ?
Hvis en generator lader for meget, er der så andre fejlmuligheder end spændingsregulatoren? Med min begrænsede indsigt virker det jo som om selve generatoren fungerer som den skal?
Hvis en generator lader for meget, er der så andre fejlmuligheder end spændingsregulatoren? Med min begrænsede indsigt virker det jo som om selve generatoren fungerer som den skal?
Mvh
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Hejsa,
Måske et nyt batteri til måleinstrumentet istedet for et til bilen?
Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.
/Claus
Måske et nyt batteri til måleinstrumentet istedet for et til bilen?
Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.
/Claus
- Blackfinger
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9159
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 46 times
- Been thanked: 394 times
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
HamSjelv skrev:Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.
18-20 Volt, er det for lav spændingJeppeSandersen skrev:Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Måske golfen er ombygget til 24volt...Blackfinger skrev:HamSjelv skrev:Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.18-20 Volt, er det for lav spændingJeppeSandersen skrev:Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.
Var på det lokale værksted i dag og fik målt spændingen fra generatoren. Deres udstyr som er en smule bedre end mit viste, at generatoren virkede som den skulle. Der var heller ikke et forbrug fra batteriet af betydning når bilen var slukket.
Så konklusionen var, at et nyt batteri var løsning.
Jeg vælger selvfølgelig at tro, at det hjalp at jeg skiftede spændingsregulatoren..
Tak for de forskellig input.
Så konklusionen var, at et nyt batteri var løsning.
Jeg vælger selvfølgelig at tro, at det hjalp at jeg skiftede spændingsregulatoren..
Tak for de forskellig input.
Mvh
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994