Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Besvar
JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af JeppeSandersen » 15. sep 2012, 11:31

Hej

Jeg har en golf 3, 1.8 stc fra 1997. Jeg har begyndende startproblemer og er 99% sikker på, at det er batteriet som ikke kan holde strøm, da problemet er størst når bilen har stået i længere tid.

Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.

Jeg har herefter udskiftet spændingsregulatoren på generatoren, men når jeg måler over polerne er spændingen stadig omkring 18 v i tomgang.

Jeg forsøgte derfor at teste multimeteret på vores næsten helt nye Avensis, som ikke har nogle problemer, og der viser den også en spænding på omkring 16-17 v.

Så et bud er selvfølgelig at multimeteret er købt for billig.

Men hvordan måler jeg helt præcis om generatoren kører som den skal? Jeg gider ikke købe et nyt batteri bare for at ødelægge det med en defekt generator. Og er der nogen som har et bud på hvad der ellers kan være i vejen.

På forhånd tak

Jeppe
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af ClausP » 15. sep 2012, 11:41

Prøv lige med et andet instrument, du må kunne låne dig frem.

Hvilespæningen på batteriet skal være ca. 12,7V.
Og må ikke falde til under 10V ved start.
Når der lades (motor med normalt drift omdr - ca. 3000) så skal spændingen være 13 til max 14,5V
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Fabia Thomas
Nyt medlem
Indlæg: 222
Tilmeldt: 7. sep 2012, 22:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af Fabia Thomas » 15. sep 2012, 12:59

Ja helt rigtigt som Claus skriver :shock:
Skoda fabia 3 Tour de France 1.2 tsi 110 HK 2016
Skoda citigo ambition 75 hk 2013

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af JeppeSandersen » 15. sep 2012, 15:37

ClausP: Jeg er forsøger at finde bedre måler på mandag. Det lyder som en fornuftig start. Jeg synes jo også at der burde springe pærer osv ved så høj en spænding ? Batteriet bliver heller ikke varmt ?

Hvis en generator lader for meget, er der så andre fejlmuligheder end spændingsregulatoren? Med min begrænsede indsigt virker det jo som om selve generatoren fungerer som den skal?
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af HamSjelv » 15. sep 2012, 21:15

Hejsa,

Måske et nyt batteri til måleinstrumentet istedet for et til bilen?


Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.


/Claus

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af Blackfinger » 15. sep 2012, 21:18

HamSjelv skrev:Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.
JeppeSandersen skrev:Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.
18-20 Volt, er det for lav spænding :?:

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af norn » 16. sep 2012, 08:20

Blackfinger skrev:
HamSjelv skrev:Det er en klassiker at digitale multimetre måler for lav spænding når det interne batteri er ved at være tømt.
JeppeSandersen skrev:Jeg har forsøgt at måle spændingen over polerne når bilen er i tomgang og forhøjet tomgang. Multimeteret viste omkring 18-20 v, hvilket self. er for meget, og kan forklare hvorfor batteriet er færdigt.
18-20 Volt, er det for lav spænding :?:
Måske golfen er ombygget til 24volt... :mrgreen:
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Måling af generator output spænding på golf 3, 1.8.

Indlæg af JeppeSandersen » 17. sep 2012, 11:12

Var på det lokale værksted i dag og fik målt spændingen fra generatoren. Deres udstyr som er en smule bedre end mit viste, at generatoren virkede som den skulle. Der var heller ikke et forbrug fra batteriet af betydning når bilen var slukket.

Så konklusionen var, at et nyt batteri var løsning.

Jeg vælger selvfølgelig at tro, at det hjalp at jeg skiftede spændingsregulatoren.. :D

Tak for de forskellig input.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Besvar

Tilbage til "Motor"