Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstart.

Besvar
lasmol2
Helt nyt medlem
Indlæg: 21
Tilmeldt: 30. nov 2008, 11:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstart.

Indlæg af lasmol2 » 23. okt 2012, 16:25

Hej VAG.
Jeg har en rigtig god kammerat som fra den ene dag til den anden, har fået problemer med sin golf III. Det er en 1.9 tdi fra 96 som har gået 235.000 km. Det startede en morgen med at den ikke rigtig ville starte, og da der så kom liv i den hakkede den rigtig meget og røg meget hvidt. Han forsøgte sig med en diesel/dyse rens, men desværre uden held. Forleden gik det så helt galt med den. Den tog fint gas op til ca. 2500 omdr. Hvis man så forsøgte at slippe speederen og give den lidt gas igen, røg den hvidt, hakkede og havde intet moment før man lige havde ladet den få "pusten" igen. Han har haft den ved mekaniker, men han har ikke kunne finde en fejl på den. Mekanikeren har forsøgt sig med en ny luftmasse/mængde måler, checke pakninger og slanger for revner og utætheder. Jeg håber at nogle af jer dygtige brugere ved hvad problemet er, eller kan hjælpe med en mulig fejl. :)

Venlig hilsen Lasse

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstar

Indlæg af JeppeSandersen » 23. okt 2012, 17:54

Hej.

hvad med kølervæskestanden? Og evt. checke olie om der er mayo i? Havde selv en golf 3, dog benzin, som røg meget hvidt da toppakningen var gået.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

FrederikL
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 3. dec 2012, 22:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstar

Indlæg af FrederikL » 3. dec 2012, 23:08

Hej.

Har også på min Golf 3 1.9 TDI 450xxx Km med motorkode "1Z" fra 96, har haft et problem lignende.
ved koldstart røg den utrolig meget og man skulle køre lang tid på starteren før den gik igang og så skulle den lige have 5-10sekunder for at start ordenligt op.
derud over hvis man hakkede den over 3000 omdrejninger og slap gaspedel hurtig efter, var den ved at gå ud og hakkede igen 5-10 sekunder mens den røg meget.

Jeg fik testede dieselpumpen og dyser for at se om det var den/dem der ikke gav nok diesel på det rigtige tidspunkt, det var det ikke.
så rullede jeg den hen til "Bosch Diesel Elektro" som efter 1. forsøg: gik ledningsnettet igennem for at se om det var forvarmeren eller lignede der var gået og fik indstillet motoren så dens timing var rigtig igen.
Efter 1 måned kom problemet tilbage og jeg kørte ned til Bosch igen:
Her vidste det sig at motoren var gået ud af timing igen og de fandt ud af at en aksel kørte skævt( kan ikke helt huske hvad for en aksel det var, men mener det var krumtaplejet der var slidt) men efter de løste problemet kører motoren nu igen upåklageligt.

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstar

Indlæg af Kildevang » 3. dec 2012, 23:37

det første jeg tænkte var også om den mangler vand, så kunne det jo være en toppakning, eller et revnet topstykke..

men hvis den ikke mangler kølervæske, så ville jeg nok tjekke timingen af pumpen!
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Golf III 1.9 tdi går dårligt og ryger hvidt ved koldstar

Indlæg af kristian » 3. dec 2012, 23:41

Tjek timing på motor! Det er en klassiker
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Besvar

Tilbage til "Motor"