Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Besvar
rosn
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2011, 17:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af rosn » 4. dec 2012, 18:52

Mit problem minder en anelse som et nyere indlæg, dog med nogle andre formuleringer. Indlæget findes her:
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=69248

Det er en tdi 1z med 247k km på tælleren.

Baggrundshistorie for problemets opståen, mine tanker osv:

Tidligere på efteråret, begynde bilen at hakke lidt når den koldstartede, som om den havde svært ved at starte / eller måske forvarme. Dette var lidt over midt i oktober ca. Det var ikke noget problem, da den kørte upåklageligt ellers, og derfor bed jeg ikke mærke i det rigtigt før en uge senere.
Det blev gradvist værre, og bilen kunne nogle gange finde på at sætte ud under koldstart, hvor den forinden hakkede.I slutningen af ugen, var det blevet så galt, at starteren skulle tørnes i omegnen af 30 sekunder, før der skete noget.
Jeg begyndte at blive lidt mistænksom på gløderørene, da det jo var begyndt at blive koldere, og røggassen lugtede lige meget nok af uforbrændt diesel. Så jeg bestemte mig for at skifte dem.
Idet jeg skulle hente gløderørene, ville den så slet ikke starte. Jeg brugte 3-4 min på dette, hvor den bare hakkede og hoppede og ingenting (jeg tappede batteriet så starteren til sidst ikke kunne køre rundt). Jeg tænkte, det sikkert var fordi den udelukkende startede på kompression, og / eller ineffektive gløderør. Nå, skiftet blev de da - og bilen ville sjovt nok starte med lidt hakken i 2 sekunder. Den fik en god frisk tur, for at blive varm og blive kørt lidt igennem, da den havde været kørt meget forsigtigt forinden og så batteriet kunne blive ladet op. Næste dag (i fredags) startede den så nogenlunde igen, dog hakkede den kortvarrigt før den gik igang. På vejen blev det dog en kende mærkeligt: Når jeg koblede ud, var det som om motoren var på vej til at gå ud. Den gik kortvarrigt under tomgangsomdrejninger. På vejen ved 90 kmh, når jeg kørte og slap speederen, ved f.eks. at skulle holde afstand og hastighed og ville give den gas igen, skete der ikke noget som helst. Tilgengæld røg det enormt meget bagud af den. Mere blå end sort røg. Dette skete dog kun en gang, da jeg opdagede det, selvfølgelig prøvede at undgå at det skulle ske igen. Jeg afhjalp det hver gang ved bare at slippe gassen igen. Desuden virkede det også som om, at bilen manglede respons, når jeg trykkede på speederen. Der gik måske ½ sek, hvor det normalt er meget mindre, fra jeg trykkede på speederen til der skete noget. Nu kom der sig desuden endnu et problem. Bilen ville nu heller ikke starte som normalt, når den var varm (jeg prøvede det så kun 1 gang), da den havde stået i 10 min. Den hakkede i ca. 1½ sekund, før den gik igang. Om aftenen fik den så problemer med koldstarten. Her tog det mig 3-4 min om at tænde bilen, hvor starteren bare kørte, og bilen til tider hakkede og hoppede. Til sidst, efter flere ganges slukken og tænden, hakkede og hoppede den igang, så jeg kunne komme hjem. I dag bestemte jeg mig så for at skifte diesel filteret - det kunne jo være. Lige meget hjalp det - og denne gang, ville bilen slet ikke starte. Utallige slukken og tænden og køren på starteren i lang tid. Bilen hopper og hakker bare, og der sker ikke noget. Til sidst drænede jeg batteriet så meget igen, at den ikke kunne slå starteren rundt.

Selvfølgelig har jeg researchet lidt, men uden held på området. Det tætteste jeg kommer er et ubesvaret forumindlæg på anden side: http://www.clubgolfdanmark.dk/forum/vie ... ad_id=4179

Jeg overvejer om det kan være relæ-relateret. Jeg har læst mig frem til at relæ 109 også styrer andre ting end blot forvarmen. Mit ladesymbol lyser nemlig, men det betyder måske ikke nødvendigvis at relæet virker efter hensigten? Dette kunne også forklare det andet mystiske, som at det virker som om den ikke får føde, hvis relæet styrer andet.

Jeg håber der sidder nogle kloge hoveder derude, der kan være behjælpelige.

Brugeravatar
jespersom
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 6. jul 2008, 09:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7200 Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af jespersom » 4. dec 2012, 20:37

Mit vil bud vil være, at du skal kigge på det nederste remhjul på krumtappen der trækker tandremmen. de kan godt gå løs og så mister den timingen på tandremmen.

Jesper

rosn
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2011, 17:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af rosn » 4. dec 2012, 21:37

Tak for svaret.

Jeg fik lige fat i en kammerat, som gerne gør sig i TDI'er. Han beskriver netop det du skriver Jesper, og ville sætte sine penge på det. Dilemmaet kommer så nu. Skal min kammerat og mig så i gang med at skille den ad, og kigge på det - eller skal man ringe og høre efter en pris i nærheden af Aalborg. Kan nogen anbefale en? Problemet er jo, at hvis vi ser at der skal ridses i krumtappen til en ny not, skal den på værksted. Vi har nemlig ikke værktøjet.

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af M_Olsen » 4. dec 2012, 21:40

jespersom skrev:Mit vil bud vil være, at du skal kigge på det nederste remhjul på krumtappen der trækker tandremmen. de kan godt gå løs og så mister den timingen på tandremmen.

Jesper
Ja det sku endelig et meget godt bud det tilslutter jeg mig også.

M Olsen.
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

rosn
Helt nyt medlem
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27. jul 2011, 17:45
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af rosn » 4. dec 2012, 22:10

Hvad skal der typisk laves når den laver sådan et trick?

Ny remskive, ny not? Skal der rides op igen? Hvor tit går det ud over ventiler?

Her snakker jeg om TDI motorer. Mit indtryk er i hvert fald, at de ikke er lige som andre.

Brugeravatar
jespersom
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 6. jul 2008, 09:47
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7200 Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf 3 TDI 1Z - Vil ikke starte

Indlæg af jespersom » 5. dec 2012, 07:00

På min bil, hvor den gjorde samme stunt kunne jeg nøjes med remhjulet.

Besvar

Tilbage til "Motor"