Side 1 af 1

Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 7. dec 2012, 07:32
af Frank T
Jeg har købt mig en dejlig Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk fra 2001, men jeg har den mistænkt for at bruge vand og i den forbindelse have en utæt toppakning, så mine ønsker er at i kan hjælpe mig med diverse oplysninger omkring at skifte toppakningen, hvad skal jeg bruge af stumper, hvad skal toppen spændes med af moment osv. på forhånd tak ;)

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 7. dec 2012, 07:42
af ph
Frank T skrev:Jeg har købt mig en dejlig Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk fra 2001, men jeg har den mistænkt for at bruge vand og i den forbindelse have en utæt toppakning, så mine ønsker er at i kan hjælpe mig med diverse oplysninger omkring at skifte toppakningen, hvad skal jeg bruge af stumper, hvad skal toppen spændes med af moment osv. på forhånd tak ;)
hvorfor lige en død toppakning?
vandforbrug kan lige så godt være utæt vandpumpe, flækket topstykke, utæthed ved slange mont., ekspansionsbeholder eller låg til samme

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 7. dec 2012, 07:58
af Frank T
Den sveder noget fra topstykket og ekspansionsbeholderen har jeg lige skiftet, der er ikke vand under bilen og den lugter ikke af kølervæske, så derfor er min mistanke toppakningen, er det ikke et kendt problem på dem? Den har kørt 205000km

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 7. dec 2012, 17:55
af Evolon
Top pakningerne er godt kendt. :)

Hvordan så den gamle ekspansions beholder ud.?? Var den mere eller mindre sort, samt snasket inden i.??

Billede

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 8. dec 2012, 09:33
af Frank T
Beholderen var nærmest lidt brunlig og lidt fedtet på indersiden :(

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 8. dec 2012, 11:59
af Evolon
God indikation på at toppen er gået, det er altid en god ide og kontrollere toppen, samt cylinder blokken for skævhed, kan ikke lige huske data, måske der er andre der lige kan bidrage med det..

Men ellers en dejlig let motor og skifte toppakning på. :D

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 8. dec 2012, 20:09
af Frank T
Hvor meget skal pilles af, kun udstødningen, kan det gøre det, og så boltene til toppen altså, lidt luftfilterkasse og så`n :?:

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 9. dec 2012, 18:11
af pattmann
Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 10. dec 2012, 11:03
af Frank T
pattmann skrev:Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.
Okay, det er da en mulighed, jeg har bare ikke tid til at skifte toppakning lige nu, så vil boltene evt, kunne knække ved den operation??

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 10. dec 2012, 18:14
af Evolon
pattmann skrev:
Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.


Okay, det er da en mulighed, jeg har bare ikke tid til at skifte toppakning lige nu, så vil boltene evt, kunne knække ved den operation??

Jeg ville ikke begynde på at spænde boltene 90grader mere, det kan godt være der har været en TPI på ovenstående, men du kan ikke være sikker på at det er den orginale toppakning, eller orginale bolte, og hvis nu den har været skiftet før, (hvilket slet ikke er utænkeligt) så ved du ikke om tilspændingen er overholdt...

Jeg ville ikke begynde og efterspænde, hvis ikke du har tid nu, så vil jeg forslå at du bare efterfylder ved behov, bare sørg for frostsikringen er i orden..

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 25. mar 2013, 07:20
af Frank T
Så er det ved at være tid, forestiller mig det skal være i påsken, men hvad skal jeg indkøbe til oprationen, toppakning, strækbolte, er der forskel på dem? udstødningspakning, topdækselpakning, er der ellers noget der plejer at skulle skiftes ved denne operation, ud over olie og filter selvfølgelig??
På forhånd tak ;)

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 25. mar 2013, 07:57
af Henrik2800
I stedet for, at købe pakninger løst, kan du købe et "slibesæt" som indeholder de pakninger man skifter iforb. med, at topstykket tages af.
Frisk kølervæske er også en god ting.

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 25. mar 2013, 10:19
af Frank T
Henrik2800 skrev:I stedet for, at købe pakninger løst, kan du købe et "slibesæt" som indeholder de pakninger man skifter iforb. med, at topstykket tages af.
Frisk kølervæske er også en god ting.
Okay, tak, følger der stræk bolte med i slibesættet?

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 25. mar 2013, 10:31
af Henrik2800
"Slibesæt" er normalt kun div. pakninger og pakdåser.

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 29. mar 2013, 13:25
af Frank T
Arghhh, gamle biler :( jeg slipper nok ikke for at afrette toppen, så nu er løftere und alles pillet af, så nogen der kan fortælle momentet på løfter arrangementet og hvad ventilerne skal stå?
På forhånd tak, og god påske ;)

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 29. mar 2013, 14:31
af ph
Frank T skrev:Så er det ved at være tid, forestiller mig det skal være i påsken, men hvad skal jeg indkøbe til oprationen, er der ellers noget der plejer at skulle skiftes ved denne operation, ud over olie og filter selvfølgelig??
På forhånd tak ;)
Hvis den har tandrem så ville jeg nok skifte den samtidig sammen med strammer/medløberhjul

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

: 30. mar 2013, 20:53
af Frank T
Det er en stødstangsmotor ;-)