Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Besvar
Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 7. dec 2012, 07:32

Jeg har købt mig en dejlig Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk fra 2001, men jeg har den mistænkt for at bruge vand og i den forbindelse have en utæt toppakning, så mine ønsker er at i kan hjælpe mig med diverse oplysninger omkring at skifte toppakningen, hvad skal jeg bruge af stumper, hvad skal toppen spændes med af moment osv. på forhånd tak ;)
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af ph » 7. dec 2012, 07:42

Frank T skrev:Jeg har købt mig en dejlig Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk fra 2001, men jeg har den mistænkt for at bruge vand og i den forbindelse have en utæt toppakning, så mine ønsker er at i kan hjælpe mig med diverse oplysninger omkring at skifte toppakningen, hvad skal jeg bruge af stumper, hvad skal toppen spændes med af moment osv. på forhånd tak ;)
hvorfor lige en død toppakning?
vandforbrug kan lige så godt være utæt vandpumpe, flækket topstykke, utæthed ved slange mont., ekspansionsbeholder eller låg til samme
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 7. dec 2012, 07:58

Den sveder noget fra topstykket og ekspansionsbeholderen har jeg lige skiftet, der er ikke vand under bilen og den lugter ikke af kølervæske, så derfor er min mistanke toppakningen, er det ikke et kendt problem på dem? Den har kørt 205000km
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Evolon
Medlem
Indlæg: 651
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:57
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Evolon » 7. dec 2012, 17:55

Top pakningerne er godt kendt. :)

Hvordan så den gamle ekspansions beholder ud.?? Var den mere eller mindre sort, samt snasket inden i.??

Billede

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 8. dec 2012, 09:33

Beholderen var nærmest lidt brunlig og lidt fedtet på indersiden :(
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Evolon
Medlem
Indlæg: 651
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:57
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Evolon » 8. dec 2012, 11:59

God indikation på at toppen er gået, det er altid en god ide og kontrollere toppen, samt cylinder blokken for skævhed, kan ikke lige huske data, måske der er andre der lige kan bidrage med det..

Men ellers en dejlig let motor og skifte toppakning på. :D

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 8. dec 2012, 20:09

Hvor meget skal pilles af, kun udstødningen, kan det gøre det, og så boltene til toppen altså, lidt luftfilterkasse og så`n :?:
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

pattmann
Nyt medlem
Indlæg: 454
Tilmeldt: 15. jun 2008, 19:36
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af pattmann » 9. dec 2012, 18:11

Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.
Altea FR tfsi.

Tidligere VAG biler: Typ 1G1 1.8, 191 16V, 155 GLS, 1H2 1.8, 86C "Hit", 32B 1.6D, 191 TD, 6V5 1.4, 1H2 "CLX", 3A2 2.0, 7M8 "Carat", 7M9 1.9 TDI, 1T1 1.9 TDI DSG.

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 10. dec 2012, 11:03

pattmann skrev:Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.
Okay, det er da en mulighed, jeg har bare ikke tid til at skifte toppakning lige nu, så vil boltene evt, kunne knække ved den operation??
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Evolon
Medlem
Indlæg: 651
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:57
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hjallerup
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Evolon » 10. dec 2012, 18:14

pattmann skrev:
Der har fra Skoda af været en teknisk produkt information omkring olie i vandet, og løsningen var at topstykket skulle spændes efter! Jeg mener at boltene skulle have 90 grader, ligesom man gjorde på VW's 1.3 med hydrauliske løftere, når den svedte olie ned i generatoren.

Så giv det lige boltene et vrid, inden du piller topstykket af.


Okay, det er da en mulighed, jeg har bare ikke tid til at skifte toppakning lige nu, så vil boltene evt, kunne knække ved den operation??

Jeg ville ikke begynde på at spænde boltene 90grader mere, det kan godt være der har været en TPI på ovenstående, men du kan ikke være sikker på at det er den orginale toppakning, eller orginale bolte, og hvis nu den har været skiftet før, (hvilket slet ikke er utænkeligt) så ved du ikke om tilspændingen er overholdt...

Jeg ville ikke begynde og efterspænde, hvis ikke du har tid nu, så vil jeg forslå at du bare efterfylder ved behov, bare sørg for frostsikringen er i orden..

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 25. mar 2013, 07:20

Så er det ved at være tid, forestiller mig det skal være i påsken, men hvad skal jeg indkøbe til oprationen, toppakning, strækbolte, er der forskel på dem? udstødningspakning, topdækselpakning, er der ellers noget der plejer at skulle skiftes ved denne operation, ud over olie og filter selvfølgelig??
På forhånd tak ;)
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Henrik2800 » 25. mar 2013, 07:57

I stedet for, at købe pakninger løst, kan du købe et "slibesæt" som indeholder de pakninger man skifter iforb. med, at topstykket tages af.
Frisk kølervæske er også en god ting.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 25. mar 2013, 10:19

Henrik2800 skrev:I stedet for, at købe pakninger løst, kan du købe et "slibesæt" som indeholder de pakninger man skifter iforb. med, at topstykket tages af.
Frisk kølervæske er også en god ting.
Okay, tak, følger der stræk bolte med i slibesættet?
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Henrik2800 » 25. mar 2013, 10:31

"Slibesæt" er normalt kun div. pakninger og pakdåser.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 29. mar 2013, 13:25

Arghhh, gamle biler :( jeg slipper nok ikke for at afrette toppen, så nu er løftere und alles pillet af, så nogen der kan fortælle momentet på løfter arrangementet og hvad ventilerne skal stå?
På forhånd tak, og god påske ;)
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af ph » 29. mar 2013, 14:31

Frank T skrev:Så er det ved at være tid, forestiller mig det skal være i påsken, men hvad skal jeg indkøbe til oprationen, er der ellers noget der plejer at skulle skiftes ved denne operation, ud over olie og filter selvfølgelig??
På forhånd tak ;)
Hvis den har tandrem så ville jeg nok skifte den samtidig sammen med strammer/medløberhjul
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Frank T
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 7. dec 2012, 07:19
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tips, tricks, tilspændingsmomenter og gode råd!!

Indlæg af Frank T » 30. mar 2013, 20:53

Det er en stødstangsmotor ;-)
2001 Skoda Fabia 1,4 Mpi 68 hk
2000 Citröen Xsara Picasso 90 hk

Besvar

Tilbage til "Motor"