EGR ventil
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
EGR ventil
Hej
Motorlampen begyndte at lyse i min toledo (130HK, tdi, ASZ) Samtidig synes jeg turboen begyndte at slå til senere - ved. ca. 2500 omdr kontra. ca. 2000 omdr. normalt.
Jeg kørte så på værksted og fik udlæst/slettet fejl. Han sagde at det nok var EGR ventilen der var tilstoppet. Han foreslog at starte med at smide noget belladd diesel additiv for at se om det kunne afhjælpe. Efter ca. 3 km kørsel, tændte lampen igen. Efter et par dage, går lampen så ud af sig selv og alt er fjong. MEN jeg synes stadig at turboen ikke kører helt som den skal - troede først det var noget nødprogram der hang sammen med motorlampen - men så burde den vel hoppe ud af det igen når lampen slukker?
Er det EGR ventilen?
Kan den renses eller skal den skiftes?
Hvordan renser man den?
En anden ting, jeg har bemærket, er når jeg slukker bilen; så er det ligesom om motoren lige kører en ekstra omgang inden den går ud, altså lige som om den tager "længere tid" om at slukke. Kan det også have noget med det at gøre?
Glædelig forjul
Motorlampen begyndte at lyse i min toledo (130HK, tdi, ASZ) Samtidig synes jeg turboen begyndte at slå til senere - ved. ca. 2500 omdr kontra. ca. 2000 omdr. normalt.
Jeg kørte så på værksted og fik udlæst/slettet fejl. Han sagde at det nok var EGR ventilen der var tilstoppet. Han foreslog at starte med at smide noget belladd diesel additiv for at se om det kunne afhjælpe. Efter ca. 3 km kørsel, tændte lampen igen. Efter et par dage, går lampen så ud af sig selv og alt er fjong. MEN jeg synes stadig at turboen ikke kører helt som den skal - troede først det var noget nødprogram der hang sammen med motorlampen - men så burde den vel hoppe ud af det igen når lampen slukker?
Er det EGR ventilen?
Kan den renses eller skal den skiftes?
Hvordan renser man den?
En anden ting, jeg har bemærket, er når jeg slukker bilen; så er det ligesom om motoren lige kører en ekstra omgang inden den går ud, altså lige som om den tager "længere tid" om at slukke. Kan det også have noget med det at gøre?
Glædelig forjul
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: EGR ventil
Hvad hed fejlkoden helt præcist? Det kunne godt lyde som om du har en utæt vacumslange et sted.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: EGR ventil
Den hedder:
1 Fault Found:
19586 - EGR System: Regulation Range Exceeded
P3130 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Jeg overvejer at få lavet Landbergs EGRMOD. Hvad er fordele / ulemper?
Jeg tænker konkret på muligheden for fremtidig syn OG brændstofforbruget (stiger det?)
Vh
Carsten
1 Fault Found:
19586 - EGR System: Regulation Range Exceeded
P3130 - 35-10 - - - Intermittent
Readiness: N/A
Jeg overvejer at få lavet Landbergs EGRMOD. Hvad er fordele / ulemper?
Jeg tænker konkret på muligheden for fremtidig syn OG brændstofforbruget (stiger det?)
Vh
Carsten
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: EGR ventil
OK - det må jeg prøve. Er det ikke korrekt at fejlkoden er egr ventilen, eller kan der være noget om at det kan være en vacuum slange?
Vh
Carsten
Vh
Carsten
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: EGR ventil
OK - så vil en egrmod vel ikke hjælpe eller?
Hvor sidder vacuum slangerne og hvor mange er der / hvordan tjekker jeg?
Vh
Carsten
Hvor sidder vacuum slangerne og hvor mange er der / hvordan tjekker jeg?
Vh
Carsten
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: EGR ventil
Kommer lige en update:
Lampen tændte og slukkede et par gange, før den forblev tændt. Så har fået lavet en Landberg EGRMOD. Så slukkede lampen da i det mindste. Jeg synes dog ikke at det har hjulpet på turbo problemet. Har tjekket vacuum slanger men synes de ser "pæne ud".
Ender nok med en tur til mekanikeren.
Vh
Carsten
Lampen tændte og slukkede et par gange, før den forblev tændt. Så har fået lavet en Landberg EGRMOD. Så slukkede lampen da i det mindste. Jeg synes dog ikke at det har hjulpet på turbo problemet. Har tjekket vacuum slanger men synes de ser "pæne ud".
Ender nok med en tur til mekanikeren.
Vh
Carsten
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 7. jul 2008, 10:30
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 0
Re: EGR ventil
Sidste forsøg:
Har taget billeder af slangerne i motorrummet. Det eneste jeg kan finde er den der, går sammen med de 2 slanger til EGR ventil. Der hvor denne går over i en armeret / beskyttet/ stofbeklædt slange, virkede den porøs. Jeg lirkede lidt med den, og kunne mærke, at der hvor den var samlet (med den der plastiknippel) var den blød. jeg har kigget nede fra og det ser ud som om, det er den, der går til turboen.
har vedhæftet et par billeder
vh
Carsten (PS: er super glad for hjælpen!)
Har taget billeder af slangerne i motorrummet. Det eneste jeg kan finde er den der, går sammen med de 2 slanger til EGR ventil. Der hvor denne går over i en armeret / beskyttet/ stofbeklædt slange, virkede den porøs. Jeg lirkede lidt med den, og kunne mærke, at der hvor den var samlet (med den der plastiknippel) var den blød. jeg har kigget nede fra og det ser ud som om, det er den, der går til turboen.
har vedhæftet et par billeder
vh
Carsten (PS: er super glad for hjælpen!)
- Vedhæftede filer
-
- Photo 27-12-12 12.58.19.jpg (142.11 KiB) Vist 844 gange
-
- Photo 27-12-12 12.58.10.jpg (160.96 KiB) Vist 844 gange
-
- Photo 27-12-12 12.57.16.jpg (151.31 KiB) Vist 844 gange
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR ventil
Du er velkommen her igen, så laver vi en grundig undersøgelse af problemet.
Var lidt hængt op da du var her og få lavet EGR.
Var lidt hængt op da du var her og få lavet EGR.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Medlem
- Indlæg: 630
- Tilmeldt: 30. jan 2009, 09:17
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 68 times
Re: EGR ventil
Nu tænker jeg lige, er det ikke for sent at få lavet en EGRMOD, hvis EGR ventilen allerede er begyndt at skabe sig? Jeg tænker, hvis den er så snasket til i sod, at den ikke er i stand til at blive lukket, men altid står halvt åben.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: EGR ventil
Så tvangslukker man den med en tang og derefter EGRMOD.
Har lige lavet nummeret på en Toledo.
Har lige lavet nummeret på en Toledo.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.