Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Besvar
Chopper
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2012, 20:53
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Chopper » 26. dec 2012, 21:10

Hejsa.
Min Passat TDI 90HK fra 1998 (chippet for MAAANGE år siden uden problemer) har fået et problem.

Ved koldstart starter den normalt. Da jeg altid venter med at træde pedalen i bund til den er varm ved jeg ikke hvordan trækkraften er før den bliver varm - og her mangler den tydeligt moment.

Når den startes fra varm, ryger den op på ca 2000 omdrejninger i ca 1-2 sekunder og falder ned på normal ca 900 o/m som den altid har gjort og det gør den konsekvent.

Jeg har før haft problemet med at den går i nødprogram og max kunne køre 110 km/t - det fixede jeg ved at skifte vacuumslanger, så jeg ved godt hvordan det føles med nødprogram. Dette her er dog anderledes. Kan køre ca 145 kmt men momentet mangler.

Har ikke fået udlæst fejlkoder endnu (det skete lige før jul) med de høre start omdrejninger, men vil lige høre hvor i landet vi kunne ligge rent fejlmæssigt.

Jeg har ladetryksventilen i tankerne, men kan den forårsage de høje startomdrejninger. Kunne ikke forestille mig at LMM går i stykker fra den ene dag til den anden, men mere over tid.

Håber på at høre lidt om jeres erfaringer - for at læse forummet igennem er jo guf til en hypokonder, men finder ikke lige nøjagtigt mit symptom på startomdrejninger + manglende trækkraft.

Med hævet Venstre
Hans-Erik

Bjarne V
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. okt 2008, 21:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Bjarne V » 26. dec 2012, 23:00

Jeg tror hel bestemt du skal udskifte stopventil (magnetventilen i enden af dieselpumpen) den kan være skyld i dette problem hvis den ikke lukker helt stopper motoren ved at spjæld i indsugningen stopper motoren.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1267
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Allanxx » 27. dec 2012, 00:46

Den eneste gang jeg har oplevet det med høje startomdrejninger, var da jeg koblede temperatur måler fra ecu ved tænding.
Den gik også højt lige i det den startede, men da den først var igang faldt de med det samme.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Kildevang
Aktiv medlem
Indlæg: 2838
Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
Geografisk sted: Slagelse
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Kildevang » 27. dec 2012, 18:35

hvis den ryger meget, så ville jeg måske nok kigge efter noget pumpeindstilling...
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.

Chopper
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26. dec 2012, 20:53
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Chopper » 28. dec 2012, 15:30

Tak for input.
@Bjarne: Jeg vil dog ikke mene at det er noget med magnet ventilen, for så vil motoren jo standse og det gør den ikke. Kan heller ikke lige hvordan den skulle have indvirkning på trækkraften (manglende turbo).
@Allanxx:Det var da en mulighed, men manglede trækkraften så også ?
@Kildevang: Nope, den ryger ikke. Normalt gør den det jo som de fleste af denne tyoe motor gør når den får gas, men når turboen ikke kører så "lufter" den vel heller ikke ud på samme måde ?

Nu kan jeg ikke komme til at få udlæst fejlkoder før min mekker åbner igen efter nytår og den kører jo.

Spørgsmål: Der burde vel ikke ske noget ved at køre i den selv om den er lidt lam i betrækket, når jeg bare lader være med at kaste mig ud i vilde overhalinger ?

mvh
Hans-Erik

Bjarne V
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 22. okt 2008, 21:12
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Passat-98 TDI-90 startomdrejninger + manglende trækkraft

Indlæg af Bjarne V » 28. dec 2012, 22:43

Den manglende trækkraft kan skyldes at motoren kører i nødprogram p.g.a. fejlen

mvh. Bjarne

Besvar

Tilbage til "Motor"