Side 1 af 1

Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:03
af ras+
Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at skifte fra BMR til BMP motor i en Passat 3C/B6 fra 2006 uden videre?

Jeg har nemlig fået skiftet min motor og bagefter har den mistet en hel del trækkraft. Jeg checkede motorkoden og den er nu 140HK BMP, men hvis jeg kigger i mit registreringsbevis og diverse resevedels websider, så står bilen til 170HK BMR.

Den nye motor er leveret komplet incl Turbo og bilen er med DPF.

Umidelbart har jeg lidt svært ved at tro på at man skulle kunne komme til at skifte motortype uden videre.... Men jeg kan ikke forstå hvorfor den ellers er blevet så sløv kombineret med at reg. beviset ikke passer med hvad der nu ligger i bilen. Fik desværre aldrig aflæst motorkoden på den gamle motor.

./ras

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:07
af ReneBo
Motorkoden står på klistermærke under bagagerumsdækkenet..

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:11
af Flamiq
ras+ skrev:Hej

Er der nogen der ved om det er muligt at skifte fra BMR til BMP motor i en Passat 3C/B6 fra 2006 uden videre?

Jeg har nemlig fået skiftet min motor og bagefter har den mistet en hel del trækkraft. Jeg checkede motorkoden og den er nu 140HK BMP, men hvis jeg kigger i mit registreringsbevis og diverse resevedels websider, så står bilen til 170HK BMR.

Den nye motor er leveret komplet incl Turbo og bilen er med DPF.

Umidelbart har jeg lidt svært ved at tro på at man skulle kunne komme til at skifte motortype uden videre.... Men jeg kan ikke forstå hvorfor den ellers er blevet så sløv kombineret med at reg. beviset ikke passer med hvad der nu ligger i bilen. Fik desværre aldrig aflæst motorkoden på den gamle motor.

./ras
Hej :)
Har du fået skiftet motor på et værksted :?:
Hvis så fremt i fald, må de da kunne svare på, hvorvidt de har lagt den rigtige motor i din bil :ugeek:

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:12
af ras+
Tak for svaret.

Ja, jeg har kontrolleret det og der står den også til BMP, det står den også til i instruktionsbogen, så på den vis passer det den motor der sidder i med hvad der ellers står i bilen, men jeg har en teori om at den er skiftet fra 140HK(103Kw) til 170HK(125Kw) tilbage i 2010. Det er ihvertfald hvad jeg kan se ud fra SKATs motorregister.

Så spørgsmålet er stadig om det er teknisk muligt, uden nogen besvær at skifte fra BMR til BMP.

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:13
af ras+
Værkstedet er ved at undersøge hvad der kan være sket, men imens ville jeg lige høre nogle kommentarer på mine vilde teorier herinde ;)

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:18
af Per Korshoej
Kunne årsagen være at du har mistet 30hk, 30nm og 8 ventiler, i forhold til BMR ??? (og tro mig det kan mærkes)

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 14:27
af ras+
Per Korshoej skrev:Kunne årsagen være at du har mistet 30hk, 30nm og 8 ventiler, i forhold til BMR ??? (og tro mig det kan mærkes)
Ja, det er jo netop min teori ;)

Men kan man bare plug-and-play skifte en BMR med en BMP?

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 22:36
af RIX
ras+ skrev:
Per Korshoej skrev:Kunne årsagen være at du har mistet 30hk, 30nm og 8 ventiler, i forhold til BMR ??? (og tro mig det kan mærkes)
Ja, det er jo netop min teori ;)

Men kan man bare plug-and-play skifte en BMR med en BMP?
motorstyring er ikke ens på de 3 forskellige motore


VH:

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 23:11
af ras+
RIX skrev:
ras+ skrev:
Men kan man bare plug-and-play skifte en BMR med en BMP?

motorstyring er ikke ens på de 3 forskellige motore


VH:
Tak for svaret. Det er godt at høre. Jeg kunne ikke overskue "forhandlings" følgerne af at der var smidt en mindre motor i bilen ;) Selvom jeg self. genre vil ha' de 170hk, må det jo betyde at der hele tiden har siddet en 140hk, men at der i reg. attesten fra SKAT er lavet en fejl så den står til 170hk.

Jeg sad og surfede motorer på ebay.de og kunne godt se at BMP og BMR er meget forskellige, jeg jeg troede efterhånden heller ikke meget på min egen teori mere ;)

Så skal jeg/værkstedet "bare" have fundet ud af hvor min trækkraft blev af da motoren blev skiftet.

Den gamle motor var chippet, men værkstedet mener ikke den chipning skulle være påvirket af et motorskift, men det kunne være en forklaring at den er "forsvundet". Eller måske turboen har problemer...

Nogen der har nogen gode forslag??

./ras

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 23:30
af C-hansen
Så har de da sikkert opdateret softwaren i din bil og så er din OBD tunings fil væk :(

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 18. jan 2013, 23:50
af jansom
C-hansen skrev:Så har de da sikkert opdateret softwaren i din bil og så er din OBD tunings fil væk :(
Det lyder meget plausibelt og så vil det jo føles meget forskelligt fra tidligere

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 19. jan 2013, 19:13
af ras+
Jeg føler mig efterhånden også overbevist om at det er tuningen der er forsvundet. Det er ærgerligt og et spild da den gamle tuning jo virkede helt fint på den motortype. Men jeg må lige høre hvad de siger på værkstedet, de mener nemlig ikke de har pillet ved motorstyringen og i så fald må det jo være noget andet der er galt.

./ras

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 19. jan 2013, 19:32
af ClausP
Mange tunere yder den service at genilægge tuningsfilen, hvis værkstedet overskriver den ved opdatering.

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 20. jan 2013, 06:38
af ras+
Så skal man jo vide hvor bilen blev chippet, og det ved jeg ikke, udover at det nok var på Fyn... Det er et par ejere siden det blev gjort... Men måske skulle man lege lidt detektiv og se om man kunne finde frem til det.

Re: Skift fra BMR til BMP motor

: 20. jan 2013, 07:02
af theone
På fyn er der vel nærmest kun Hessteknik, eller? Ude mellem Nyborg og Svendborg. Ihvertfald som laver deres egen.