Det er i hvert fald den eneste logiske forklaring jeg kan give. Som sagt, efter vi begyndte at ompakke dem så snart vi så det, har vi ikke skiftet flere turboer pga. dette. Kunden med denne bil havde IKKE hørt eller klaget over at den "fes" ved hver forbrænding på cyl. 2, fordi der var direkte hul ud i atmosfæren Den lød helt som en fiskekutter. Så når folk bare kører og kører, uden at bekymre sig om sin bil, ja så er de efter min mening sgu selv skyld i det...The Micktrix / Dk skrev:Det jo lige som alle andre CR motor, hvor de gør det nummer der. Men det må værre den dårlige forbrænding som gør at olie bliver mere sodet, svinet til. Altså dårlig kompression som gør olie nedbrydes hurtiger
Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
- Smurf
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 25. okt 2009, 21:14
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7323 Give
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Har ETKA hvis nogle skulle bruge hjælp til noget.
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
- Needspeed
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 9. dec 2009, 17:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Smurf skrev:Det er i hvert fald den eneste logiske forklaring jeg kan give. Som sagt, efter vi begyndte at ompakke dem så snart vi så det, har vi ikke skiftet flere turboer pga. dette. Kunden med denne bil havde IKKE hørt eller klaget over at den "fes" ved hver forbrænding på cyl. 2, fordi der var direkte hul ud i atmosfæren Den lød helt som en fiskekutter. Så når folk bare kører og kører, uden at bekymre sig om sin bil, ja så er de efter min mening sgu selv skyld i det...The Micktrix / Dk skrev:Det jo lige som alle andre CR motor, hvor de gør det nummer der. Men det må værre den dårlige forbrænding som gør at olie bliver mere sodet, svinet til. Altså dårlig kompression som gør olie nedbrydes hurtiger
Det er også derfor, at de lange service intervaller er noget skidt. For når ejeren ikke mærker noget til forskel, så kører de til lamperne lyser eller lortet går i stå.
Hvis man får serviceret sit køretøj for hver 15.000km i stedet for de 30.000km. Så bliver sådan fejl opdaget inden, der er opstår større skade.
Aka. Stefan
Kører i en Golf IV TDI Variant
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
Kører i en Golf IV TDI Variant
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
- Smurf
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 25. okt 2009, 21:14
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7323 Give
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Du har ret Needspeed. Men hvis kunden kan "spare" penge ved at spare et service, så er det altså den nu-og-her sparede mønt der tæller mest...Needspeed skrev:Smurf skrev:Det er i hvert fald den eneste logiske forklaring jeg kan give. Som sagt, efter vi begyndte at ompakke dem så snart vi så det, har vi ikke skiftet flere turboer pga. dette. Kunden med denne bil havde IKKE hørt eller klaget over at den "fes" ved hver forbrænding på cyl. 2, fordi der var direkte hul ud i atmosfæren Den lød helt som en fiskekutter. Så når folk bare kører og kører, uden at bekymre sig om sin bil, ja så er de efter min mening sgu selv skyld i det...The Micktrix / Dk skrev:Det jo lige som alle andre CR motor, hvor de gør det nummer der. Men det må værre den dårlige forbrænding som gør at olie bliver mere sodet, svinet til. Altså dårlig kompression som gør olie nedbrydes hurtiger
Det er også derfor, at de lange service intervaller er noget skidt. For når ejeren ikke mærker noget til forskel, så kører de til lamperne lyser eller lortet går i stå.
Hvis man får serviceret sit køretøj for hver 15.000km i stedet for de 30.000km. Så bliver sådan fejl opdaget inden, der er opstår større skade.
Har ETKA hvis nogle skulle bruge hjælp til noget.
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
- Needspeed
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 9. dec 2009, 17:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Ribe
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Lige præcis.
Aka. Stefan
Kører i en Golf IV TDI Variant
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
Kører i en Golf IV TDI Variant
Skal du har renoveret veteranbilen: http://www.danishhotrod.dk/
- RKS
- Nyt medlem
- Indlæg: 124
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Har læst mange steder, bla Amerikanske forums at olie kvalitet/skift er utrolig vigtig for en PD maskine pga sod og ekstra belastning på knasten.
Hvis man vil vide mere om olie er http://www.bobistheoilguy.com/ et kanon sted, utrolig meget god info, og massere af brugt olie analyse.
Personlig har jeg ikke haft dårlig erfaring med Castrol olie andet end på min mc (gled i kobling og ja det var en mc olie )
Men har læst nogle af de brugt olie tests / samligninger med andre olier hvor de klarer sig knap så godt.
Jeg har et stykke tid brugt Motul olie, enten deres "Specific 505 01 502 00 5W40" eller også 8100 X-clean 5W40 der har et hav af godkendelser
Begge fås billigt på ebay, eller http://www.opieoils.co.uk/c-751-vw-50501-oil.aspx hvor man kan søge olie på deres VW kode, some her 505.01
Aldrig over 15.000km interval, og skift filter hver gang.
Hvis man vil vide mere om olie er http://www.bobistheoilguy.com/ et kanon sted, utrolig meget god info, og massere af brugt olie analyse.
Personlig har jeg ikke haft dårlig erfaring med Castrol olie andet end på min mc (gled i kobling og ja det var en mc olie )
Men har læst nogle af de brugt olie tests / samligninger med andre olier hvor de klarer sig knap så godt.
Jeg har et stykke tid brugt Motul olie, enten deres "Specific 505 01 502 00 5W40" eller også 8100 X-clean 5W40 der har et hav af godkendelser
Begge fås billigt på ebay, eller http://www.opieoils.co.uk/c-751-vw-50501-oil.aspx hvor man kan søge olie på deres VW kode, some her 505.01
Aldrig over 15.000km interval, og skift filter hver gang.
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
nogen der ved hvem der producerer en C1-04 godkendt olie gerne en 0W30
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Medlem
- Indlæg: 1165
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Min 1.9 TDI fra 06 ( 280.000 km. nu ) Er blevt passet efter alle kunstens regler, med shell diesel, Bell add produkter med passende mellemrum og lange køreture. Og service. ( Desværre ) efter VW anbefalinger.
Den har fået skiftet Turbo, hydrauliske ventiler (alle), Rep af dyser og ny knastaksel. Derudover har der også været lidt svinghjul og kobling ( Bare for at nævne det ) Så syntes ikke min VW har været videre driftsikker.
Fremover bliver der sgu skiftet olie for hver 15.000 km!
Mine forældres gamle Octavia1 ( 90 hk diesel ) Kørte sgu 578.000 km. Uden større problemer. De første mange år på fyringsolie Men stærk var den sgu.
Den har fået skiftet Turbo, hydrauliske ventiler (alle), Rep af dyser og ny knastaksel. Derudover har der også været lidt svinghjul og kobling ( Bare for at nævne det ) Så syntes ikke min VW har været videre driftsikker.
Fremover bliver der sgu skiftet olie for hver 15.000 km!
Mine forældres gamle Octavia1 ( 90 hk diesel ) Kørte sgu 578.000 km. Uden større problemer. De første mange år på fyringsolie Men stærk var den sgu.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Hvorfor har de den ikke mere? Træt af bilen og vil ha' nyt? Man slider jo ikke en VE 1.9TDI op. Man bliver træt af den førlars nelsson skrev: Mine forældres gamle Octavia1 ( 90 hk diesel ) Kørte sgu 578.000 km. Uden større problemer. De første mange år på fyringsolie Men stærk var den sgu.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Denne tekst burde graveres ind i fliserne hos samtlige VW bikse i Europa. Evt. oversat i udlandet.lars nelsson skrev:Min 1.9 TDI fra 06 ( 280.000 km. nu ) Er blevt passet efter alle kunstens regler, med Shell diesel, Bell add produkter med passende mellemrum og lange køreture. Og service. (Desværre) efter VWs anbefalinger.
Den har fået skiftet turbo, hydrauliske ventiler (alle), rep af dyser og ny knastaksel. Derudover har der også været lidt svinghjul og kobling (bare for at nævne det ). Så syntes ikke min VW har været videre driftsikker.
Fremover bliver der sgu skiftet olie for hver 15.000 km!
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- RKS
- Nyt medlem
- Indlæg: 124
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
http://www.opieoils.co.uk/p-874-motul-8 ... gines.aspxph skrev:nogen der ved hvem der producerer en C1-04 godkendt olie gerne en 0W30
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
taksaRKS skrev:http://www.opieoils.co.uk/p-874-motul-8 ... gines.aspxph skrev:nogen der ved hvem der producerer en C1-04 godkendt olie gerne en 0W30
sgu ik' meget udvalg jeg kan finde i 0W30 :/
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Der er da muligheder nok i5w30ph skrev:nogen der ved hvem der producerer en C1-04 godkendt olie gerne en 0W30
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4311
- Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 58 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
??...ja men nu skrev jeg jo så også 0W30styker skrev:Der er da muligheder nok i5w30ph skrev:nogen der ved hvem der producerer en C1-04 godkendt olie gerne en 0W30
http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Vedr dyseindsprøjtning i tomgang.. Hvad siger i til mine værdier:
Skal siges bilen er "kold"(ved ikke om det siger noget..)
Skal siges bilen er "kold"(ved ikke om det siger noget..)
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- Smurf
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 25. okt 2009, 21:14
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7323 Give
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Ikke voldsom alarmerende. Men 3'eren er ikke ny mere..
Har ETKA hvis nogle skulle bruge hjælp til noget.
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Ok..
Rens hos cylinderservice eller ny??
Rens hos cylinderservice eller ny??
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- Smurf
- Medlem
- Indlæg: 516
- Tilmeldt: 25. okt 2009, 21:14
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7323 Give
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Ved ikke om det kan betale sig at rense den. Det har jeg desværre ikke nogen erfaring med. Jeg byttede bare til nyt med min. Men det var så også spolen der havde udfald..
Har ETKA hvis nogle skulle bruge hjælp til noget.
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
Har adgang til Peugeot ServiceBox (reservedelskatalog) 24/7
VW Touran 2.0 TDI AZV Highline fra 2004 med 342.000km på klokken (ny top/dyser ved 160.000km - ny dyse 1 ved 250.000km) Ny motor ved 342.000km. Bolten til remstrammeren sprang, og motoren var billigere end nyt topstykke 18-19km/l
VW Passat 1.6 GTD SB fra 1991 med 682.500km på klokken (org motor). 21km/l - 'RIP'
Skoda Fabia HB 1.4 MPI AQW Comfort fra 2001 med 193.000 på klokken. 17km/l - 'Solgt'
Peugeot 206 SW 1.4HDi 8HX S-Line fra 2007 med 117.000km på klokken. 23km/l
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 24. nov 2013, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Hej Forum.
Beklager at jeg hiver fat i en lidt gammel tråd her, men jeg kan se at der er ret kompetente svargivere til stede i de tidligere svar.
Jeg kigger aktuelt på en bil model hvor 1,9 TDI motorens findes i et hav af varianter, og jeg er lidt svævende omkring om det skal være en 110, en 116 en 131 eller en 150 hestes version af modellen.
Egentligt helder jeg mest til 131'eren pga. forbrug men også mest fordi den leverer ok med heste og moment.
Men da jeg ikke rigtig "kender" den så er det jo et gæt som så mange andre.
Hvorfor skal man vælge den ene over den anden, og hvorfor skal man lade være?
P.S. jeg har intentioner om at få EGR'eren ordnet.
Tak på forhånd
Mvh Velo
Beklager at jeg hiver fat i en lidt gammel tråd her, men jeg kan se at der er ret kompetente svargivere til stede i de tidligere svar.
Jeg kigger aktuelt på en bil model hvor 1,9 TDI motorens findes i et hav af varianter, og jeg er lidt svævende omkring om det skal være en 110, en 116 en 131 eller en 150 hestes version af modellen.
Egentligt helder jeg mest til 131'eren pga. forbrug men også mest fordi den leverer ok med heste og moment.
Men da jeg ikke rigtig "kender" den så er det jo et gæt som så mange andre.
Hvorfor skal man vælge den ene over den anden, og hvorfor skal man lade være?
P.S. jeg har intentioner om at få EGR'eren ordnet.
Tak på forhånd
Mvh Velo
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
110hk er den "gamle" fordeler pumpe motor, mens 100/101/115/130/150 er PD motor (pumpe dyse)Velo skrev:Hej Forum.
Beklager at jeg hiver fat i en lidt gammel tråd her, men jeg kan se at der er ret kompetente svargivere til stede i de tidligere svar.
Jeg kigger aktuelt på en bil model hvor 1,9 TDI motorens findes i et hav af varianter, og jeg er lidt svævende omkring om det skal være en 110, en 116 en 131 eller en 150 hestes version af modellen.
Egentligt helder jeg mest til 131'eren pga. forbrug men også mest fordi den leverer ok med heste og moment.
Men da jeg ikke rigtig "kender" den så er det jo et gæt som så mange andre.
Hvorfor skal man vælge den ene over den anden, og hvorfor skal man lade være?
P.S. jeg har intentioner om at få EGR'eren ordnet.
Tak på forhånd
Mvh Velo
100/101/115 er motormæssigt mere eller mindre ens, 115hk er dog med 6trins gearkasse.
130 og 150 er også mere eller mindre ens, dog er der forskel på turboladeren, hvor at 150'eren er lidt størrer - krumptappen og plejlstængerne er også stærkere på en 130/150 maskine, begge maskiner er med 6trins gearkasse.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 24. nov 2013, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Tak for bidraget. Ikke uvæsentligt med den stærkere indmad nu man kan læse at det ikke altid er stærk nok med det den har.
Greden skrev:En masse god info
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Stærk og stærk er vel som man tager det.Velo skrev:Tak for bidraget. Ikke uvæsentligt med den stærkere indmad nu man kan læse at det ikke altid er stærk nok med det den har.
Greden skrev:En masse god info
Jeg har da kørt 200hk og 450nm på min 100hk PD motor de sidste 150.000km
Skodacombi herinde har kørt 240hk og 530nm på hans 100hk PD motor, men efter den smed turboen så kører den 200hk og 400nm nu og har gjort det de sidste mange år.
SorenS2 laver 215hk og 450nm hvis jeg ikke husker forkert på hans 101hk PD motor.
Så jeg ville nu ikke være så bange for det.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 3
- Tilmeldt: 24. nov 2013, 01:35
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Super indlæg.Greden skrev:Stærk og stærk er vel som man tager det.Velo skrev:Tak for bidraget. Ikke uvæsentligt med den stærkere indmad nu man kan læse at det ikke altid er stærk nok med det den har.
Greden skrev:En masse god info
Jeg har da kørt 200hk og 450nm på min 100hk PD motor de sidste 150.000km
Skodacombi herinde har kørt 240hk og 530nm på hans 100hk PD motor, men efter den smed turboen så kører den 200hk og 400nm nu og har gjort det de sidste mange år.
SorenS2 laver 215hk og 450nm hvis jeg ikke husker forkert på hans 101hk PD motor.
Så jeg ville nu ikke være så bange for det.
Jeg skal med andre ord være lige glad med hvilken motor der ligger i min næste vogn. Mængden af heste kan snildt tilpasses efterfølgende.
Hvordan med røgudvikling og KM/L på de motorere du nævner der?
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Super indlæg.
Jeg skal med andre ord være lige glad med hvilken motor der ligger i min næste vogn. Mængden af heste kan snildt tilpasses efterfølgende.
Hvordan med røgudvikling og KM/L på de motorere du nævner der?[/quote]
Nej, du skal gå efter en 130 hk eller 150 hk TDI, der kan du med en enkelt chip få rigtig meget value for money.
Der er typisk også en 6 trins gearkasse i bilen, det er lækkert.
Gubs
Jeg skal med andre ord være lige glad med hvilken motor der ligger i min næste vogn. Mængden af heste kan snildt tilpasses efterfølgende.
Hvordan med røgudvikling og KM/L på de motorere du nævner der?[/quote]
Nej, du skal gå efter en 130 hk eller 150 hk TDI, der kan du med en enkelt chip få rigtig meget value for money.
Der er typisk også en 6 trins gearkasse i bilen, det er lækkert.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Næ! Det gjorde jeg så ikke! 399.159km og så havarerede motoren. Først var dyse 3 blevet "dårlig", 7000km efter toppakningsskift. Havariet skyldtes en tandrem der hoppede - årsagen undersøges p.t.Uffe skrev:Om et år vender jeg frygtelig tilbage og proklamerer at min fabia 1.9tdi har rundet 400.000km!
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 90
- Tilmeldt: 4. jun 2009, 22:01
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Hej, hvis nogen i samtalen mangler en komplet nyrenoveret top til en 1,9 motor har jeg en liggende. Har også dieselpumpe samt en turbo liggende til den.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10865
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1896 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Sidste indlæg var for over to år siden - så prøv du hellere i markedet.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Uffe mangler snart en til sin Octavia
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10865
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1896 times
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Jeg troede 1.9 TDI var en go motor - Endnu et havari
Gået i hi
O2'en kører endnu og har knap rundet 240.000, der ligger et SACHS svinghjul i baggangen klar til udskiftning ved næste service. Den rasler måske kun lidt, men jeg tror svinghjul2 holder bilens levetid ud, så det kommer sig ikke så nøje om jeg strækker den til et par services mere før den skiftes.
Utroligt så små de egentlig er når man står med dem i hånden. Som en pizza der vejer 16kg.
O2'en kører endnu og har knap rundet 240.000, der ligger et SACHS svinghjul i baggangen klar til udskiftning ved næste service. Den rasler måske kun lidt, men jeg tror svinghjul2 holder bilens levetid ud, så det kommer sig ikke så nøje om jeg strækker den til et par services mere før den skiftes.
Utroligt så små de egentlig er når man står med dem i hånden. Som en pizza der vejer 16kg.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.