Hejsa,
Som overskriften siger er min dejlige Bora 1.9TDI ARL begyndt at ryge blåt og gå ujævnt/ hårdt vej kold start henover de sidste par måneder.
Efter et par minutter blot er det væk, ingen røg og jævn motor gang, symptomet viser sig først igen ved næste koldstart.
Den er kun OBD optimeret (Rittersport) ellers ingen anden tuning, yder 204hk og er frisk at køre i ellers, ingen fejlmeldinger heller.
Nogen forslag til hvad dette kan skyldes?
VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Det kan være en lille ting som lidt olie der løber ned af ventilstammerne i topstykket.
Det kan også være hvis der ligger en smule olie i indsugningsmanifolden fra krumtapsudluftningen.
Det kan også være hvis der ligger en smule olie i indsugningsmanifolden fra krumtapsudluftningen.
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Lytter lige med her. Min Passat gør nøjagtigt det samme, men mistænker lidt gløderørerne for at have set bedre dage.
Men en ting der undrer mig, er at den ryger voldsomt blåt(forholdvis stor sky) men på sidste olieskift, havde den kun brugt 250 ml olie på 15.000 km...
Nogle forslag?
Men en ting der undrer mig, er at den ryger voldsomt blåt(forholdvis stor sky) men på sidste olieskift, havde den kun brugt 250 ml olie på 15.000 km...
Nogle forslag?
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- wahlstrom
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1550
- Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 19 times
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Lige sidespørgsmål.. Hvordan har du fået den til at yde 204hk? Det er en 150hk std ikk?? Min 130 AVF vil jeg skyde til en 160hk efter optimering.
Kan man hive så meget ud?
Nu ved jeg ikke hvor gløderørene sidder på din. Men jeg købte Bosch Duraterm rimeligt billigt(omkring 300,- total) i Tyskland og skiftede på min.. Tog 20 min..
Kunne være et forsøg værd.. De kan godt blive dårlige til at nå optimal temperatur..
Kan man hive så meget ud?
Nu ved jeg ikke hvor gløderørene sidder på din. Men jeg købte Bosch Duraterm rimeligt billigt(omkring 300,- total) i Tyskland og skiftede på min.. Tog 20 min..
Kunne være et forsøg værd.. De kan godt blive dårlige til at nå optimal temperatur..
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015
- KBoesen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3356
- Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Lowland
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 261 times
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Nemlig, mener jeg også at det var sådan på min gamle Golf 3 GTD, at den røg meget voldsomt (måske blåt, kan ikke huske det), da den startede og det forsvandt vidst ved skift af gløderør.wahlstrom skrev:Nu ved jeg ikke hvor gløderørene sidder på din. Men jeg købte Bosch Duraterm rimeligt billigt(omkring 300,- total) i Tyskland og skiftede på min.. Tog 20 min..
Kunne være et forsøg værd.. De kan godt blive dårlige til at nå optimal temperatur..
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren
- RKS
- Nyt medlem
- Indlæg: 124
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Ok, så teorien er en cylinder måske ikke bliver varm nok til forbrænding? min bruger nemlig heller ikke nævnværdig olie. kan da prøve gløderør i første omgang.
@ Greden du mener de der paraplyer / olietyve eller hvad de nu bliver kaldt?
Ellers fik den en gang bell add nyt olie/filter og luftfilter.
Der var i starten lidt problemer med turboen so Ritter gav den en gang ultra lyds rens og derefter optimerede den, 204hk 419nm.
@ Greden du mener de der paraplyer / olietyve eller hvad de nu bliver kaldt?
ok, bagpotten er erstattet af et 2.5" rør efter jeg så et sted det kunne give op til 8hk.Lige sidespørgsmål.. Hvordan har du fået den til at yde 204hk? Det er en 150hk std ikk?? Min 130 AVF vil jeg skyde til en 160hk efter optimering.
Kan man hive så meget ud?
Ellers fik den en gang bell add nyt olie/filter og luftfilter.
Der var i starten lidt problemer med turboen so Ritter gav den en gang ultra lyds rens og derefter optimerede den, 204hk 419nm.
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG
- Greden
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2329
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
VB laderen der sidder på 150hk diesel motorerne er en slidsom fætter, den kan godt lide lidt ladetryk og der er også lidt forskel på en VA turbo som sidder på en 130hk og en 150hk, bla så er udstødningshjulet i et andet matriale samt den er lidt størrer, den er lidt senere til at lave spool, men det er godt nok ikke ret meget.
Jeg laver selv 200hk og 450nm på min VB lader ved 1.75bars ladetryk, med standard udstødning, blev dog senere skiftet et et 2½" forrør og milltek udstødning for at holde EMP og udstødningstemperaturen lidt nede.
Men bedst af næsten alt, det er mere eller mindre plug and play.
Jeg laver selv 200hk og 450nm på min VB lader ved 1.75bars ladetryk, med standard udstødning, blev dog senere skiftet et et 2½" forrør og milltek udstødning for at holde EMP og udstødningstemperaturen lidt nede.
Men bedst af næsten alt, det er mere eller mindre plug and play.
-
- Medlem
- Indlæg: 698
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:55
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Sjælland Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: VW Bora TDI ryger blåt + ujævn tomgang ved koldstart
Lyder rigtig meget som slidt knastaksel det der.
Tjek det hurtigst muligt.
Knasten kan knække hvis der er slid under overfaldene, særligt ved Tandrems siden.
Er dog sikkert "kun" slid på knasten ved en løfter eller to. Kræver dog stadig ny knast knastlejer og Tandrem
Tjek evt. dine dyser i Måleblok 13 ved iskold motor og se om en dyse er langt fra de andre i værdier. Så har du en kandidat for slidt knast.
God fornøjelse.
Tjek det hurtigst muligt.
Knasten kan knække hvis der er slid under overfaldene, særligt ved Tandrems siden.
Er dog sikkert "kun" slid på knasten ved en løfter eller to. Kræver dog stadig ny knast knastlejer og Tandrem
Tjek evt. dine dyser i Måleblok 13 ved iskold motor og se om en dyse er langt fra de andre i værdier. Så har du en kandidat for slidt knast.
God fornøjelse.
Vagcom/VCDS haves. Kodning af startspærre og nøgler udføres
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej
DSG Fejlfinding + Software opdatering bil type ændring
BDM af EDC16/17 MED9.x
Opgradering af Can Gateway via Software for at undgå Afladning
Audi A4 1.9TDI PD Avant 2000
18km/l blandet 21km/l Landevej
Audi A3 1.9TDI PD 2001
20km/l blandet 23km/l Landevej