Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Besvar
Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af ABT » 23. mar 2013, 21:02

Har anskaffet mig en fin Altea FR TFSI og vil gerne passe godt på den fremover.. ;)

Alle service og tandrem er overholdt, men jeg vil gerne være ekstra god ved motoren, så hvad kan jeg evt. gøre for at passe godt på den og evt. forbygge de kendte "hickups", som der kan være med denne motor? :roll:

Kom gerne med dine erfaringer og gode råd!

Tak for hjælpen :)
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af kimhemm » 23. mar 2013, 21:09

Tjek DV

Få renset ventiler og vælg et PCV fix
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af ABT » 23. mar 2013, 21:13

kimhemm skrev:Tjek DV

Få renset ventiler og vælg et PCV fix
Hej Kim,

Tak for input.. :)

Fandt også lige dette:
qasq skrev: Cam follower:
På motorer til engang op i 06 blev denne lille hætte, som sørger for at højtryks benzinpumpen og knastakslen ikke har direkte kontakt, lavet af et "svagt" materiale. Det betyder et den med tiden vil blive slidt ned. Går det så galt at den bliver slidt helt igennem vil benzin pumpen begynde at køre direkte på knasten akslen, hvilket i værste fald kan betyde en ny af begge.
Såfremt cam followeren er blevet inspiceret/skiftet "regelmæssigt" er dette ikke et problem og en ny koster ca. 300kr og kan skiftes på en times tid.

Diverter valve:
Denne sidder på turboen og regulerer trykket. På TFSI motorne er den lavet med en membran der med tiden kan blive utæt. Det vil resultere i mistet turbotryk og dermed trækkraft.
En ny koster 600-800kr og kan skiftes på en times tid - her kan det anbefales et købe en fra TSI motoren, hvor membranen er blevet erstattet af et stempel.

PCV ventil:
På motorer med høj kompression og lade tryk, herunder TFSI, vil der i forskellig grad være "blow by" hvor der passere luft fra forbrændingskammeret forbi stempel ringene og ned i krumtapshuset. Overtrykket i krumtapshuset bliver ledt tilbage i indsugningen (vist også udstødningen). Dette overtryk indeholder oliedampe, hvilke sætter sig i indsugningen og fænomenet "carbon built up" bliver skabt.
Løsningen er et "PCV fix" enten ved at lukke kanalen til indsugningen eller ved at monterer en catch can. Alt efter løsning regn med 500-1500kr og times arbejde.

Svinghjul
Det er vel næsten en VAG klassiker på biler der er blevet sejtrukket meget.
Det er et problem på både manuel og dsg kasser. Læg mærke til om drivlinjen ryster ved indkobling i de lave gear eller om motoren rasler i tomgang (og holder op når koblingen trædes ned)
Nyt svinghjul (og kobling) koster mellem 10.000-20.000 autoriseret.
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
kimhemm
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7492
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: vagtuning.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af kimhemm » 24. mar 2013, 11:29

Cam follower skal tjekkes ja, men hvis du kører med helt standard bil burde der ikke være nogen problemer

Har du købt med DSG eller manuelt ? Hvor langt har den kørt ?
http://www.vagtuning.dk Software = APR og Chiptuning.nu (landberg) - Hardware = APR - Bilstein - BSH - Eibach - Forge- Integrated Engineering - Milltek - Volkswagen Racing og meget andet...
Nyheder og konkurrencer : vagtuning.dk på facebook APR DK på facebook

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af ABT » 24. mar 2013, 16:21

Den står helt standard.. ;)

Jeg kunne desværre ikke finde en bil, som jeg var tilfreds med, der havde DSG, så det blev til manuelt gear denne gang.. :|

Den er fra 3/2007, koksmetal, kørt 55.000 km og alle service inkl. tandrem er overholdt (ellers havde jeg heller ikke købt den). Men den skal selvfølgelig også klargørers, lak- og undervognsbehandles, når der er penge på kontoen igen.. ;)

Godt at være tilbage i en "GTI" igen :D
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

gti-my-baby
Helt nyt medlem
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. maj 2014, 18:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvordan Passer Jeg Godt På Min Tfsi?

Indlæg af gti-my-baby » 13. maj 2014, 15:15

Er ved at vælge en af de to løsninger med pcv fix. Hvis man vælger catch can løsningen - så løber de to store slanger jo "på tværs". Giver det ikke problemer med hensyn til at påsætte motordækslet?

Brugeravatar
ABT
Aktiv medlem
Indlæg: 3253
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Jydeland
Has thanked: 26 times
Been thanked: 16 times
Kontakt:

Re: Hvordan passer jeg godt på min TFSI?

Indlæg af ABT » 13. maj 2014, 15:29

Pas!? :?
“We all share the responsibility of climate change, the destruction of our forests, and the poisoning of our air and water.
The simple act of becoming a vegetarian will make a difference in the health of our planet and for ourselves. So make a difference..
Our future depends on it!" Think green, Eat green and Act green..

Brugeravatar
qasq
Aktiv medlem
Indlæg: 1516
Tilmeldt: 18. mar 2011, 22:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 39 times
Been thanked: 10 times

Re: Hvordan Passer Jeg Godt På Min Tfsi?

Indlæg af qasq » 13. maj 2014, 15:40

gti-my-baby skrev:Er ved at vælge en af de to løsninger med pcv fix. Hvis man vælger catch can løsningen - så løber de to store slanger jo "på tværs". Giver det ikke problemer med hensyn til at påsætte motordækslet?
Kan lade sig gøre, men der er ikke meget plads.

Nuværende: 2017 Touran
Tidligere: 2015 Golf GTE, 2015 VW UP!, 2005 VW Golf V GTI

Besvar

Tilbage til "Motor"