Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Besvar
Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Seth-Enoch » 27. apr 2013, 10:29

Hej.

Så lyser der pludselig en dum lille lampe som ifølge brugsforvirringen betyder "Fejl i udstødningssystem - kør til et værksted". Der er tale om en Touran 1.4TSI 140hk DSG6 - 2007, med 65.000km på tælleren.

Nu jeg nævner det for lillemor, så kommer hun i tanke om at den jo vist nok har lyst en gang før for hende, men åbenbart er slukket igen.

Nogen der ved hvad for en fejl der typisk er tale om? Vi skal naturligvis til konfimation i morgen søndag hvor der skal køres 2x50km. Skal der findes noget andet automobil? Umildbart køre bilen som den plejer. Men gider fame heller ikke ødelægge noget. Der er stadig garanti på bilen, så jeg skal da ha' snakket med dem(Bilernes hus i silkeborg) på mandag under alle omstændigheder.

**UPDATE**
Nå, jeg fik ringet til BilernesHus i Silkeborg i dag. Jeg forklarede at jeg havde købt en bil hos dem og der nu var en lampe der lyste som betød det og det ifølge manualen. Han spurgte hvor jeg boede henne og sagde så at jeg da bare skulle køre ind til den lokale VW og få dem til at kloge i bilen og så få dem til at ringe tilbage til BilernesHus og forklare hvad de var kommet frem til.

Fint fint, trunten tog bilen ind til den lokale VW her i dag kl 13.30 allerede og efter en god halv time var de færdige. VW ringede til Silkeborg og forklarede hvad de var kommet frem til, hvilket var at kæden havde strukket sig :shock:

Så nu skal bilen til Silkeborg engang og så skifter de kæden og hvad der ellers høre sig til på garantien. Mener han snakkede om noget strammer og andet lir. To dage fik jeg afvide det ville tage.

Der har INGEN brok eller udenom snak været fra Bilerneshus i silkeborg. Så jeg kunne nemt forstille mig at handle bil der igen!! :D

Men hvad er det der har fået den lampe til at lyse? Ikke en rød lampe. Ej heller en gul som blinker, men bare en gul lampe. Ikke engang et "hyl" som ved frostvejr eller tom tank.
Senest rettet af Seth-Enoch 29. apr 2013, 16:50, rettet i alt 1 gang.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af Nicolaisen » 27. apr 2013, 11:10

Se om du kan finde en med vdcs, så kan man tage den derfra, om du kan køre med det. Det kan være mange ting den lyser for.

Brugeravatar
Jettadriver
Medlem
Indlæg: 765
Tilmeldt: 25. jun 2008, 18:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde området.
Has thanked: 0
Been thanked: 19 times

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af Jettadriver » 27. apr 2013, 11:21

Det første jeg tænker er problemer med motorens taktkæde, når jeg hører 1.4 TSI... Har skiftet mange af dem, og dit kilometertal passer meget godt med hvornår de begynder at lave numre.

Det kan selvfølgeligt også være andre og mere ubetydelige fejl, men kun en tester kan afslører det nærmere.

Genovervej om du vil kører mere før du har fået nogle til at kigge på den. I værste tilfælde kan det koste en motor...
Some people leave footprints behind
... others impressions!
Choose your own style!

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af Seth-Enoch » 27. apr 2013, 11:42

Jeg poster fejludlæsningen her, når den bliver udlæst engang hurtigst muligt :)

Tak for input indtil videre!
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af RIX » 27. apr 2013, 12:46

hvis du ikke finder en i nærheden der kan udlæse idag så du har noget til mandag,vil jeg godt køre forbi mod betaling,der er jo 1.5 time der over ;)

VH:

PJL
Nyt medlem
Indlæg: 115
Tilmeldt: 15. aug 2009, 09:47
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af PJL » 27. apr 2013, 16:47

Jettadriver skrev:Det første jeg tænker er problemer med motorens taktkæde, når jeg hører 1.4 TSI... Har skiftet mange af dem, og dit kilometertal passer meget godt med hvornår de begynder at lave numre..
Hvad er taktkæde?

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Sv: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af kGlerup » 27. apr 2013, 17:03

PJL skrev:
Jettadriver skrev:Det første jeg tænker er problemer med motorens taktkæde, når jeg hører 1.4 TSI... Har skiftet mange af dem, og dit kilometertal passer meget godt med hvornår de begynder at lave numre..
Hvad er taktkæde?
Kæden der trækker knastaksel. Bruges i stedet for tandrem på denne motor.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af Seth-Enoch » 27. apr 2013, 18:40

Jeg har en kammerat som kan gøre det. Det er bare lige at få vores kalender til at passe sammen :)

Bilen lyder på ingen måde forkert, ihvertfald ikke som man kan høre på f.eks. youtube når den er gal med kæden ved f.eks. start.

Jeg ringer til BilernesHus på mandag og høre hvad de siger til at den lokale VW forhandler(Tang biler) får lov at kigge på bilen. Det kan jo godt være de går med til det, hvis det bare er en lille ting. Er det en større opgave, så skal jeg nok få bilen til Silkeborg. Der sker ihvertfald ikke noget ved at spørge dem pænt ad ;)
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI.

Indlæg af Seth-Enoch » 29. apr 2013, 16:17

Nå, jeg fik ringet til BilernesHus i Silkeborg i dag. Jeg forklarede at jeg havde købt en bil hos dem og der nu var en lampe der lyste som betød det og det ifølge manualen. Han spurgte hvor jeg boede henne og sagde så at jeg da bare skulle køre ind til den lokale VW og få dem til at kloge i bilen og så få dem til at ringe tilbage til BilernesHus og forklare hvad de var kommet frem til.

Fint fint, trunten tog bilen ind til den lokale VW her i dag kl 13.30 allerede og efter en god halv time var de færdige. VW ringede til Silkeborg og forklarede hvad de var kommet frem til, hvilket var at kæden havde strukket sig :shock:

Så nu skal bilen til Silkeborg engang og så skifter de kæden og hvad der ellers høre sig til på garantien. Mener han snakkede om noget strammer og andet lir. To dage fik jeg afvide det ville tage.

Der har INGEN brok eller udenom snak været fra Bilerneshus i silkeborg. Så jeg kunne nemt forstille mig at handle bil der igen!! :D

Men hvad er det der har fået den lampe til at lyse? Ikke en rød lampe. Ej heller en gul som blinker, men bare en gul lampe. Ikke engang et "hyl" som ved frostvejr eller tom tank.
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Nicolaisen » 29. apr 2013, 17:07

Ja, det er ikke første gang. Motorstyreenheden overvåger hele tiden taktningen ved hjælp af krumtap og knast føler, og så melder den fejl på begge følere, hvis kæden har strukket sig.
Man kan godt skifte kæden på 1 alm. arbejdsdag.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Seth-Enoch » 29. apr 2013, 19:50

Nicolaisen skrev:Ja, det er ikke første gang. Motorstyreenheden overvåger hele tiden taktningen ved hjælp af krumtap og knast føler, og så melder den fejl på begge følere, hvis kæden har strukket sig.
Man kan godt skifte kæden på 1 alm. arbejdsdag.
Men min må ikke være _så_ medtaget, for de sagde at jeg nemt bare kunne køre den til Silkeborg og at den bare kunne bruges til alm. stille og rolig hverdagsbrug.

Men nu håber jeg den nye kæder holder i mange mange år! :mrgreen:

Ham der har solgt bilen til bilerneshus, han har satme da været heldig så? :shock: Slipper med nød og næppe en træls stor regning. Jesus!
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Nicolaisen » 29. apr 2013, 22:31

For du ny knastakselforstiller også? Du køre sikkert med den gamle type oliefremløb til turboen, der skal de montere den nye type, med et varme skjold på.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Seth-Enoch » 30. apr 2013, 20:19

Det fik jeg afvide ihvertfald, men om det passer, ja det får jeg jo aldrig svar på :)

SKAL der ny på og hvorfor?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

comforttraktoren
Nyt medlem
Indlæg: 481
Tilmeldt: 1. mar 2010, 21:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af comforttraktoren » 30. apr 2013, 20:31

Seth-Enoch skrev:
Nicolaisen skrev:Ja, det er ikke første gang. Motorstyreenheden overvåger hele tiden taktningen ved hjælp af krumtap og knast føler, og så melder den fejl på begge følere, hvis kæden har strukket sig.
Man kan godt skifte kæden på 1 alm. arbejdsdag.
Men min må ikke være _så_ medtaget, for de sagde at jeg nemt bare kunne køre den til Silkeborg og at den bare kunne bruges til alm. stille og rolig hverdagsbrug.

Men nu håber jeg den nye kæder holder i mange mange år! :mrgreen:

Ham der har solgt bilen til bilerneshus, han har satme da været heldig så? :shock: Slipper med nød og næppe en træls stor regning. Jesus!

HMM ! sælger Jesus biler i Silkeborg ? :mrgreen: :mrgreen:
Hilsen Tommy

Spørgsmålet om Golf er ikke om, men hvornår den næste skal købes !

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Nicolaisen » 30. apr 2013, 21:45

Seth-Enoch skrev:Det fik jeg afvide ihvertfald, men om det passer, ja det får jeg jo aldrig svar på :)

SKAL der ny på og hvorfor?
Det ville være en god ide, men det jo ikke sikkert den er defekt. Og den er rimelig dyr.
Der er/har været rimelig mange problemer med den.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Seth-Enoch » 3. maj 2013, 17:34

Okay, tak for info.

Men det er vist godt nok at den skal en smut på værksted, for nu er ESP-Lampen begyndt at lyse permanent også :?
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Nicolaisen » 3. maj 2013, 18:06

Seth-Enoch skrev:Okay, tak for info.

Men det er vist godt nok at den skal en smut på værksted, for nu er ESP-Lampen begyndt at lyse permanent også :?
Der er kun at få udlæst fejl på ABS systemet, det er en ny fejl. ESP-lampen vil ikke lyse fordi knastaksel kæden er defekt.

Brugeravatar
Seth-Enoch
Aktiv medlem
Indlæg: 1646
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:36
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times
Kontakt:

Re: Fejl i udstødningssystem, 1.4TSI. **UPDATE**

Indlæg af Seth-Enoch » 3. maj 2013, 18:22

Nicolaisen skrev:
Seth-Enoch skrev:Okay, tak for info.

Men det er vist godt nok at den skal en smut på værksted, for nu er ESP-Lampen begyndt at lyse permanent også :?
Der er kun at få udlæst fejl på ABS systemet, det er en ny fejl. ESP-lampen vil ikke lyse fordi knastaksel kæden er defekt.
Nejnej, det tror jeg heller ikke. Men en ulykke kommer sjældent alene som man siger.

Der går sq snart sport i at få tændt så mange lamper som muligt :mrgreen:
Skoda Superb 2.0TDI 170hk DSG6 - 2011
Jordan B. Peterson er min helt!

Besvar

Tilbage til "Motor"