Ny viskosekobling, hvordan?

Besvar
Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 22. jun 2013, 23:44

Jeg tror viskosekoblingen på kølerblæseren på min Passat 3B 1.8T AEB er stået af.
Det virker ikke som der er særlig meget modstand i den, og den elektriske blæser kører stort set hele tiden.

Spørgsmålet er så:
Er den besværlig at skifte?
Hvor kan man med fordel købe den?

På forhånd tak.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af wizeazz » 23. jun 2013, 10:34

Hvis du smider fronten i service-position så er den ikke så slem at skifte.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 23. jun 2013, 21:31

wizeazz skrev:Hvis du smider fronten i service-position så er den ikke så slem at skifte.
Nej, det ved jeg godt, men kan den skiftes uden at sætte fronten i service position?

På min gamle Audi A6 kunne den skiftes med en overstørrelse gaffelnøgle (kan ikke huske hvor mange mm) og en vandpumpetang på maks 5min...
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af wizeazz » 24. jun 2013, 15:58

HCS skrev:
wizeazz skrev:Hvis du smider fronten i service-position så er den ikke så slem at skifte.
Nej, det ved jeg godt, men kan den skiftes uden at sætte fronten i service position?

På min gamle Audi A6 kunne den skiftes med en overstørrelse gaffelnøgle (kan ikke huske hvor mange mm) og en vandpumpetang på maks 5min...
Det ved jeg sgu ikke helt.

Med min motorik ville jeg sikkert ende med at stikke noget gennem køleren hvis jeg prøvede.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 24. jun 2013, 21:32

Nu har jeg kigget lidt nærmere på det, og som jeg ser det, så skal lygtebroen afmonteres for komme til.

Til gengæld har jeg fundet ud af, at det kun er når aircon er slået til at den elektriske blæser kører, og den kører altså ikke hele tiden, kun når man holder i tomgang.
Når aircon er slået fra, så kører blæseren stort set ikke.

Det er også først begyndt fornylig, hvor det er blevet varmere i vejret, og samtidig har jeg fået fyldt aircon systemet op med nyt kølemiddel, så systemet er også blevet mere effektivt.

Jeg tror jeg tager chancen og kører videre med det, som det er, holder dog øje med kølevandstemperaturen.

Tak for input. :)
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af wizeazz » 24. jun 2013, 21:51

Kør en tur så den er varm og prøv så når du kommer hjem at slukke aircon og hold i forhøjet tomgang i lidt tid.
Så bør blæsere. Med viskose-kobling begynde at tage flere omdrejninger.

Hvis den ikke gør, og vandtemp stiger, så skift den.
Hvis ikke temp stiger så ville jeg køre videre.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 25. jun 2013, 08:21

Den stod i tomgang i ca 15min igår uden at blive for varm, dog med aircon kørende, og el-blæseren kørte også lystigt. Fik ikke kontrolleret visko-koblingen der.

Prøver igen idag uden aircon tændt.
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af M_Olsen » 25. jun 2013, 08:43

El blæseren SKAL køre når aircon er tænt.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 25. jun 2013, 10:01

M_Olsen skrev:El blæseren SKAL køre når aircon er tænt.

M Olsen
Ja, det lyder rigtigt.
Det er også mere om den er på overarbejde PGA en eventuel defekt visko-kobling.

Kølesystemet SKAL bare virke korrekt inden vores biltur sydpå. Gider ikke rende ind i problemer 2000km hjemmefra...
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Brugeravatar
HCS
Medlem
Indlæg: 1463
Tilmeldt: 14. jun 2008, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ny viskosekobling, hvordan?

Indlæg af HCS » 8. jul 2013, 13:40

Er nu kommet hjem fra en uges tid i Italien uden problemer af nogen art, så det må have været falsk alarm og en hysterisk bilejer. :roll:

Den bliver dog skiftet næste gang fronten skal i service position... :geek:
Ford S-Max 2.0TDCI Titanium 7-pers '08
Fiat Grande Punto 1.4 Dynamic '07
Tidligere: VW Passat 1.8T '98 (3B) og Audi A6 2.8 quattro '97 (C4)

Besvar

Tilbage til "Motor"