Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Besvar
Jakobkmj
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. jul 2013, 18:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Jakobkmj » 1. jul 2013, 20:39

Hej.. Min Leon starter med det samme om morgenen, men efter jeg har kørt lidt (bilen går rigtigt fint) og så slukker bilen, for så at vil starte den igen, så vil den ikke.. Den kører bare på starteren, og sommetider slår den næsten igang. Men venter jeg så 5-10 min så springer den lige igang.. Og andre gange er jeg heldig at få den startet, dog med gas-pedalen helt i bund.. Jeg har fået skiftet dyserne for 5000 km siden ca.. Hvad kan dette skyldtes..? Jeg håber i kan hjælpe:) ps det er en Leon fra februar 08.

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af SBA » 1. jul 2013, 21:21

starteren som ikke køre hurtigt nok kendt problem
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

Jakobkmj
Helt nyt medlem
Indlæg: 2
Tilmeldt: 1. jul 2013, 18:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Jakobkmj » 3. jul 2013, 08:11

Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af SBA » 3. jul 2013, 19:18

pas men det er der andre her inde der kan fortælle ved bare at det er starteren og når den er kold starter den hurtigere.... det er fakta
kig evt. i disse links:

http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=59270
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=48173

ved godt det er omkring 1,9 tdi men har også læst om flere med 2,0 tdi
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Nicolaisen » 3. jul 2013, 20:03

Få målt hvad starteren kan levere af omdr. Det kan gøres med vcds.

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 3. jul 2013, 20:06

Min 1,9 TDI gjorde det samme. Thomas Landberg lavede en anden fil til min styreboks hvor omdrejningstallet var ændret ved varm motor til samme tal som kold motor så sprang den i gang
BMW E61 535D

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af SBA » 3. jul 2013, 21:26

Steen_T skrev:Min 1,9 TDI gjorde det samme. Thomas Landberg lavede en anden fil til min styreboks hvor omdrejningstallet var ændret ved varm motor til samme tal som kold motor så sprang den i gang
Ja det er også en mulighed...
Men det kaldes jo chip/OBD tuning og nogle er imod det... Jeg overvejer selv at få min altea fr TDI chippet
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 5. jul 2013, 10:28

Ved ikke om man kan kalde det en tuning hvis det eneste man får gjort er at ændre start omdrejningerne :D
BMW E61 535D

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af SBA » 5. jul 2013, 20:34

Nahh det kan du have ret i ;P
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 5. jul 2013, 20:43

Jakobkmj skrev:Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?
større elektrisk modstand i starter når den er varm så der skal flere amp til for at drive den rundt
ofte set på kanerbiler hvor starter sidder klods op af manifold
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 5. jul 2013, 23:56

ph skrev:
Jakobkmj skrev:Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?
større elektrisk modstand i starter når den er varm så der skal flere amp til for at drive den rundt
ofte set på kanerbiler hvor starter sidder klods op af manifold

Ikke lige det der er tilfældet på Vag TDI. Der er det omdrejningstallet ved varm motor der er sat anderledes ved varm motor. Der var en Leon 2,0 TDI DSG ved Landberg i dag som havde samme problem som Trådstarters Leon og den havde ingen problemer da den kørte der fra.
BMW E61 535D

kasperv
Nyt medlem
Indlæg: 341
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: VJ Auto
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af kasperv » 6. jul 2013, 06:20

Hvad med at starte med en fejludlæsning? Det kan vel være en g28 eller g40 føler.

Kasper VJ

Brugeravatar
SBA
Medlem
Indlæg: 1016
Tilmeldt: 19. mar 2012, 20:13
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af SBA » 7. jul 2013, 08:18

Det kan være meget... Og ja en fejl udlæsning er billigst og der hvor man plejer at få mest af vide
Seat Altea FR TDI Hybrid Drive
GT1749VC Hybrid turbo
3'' clean pipe all the way
230 HK & 540 nm.

Skoda Octavia 5E VRS 4x4 TDI

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 12:05

Steen_T skrev:
ph skrev:
Jakobkmj skrev:Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?
større elektrisk modstand i starter når den er varm så der skal flere amp til for at drive den rundt
ofte set på kanerbiler hvor starter sidder klods op af manifold

Ikke lige det der er tilfældet på Vag TDI. Der er det omdrejningstallet ved varm motor der er sat anderledes ved varm motor. Der var en Leon 2,0 TDI DSG ved Landberg i dag som havde samme problem som Trådstarters Leon og den havde ingen problemer da den kørte der fra.
så man kan ikke komme ud for at en starter bliver træt og får øget modstand når den er varm! på en Vw :?:
alligevel noget af et statement at komme med
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ClausP » 7. jul 2013, 12:12

ph skrev:
Jakobkmj skrev:Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?
større elektrisk modstand i starter når den er varm så der skal flere amp til for at drive den rundt
Nej! Det er fordi at startparametrene i motorstyringen har andre værdier ved kold end varm motor, bl.a. er brændstofmængden betydeligt mindre ved varm motor.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 7. jul 2013, 12:12

Selvfølgelig kan man det. Også det der er tilfældet på mange men det er da hul i hovedet at skifte en starter hvis man kan få ændret et tal i styreboksen og så starter bilen perfekt igen. Tror det er noget vw har lavet for at sælge flere startere :)
BMW E61 535D

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 12:17

ClausP skrev:
ph skrev:
Jakobkmj skrev:Men hvordan kan den så starte om morgenen uden problemer..?
større elektrisk modstand i starter når den er varm så der skal flere amp til for at drive den rundt
Nej! Det er fordi at startparametrene i motorstyringen har andre værdier ved kold end varm motor, bl.a. er brændstofmængden betydeligt mindre ved varm motor.
Giver da heller ingen mening at overfodre motor når den er varm! /At give choker ved driftvarm motor
Hvis parametre har skylden
Så skal det vel "Altid" ha været et problem
og ikke opstået med tiden??
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ClausP » 7. jul 2013, 12:22

Min tidligere 2.0 TDI (som jeg havde fra ny) gjorde altid sådan, sprang igang med kold motor, men skulle lige have et sekund ekstra når den var varm.

Tjekkede starter omd. med VCDS og der var ingen forskel på kold/varm motor.
Et velkendt "problem" på TDI, da der af miljøhensyn bruges meget mindre brændstof mængde og tilskuds forvarmning end ved kold motor.

Men ja, grænsen for hvornår indsprøjtning startes kan være lige på grænsen med en slidt starter, og kan snildt rettes i softwaren af en tuner.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 12:36

ClausP skrev:Min tidligere 2.0 TDI (som jeg havde fra ny) gjorde altid sådan, sprang igang med kold motor, men skulle lige have et sekund ekstra når den var varm.

Tjekkede starter omd. med VCDS og der var ingen forskel på kold/varm motor.
Et velkendt "problem" på TDI, da der af miljøhensyn bruges meget mindre brændstof mængde og tilskuds forvarmning end ved kold motor.

Men ja, grænsen for hvornår indsprøjtning startes kan være lige på grænsen med en slidt starter, og kan snildt rettes i softwaren af en tuner.
burde det så ikke ha samme effekt at gi halv--hel gas i startøjeblik ?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 7. jul 2013, 12:46

Dyserne åbner ikke før ved et bestemt antal omdrejninger. Mener det hedder 250 ved Varm motor og 200 ved kold motor på en 1,9 TDI.

Og hvis dyserne ikke åbner er det jo ligemeget hvor meget gas man giver den.
BMW E61 535D

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 12:48

Steen_T skrev:Dyserne åbner ikke før ved et bestemt antal omdrejninger. Mener det hedder 250 ved Varm motor og 200 ved kold motor på en 1,9 TDI.

Og hvis dyserne ikke åbner er det jo ligemeget hvor meget gas man giver den.
må vel kunne forvente at starter kan trække den op på ??...omdrejninger når det er sat som hvad dyser skal åbne ved...
Ellers er vi vel tilbage ved Starter der ikke gør som den skal?
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ClausP » 7. jul 2013, 12:49

Der er to aspekter i det.

En slidt starter der køre en smule for langsomt til at der rent faktisk sprøjtes brændstof ind.
Og så en OK starter på varm motor, men brændstofmængden er så lille at der lige skal hjælpes et ekstra sekund med starteren for at få motoren i gang.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 12:55

ClausP skrev:Der er to aspekter i det.

1.En slidt starter der køre en smule for langsomt til at der rent faktisk sprøjtes brændstof ind.
2.Og så en OK starter på varm motor, men brændstofmængden er så lille at der lige skal hjælpes et ekstra sekund med starteren for at få motoren i gang.
1.Død Starter eller andet ...måske stelkabel...
2.Jamen står der ikke også i instruktionsbog at man skal gi gas ved start når motor er varm??

...Har jeg da læst for mange år siden...
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Steen_T
Nyt medlem
Indlæg: 430
Tilmeldt: 5. nov 2010, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af Steen_T » 7. jul 2013, 12:59

ph skrev:
ClausP skrev:Der er to aspekter i det.

1.En slidt starter der køre en smule for langsomt til at der rent faktisk sprøjtes brændstof ind.
2.Og så en OK starter på varm motor, men brændstofmængden er så lille at der lige skal hjælpes et ekstra sekund med starteren for at få motoren i gang.
1.Død Starter eller andet ...måske stelkabel...
2.Jamen står der ikke også i instruktionsbog at man skal gi gas ved start når motor er varm??

...Har jeg da læst for mange år siden...

Har jeg ikke set i hverken min instruktionsbog på min T5er eller min Touran at man skulle give gas for at starte den. Tror hellere ikke det gør en forskel men vil da lige prøve at fjerne ændringen i filen på T5eren og se om jeg kan få nemmere liv i den ved at give gas
BMW E61 535D

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ph » 7. jul 2013, 13:10

Steen_T skrev:
ph skrev:
ClausP skrev:Der er to aspekter i det.

1.En slidt starter der køre en smule for langsomt til at der rent faktisk sprøjtes brændstof ind.
2.Og så en OK starter på varm motor, men brændstofmængden er så lille at der lige skal hjælpes et ekstra sekund med starteren for at få motoren i gang.
1.Død Starter eller andet ...måske stelkabel...
2.Jamen står der ikke også i instruktionsbog at man skal gi gas ved start når motor er varm??

...Har jeg da læst for mange år siden...

Har jeg ikke set i hverken min instruktionsbog på min T5er eller min Touran at man skulle give gas for at starte den. Tror hellere ikke det gør en forskel men vil da lige prøve at fjerne ændringen i filen på T5eren og se om jeg kan få nemmere liv i den ved at give gas
Citat fra indlæg Nr.1.:Men venter jeg så 5-10 min så springer den lige igang.. Og andre gange er jeg heldig at få den startet, dog med gas-pedalen helt i bund..

Kunne være døende starter...
Kunne være for lidt brændstof i startøjeblik
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af BCBC » 7. jul 2013, 13:25

Ja eller et svagt batteri :D

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Sv: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af kGlerup » 7. jul 2013, 13:46

ph skrev:
ClausP skrev:Min tidligere 2.0 TDI (som jeg havde fra ny) gjorde altid sådan, sprang igang med kold motor, men skulle lige have et sekund ekstra når den var varm.

Tjekkede starter omd. med VCDS og der var ingen forskel på kold/varm motor.
Et velkendt "problem" på TDI, da der af miljøhensyn bruges meget mindre brændstof mængde og tilskuds forvarmning end ved kold motor.

Men ja, grænsen for hvornår indsprøjtning startes kan være lige på grænsen med en slidt starter, og kan snildt rettes i softwaren af en tuner.
burde det så ikke ha samme effekt at gi halv--hel gas i startøjeblik ?
Tvivler.. Tror ikke speederposition har noget at skulle have sagt ved motorstart.

CThoeger
Helt nyt medlem
Indlæg: 72
Tilmeldt: 19. jan 2013, 00:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hinnerup
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af CThoeger » 7. jul 2013, 14:50

Min golf 5 1,6 benziner, har gjort det samme engang imellem. Det yderst sjældent, men oplevet 4-5 gange. F.eks. Ved varm motor stoppes den og startes så f.eks. 5 minutter efter. Så kører starteren bare, uden motor startes. Tændning fra og så prøver igen, så starter den.

Er det samme problem med starteren tror i?

Vw golf 5 1,6 fra 05.

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Sv: Startproblem Leon 2,0 TDI FR

Indlæg af ClausP » 10. jul 2013, 21:05

kGlerup skrev: Tvivler.. Tror ikke speederposition har noget at skulle have sagt ved motorstart.
Nej! ikke en sk.. hvis ikke starter køre hurtigt nok bliver der slet ikke sprøjtet med diesel.
Så selve starten styres ikke af speederen (som iøvrigt kun er et vejledende potentiometer :) )
Men i samme sekund at motoren er i gang, tager EPC over og så virker gaspedalen.
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Besvar

Tilbage til "Motor"