Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v1800-2000o/min.Update+LØST

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v1800-2000o/min.Update+LØST

Indlæg af JohnDeere » 8. sep 2013, 10:51

Hej med Jer,

Jeg er ny på forummet her da jeg lige har anskaffet mig en Skoda Octavia Combi 2.0 Tdi PD med 140hk fra 2008 som har gået 110.000. Den kører sådan set udemærket, men den har det med at få følgende symptomer når den er blevet varm:

Symptomet kommer kun til udtryk ved acceleration i andet gear, og med ca 50% gas. Når omdrejningerne bevæger sig fra eks. 1500 o/min og mod de 1800 høres en svag momentan "rumlen" der starter og stopper. Når omdrejningerne så rammer 1800 o/min så bliver denne rumlen mere tydelig og motoren mister pludselig i et ganske kort øjeblik trækkraft, og det giver oftest to markante ryk i accelerationen fra 1800-2000 o/min.

Jeg har haft den ved mekaniker men han kunne ikke finde nogle fejl ej heller via fejlkoder.

Jeg er rimelig rådvild her. Er der nogle der har nogle input eller erfaringer med lignede så ville disse blive værdsat.

Mvh

JohnDeere
Senest rettet af JohnDeere 1. jul 2014, 20:32, rettet i alt 2 gange.
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Brugeravatar
Greden
Aktiv medlem
Indlæg: 2329
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:42
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Silkeborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Greden » 8. sep 2013, 12:09

dyser til ledningsnet - kan være en mulighed, men start med at tage dig dieselfilter og skift det (sav det over og se om filteret er sort og snasket indvendigt, hvis det er det, så er det din tanddempumpe som der skal udskiftets. (det giver heller ikke nogen fejl der kan udlæses)
lav eft en søgning herinde.

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 8. sep 2013, 12:49

Tak for dit gode konstruktive svar! Nu spørger jeg måske lidt dumt men når du skriver dyser til ledningsnet, hvad menes der så mere specifikt?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 8. sep 2013, 13:42

Det er en kendt fejl at tandempumpen har det med at gå, så blander den olie i dieslen så dieselfiltret stopper til, det kan give alverdens underlige fejl. så start med det og undersøg om der var olie i det gamle. Der er to forskellige dieselfiltre, jeg ved ikke hvilke din model er udstyret med, den ene er blot en indsats, hvor den anden er mere traditionelt og man kan ikke komme til filtret uden at skære det over.
det er der formentligt. en anden kendt fejl er at ledningsnettet til dysserne har det med at dø, det lyder mere sandsynligt i mine øre.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 8. sep 2013, 21:19

Tak for rigtigt gode svar. I øvrigt er min motor en BMM version. Jeg vil følge jeres råd og starte med filteret, og afhængig af dets tilstand evt. tandempumpe. Hvis ikke det hjælper så kigger jeg på ledningerne. Håber det hjælper. Jeg skal under alle omstændigheder melde tilbage om det har hjulpet.
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 10. sep 2013, 21:04

Kan jeg godt udskifte filteret på egen hånd, eller er der særlige ting jeg skal være meget obs på når jeg giver mig i kast med det?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 10. sep 2013, 21:48

Hvis du har typen med indsats skal du have en torx (20 eller 25 mener jeg) skruetrækker og en middel størrelse fladkærvet til at få låget af. den anden model har jeg ikke pillet ved.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Sorens2 » 10. sep 2013, 22:49

Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 11. sep 2013, 17:45

Hvis du har typen med indsats skal du have en torx (20 eller 25 mener jeg) skruetrækker og en middel størrelse fladkærvet til at få låget af. den anden model har jeg ikke pillet ved.
Har denne slags, ved ikke om du kan se hvad der skal til:
Tak for linket, guld værd simpelthen.

Er der nogle risikomomenter vedrørende luft i slanger osv jeg skal tage højde for eller kan jeg bare gå til sagen?
Vedhæftede filer
WP_001756.jpg
Octavia Combi 2008, 2.0 Tdi 8V, 140 hk, 6g. BMM.
WP_001756.jpg (98.23 KiB) Vist 3504 gange
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 11. sep 2013, 20:40

Den er selvudluftene, så du skal bare starte igen hvis den går ud, den kan lyde lidt underligt, men det er bare luften der futter gennem systemet.
Du har forøvrigt modellen med indsats, er din filter holder voldsomt rusten eller er der brugt rød flydende pakning f.eks. ?
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Brugeravatar
Moose
Medlem
Indlæg: 865
Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Moose » 11. sep 2013, 20:44

ser ud som om låget er skævt, og man har kompenseret med flydende pakning :-S
Audi A3 8L - 1,6 AEH

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 13. sep 2013, 08:01

Diesel skrev:Den er selvudluftene, så du skal bare starte igen hvis den går ud, den kan lyde lidt underligt, men det er bare luften der futter gennem systemet.
Du har forøvrigt modellen med indsats, er din filter holder voldsomt rusten eller er der brugt rød flydende pakning f.eks. ?
Vi er ude i noget flydende pakning her.
Moose skrev:ser ud som om låget er skævt, og man har kompenseret med flydende pakning :-S
Hvordan kan man se at låget er skævt?

Jeg har nu skaffet et nyt filter hjem. Det kommer med en O-ring. Skal jeg bruge andet såsom ny pakning ved skift af filter?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 220 times
Been thanked: 69 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af RIX » 13. sep 2013, 09:36

JohnDeere skrev:
Diesel skrev:Den er selvudluftene, så du skal bare starte igen hvis den går ud, den kan lyde lidt underligt, men det er bare luften der futter gennem systemet.
Du har forøvrigt modellen med indsats, er din filter holder voldsomt rusten eller er der brugt rød flydende pakning f.eks. ?
Vi er ude i noget flydende pakning her.
Moose skrev:ser ud som om låget er skævt, og man har kompenseret med flydende pakning :-S
Hvordan kan man se at låget er skævt?

Jeg har nu skaffet et nyt filter hjem. Det kommer med en O-ring. Skal jeg bruge andet såsom ny pakning ved skift af filter?
vil nok købe nyt låg eller komplet da det ser ud til og være lidt ødelagt,kan også være det er fordi at sidste gang havde mekker ikke en o-ring
men det er travls det ikke vil lukke tæt,bedre og have rigeligt med stumper og kan den suge luft nu kan det være din fejl

VH:

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 13. sep 2013, 11:34

Jeg ville blot fjerne det flydende pakning, rense af, eventuelt med en plastic skuresvamp fra husholdningen og benytte O-ringen, der hvor den pakker ser den fin nok ud her fra. det ville nok være snedigt at have en løsning ved hånden hvis den nu er smadret. Hvis den er købt ved forhandler vil jeg mene at forhandleren enten burde have skrevet at dieselfiltrets holder er defekt men der er lavet en lappeløsning, men kun hvis den faktisk er defekt.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 22. sep 2013, 19:29

Så er det tid til en opdatering på sagen.
Jeg har fulgt jeres råd, fik min mekaniker til at skifte brændstoffilteret og det var rigtig nok helt sort af motorolie:
V__F900.jpg
V__F900.jpg (225.47 KiB) Vist 3373 gange
Så jeg fik skiftet tandempumpe, samt sat ny låg på filterhuset.

Spændende var det så da jeg fik bilen tilbage, og det tegnede godt. Bilen kørte fint, ingen hakken. Dog var der stadigvæk den brummen der simultant kom med hakkeriet inden jeg fik skiftet tandempumpen. Det kunne jeg dog godt leve med, men så begyndte det at småregne og så gjorde bilen sgu det samme igen:
-Hakken i andet gear fra 1800-2000 o/min. især i fugtigt vejr.
-En lavmældt brummen der brummer sagte, men i takt til når den rammer ca 1500-1600 o/min, 1800-2000 o/min.

Hvorom alting er så er jeg glad for at jeg fik skiftet pumpen da den klart og tydeligt har smidt motorolie ind i brændstof systemet. Det er ihvertfald ikke spildt.

Nu er jeg så over den problemstilling med tandempumpe. Men hvad kan det være? Det lyder som om den brummen komme nede fra foran førerens fødder. Er der ingen der har erfaring eller gode input til hvad jeg kan/bør gøre nu?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 26. sep 2013, 06:41

Slet ingen der har forlsag/input til hvad der kan være årsagen/løsningen?
Greden skrev:dyser til ledningsnet - kan være en mulighed, men start med at tage dig dieselfilter og skift det (sav det over og se om filteret er sort og snasket indvendigt, hvis det er det, så er det din tanddempumpe som der skal udskiftets. (det giver heller ikke nogen fejl der kan udlæses)
lav eft en søgning herinde.
Kabler til dyser er blevet skiftet sidste år. Så kan heller ikke være det.

Dét som jeg måske tror kan være nøglen er den brummen der lyder når problemet viser sig. Det lyder ærlig talt som om det kommer fra lige bag instrumentpanelet. Nogle der ved hvad der sidder der af dele som kan give en brummen og som har inflydelse på brændstoftilførslen?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Markhh
Medlem
Indlæg: 627
Tilmeldt: 11. jun 2013, 16:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mannerup, 4320 lejre
Has thanked: 0
Been thanked: 32 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Markhh » 26. sep 2013, 06:50

Tanken skal vidst nok også renses eller udskiftet da der sikket ligger aflejringer af olien der nede stadig og stopper filteret. Sikkert en mere erfaren end mig der kan svare på det men mener at have læst det

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 26. sep 2013, 11:29

Er det ikke blot at skifte filtret en ekstra gang eller to når det stopper til igen ?
Diesel
Sort røg er sundt !!!

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 2. okt 2013, 20:39

Hvad med EGR ventilen, kan den forårsage disse symptomer, eller måske den der hedder pressure boost control (N75)?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Diesel » 2. okt 2013, 21:03

Tilstopning af egr er altid godt, men nej det er ikke sandsynligt.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Uffe » 3. okt 2013, 07:17

Diesel skrev:Er det ikke blot at skifte filtret en ekstra gang eller to når det stopper til igen ?
+1
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Sorens2 » 3. okt 2013, 08:27

Lyde på biler er det værste.
Vi har ikke 2% chance for at spore os ind på hvordan du mener den brummer.
Havde en kunde der efter en chipning kørte hjemad og kom tilbage efter 2 min helt vild for hans bil sagde en vildt mærkelig lyd.

Det var så en sten i dækket der forsvandt da jeg nåede op over 100.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 5. okt 2013, 06:59

Der er slet ingen der mistænker N75 ventilen, eller turboen?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 9. okt 2013, 20:12

Sorens2 skrev:Lyde på biler er det værste.
Vi har ikke 2% chance for at spore os ind på hvordan du mener den brummer.
Havde en kunde der efter en chipning kørte hjemad og kom tilbage efter 2 min helt vild for hans bil sagde en vildt mærkelig lyd.

Det var så en sten i dækket der forsvandt da jeg nåede op over 100.
Det er som du siger svært at beskrive men lyden er således:

Starter i 1 gear. Fra 900-1400 lyder den normalt, men når vi så rammer 1400 og indtil 1600 kommer der en cyklisk "brummen" der lyder i takt med omdrejningerne. Dvs at når omdrejningerne tager til så stiger frekvensen af lyden: "bruuuum(1400 o/min).......bruuum(1450 o/min).....bruum(1500 o/min)...bruum(1600 o/min)". Så opstår der en kort pause fra 1600-1750 omdrejninger, hvorefter symptomerne kommer igen fra 1750- 2200 omdrejninger. Disse brummende lyde er akkompaneret af en swush lyd og så føles det som om at der opstår et meget kortvarigt stop i indsprøjtningen der gives til udtryk i at bilen hakker i acceleration.

Så skifter jeg gear op til andet og oplever det samme fra nøjagtigt samme omdrejninger. Sådan er det op igennem gearene men det kommer klarest til udtryk i andet gear :(

Når bilen står i frigear så lyder den fint og har ingen problemer. Jeg er ved at gå ud af mit gode skind for jeg har søgt, og søgt på nettet efter nogle der har samme symptomer som jeg men er fuldstændig på bar bund.
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Sorens2 » 9. okt 2013, 20:23

Det beviser vel et eller andet sted at vi mekanikere ikke kan undværes.
Du må finde en med kendskab til lyde på motorer.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 9. okt 2013, 20:36

Sorens2 skrev:Det beviser vel et eller andet sted at vi mekanikere ikke kan undværes.
Du må finde en med kendskab til lyde på motorer.
Selvfølgelig kan i ikke det, det er et faktum. Med den kompleksitet biler efterhånden har, er mekanikere mere berettigede end nogensinde, men man må også sige at kravene til fagligheden også steget en del. Jeg har haft vognen hos TO steder der uafhængigt af hinanden end ikke har kunnet fremprovokere fejlen eller haft tålmodighed til dette. "Bilen er prøvekørt men ingen fejl fundet" har beskeden været begge gange, frustrerende... Sidste uge havde jeg den hos en der prøvekørte den, fejlen kom (hvilket den har gjort ofte) og mekkeren havde ikke nogen anelse om hvad det var. Næste gang jeg sender bilen afsted igen skal det være en specialist, en der har de rette kompetencer og ikke mindst udstyret til at støtte op om disse kompetencer.

Har du nogle bud på hvad der kan være Søren, det er jo ikke kun lydene det er også de andre ting der mærkes i optrækket? Gode bud modtages med kyshånd.
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

bertelsen1
Nyt medlem
Indlæg: 197
Tilmeldt: 17. jun 2008, 08:02
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af bertelsen1 » 9. okt 2013, 20:41

Kan det være en resonanslyd?
Jeg har bil magen til også med motor kode BMM og jeg har rodet lidt med resonans lyde.
Der er en tiltagende brummen ved acc. fra ca. 1600omdr. til og med 18-1900 omdr.

Jeg har fundet ud af at plastic dækslerne oven på motoren kan sidde og rasle(især hvis ikke de har godt fat i indsatsen)

hvis du tager fat i røret til luftindtaget foran motoren og rykker i det, vil du opleve en knirken og bragen.

Begge tågelygter sad lidt løse og raslede.

Det har hjulpet lidt på min at få disse ting sat bedre fast, men jeg hører stadig lyde, og det tror jeg bare man må leve med efterhånden.
Skoda Octavia 2,0 tdi dpf combi '08

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 9. okt 2013, 20:45

bertelsen1 skrev:Kan det være en resonanslyd?
Jeg har bil magen til også med motor kode BMM og jeg har rodet lidt med resonans lyde.
Der er en tiltagende brummen ved acc. fra ca. 1600omdr. til og med 18-1900 omdr.

Jeg har fundet ud af at plastic dækslerne oven på motoren kan sidde og rasle(især hvis ikke de har godt fat i indsatsen)

hvis du tager fat i røret til luftindtaget foran motoren og rykker i det, vil du opleve en knirken og bragen.

Begge tågelygter sad lidt løse og raslede.

Det har hjulpet lidt på min at få disse ting sat bedre fast, men jeg hører stadig lyde, og det tror jeg bare man må leve med efterhånden.
Godt bud, tak. Jeg vil prøve at gøre som du siger. Men jeg kan stadigvæk ikke koble det samme med de symptomer jeg oplever. (Hakkeri i optrækket, der kommer i takt med disse lyde)

Men selve brummelyde kan godt give associationer til noget plastic der rumler/brummer. Det kan også godt lyde som om lyden kommer fra lige foran førerpladsen.
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af Sorens2 » 9. okt 2013, 20:54

Jeg har haft en kunde der brugte en måned på at finde ud af at han havde en 1/5 L cola liggende i klemme under sædet der gad en sær lyd.

Jeg lægger øre til lyde hver uge hvor kunder hører lyde.
Senest en med en sten i dækket der troede bilen snart skulle dø.
Så du kommer bare så kører jeg gerne en tur.
Her kan rullefeltt være en ide da man kan køre bilen og stå ved siden af den og lytte/se.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

JohnDeere
Helt nyt medlem
Indlæg: 30
Tilmeldt: 8. sep 2013, 10:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Skoda Octavia 2008 2.0TDi hugger v 1800-2000o/min i 2 ge

Indlæg af JohnDeere » 9. okt 2013, 21:02

Sorens2 skrev:Jeg har haft en kunde der brugte en måned på at finde ud af at han havde en 1/5 L cola liggende i klemme under sædet der gad en sær lyd.

Jeg lægger øre til lyde hver uge hvor kunder hører lyde.
Senest en med en sten i dækket der troede bilen snart skulle dø.
Så du kommer bare så kører jeg gerne en tur.
Her kan rullefeltt være en ide da man kan køre bilen og stå ved siden af den og lytte/se.
Haha det må have givet anledning til mange jokes på værkstedet. Jeg ville ønske at grunden til min bils hakkeri i optrækket kom fra noget så simpelt som en colaflaske under sædet.

Jeg vil hjertens gerne "komme forbi" (langt når man skal fra Sjælland af), og jeg er helt enig i at især rullefeltet kan være til stor hjælp her. Hvad er jeres åbningstider?
Skoda Octavia Elegance 2.0 TDi PD 2008

Besvar

Tilbage til "Motor"