Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Besvar
hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af hrnielsen » 15. sep 2013, 19:30

Hej

Nogen som kan forklare mig lidt om hvordan kølesystemet virker i sådan passat 3bg. Specielt tænker jeg på det vand som løber ind i kabinen til klimaanlægget. Er der en ventil/shunt som styre det flow?

Årsagen til jeg spørger er at jeg har store problemer med at få varmen i kabinen til at virke. Som nævnt i et par andre tråde har jeg prøvet mange ting: Grund justering, skylle varme element fået skiftet termostat. Da jeg ikke selv kan den slags har jeg efterhånden brugt en del penge hos mek uden at få varme i bilen.
Ifølge min mek er næste step at skifte diverse spjæld motorer samt varmeelement. Men det er en ret bekostelig affærer da hele instrument bordet skal ud.

Inden jeg evt. vælger den dyre løsning (eller skifte bilen ->endnu dyrere) ville jeg selv prøve at skylle varmelementet.
Herved oplevede jeg noget mærkeligt, synes jeg.

da jeg startede bilen efter end opperation, begyndte den at varme. jeg kører en tur bilen og den varme vel ca 10min. Så holder den op, øv. nå men jeg giver lidt mere gas (4000 rmp), da det lyder til at der er luft i systemet og så kommer der pludseligt rigtigt meget varme. super.
men efter 5min forsvinder det så igen og det er uden at jeg ændre indstilling på climatronic. Så tænker jeg det kan vel ikke skyldes spjældmotor?
Men er det noget uden i motorrummet som leder mere eller mindre vand ind til varmelementet?
Det vil jo være surt at skifte alt indvendig, hvis fejlen så ligger i kølesystemet...

Nogen bud på det?

Mvh
Nielsen

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af Blackfinger » 15. sep 2013, 21:03

Der er ingen varmeventil på en 3BG.

Det er jo ganske enkelt. Hvis der er flow gennem varmeelementet så er det ikke det der fejler noget.

Hvis en tester viser fejl på en eller flere spjældmotorer, så skift den/dem.

Allanxx
Medlem
Indlæg: 1268
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 18 times
Been thanked: 22 times

Re: Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af Allanxx » 16. sep 2013, 00:57

I dit klimapanel sidder der en meget lille blæser. (venstre side)
Lys ind i panelet og se om den blæser kører rundt når du sætter tænding på, hvis den ikke gør har du et problem. Da det vil få den til at varme i intervaller.
Audi A6 4G FL limousine. 2,0 Tdi 190hk

Swobber
Medlem
Indlæg: 1040
Tilmeldt: 29. aug 2008, 17:48
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af Swobber » 16. sep 2013, 05:35

Skyl varmeapperatet igennem igen. Af med begge slanger og skyl begge veje ... brug rigeligt med smør ... øhh vand.
Monter den ene slange igen, den anden sættes kun lige på. Fyld kølervæske på ... evt løsn beholderen så den kan løftes, tag den løse slange og vip den så meget af at luften lige nøjagtigt kan komme ud.

Det er en klassisk fejl på passat/a4.
Hesten har sovs i skægget!
Regel #1: Jeg har altid ret! Regel #2: Jeg har altid ret! Regel #3: Selvom jeg tager fejl, har jeg alligevel ret!

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af hrnielsen » 16. sep 2013, 18:26

Allanxx skrev:I dit klimapanel sidder der en meget lille blæser. (venstre side)
Lys ind i panelet og se om den blæser kører rundt når du sætter tænding på, hvis den ikke gør har du et problem. Da det vil få den til at varme i intervaller.
tak for tippet. Det var godt nok en lille blæser. Men den køre rundt når jeg sætter tænding på, så det er nok ikke derfor:-(

hrnielsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 62
Tilmeldt: 4. sep 2008, 18:17
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hvordan virke kølesystemet i en 3BG'er?

Indlæg af hrnielsen » 16. sep 2013, 18:29

Swobber skrev:Skyl varmeapperatet igennem igen. Af med begge slanger og skyl begge veje ... brug rigeligt med smør ... øhh vand.
Monter den ene slange igen, den anden sættes kun lige på. Fyld kølervæske på ... evt løsn beholderen så den kan løftes, tag den løse slange og vip den så meget af at luften lige nøjagtigt kan komme ud.

Det er en klassisk fejl på passat/a4.
joo, men det er jo det som jeg har prøvet, men uden held:-(
som nævnt varmede den lidt for så at holder op efter sidste skyl.

Hvad vil der ske hvis fx afløbs slangen (den med hullet i) er stoppet.
Så vil bilen vel stadig blive kølet, men vandet vil stå stille i varmeelementet?

Besvar

Tilbage til "Motor"