Dyser på tdi commonrail
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Dyser på tdi commonrail
Hej .
er der nogen der kan hjælpe med en lille dyse spørgsmål??
har en vw golf 6 1,6tdi ,den er to år gammel og har nu kørt 48.000km. den har allerede lige fået skiftet 2 defekte dyser da bilen begyndte at gå dårligt i tomgang.. nu efter de to af dyserne er skiftet . er den efterfølgende begyndt at banke hårdt i motor med jævne mellemrum specielt ved igangsætning og ved belastning i 5 gear.. forhandleren kan selvfølgelig ikke høre noget da det er en garantisag. en motortest kunne heller ikke vise noget på de to andre dyser.
jeg ville mene man skiftede alle 4 dyser på en gang, med den teori om at nye og gamle dyser ikke leverer præcis den samme mængde diesel ,og dermed kan give banken i motor når den belastes..
fik i øvrigt at vide at de nye dyser skulle køres til (ca 1000km) det er gjort men intet har hjulpet. tror det var en lille løgn .
forhandleren nægter at skifte de sidste to så længe testeren ikke melder fejl..
er der nogen her der ved om man plejer at skifte alle 4 , eller at motoren vil banke hvis ikke alle blir skiftet..
mvh. Jan
er der nogen der kan hjælpe med en lille dyse spørgsmål??
har en vw golf 6 1,6tdi ,den er to år gammel og har nu kørt 48.000km. den har allerede lige fået skiftet 2 defekte dyser da bilen begyndte at gå dårligt i tomgang.. nu efter de to af dyserne er skiftet . er den efterfølgende begyndt at banke hårdt i motor med jævne mellemrum specielt ved igangsætning og ved belastning i 5 gear.. forhandleren kan selvfølgelig ikke høre noget da det er en garantisag. en motortest kunne heller ikke vise noget på de to andre dyser.
jeg ville mene man skiftede alle 4 dyser på en gang, med den teori om at nye og gamle dyser ikke leverer præcis den samme mængde diesel ,og dermed kan give banken i motor når den belastes..
fik i øvrigt at vide at de nye dyser skulle køres til (ca 1000km) det er gjort men intet har hjulpet. tror det var en lille løgn .
forhandleren nægter at skifte de sidste to så længe testeren ikke melder fejl..
er der nogen her der ved om man plejer at skifte alle 4 , eller at motoren vil banke hvis ikke alle blir skiftet..
mvh. Jan
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dyser på tdi commonrail
Har de udluftet systemet, som når man skifter dieselfilter? Ellers banker den.
Gubs
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Det er korrekt at ingen dyser er fuldstændigt identiske.
Det klares ved at man kalibrerer dem i motorstyringen. Måske har de glemt at gøre dette.
Det er lige meget om du har 2 "nye" og 2 "gamle" dyser. Skiftede de alle 4 ville problemet med kalibrering være det samme.
Det klares ved at man kalibrerer dem i motorstyringen. Måske har de glemt at gøre dette.
Det er lige meget om du har 2 "nye" og 2 "gamle" dyser. Skiftede de alle 4 ville problemet med kalibrering være det samme.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Tak for Jeres svar. Ved ikke om de har luftet systemet ud eller om den selv gør det. Havde tænkt mig at kontakte
Værkstedet og høre om de evt. Har glemt dette , eller det med kalibreringen måske ..
Så kan næsten regne ud at det med evt . Selv skifte de sidste dyser ikke er gør det selv arb. Når de efterfølgende skal
Kalibreres..
Værkstedet og høre om de evt. Har glemt dette , eller det med kalibreringen måske ..
Så kan næsten regne ud at det med evt . Selv skifte de sidste dyser ikke er gør det selv arb. Når de efterfølgende skal
Kalibreres..
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 22. sep 2012, 17:45
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet. Det hedder noget i forbindelse med et tpi nr som jeg ikke lige kan i hovedet. Bagefter kører den som en drøm igen
-
- Medlem
- Indlæg: 663
- Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 12 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Hejsa,
Lyder rigtig meget interessant...
Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?
Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?
Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....
Lyder rigtig meget interessant...
Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?
Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?
Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Hej igen. Tak igen for de gode råd. Har nu været på værksted igen igen.
Vedr. Luft i systemet ,skulle den udlufte sig selv. De siger at motorstyringen indsamler data på de første 1000 km man kører efter dysene er kalibreret . Og så skulle motorstyring have tilpasset sig kørestil osv.
For lidt over en uge siden var jeg på værksted med bilen pga .den der motorbanken . Der satte mekkeren testeren til ,og kørte så en test af dyser osv. Nu siger de så ,at når dette er gjort bliver køredata lige nulstillet ,og så skal jeg køre 1000 km igen for at samle nye data.. Men det havde jeg jo også lige gjort
Heldigvis kunne mekker godt høre mislyden denne gang . Og nu har jeg fundet ud af hvordan jeg kan fremprovokere fejlen..
Ved igangsætning straks efter start af motor ( både kold og varm) hakker den ret meget i ca 3-5 sek. Og så er det væk.
Hvis jeg kører i 5 gear og den skal trække . Er der en svag raslen/ hakke banke lyd ude fra stalden.
Ved start af kold motor ,går den ujævnt i nogle få sekunder..
Jeg tror stadig det kan være nogle af de gamle dyser der fejler .. Hvad tror i ???
Mekker er helt blank!!
Nu skal den lige køre 1000 km før jeg skal henvende mig igen..
Vedr. Luft i systemet ,skulle den udlufte sig selv. De siger at motorstyringen indsamler data på de første 1000 km man kører efter dysene er kalibreret . Og så skulle motorstyring have tilpasset sig kørestil osv.
For lidt over en uge siden var jeg på værksted med bilen pga .den der motorbanken . Der satte mekkeren testeren til ,og kørte så en test af dyser osv. Nu siger de så ,at når dette er gjort bliver køredata lige nulstillet ,og så skal jeg køre 1000 km igen for at samle nye data.. Men det havde jeg jo også lige gjort
Heldigvis kunne mekker godt høre mislyden denne gang . Og nu har jeg fundet ud af hvordan jeg kan fremprovokere fejlen..
Ved igangsætning straks efter start af motor ( både kold og varm) hakker den ret meget i ca 3-5 sek. Og så er det væk.
Hvis jeg kører i 5 gear og den skal trække . Er der en svag raslen/ hakke banke lyd ude fra stalden.
Ved start af kold motor ,går den ujævnt i nogle få sekunder..
Jeg tror stadig det kan være nogle af de gamle dyser der fejler .. Hvad tror i ???
Mekker er helt blank!!
Nu skal den lige køre 1000 km før jeg skal henvende mig igen..
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Lyder som dårlige dyser... Måske der mangler forindsprøjtning
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Hej Kristian. Gætter også på dyser. Men hvordan fungerer forindsprøjtning og hvad er formålelt med det ?
Mvh Jan
Mvh Jan
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Undskyld jeg blander mig, jeg vil gerne svare på den med forindsprøjtning.jan-ottossen skrev:Hej Kristian. Gætter også på dyser. Men hvordan fungerer forindsprøjtning og hvad er formålelt med det ?
Mvh Jan
Det er for at give en blødere motorgang (mindre støj) og sænke forureningen fra motoren.
Side 254 for PD og side 265 for CR i Bosch Diesel-Engine management bogen.
En af grundene til at PD larmer mere end CR er at PD max laver 2 injections per stroke, og CR kan lave op til 5 (fordi der er konstant tryk på dysen fra rail'en).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Medlem
- Indlæg: 1013
- Tilmeldt: 15. jul 2008, 06:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
jan-ottossen skrev:Hej igen. Tak igen for de gode råd. Har nu været på værksted igen igen.
Vedr. Luft i systemet ,skulle den udlufte sig selv. De siger at motorstyringen indsamler data på de første 1000 km man kører efter dysene er kalibreret . Og så skulle motorstyring have tilpasset sig kørestil osv.
For lidt over en uge siden var jeg på værksted med bilen pga .den der motorbanken . Der satte mekkeren testeren til ,og kørte så en test af dyser osv. Nu siger de så ,at når dette er gjort bliver køredata lige nulstillet ,og så skal jeg køre 1000 km igen for at samle nye data.. Men det havde jeg jo også lige gjort
Heldigvis kunne mekker godt høre mislyden denne gang . Og nu har jeg fundet ud af hvordan jeg kan fremprovokere fejlen..
Ved igangsætning straks efter start af motor ( både kold og varm) hakker den ret meget i ca 3-5 sek. Og så er det væk.
Hvis jeg kører i 5 gear og den skal trække . Er der en svag raslen/ hakke banke lyd ude fra stalden.
Ved start af kold motor ,går den ujævnt i nogle få sekunder..
Jeg tror stadig det kan være nogle af de gamle dyser der fejler .. Hvad tror i ???
Mekker er helt blank!!
Nu skal den lige køre 1000 km før jeg skal henvende mig igen..
Min 2,0 har også lidt raslen eller tikkende lyd når den trækker hårdt.... Tror det skal lyde sådan, de andre har haft samme og hører du en diesel uanset fabrikant så klaprer de lidt når de trækker
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 101
- Tilmeldt: 22. sep 2012, 17:45
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Tror ikke du kan med Vcds eller... jeg ved det ikke. Og så husker jeg forkert. Det er ikke sen indsprøjtning men små mængder til injektorer der skal tilpasses. Fremgangsmåden er:HamSjelv skrev:Hejsa,
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....
Lyder rigtig meget interessant...
Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?
Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?
Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
01 - systemer med selvdiagnose
01 - Direkte dieselindsprøjtningssystem
01 - Teknisk produktinformation
J623 - Teknisk produktinformation, nr. 2021663
Iøvrigt skal motorstyringen opdateres til nyeste software først.
- ApFolmer
- Medlem
- Indlæg: 1236
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Dyser på tdi commonrail
Jeg skal ind med samme problematik torsdag og vil gerne være lidt forberedt...
De vil opdatere motorstyringen, hvilket er fint.
Skal de så lige bagefter KALIBRERE dyserne, eller hvad hedder det ?
De vil opdatere motorstyringen, hvilket er fint.
Skal de så lige bagefter KALIBRERE dyserne, eller hvad hedder det ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***
-
- Medlem
- Indlæg: 695
- Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 1 time
Re: Dyser på tdi commonrail
Ja det er nemlig sidste nye løsning på problemet. Man må ifølge TPI´en ikke skifte dyser før denne tilpasning og software opdatering er prøvet.Nico72 skrev:Tror ikke du kan med Vcds eller... jeg ved det ikke. Og så husker jeg forkert. Det er ikke sen indsprøjtning men små mængder til injektorer der skal tilpasses. Fremgangsmåden er:HamSjelv skrev:Hejsa,
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....
Lyder rigtig meget interessant...
Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?
Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?
Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
01 - systemer med selvdiagnose
01 - Direkte dieselindsprøjtningssystem
01 - Teknisk produktinformation
J623 - Teknisk produktinformation, nr. 2021663
Iøvrigt skal motorstyringen opdateres til nyeste software først.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 128
- Tilmeldt: 15. sep 2008, 19:10
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Dyser på tdi commonrail
Interessant læsning
Jeg har en Ibiza 1.6 TDI CR (cayb) 2013 9000km som var begyndt at tikke noget fra motoren, den kom på værksted og de opdaterede software i motor styringen, tikken forsvandt da også, men nu er den begyndt periodisk at virke lidt som om den går på 3 cyl mellem tomgang og 1300 rpm, hele bilen står og vugger lidt, har været på værksted en gang uden at fejlen viste sig, så ud fra hvad i skriver kan jeg måske forvente at skulle have skiftet dyser i nærmeste fremtid, når det lige lykkedes, at den periodiske fejl viser sig, når bilen er på værkstedet.
Jeg troede ellers at CR dyserne var mere driftsikker end PD elementerne ?
Jeg har en Ibiza 1.6 TDI CR (cayb) 2013 9000km som var begyndt at tikke noget fra motoren, den kom på værksted og de opdaterede software i motor styringen, tikken forsvandt da også, men nu er den begyndt periodisk at virke lidt som om den går på 3 cyl mellem tomgang og 1300 rpm, hele bilen står og vugger lidt, har været på værksted en gang uden at fejlen viste sig, så ud fra hvad i skriver kan jeg måske forvente at skulle have skiftet dyser i nærmeste fremtid, når det lige lykkedes, at den periodiske fejl viser sig, når bilen er på værkstedet.
Jeg troede ellers at CR dyserne var mere driftsikker end PD elementerne ?
Seat Ibiza 1.6 TDI 2013
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Jeg kan se jeg ikke er den eneste der har problemer med dyser. Men spørger man vw. Har de aldrig været udsat for de problemer før
De burde byt til nyt med det samme der kommer et problem uden nogen diskution, og kaste lortet tilbage til den underleveradør der sælger det til vw .
De skal bare skifte alle dyser hvis en begynder at fejle hvis i spørger mig. Men det nægter vw at gå med til .
Det er ringe
De burde byt til nyt med det samme der kommer et problem uden nogen diskution, og kaste lortet tilbage til den underleveradør der sælger det til vw .
De skal bare skifte alle dyser hvis en begynder at fejle hvis i spørger mig. Men det nægter vw at gå med til .
Det er ringe
- ReneBo
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3351
- Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 29 times
- Been thanked: 24 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Synes mest man hører om 1,6TDi CR med dyseproblemer, har ikke set så mange 2,0 endnu.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2307
- Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 202 times
Re: Dyser på tdi commonrail
Så lidt hårdt kan man sige at 1,6 TDI er den nye 2,0 pd TDI
Venligst Peder
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 9
- Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: nakskov
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyser på tdi commonrail
Hej igen..
Så kom der en løsning på problemet med den dårlige motorgang.. Efter at have kørt over 1000km efter der blev lavet en kalibrering af dyserne hos vw. Kører den perfekt igen.. På de 1000km efter kalibreringen eller test ? Har motorstyringen indhentet køredata ,og har efter disse finjusteret sig selv igen. Så det var ikke helt ved siden af da de sagde det med de 1000km . Troede ikke helt på det .
Golfen snurre perfekt igen .så man glad igen
Men så ved i også det gutter hvis i skulle være uheldige med dyserne en dag...
Men mange tak for Jeres mange indlæg og forslag ..
Så kom der en løsning på problemet med den dårlige motorgang.. Efter at have kørt over 1000km efter der blev lavet en kalibrering af dyserne hos vw. Kører den perfekt igen.. På de 1000km efter kalibreringen eller test ? Har motorstyringen indhentet køredata ,og har efter disse finjusteret sig selv igen. Så det var ikke helt ved siden af da de sagde det med de 1000km . Troede ikke helt på det .
Golfen snurre perfekt igen .så man glad igen
Men så ved i også det gutter hvis i skulle være uheldige med dyserne en dag...
Men mange tak for Jeres mange indlæg og forslag ..