Dyser på tdi commonrail

Besvar
jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 19. sep 2013, 22:28

Hej .
er der nogen der kan hjælpe med en lille dyse spørgsmål??
har en vw golf 6 1,6tdi ,den er to år gammel og har nu kørt 48.000km. den har allerede lige fået skiftet 2 defekte dyser da bilen begyndte at gå dårligt i tomgang.. nu efter de to af dyserne er skiftet . er den efterfølgende begyndt at banke hårdt i motor med jævne mellemrum specielt ved igangsætning og ved belastning i 5 gear.. forhandleren kan selvfølgelig ikke høre noget da det er en garantisag. en motortest kunne heller ikke vise noget på de to andre dyser. :cry:
jeg ville mene man skiftede alle 4 dyser på en gang, med den teori om at nye og gamle dyser ikke leverer præcis den samme mængde diesel ,og dermed kan give banken i motor når den belastes..
fik i øvrigt at vide at de nye dyser skulle køres til (ca 1000km) det er gjort men intet har hjulpet. tror det var en lille løgn . ;)
forhandleren nægter at skifte de sidste to så længe testeren ikke melder fejl.. :evil: :evil:
er der nogen her der ved om man plejer at skifte alle 4 , eller at motoren vil banke hvis ikke alle blir skiftet..
mvh. Jan

Brugeravatar
Gubbi
Aktiv medlem
Indlæg: 3740
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 30 times
Kontakt:

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Gubbi » 19. sep 2013, 22:48

Har de udluftet systemet, som når man skifter dieselfilter? Ellers banker den.

Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Uffe » 20. sep 2013, 06:01

Det er korrekt at ingen dyser er fuldstændigt identiske.

Det klares ved at man kalibrerer dem i motorstyringen. Måske har de glemt at gøre dette.

Det er lige meget om du har 2 "nye" og 2 "gamle" dyser. Skiftede de alle 4 ville problemet med kalibrering være det samme.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 20. sep 2013, 07:57

Tak for Jeres svar. Ved ikke om de har luftet systemet ud eller om den selv gør det. Havde tænkt mig at kontakte
Værkstedet og høre om de evt. Har glemt dette , eller det med kalibreringen måske ..
Så kan næsten regne ud at det med evt . Selv skifte de sidste dyser ikke er gør det selv arb. Når de efterfølgende skal
Kalibreres.. :roll:

Nico72
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22. sep 2012, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Nico72 » 20. sep 2013, 16:57

Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet. Det hedder noget i forbindelse med et tpi nr som jeg ikke lige kan i hovedet. Bagefter kører den som en drøm igen ;)

HamSjelv
Medlem
Indlæg: 663
Tilmeldt: 10. dec 2011, 16:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 12 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af HamSjelv » 21. sep 2013, 13:40

Hejsa,
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....

Lyder rigtig meget interessant...

Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?

Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?

Kan du finde tpi-nummeret?


/Claus

jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 22. sep 2013, 22:47

Hej igen. Tak igen for de gode råd. Har nu været på værksted igen igen.
Vedr. Luft i systemet ,skulle den udlufte sig selv. De siger at motorstyringen indsamler data på de første 1000 km man kører efter dysene er kalibreret . Og så skulle motorstyring have tilpasset sig kørestil osv.
For lidt over en uge siden var jeg på værksted med bilen pga .den der motorbanken . Der satte mekkeren testeren til ,og kørte så en test af dyser osv. Nu siger de så ,at når dette er gjort bliver køredata lige nulstillet ,og så skal jeg køre 1000 km igen for at samle nye data.. Men det havde jeg jo også lige gjort :?:
Heldigvis kunne mekker godt høre mislyden denne gang . Og nu har jeg fundet ud af hvordan jeg kan fremprovokere fejlen..
Ved igangsætning straks efter start af motor ( både kold og varm) hakker den ret meget i ca 3-5 sek. Og så er det væk.
Hvis jeg kører i 5 gear og den skal trække . Er der en svag raslen/ hakke banke lyd ude fra stalden.
Ved start af kold motor ,går den ujævnt i nogle få sekunder..
Jeg tror stadig det kan være nogle af de gamle dyser der fejler .. Hvad tror i ???
Mekker er helt blank!!
Nu skal den lige køre 1000 km før jeg skal henvende mig igen..
:evil:

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af kristian » 23. sep 2013, 05:40

Lyder som dårlige dyser... Måske der mangler forindsprøjtning
Touareg 3,0TDI
Aalborg

jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 23. sep 2013, 07:32

Hej Kristian. Gætter også på dyser. Men hvordan fungerer forindsprøjtning og hvad er formålelt med det ?
Mvh Jan

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Uffe » 23. sep 2013, 08:12

jan-ottossen skrev:Hej Kristian. Gætter også på dyser. Men hvordan fungerer forindsprøjtning og hvad er formålelt med det ?
Mvh Jan
Undskyld jeg blander mig, jeg vil gerne svare på den med forindsprøjtning.

Det er for at give en blødere motorgang (mindre støj) og sænke forureningen fra motoren.

Side 254 for PD og side 265 for CR i Bosch Diesel-Engine management bogen.

En af grundene til at PD larmer mere end CR er at PD max laver 2 injections per stroke, og CR kan lave op til 5 (fordi der er konstant tryk på dysen fra rail'en).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

elgiganten
Medlem
Indlæg: 1013
Tilmeldt: 15. jul 2008, 06:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af elgiganten » 23. sep 2013, 10:33

jan-ottossen skrev:Hej igen. Tak igen for de gode råd. Har nu været på værksted igen igen.
Vedr. Luft i systemet ,skulle den udlufte sig selv. De siger at motorstyringen indsamler data på de første 1000 km man kører efter dysene er kalibreret . Og så skulle motorstyring have tilpasset sig kørestil osv.
For lidt over en uge siden var jeg på værksted med bilen pga .den der motorbanken . Der satte mekkeren testeren til ,og kørte så en test af dyser osv. Nu siger de så ,at når dette er gjort bliver køredata lige nulstillet ,og så skal jeg køre 1000 km igen for at samle nye data.. Men det havde jeg jo også lige gjort :?:
Heldigvis kunne mekker godt høre mislyden denne gang . Og nu har jeg fundet ud af hvordan jeg kan fremprovokere fejlen..
Ved igangsætning straks efter start af motor ( både kold og varm) hakker den ret meget i ca 3-5 sek. Og så er det væk.
Hvis jeg kører i 5 gear og den skal trække . Er der en svag raslen/ hakke banke lyd ude fra stalden.
Ved start af kold motor ,går den ujævnt i nogle få sekunder..
Jeg tror stadig det kan være nogle af de gamle dyser der fejler .. Hvad tror i ???
Mekker er helt blank!!
Nu skal den lige køre 1000 km før jeg skal henvende mig igen..
:evil:

Min 2,0 har også lidt raslen eller tikkende lyd når den trækker hårdt.... Tror det skal lyde sådan, de andre har haft samme og hører du en diesel uanset fabrikant så klaprer de lidt når de trækker

Nico72
Nyt medlem
Indlæg: 101
Tilmeldt: 22. sep 2012, 17:45
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Nico72 » 23. sep 2013, 15:14

HamSjelv skrev:Hejsa,
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....

Lyder rigtig meget interessant...

Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?

Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?

Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
Tror ikke du kan med Vcds eller... jeg ved det ikke. Og så husker jeg forkert. Det er ikke sen indsprøjtning men små mængder til injektorer der skal tilpasses. Fremgangsmåden er:
01 - systemer med selvdiagnose
01 - Direkte dieselindsprøjtningssystem
01 - Teknisk produktinformation
J623 - Teknisk produktinformation, nr. 2021663

Iøvrigt skal motorstyringen opdateres til nyeste software først.

Brugeravatar
ApFolmer
Medlem
Indlæg: 1236
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vejle - syd/øst Jylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af ApFolmer » 23. sep 2013, 18:24

Jeg skal ind med samme problematik torsdag og vil gerne være lidt forberedt...

De vil opdatere motorstyringen, hvilket er fint.
Skal de så lige bagefter KALIBRERE dyserne, eller hvad hedder det ?
***AP Car Care ***
***Lak og Kabinepleje i særklasse ***

Bay
Medlem
Indlæg: 695
Tilmeldt: 1. feb 2009, 22:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Bay » 23. sep 2013, 19:32

Nico72 skrev:
HamSjelv skrev:Hejsa,
Nico72 skrev:Der findes et program på den originale tester som grundjustere sen indsprøjtning. Det tager ca 10 - 12 min at udføre hvor motorstyringen går ind på hver cylinder og justere hver enkelt dyse mens den lytter til hvornår den banker og gemmer resultatet.....

Lyder rigtig meget interessant...

Er du bekendt med om VCDS også kan klare en sådan grundindstilling?

Hvis det er no-go med VCDS, hvilken autoriseret service skal jeg da bestille?

Kan du finde tpi-nummeret?
/Claus
Tror ikke du kan med Vcds eller... jeg ved det ikke. Og så husker jeg forkert. Det er ikke sen indsprøjtning men små mængder til injektorer der skal tilpasses. Fremgangsmåden er:
01 - systemer med selvdiagnose
01 - Direkte dieselindsprøjtningssystem
01 - Teknisk produktinformation
J623 - Teknisk produktinformation, nr. 2021663

Iøvrigt skal motorstyringen opdateres til nyeste software først.
Ja det er nemlig sidste nye løsning på problemet. Man må ifølge TPI´en ikke skifte dyser før denne tilpasning og software opdatering er prøvet.

tvh
Nyt medlem
Indlæg: 128
Tilmeldt: 15. sep 2008, 19:10
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af tvh » 23. sep 2013, 22:04

Interessant læsning

Jeg har en Ibiza 1.6 TDI CR (cayb) 2013 9000km som var begyndt at tikke noget fra motoren, den kom på værksted og de opdaterede software i motor styringen, tikken forsvandt da også, men nu er den begyndt periodisk at virke lidt som om den går på 3 cyl mellem tomgang og 1300 rpm, hele bilen står og vugger lidt, har været på værksted en gang uden at fejlen viste sig, så ud fra hvad i skriver kan jeg måske forvente at skulle have skiftet dyser i nærmeste fremtid, når det lige lykkedes, at den periodiske fejl viser sig, når bilen er på værkstedet.

Jeg troede ellers at CR dyserne var mere driftsikker end PD elementerne ?
Seat Ibiza 1.6 TDI 2013
Seat Ibiza 1.4 TDI (BMS) 2008 (R.I.P)

jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 25. sep 2013, 08:01

Jeg kan se jeg ikke er den eneste der har problemer med dyser. Men spørger man vw. Har de aldrig været udsat for de problemer før :roll:
De burde byt til nyt med det samme der kommer et problem uden nogen diskution, og kaste lortet tilbage til den underleveradør der sælger det til vw .
De skal bare skifte alle dyser hvis en begynder at fejle hvis i spørger mig. Men det nægter vw at gå med til . :evil:
Det er ringe

Brugeravatar
ReneBo
Aktiv medlem
Indlæg: 3351
Tilmeldt: 20. aug 2010, 12:22
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 29 times
Been thanked: 24 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af ReneBo » 25. sep 2013, 08:05

Synes mest man hører om 1,6TDi CR med dyseproblemer, har ikke set så mange 2,0 endnu.
Ikke VAG pt: Ford S-Max ST-Line 2018
http://bilgalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=957

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af Peder » 25. sep 2013, 16:17

Så lidt hårdt kan man sige at 1,6 TDI er den nye 2,0 pd TDI :-)
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

jan-ottossen
Helt nyt medlem
Indlæg: 9
Tilmeldt: 3. sep 2013, 13:01
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: nakskov
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Dyser på tdi commonrail

Indlæg af jan-ottossen » 18. okt 2013, 10:33

Hej igen..
Så kom der en løsning på problemet med den dårlige motorgang.. Efter at have kørt over 1000km efter der blev lavet en kalibrering af dyserne hos vw. Kører den perfekt igen.. På de 1000km efter kalibreringen eller test ? Har motorstyringen indhentet køredata ,og har efter disse finjusteret sig selv igen. Så det var ikke helt ved siden af da de sagde det med de 1000km . Troede ikke helt på det . :roll:
Golfen snurre perfekt igen .så man glad igen :lol:
Men så ved i også det gutter hvis i skulle være uheldige med dyserne en dag...
Men mange tak for Jeres mange indlæg og forslag ..

Besvar

Tilbage til "Motor"