Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 7. mar 2014, 08:13

kGlerup skrev:Mht bundtræk med kold motor.. Vores gjorde det samme fra ny (også en O2 Greenline). Dette blev markant bedre efter en opdatering af motorstyringen.
Jeg vil gætte på at din aldrig har fået denne opdatering :-)

Min har fået opdateret motor-styringen og kører med den nyeste software. Det kan også godt ske det er blevet bedre, har ikke tænkt så meget over det på det sidste, udover en dag i sidste uge, hvor den skulle trække roligt op af en lille bakke i 3. gear fra 35km/t.... der skete ikke noget de første 200m....
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 7. mar 2014, 08:16

Prodigy skrev:Hvis et nyt batteri fuld af strøm kunne holde problemet væk i 2 måneder kunne det jo godt lyde til at den ikke er så flink til at lade nok, men måske lader næsten nok til at vedligeholde fuldt smæk på batteriet.. Altså hvis dit nye batteri er på 100% når du køber det og det så langsomt over en 2 måneder periode falder til 80% og dog ikke falder yderligere.. Og bilen har svært ved at kapere starter på 80% styrke..

Jeg ville prøve at sætte CTEKen på hver weekend i en periode, og hvis fejlen ikke kommer i den periode vil jeg mene at der er stærke indicier på at ladesystemet er problemet..

Hej,
Det synes jeg lyder som en rigtig fint forslag. Jeg tror jeg lige afventer om den begynder at gøre det oftere igen, ligesom inden den fik skiftet batteri. Hvis den begynder at ske igen, vil jeg prøve at lade batteri en gang om ugen med CTEK lader.

Jeg havde dog bare troet at man med volt-meter kunne fortælle om generator og hele ladesystemet fungerede eller ej. Så simpelt lyder det desværre ikke helt til at være...Medmindre man kan måle ladestyrken ift. ampere ??
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af GaSelle » 7. mar 2014, 08:19

Det virker også som et lidt højt gear til den hastighed. Forsøg at holde den over 1500 o/min, for at undgå for meget sejtræk :)

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 7. mar 2014, 09:04

Kan også godt ske at det er det sundeste (gear-indikatoren siger dog ofte noget andet)...men over 1500rpm er der ingen problemer med kræfterne...omend der stadig er lidt forskel på kold motor og varm... Men tror også den begrænser kræfterne en smule ved kold motor, for at "passe" på sig selv... :) Det nok meget fornuftigt :)

I det villa-kvarter jeg bor i, kører jeg dog ofte bare ved 1000rpm, da hastigheden ofte bare er 20-30 km/t. Ved kold motor kører den dog ikke helt jævnt, så måske jeg skulle vælge et gear lavere, indtil der kommer lidt varme i olien...
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10871
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1900 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af GaSelle » 7. mar 2014, 10:09

Det har den helt sikkert bedre af. Gearindikatoren tager ikke hensyn til, at "passe på motoren". Kun brændstoføkonomien.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 14. apr 2014, 07:02

Prodigy skrev:Hvis et nyt batteri fuld af strøm kunne holde problemet væk i 2 måneder kunne det jo godt lyde til at den ikke er så flink til at lade nok, men måske lader næsten nok til at vedligeholde fuldt smæk på batteriet.. Altså hvis dit nye batteri er på 100% når du køber det og det så langsomt over en 2 måneder periode falder til 80% og dog ikke falder yderligere.. Og bilen har svært ved at kapere starter på 80% styrke..

Jeg ville prøve at sætte CTEKen på hver weekend i en periode, og hvis fejlen ikke kommer i den periode vil jeg mene at der er stærke indicier på at ladesystemet er problemet..
Bilen har ikke lavet start-nr. siden sidst. Men jeg satte her i weekenden min CTEK MXS 5.0 lader på. Det har jeg tænkt mig at gøre ca. en gang pr. kvartal, for at holde batteriet i topform.

Nu er jeg ikke helt inde i deltajerne omkring hvordan en CTEK lader virker, og ved hvor meget kapacitet batteriet er oppe på, men at vurdere på det trin den starter på efter "diagnose", så lå batteriets kapacitet på lige under 80%.

http://ctek.com/Archive/ProductManualPd ... 5.0_EN.pdf (side 5)
Når den går i gang er den på trin3, men skiftede på under et kvarter til trin4.

Jeg tænker umiddelbart at laderen ikke nødvendigvis er helt præcis ift. batteriets kapacitet, men også om en bil som min overhovedet vil kunne holde batteri kapaciteten på 100% eller ej?

Nogen kommentarer til ovenstående observationer/tanker??
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 14. apr 2014, 07:20

Egen kommentar er at hvis min bil lader med 14,1V, og CTEK synes at spændende skal op på 14,4V før den er på 80% kapacitet, så giver det god mening at min starter på trin 3.

Spørgsmålet er så bare om det er normalt eller ej??

Hvad er den normale spænding på batteriet på en kørende VW 1,6 TDi eller lignende?? Min siger som sagt ca. 14,1V.

Mvh
Jeppe
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

HNTDI
Nyt medlem
Indlæg: 264
Tilmeldt: 26. jun 2008, 12:34
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 3 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af HNTDI » 14. apr 2014, 19:39

Har du slet ikke overvejet at skifte starteren. ?? Jeg tror på det vil løse dit problem.

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Periodevis dårlig start 1,6 TDi

Indlæg af Jeppe_B » 15. apr 2014, 21:04

Hej.

Det står godt nok ikke skrevet her, men starteren er skiftet lige inden batteriet blev skiftet... Tror den er skiftet 2 uger tidligere. Den nye lød lidt anderledes, men afhjalp ikke... :(
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Besvar

Tilbage til "Motor"