Partikelfilter

Besvar
olejette
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. sep 2009, 08:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Partikelfilter

Indlæg af olejette » 29. sep 2013, 08:45

Hej alle

Jeg har en Passat 3C 2.0 170 hk TDi som efter 400.000 fik en næsten ny motor og DSG-gearkasse (gået 3000 km) - den gamle motor nåede at få skiftet 2 pumpedyser (ca. 7000 kr. pr. stk.). Skiftet på lokalt værksted. Den nye motor har egentlig kørt upåklageligt og har nu gået 170.000 km.
Jeg havde i sommer på tur til Italien nogle udfald hvor motoren gik på nødprogram. Det startede først efter 400-500 kms kørsel, ind til siden og nøglen ud, og så kørte vi igen. Den har aldrig gjort på de hjemlige breddegrader, og jeg kører ca. 250-300 km dagligt.
Så kørte jeg til VW for at få dem til at udlæse fejlen, som den formentlig havde givet, men de siger at der ikke var nogen fejl! De fortalte mig at der var en "aktion" på min VW, den skulle have skiftet alle 4 dyser, hvis de var med det forkerte nr. på. Bilen kom på værksted for en måned siden, og de skiftede alle 4 dyser. Så langt så godt. Jeg hentede bilen og da jeg havde kørt ca. 20 km begyndte partikelfilterlampen at lyse, den har aldrig været tændt mens jeg har haft bilen. Jeg har kørt 320.000 km tilsammen med gammel og ny motor. Efter et stykke tid begyndte forvarmerlampen at blinke, og kom der en Engine Fault, så den gik på nødprogram.
VW fik nu bilen tilbage, og prøvede forskellige ting, og meldte den klar, det samme skete igen. 3. gang afmonterede de partikelfilteret og fik det renset. Jeg fik bilen og det samme skete igen efter få km. Afleverede bilen igen og fik nu at vide at at VW sagde "aktionen" ikke var gældende på min bil, for den havde fået skiftet motor!!! D.v.s. at de satte de gamle dyser i igen, da de også mente, at det var de nye som gav problemet. Men det samme skete igen. Så fik de at vide at det muligvis var nogle pakninger omkring dyserne som skulle skiftes, og jeg hentede bilen, og det samme problem opstod igen. Foreløbig har det taget en måned, og de har ikke fået bilen til at køre endnu. Det skal siges jeg kører i gratis lånebil, og jeg regner heller med at det kommer til at koste mig noget, da fejlen først opstod efter at de havde skiftet dyser. Jeg har samtidig gjort brug af mit medlemskab hos FDM, og har allerede være ringet op af en fra deres juridske afdeling, så de evt. kan tage affære, hvis der bliver noget efterfølgende. Jeg mener nu ikke at det kan have noget at gøre med motoren om den skal have nye dyser eller ej, da de selv siger, at det er nummeret på dyserne, som bestemmer om de skal skiftes. De skiftede jo også dyserne i 1. omgang og hvis bilen bare havde kørt, så havde alt jo nok været fryd og gammen... Men da jeg jo tidligere fik skiftet 2 dyser på den gamle motor, så må de jo erstatte dem... men det venter jeg lige med til/hvis bilen kommer til at kører igen.

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Partikelfilter

Indlæg af Nicolaisen » 29. sep 2013, 11:18

Hvilken fejl kommer frem, når de udlæser den? Den må have givet en fejl, når glødelampen har lyst.

olejette
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. sep 2009, 08:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Partikelfilter

Indlæg af olejette » 29. sep 2013, 12:51

De har ikke fortalt mig noget om hvilke fejl den giver.

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Partikelfilter

Indlæg af Nicolaisen » 29. sep 2013, 13:00

Det er vi nød til at vide, ellers er det ikke nemt at hjælpe.

olejette
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. sep 2009, 08:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Partikelfilter

Indlæg af olejette » 29. sep 2013, 13:05

Jeg hører dem, når jeg aflevere den i morgen...

olejette
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. sep 2009, 08:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Partikelfilter

Indlæg af olejette » 1. okt 2013, 06:26

Ja nu har jeg fået svar fra VW: Det eneste fejl den giver er: Kortslutning til plus....

Brugeravatar
Morten16v
Aktiv medlem
Indlæg: 2144
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:16
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hasselager (Århus s)
Has thanked: 1 time
Been thanked: 27 times

Re: Partikelfilter

Indlæg af Morten16v » 1. okt 2013, 12:51

På hvad??
Porsche Tekniker.

olejette
Helt nyt medlem
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21. sep 2009, 08:09
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6 times
Been thanked: 0

Re: Partikelfilter

Indlæg af olejette » 1. okt 2013, 13:39

Ja nu har jeg fået svar fra VW: Det eneste fejl den giver er: Kortslutning til plus på partikelfilter...

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: Partikelfilter

Indlæg af BCBC » 1. okt 2013, 16:29

Hvis det er hvad jeg tror skal du have skifte differencetrykmåling til dieselpartikelfilteret, og det kan kun gå forlangsomt :D
Hvis den ikke virker kan du risikere at du ødelægger partikelfilter eller nedsætter levetiden på det. Jeg kan lave en brugbar udlæsning for dig, send evt en PB til mig.

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Partikelfilter

Indlæg af Nicolaisen » 1. okt 2013, 19:33

Hvis den melder den fejl, kan jeg ikke helt forstå de har valgt at rense DPF. Hvis ledningerne er ok, så prøv med en ny differancetryk sensor

Besvar

Tilbage til "Motor"