AFN motor lækker vand ved toppakningen.
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Min TDI 1,9 AFN motor (Passat 3B 365.000 km) lækker en smule vand ved toppakningen, lige under vandstudsen. Jeg skiftede o ringen i vandstudsen, da jeg kunne se at der var løbet lidt rødt snask ned af topstykket, fra studsen. Troede at det var det, der var løbet ned til toppakningen. Men der kommer stadig vand frem ved toppakningen efter studsen er blevet tæt.
Der er ikke olie i vandet eller vand i olien, motoren går fint og bruger kun lidt vand.
Så spørgsmålet er, hvad sker der i den nærmeste fremtid og hvad gør jeg?
Skal jeg skifte toppakningen, eller er det værd et forsøge med noget kølertætning?
Hvis jeg skifter toppakning, er der så chance for at topstykket skal planes af, eller plejer de sjældent at være skæve?
Der er ikke olie i vandet eller vand i olien, motoren går fint og bruger kun lidt vand.
Så spørgsmålet er, hvad sker der i den nærmeste fremtid og hvad gør jeg?
Skal jeg skifte toppakningen, eller er det værd et forsøge med noget kølertætning?
Hvis jeg skifter toppakning, er der så chance for at topstykket skal planes af, eller plejer de sjældent at være skæve?
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Har du skiftet hele vandstudsen eller kun oringen....????
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Kun O ringen.....
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Skift hele studsen
Så blir den tæt igen.....
Den er revnet ved en af bolthullerne
Så blir den tæt igen.....
Den er revnet ved en af bolthullerne
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Det skal jeg da undersøge, nærstuderede den ikke, da jeg rodede med den.
Det er også et sært sammentræf at det er lige under studsen at toppakningen evt. skulle lække.....
Det er også et sært sammentræf at det er lige under studsen at toppakningen evt. skulle lække.....
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Jeg tjekkede vandstudsen her til aften, den er helt tør. Det er 6-7 timer siden at bilen var i gang. Prøver lige at tjekke i morgen når jeg kommer hjem fra arbejde.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2838
- Tilmeldt: 19. jun 2008, 20:38
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: Kildevang's Auto
- Geografisk sted: Slagelse
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
det er meget typisk at det løber ned af topstykket, og man ikke kan se andet end der hænger en dråbe længere nede
Kildevang's Auto smid en mail for et godt tilbud... Martin(a)kildevangsauto.dk.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
Nyhed Vi har fået 4 hjulsudmåling på værsktedet så nu laver vi også det 795 incl moms.
Jeg har vcds samt Breddetester, så skriv hvis du har brug for hjælp, jeg holder til i slagelse.
Aircon service og fejlfinding. Forsikringsskader, incl glasskade.
Udsk. af ruder. Alt i dæk & fælge. Skaffer Partikkelfiltre og katalysator til meget skarpe priser.
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Kiggede grundigt efter, i dag da jeg kom hjem fra arbejde. Det ser desværre ud til at det er toppakningen som lækker.
Med trykluft blæste jeg det vand væk der stod ved toppakningen. Efter kort tid, med motoren i gang, kunne man se at toppakningen blev fugtig igen.
Der er nok ingen tvivl om at den mest holdbare løsning er at skifte toppakningen, men jeg spekulerer på om topstykket er skæv og skal planes af. Hvor tit sker det?
Var det et forsøg værd med noget kølertætning?
Med trykluft blæste jeg det vand væk der stod ved toppakningen. Efter kort tid, med motoren i gang, kunne man se at toppakningen blev fugtig igen.
Der er nok ingen tvivl om at den mest holdbare løsning er at skifte toppakningen, men jeg spekulerer på om topstykket er skæv og skal planes af. Hvor tit sker det?
Var det et forsøg værd med noget kølertætning?
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 140
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 14:59
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Det kan være både godt og skidt at skifte toppakning på en motor med så mange kilometer på bagen.
Men du kan godt regne med at topstykket skal planes.
Men du kan godt regne med at topstykket skal planes.
Emil Frederiksen - Mekaniker ved Kjulerup Auto- & Pladeværksted.
1999 - Audi A6 Avant Aut. - 2,4 30V - APS - 165HK.
1997 - Audi A4 Avant Quattro - 1,8T 20V - AEB - 150HK.
1999 - Audi A6 Avant Aut. - 2,4 30V - APS - 165HK.
1997 - Audi A4 Avant Quattro - 1,8T 20V - AEB - 150HK.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 140
- Tilmeldt: 9. jun 2013, 14:59
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Kølertætner er et NO GO.
Emil Frederiksen - Mekaniker ved Kjulerup Auto- & Pladeværksted.
1999 - Audi A6 Avant Aut. - 2,4 30V - APS - 165HK.
1997 - Audi A4 Avant Quattro - 1,8T 20V - AEB - 150HK.
1999 - Audi A6 Avant Aut. - 2,4 30V - APS - 165HK.
1997 - Audi A4 Avant Quattro - 1,8T 20V - AEB - 150HK.
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
I så fald vil jeg finde et andet renoveret topstykke, da jeg ikke kan have bilen til at stå i flere dage, adskilt, indtil det bliver slebet af.3BB5 skrev:Det kan være både godt og skidt at skifte toppakning på en motor med så mange kilometer på bagen.
Men du kan godt regne med at topstykket skal planes.
Dyserne vil jeg så skulle bytte over. Kan jeg lige så godt købe 4 nye dyser, eller er det muligt at få de gamle ud? Har hørt noget snak om at de godt kan sidde fast.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 361
- Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
norn skrev:Skift hele studsen
Så blir den tæt igen.....
Den er revnet ved en af bolthullerne
Jeg fik ikke helt fat i om du havde skiftet den vandstuds? For den kan altså godt drille og det kan være meget svært at se om vandet kommer fra den eller fra toppakning. Den er ihvertfald væsentlig nemmere og billige at skifte. Og så er du da sikker på at den ikke fejler noget.
Mvh
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
Jeppe Andersen
Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004
Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998
Fiat Uno 1.0 årgang 1994
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Jeg har ikke skiftet vandstudsen.
Men er ret sikker på at det fugt jeg kunne se komme frem ved toppakningen, rent faktisk kom ud igennem toppakningen. Men det er godtnok et sært sammentræf at det er ved vandstudsen at toppakningen skulle være utæt. Den er knastør længere fremme.
Jeg holder øje med det i den næste tid, skifter evt. studsen og så kan jeg drage en endelig konklusion.
Det er ikke faretruende mængder der kommer ud. Skal til Hamburg på lørdag, er ikke bekymret for det, men tager lige noget kølervæske/demineraliseret vand med.
Men er ret sikker på at det fugt jeg kunne se komme frem ved toppakningen, rent faktisk kom ud igennem toppakningen. Men det er godtnok et sært sammentræf at det er ved vandstudsen at toppakningen skulle være utæt. Den er knastør længere fremme.
Jeg holder øje med det i den næste tid, skifter evt. studsen og så kan jeg drage en endelig konklusion.
Det er ikke faretruende mængder der kommer ud. Skal til Hamburg på lørdag, er ikke bekymret for det, men tager lige noget kølervæske/demineraliseret vand med.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
- Horizonblue
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 12. feb 2012, 08:56
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Silkeborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
- Kontakt:
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Drenge, I havde sgu ret, delvist, med hensyn til vandstudsen.
I går skiftede jeg vandstudsen og O-ringen, gav den samtidig noget blå hylomar (flydende pakning der ikke størkner) og efter at have været på arbejde og hjem igen (i alt 60 km), er der ikke mere vand at se.
Men den gamle studs ser ikke ud til at fejle noget. Jeg tror at den af en eller anden årsag ikke kunne lukke tæt ind imod topstykket.
Synes stadig at det så underligt ud, den måde som vandet lige så stille kom krybende frem på ved toppakningen, når jeg havde blæst det væk. Det må være en kapilar virkning der gør det.
Anyway, det er fikset nu, så motoren bliver ikke lukket op i denne omgang.
I går skiftede jeg vandstudsen og O-ringen, gav den samtidig noget blå hylomar (flydende pakning der ikke størkner) og efter at have været på arbejde og hjem igen (i alt 60 km), er der ikke mere vand at se.
Men den gamle studs ser ikke ud til at fejle noget. Jeg tror at den af en eller anden årsag ikke kunne lukke tæt ind imod topstykket.
Synes stadig at det så underligt ud, den måde som vandet lige så stille kom krybende frem på ved toppakningen, når jeg havde blæst det væk. Det må være en kapilar virkning der gør det.
Anyway, det er fikset nu, så motoren bliver ikke lukket op i denne omgang.
Golf årg. 04/2006, 1.9 TDI 90 hk (BRU)
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
Porsche 924 årg. 1/1976
Jeep Grand Cherokee 4.0 årg. 09/1997
Per Grøn
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Det er aldrig toppakning. Det kommer altid snigende andre steder fra
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: AFN motor lækker vand ved toppakningen.
Hvis toppakningen er defekt, så kan du se at den skyder vand ud af ekspansionsbeholderen i stedet.
Godt det bare var en utæt studs.
Min toppakning har været utæt i over et års tid, jeg har kørt over 40.000km med det (inkl. ferie til Schweiz m familien via Kassel bakker), og det får den lov til at blive ved med så længe jeg gider fylde vand på den
Godt det bare var en utæt studs.
Min toppakning har været utæt i over et års tid, jeg har kørt over 40.000km med det (inkl. ferie til Schweiz m familien via Kassel bakker), og det får den lov til at blive ved med så længe jeg gider fylde vand på den
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.