Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Kyhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Haderslev
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Kyhl » 20. nov 2013, 20:38

Hvor varm er jeres indblæsnings luft når brødristeren kører.
Synes ikke at min er rigtig varm, eller tager længe om at blive varm.
Kan man tjekke om det virker som det skal, evt måle hvor varm indblæsnings luften er/ skal være.
M.V.H Kyhl

People make mistakes. I create disasters.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Uffe » 20. nov 2013, 20:42

Mumle mumle .... jeg må vist også få stukket fjæset ud i fyrrummet og se efter.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Uffe » 20. nov 2013, 20:44

Kyhl skrev:Hvor varm er jeres indblæsnings luft når brødristeren kører.
Synes ikke at min er rigtig varm, eller tager længe om at blive varm.
Kan man tjekke om det virker som det skal, evt måle hvor varm indblæsnings luften er/ skal være.
Jeg tror det er omtrent 50 grader varmt det luft jeg mærker når brødristeren trækker læsset.

Det er en kæmpe forskel fra når motoren er oppe i temperatur, der er det vildt varmt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

jakhammer
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 16. aug 2009, 14:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nykøbing Sj
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af jakhammer » 20. nov 2013, 21:23

Hej alle
Jeg har en Seat Alhambra 1,9TDI 150hk+ fra 2006
Jeg har PR koden 9M5 Auxiliary heater, det må vel betyde at jeg har et fyr og ikke brødrister/gløderør-løsningen - eller tager jeg helt fejl?
Jeg magter ikke at gå ud og kigge i bilen hvad der rent faktisk er monteret lige nu, det er koooldt udenfor :mrgreen:
Min: VW Transporter T4 1996 2,5B 175Kkm
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version

Kyhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Haderslev
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Kyhl » 20. nov 2013, 21:39

Uffe skrev:
Kyhl skrev:Hvor varm er jeres indblæsnings luft når brødristeren kører.
Synes ikke at min er rigtig varm, eller tager længe om at blive varm.
Kan man tjekke om det virker som det skal, evt måle hvor varm indblæsnings luften er/ skal være.
Jeg tror det er omtrent 50 grader varmt det luft jeg mærker når brødristeren trækker læsset.

Det er en kæmpe forskel fra når motoren er oppe i temperatur, der er det vildt varmt.
Er de 50 grader lige efter du har startet bilen. for hvis det er så er der noget galt med mit system.
Synes slet ikke mit kommer op i de grader, det bliver maks fis lunkent.

Kunne være rart hvis der lige er en der kunne komme med et link til ledningsdiagram over Brødristeren, så jeg lige kan tjekke om diverse relæer og sikringer virker.
M.V.H Kyhl

People make mistakes. I create disasters.

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Blackfinger » 20. nov 2013, 21:50

jakhammer skrev:Hej alle
Jeg har en Seat Alhambra 1,9TDI 150hk+ fra 2006
Jeg har PR koden 9M5 Auxiliary heater, det må vel betyde at jeg har et fyr og ikke brødrister/gløderør-løsningen - eller tager jeg helt fejl?
Jeg magter ikke at gå ud og kigge i bilen hvad der rent faktisk er monteret lige nu, det er koooldt udenfor :mrgreen:
Alhambra, Sharan og Galaxy diesel har altid minimum et tilskudsfyr. Er der p-varmer styres det på et display ved bakspejlet.

9M5=tilskudsvarmer.

9M9=parkeringsvarmer.

jakhammer
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 16. aug 2009, 14:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nykøbing Sj
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af jakhammer » 20. nov 2013, 22:21

Blackfinger skrev:
jakhammer skrev:Hej alle
Jeg har en Seat Alhambra 1,9TDI 150hk+ fra 2006
Jeg har PR koden 9M5 Auxiliary heater, det må vel betyde at jeg har et fyr og ikke brødrister/gløderør-løsningen - eller tager jeg helt fejl?
Jeg magter ikke at gå ud og kigge i bilen hvad der rent faktisk er monteret lige nu, det er koooldt udenfor :mrgreen:
Alhambra, Sharan og Galaxy diesel har altid minimum et tilskudsfyr. Er der p-varmer styres det på et display ved bakspejlet.

9M5=tilskudsvarmer.

9M9=parkeringsvarmer.
Superlækkert
Har du nogen idé om hvor meget der skal til for at opgradere det til parleringsvarmer? Hvis det overhovedet kan lade sig gøre altså
Behøves ikke display inde i bilen, GSM-styring eller lign er rigeligt
Min: VW Transporter T4 1996 2,5B 175Kkm
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Blackfinger » 20. nov 2013, 22:25

Det er nemt. Der findes billige opgraderingskits for eksempel på ebay. Til dem kan du tilslutte GSM modul.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Uffe » 21. nov 2013, 08:36

Kyhl skrev: Er de 50 grader lige efter du har startet bilen. for hvis det er så er der noget galt med mit system.
Synes slet ikke mit kommer op i de grader, det bliver maks fis lunkent.

Kunne være rart hvis der lige er en der kunne komme med et link til ledningsdiagram over Brødristeren, så jeg lige kan tjekke om diverse relæer og sikringer virker.
Nej nej, der går mindst 2-3 minutter før jeg kan mærke varme ud af indblæsningshullerne i bilen. Derefter stiger det lige så stille indtil ca. det føles lunt (5-6 minutters kørsel?). Den der temperaturangivelse jeg gav er nok ubrugelig da det bare er en tynd kødprobe jeg brugte til at måle den med (min pegefinger).
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

jakhammer
Medlem
Indlæg: 690
Tilmeldt: 16. aug 2009, 14:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nykøbing Sj
Has thanked: 14 times
Been thanked: 10 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af jakhammer » 21. nov 2013, 08:38

Superfedt, jeg må se hvad jeg kan finde på Ebay
Mange tak for hjælpen :D
Min: VW Transporter T4 1996 2,5B 175Kkm
Konens: VW Touran 1T3 2011 1,4TSI 140hk DSG Highline 125Kkm
Chefens: VW Passat Variant 2022 1.5TSI 150hk DSG 59Kkm
VCDS altid nyeste version

Kyhl
Helt nyt medlem
Indlæg: 66
Tilmeldt: 13. jun 2008, 17:59
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Haderslev
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Kyhl » 21. nov 2013, 08:44

Uffe skrev:
Kyhl skrev: Er de 50 grader lige efter du har startet bilen. for hvis det er så er der noget galt med mit system.
Synes slet ikke mit kommer op i de grader, det bliver maks fis lunkent.

Kunne være rart hvis der lige er en der kunne komme med et link til ledningsdiagram over Brødristeren, så jeg lige kan tjekke om diverse relæer og sikringer virker.
Nej nej, der går mindst 2-3 minutter før jeg kan mærke varme ud af indblæsningshullerne i bilen. Derefter stiger det lige så stille indtil ca. det føles lunt (5-6 minutters kørsel?). Den der temperaturangivelse jeg gav er nok ubrugelig da det bare er en tynd kødprobe jeg brugte til at måle den med (min pegefinger).

Okay, så er jeg mere rolig, det passer også med hvad jeg observere, så det tyder på at min Brødrister virker som den skal.
M.V.H Kyhl

People make mistakes. I create disasters.

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Fabia Combi » 21. nov 2013, 08:48

Brødristerens enkelte trin kan aktiveres med VCDS (i mit tilfælde et 10 Dollars VAG-COM kopikabel fra Aliexpress.com)
Ingen VAGger bør være uden et sådant kabel.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af ICON » 21. nov 2013, 09:26

Fabia Combi skrev:Brødristerens enkelte trin kan aktiveres med VCDS (i mit tilfælde et 10 Dollars VAG-COM kopikabel fra Aliexpress.com)
Ingen VAGger bør være uden et sådant kabel.
Hvor i VCDS gør du det?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af wahlstrom » 24. nov 2013, 06:16

ICON skrev:
Fabia Combi skrev:Brødristerens enkelte trin kan aktiveres med VCDS (i mit tilfælde et 10 Dollars VAG-COM kopikabel fra Aliexpress.com)
Ingen VAGger bør være uden et sådant kabel.
Hvor i VCDS gør du det?
Vil jeg også gerne vide
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
Blackfinger
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9159
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:25
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 46 times
Been thanked: 394 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Blackfinger » 24. nov 2013, 08:32

7D

C-hansen
Medlem
Indlæg: 1333
Tilmeldt: 16. maj 2011, 15:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af C-hansen » 24. nov 2013, 11:50

Min gamle A3er har de omtalte 3 gløderør på studsen. Den laver også hurtigt varme til kabinen men motor er meget længe om at blive varm
A3 1,9 TDI AGR "hestebilen" 98'

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af wahlstrom » 25. nov 2013, 13:56

Kan ikke kommunikere med mit Kinakabel i 7D..
Men har et par stykker der hedder aux heating..
Men formoder det er rigtig dieselfyr der menes..

Nogle der vil checke hvad min har:?
ZY32223
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af M_Olsen » 25. nov 2013, 14:28

wahlstrom skrev:Kan ikke kommunikere med mit Kinakabel i 7D..
Men har et par stykker der hedder aux heating..
Men formoder det er rigtig dieselfyr der menes..

Nogle der vil checke hvad min har:?
xxxxx
Du har en brødrister.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
wahlstrom
Aktiv medlem
Indlæg: 1550
Tilmeldt: 5. jul 2010, 09:08
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 24 times
Been thanked: 19 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af wahlstrom » 25. nov 2013, 21:23

Ok, og det skal man kunne stille på??
Hvad kan stilles og med hvilke fordele..
I og med jeg ikke kan se 7D
VW Golf GTE 2018
VW Up! 1.0 BMT 5d 2015

mln
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2010, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af mln » 31. mar 2015, 18:54

Hej
Jeg faldt lige over denne tråd.
Jeg har en Seat Toledo 1,9 tdi BCK fra 05. kørt 270000km
Den springer sikring 16 (10A) inde i bilen og der er ikke nogen lamper i instrumentet der virker.
Sætter jeg en ny sikring i og tænding på er der lys i det hele i 1 sekund også springer sikringen igen.
i instruktionsbogen står der sikring 16 er "varmerør til alle motorer(undtagen 2,0 liters FSI)
Den starter men går ud med det samme, men er jo nok fordi stårtspærre er i instrumentet og der ikke er forbindelse.
I ledningsdiagrammet står der at den hedder N51 intake manifold preheating element som går til sikring 16.
Hvor sidder denne/disse "gløderør"? hvis den model har sådan nogle som kortslutter???
Kan komme i kontakt med testeren i alt undtagen instrumentet selvfølgelig.
På forhånd tak

mln
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2010, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af mln » 31. mar 2015, 19:17

Sorry BKC motor :)

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Uffe » 31. mar 2015, 20:28

Umiddelbart så lyder 10A så svagt at det absolut ikke kan trække noget der giver nogen betydelig varme af sig.

På min O2 sidder der en brødrister i indblæsningen til kabinen, den er på en 100A sikring der sidder i motorrummet. Jeg vil umiddelbart tro at en sikring til et lignende varmeanlæg i kølevæsken skal være mindst 40A for at have nogen virkning.

Men på din BKC tror jeg ikke at der er noget varmelegeme i kølevæsken, jeg tror i stedet du har en brødrister til indblæsningsluften.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Sprint20 » 31. mar 2015, 22:32

mln skrev:Sorry BKC motor :)
Hvilken måned?

Kan se i tolerancedata at der er to muligheder.

-->4. 2005.
Indsugningsforvarmning (manifold).

01. 2005 --> 10. 2005
Varmeregulering, Højtrykskontakt, Sædevarme, Klimaanlæg, Instrument ECU.

11. 2005-->
Varmeregulering, Højtrykskontakt, Sædevarme, Klimaanlæg, Instrument ECU.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

mln
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2010, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af mln » 1. apr 2015, 08:43

AP62418 16/11-05 så en 06 model
Ser ud som om den 10A går ind i instrumentet hvis jeg ikke tager helt fejl??
Altså selve instrumentet der kortslutter :?

mln
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 9. mar 2010, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af mln » 1. apr 2015, 09:04

Ja eller sædevarme, klimaanlæg mm

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af HJLarsen » 30. nov 2018, 20:45

Lige et par spørgsmål til denne her gamle tråd.
Har en kammerat som har erhvervet sig en fin Golf IV 1,9 tdi reg. nr. BD93790
Men den er meeeeget længe om at blive varm, i denne tid når den først 85-90 grader efter ca. 20 km.
Den har de omtalte 3 gløderør, men de virker tilsyneladende ikke. (Får ingen spænding)
Hvilke kriterier skal være tilstede for at de aktiveres?
Ude temperatur under en bestemt værdi ?
Kølevandstemperatur under en bestemt værdi ?
Motoromdrejninger ?
Generator belastning ?
Eller noget helt 5. ?
50 amp. sikring oven på batteriet er intakt, der er spænding frem til begge relæer mrk. 53 og 100.
Er der sikringer andre steder ?
Termostaten er ikke mistænkt, da køleren ikke bliver varm før motoren har nået normal temperatur.
Den har Climatronic, ved ikke om det har betydning.

Mvh.
Hans J. Larsen.
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

HJLarsen
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 28. sep 2015, 16:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Auning
Has thanked: 3 times
Been thanked: 19 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af HJLarsen » 1. dec 2018, 13:01

HJLarsen skrev:
30. nov 2018, 20:45
Lige et par spørgsmål til denne her gamle tråd.
Har en kammerat som har erhvervet sig en fin Golf IV 1,9 tdi reg. nr. BD93790
Men den er meeeeget længe om at blive varm, i denne tid når den først 85-90 grader efter ca. 20 km.
Den har de omtalte 3 gløderør, men de virker tilsyneladende ikke. (Får ingen spænding)
Hvilke kriterier skal være tilstede for at de aktiveres?
Ude temperatur under en bestemt værdi ?
Kølevandstemperatur under en bestemt værdi ?
Motoromdrejninger ?
Generator belastning ?
Eller noget helt 5. ?
50 amp. sikring oven på batteriet er intakt, der er spænding frem til begge relæer mrk. 53 og 100.
Er der sikringer andre steder ?
Termostaten er ikke mistænkt, da køleren ikke bliver varm før motoren har nået normal temperatur.
Den har Climatronic, ved ikke om det har betydning.

Mvh.
Hans J. Larsen.
Har haft VCDS på, der er svarene på det meste.
Kølevand < 70 grader
Ude temp. < 5 grader
Batterispænding > 9 volt
Motoromdr. > 875

Et af gløderørene var defekt. Det er nu skiftet.
Desværre er udetemp lige nu 7 grader, så en ny test må vente til temperaturen falder
Passat 3BG 2,5 TDI Variant Highline 2001.(six-pack power unit)
Os med langsliggende motorer.

Peter thomsen
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 28. dec 2019, 18:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af Peter thomsen » 29. dec 2019, 00:34

Hej. Har kigget hele denne gamle tråd igennem...har fået mig en Touran 1,9 TDI fra 07. Og ja, de samme problemer, voldsom lang tid om at nå driftstemperatur. Så var min plan egentlig og tjekke termostaten. Indtil jeg skriver til min ven som har skruet i vw og Audi i mange år, for at høre hvor termostaten sidder fordi jeg vidste der var forskel på dem i forhold til årgang. Hvor han så nævner at alle touran’er har oliefyr, som han synes vil lige sku tjekke.
Og ganske rigtig, den lille vandpumpe til oliefyret var stået af, så det meldte den fejl for så fyret startede ikke.
Men min pointe er egentlig at han sagde at det kaldes en tilskudsvarmer på min(selvom det er original oliefyr), ganske enkel bare fordi at jeg ikke selv ku styre den og at den selv startede når vi kom under 5 grader. Tror måske nogen misforstår det lidt i denne tråd sådan som jeg ser det.

Her efter runder bilen drifttemperatur efter blot 10 min. i frostvejr....

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af HansH » 29. dec 2019, 08:20

Peter thomsen skrev:
29. dec 2019, 00:34
Men min pointe er egentlig at han sagde at det kaldes en tilskudsvarmer på min(selvom det er original oliefyr), ganske enkel bare fordi at jeg ikke selv ku styre den og at den selv startede når vi kom under 5 grader. Tror måske nogen misforstår det lidt i denne tråd sådan som jeg ser det.
Velkommen til DK's bedste forum for VAG entusiaster! :)

Kunne være nyttigt lige at få disse begreber helt på plads:
* tilskudsvarmer (tysk: Zusatzheizung) er et oliefyr man ikke selv kan styre. Det varmer kun kølevandet når motor kører og udetemp <5 gr
* parkeringsvarmer (tysk: Standheizung) er et oliefyr man selv kan starte/stoppe/programmere, og som altså også kan varme med slukket motor, samt styre blæser osv

Korrekt forstået ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Kører alle 1,9 TDI med tilskudsvarme i kølevandet?

Indlæg af styker » 29. dec 2019, 13:29

Det er korrekt ifht mine tyskkundskaber.
Zusatzheizung findes så også både som elektriske varmelegemer i kølevandet og elektrisk "brødrister" i varmesystemet.
De 2 sidstnævnte nok pga det er betydeligt billigere at fremstille end et oliefyr som tilskudsvarmer.

Besvar

Tilbage til "Motor"