Turbotimer - 1,9TDI?

Besvar
Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Skoulsen » 24. nov 2013, 21:46

Ey.

Vil gerne have monteret en turbotimer i min a4 b6 fra 2002 - Da jeg sjældent for taget mig tiden til og lige lade den køre et par minutter inden jeg slukker den.
Det en 1,9 TDI 130.
Hvilke kan anbefales, og er det noget man selv kan montere?
Skal være noget der enten kan gemmes væk, eller se meget originalt ud.
Evt et sted der tilbyder montage.

EDIT: Skal for resten være sådan, at man kan låse bilen selvom den stadig køre.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sorens2 » 24. nov 2013, 22:13

Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af kristian » 24. nov 2013, 22:13

Hva er det du vil køle af?
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Brugeravatar
Nicolaisen
Aktiv medlem
Indlæg: 3991
Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Nicolaisen » 24. nov 2013, 22:14

Sorens2 skrev:Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
+1

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sprint20 » 24. nov 2013, 22:18

+1 til Søren.

Bor du lige op af motorvejen?

Oftest er et par minutters "almindelig" kørsel nok til at få en diesel ned i tilpas temperatur til at man kan slukke den uden at være bange.

Men som skrevet, så er der rigeligt med overskudsluft til at køle kværnen ned.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
mart!n
Aktiv medlem
Indlæg: 3092
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 2 times
Been thanked: 20 times
Kontakt:

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af mart!n » 24. nov 2013, 22:21

Sprint20 skrev:Oftest er et par minutters "almindelig" kørsel nok til at få en diesel ned i tilpas temperatur til at man kan slukke den uden at være bange.
Gælder næsten alle motore... Benzin som Diesel. Kør pænt de sidste 2-3 minutter så den ikke laver tryk, så er der ingen problemer.
mart!n - Liljedahl.eu
Billede @Dub_Collective
2013 Polo 6R GT
2015 Golf 7 TSI R-Line

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Skoulsen » 24. nov 2013, 22:59

Synes bare altid folk har sagt at den skal stå og køle et par minutter inden man slukker, for at skåne turboen :?

Bor et par minutter fra motorvejen, og der plejer jeg og køre stille og roligt.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
kristian
Aktiv medlem
Indlæg: 4512
Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af kristian » 24. nov 2013, 23:12

Skoulsen skrev:Synes bare altid folk har sagt at den skal stå og køle et par minutter inden man slukker, for at skåne turboen :?

Bor et par minutter fra motorvejen, og der plejer jeg og køre stille og roligt.
Det var vist i firserne man troede det ;-)
Touareg 3,0TDI
Aalborg

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sprint20 » 24. nov 2013, 23:23

Men en turbo timer ville sikkert være en detalje de 18 årige knægte på bilgalleriet vil elske... :-)
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

MysTiC
Medlem
Indlæg: 978
Tilmeldt: 1. okt 2010, 21:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Sv: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af MysTiC » 25. nov 2013, 00:49

Ellers har nogle alarmer det ;-)

Brugeravatar
Skoulsen
Medlem
Indlæg: 558
Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gedved
Has thanked: 12 times
Been thanked: 31 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Skoulsen » 25. nov 2013, 05:56

Ok - Så blir det droppet :) Takker.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Uffe » 25. nov 2013, 08:19

Sorens2 skrev:Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
Det er lidt nyt for mig, men har du nogle målinger af EGT?

Sån en diesel kan vel nok blive lun på udstødningen, men har de nye teknologier reduceret problemet så meget at det i praksis ikke har betydning? Måske var EGTs højere i gl. dage da man ikke forstøvede dieselen så godt og ikke lavede direkte indsprøjtning men brugte forkammer...
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sorens2 » 25. nov 2013, 08:22

Du kan jo se temp. før og efter turboen via vcds på biler med partikel.
Og de er lavere end man lige tror selv på rullefeltet hvor man ellers belaster 100%.
Efter kort tid er den kold igen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Uffe » 25. nov 2013, 10:43

Jeg kan godt lide tal, har du ikke et par stykker du kan lire af ?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sorens2 » 25. nov 2013, 14:49

Har det ikke på skrift men syntes at huske 160 gr. som tomgang temp.
Og efter fuld gas er den hurtigt under 300.
Jeg har ikke set en diesel endnu med rød turbo.
Altså rød som på en benziner.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
RKS
Nyt medlem
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:31
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af RKS » 25. nov 2013, 15:26

Har ellers hørt om nogle BMW diesel hvor begrundelsen var turboen ikke fik lov til at køle nok af og derfor døde.. vi har endda en sælger der havde kørt 130-140 i et stykke tid på motorvej, kørte af til en tankstation og var død da den skulle starte, en 163hk 320d, ikke tunet
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sprint20 » 25. nov 2013, 15:41

En sælger der 'kun' kører 130-140? :lol:

Men at køre direkte af motorstien og stopper motoren kan godt føre til en træls turbo. Men som trådstarter nævner har han et par kilometer hjem fra afkørslen. Og det er længe fint, hvis man kører almindeligt. :)
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Uffe » 25. nov 2013, 19:23

Sorens2 skrev:Har det ikke på skrift men syntes at huske 160 gr. som tomgang temp.
Og efter fuld gas er den hurtigt under 300.
Jeg har ikke set en diesel endnu med rød turbo.
Altså rød som på en benziner.
Det var også fint med hukommelses-tal :)

Hvad har du set dem toppe på?

Jeg er ret grøn på EGT området ser det ud til - jeg læste lidt på nettet om det og de sagde, at en benzin bil havde lavere EGT end en dieselbil. Måske de sammenligner suge-benzin med turbo-diesel?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Sorens2 » 25. nov 2013, 19:52

Du skal ikke tro på alt hva du læser.
Den højeste gadediesel jeg har set kørte 850 gr.
På benzin er de over 11-1200 gr. på TFSI.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Turbotimer - 1,9TDI?

Indlæg af Uffe » 26. nov 2013, 08:19

Sorens2 skrev:Du skal ikke tro på alt hva du læser.
Den højeste gadediesel jeg har set kørte 850 gr.
På benzin er de over 11-1200 gr. på TFSI.
Det er jo rart nok at vide, hvis man en dag skulle investere i et nyt køretøj af benzintypen.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Motor"