Turbotimer - 1,9TDI?
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 558
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Turbotimer - 1,9TDI?
Ey.
Vil gerne have monteret en turbotimer i min a4 b6 fra 2002 - Da jeg sjældent for taget mig tiden til og lige lade den køre et par minutter inden jeg slukker den.
Det en 1,9 TDI 130.
Hvilke kan anbefales, og er det noget man selv kan montere?
Skal være noget der enten kan gemmes væk, eller se meget originalt ud.
Evt et sted der tilbyder montage.
EDIT: Skal for resten være sådan, at man kan låse bilen selvom den stadig køre.
Vil gerne have monteret en turbotimer i min a4 b6 fra 2002 - Da jeg sjældent for taget mig tiden til og lige lade den køre et par minutter inden jeg slukker den.
Det en 1,9 TDI 130.
Hvilke kan anbefales, og er det noget man selv kan montere?
Skal være noget der enten kan gemmes væk, eller se meget originalt ud.
Evt et sted der tilbyder montage.
EDIT: Skal for resten være sådan, at man kan låse bilen selvom den stadig køre.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
+1Sorens2 skrev:Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
+1 til Søren.
Bor du lige op af motorvejen?
Oftest er et par minutters "almindelig" kørsel nok til at få en diesel ned i tilpas temperatur til at man kan slukke den uden at være bange.
Men som skrevet, så er der rigeligt med overskudsluft til at køle kværnen ned.
Bor du lige op af motorvejen?
Oftest er et par minutters "almindelig" kørsel nok til at få en diesel ned i tilpas temperatur til at man kan slukke den uden at være bange.
Men som skrevet, så er der rigeligt med overskudsluft til at køle kværnen ned.
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- mart!n
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3092
- Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:16
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 20 times
- Kontakt:
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Gælder næsten alle motore... Benzin som Diesel. Kør pænt de sidste 2-3 minutter så den ikke laver tryk, så er der ingen problemer.Sprint20 skrev:Oftest er et par minutters "almindelig" kørsel nok til at få en diesel ned i tilpas temperatur til at man kan slukke den uden at være bange.
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 558
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Synes bare altid folk har sagt at den skal stå og køle et par minutter inden man slukker, for at skåne turboen
Bor et par minutter fra motorvejen, og der plejer jeg og køre stille og roligt.
Bor et par minutter fra motorvejen, og der plejer jeg og køre stille og roligt.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.
- kristian
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4512
- Tilmeldt: 26. sep 2008, 20:04
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Aalborg
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Det var vist i firserne man troede detSkoulsen skrev:Synes bare altid folk har sagt at den skal stå og køle et par minutter inden man slukker, for at skåne turboen
Bor et par minutter fra motorvejen, og der plejer jeg og køre stille og roligt.
Touareg 3,0TDI
Aalborg
Aalborg
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Men en turbo timer ville sikkert være en detalje de 18 årige knægte på bilgalleriet vil elske...
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- Skoulsen
- Medlem
- Indlæg: 558
- Tilmeldt: 25. mar 2009, 10:20
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gedved
- Has thanked: 12 times
- Been thanked: 31 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Ok - Så blir det droppet Takker.
Audi A4 B8.5 - 3.0 TDI 245 s-tronic Quattro.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Det er lidt nyt for mig, men har du nogle målinger af EGT?Sorens2 skrev:Har du kigget på temp. på turboen når du parkerer?
På en diesel er det virkelig ikke nødvendigt.
Selv på mit rullefelt køler de hurtigt ned igen.
Og bliver aldrig røde da temp. på en diesel er meget lavere en på benzinerne.
Min egen kører med 1.8 bar og selv efter 10 min med over 4500 omdr. på motorvejen er den ikke foruroligende varm.
Det er jo en luftoverskudsmotor der vælter kølende luft igennem hele tiden.
Sån en diesel kan vel nok blive lun på udstødningen, men har de nye teknologier reduceret problemet så meget at det i praksis ikke har betydning? Måske var EGTs højere i gl. dage da man ikke forstøvede dieselen så godt og ikke lavede direkte indsprøjtning men brugte forkammer...
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Du kan jo se temp. før og efter turboen via vcds på biler med partikel.
Og de er lavere end man lige tror selv på rullefeltet hvor man ellers belaster 100%.
Efter kort tid er den kold igen.
Og de er lavere end man lige tror selv på rullefeltet hvor man ellers belaster 100%.
Efter kort tid er den kold igen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Jeg kan godt lide tal, har du ikke et par stykker du kan lire af ?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Har det ikke på skrift men syntes at huske 160 gr. som tomgang temp.
Og efter fuld gas er den hurtigt under 300.
Jeg har ikke set en diesel endnu med rød turbo.
Altså rød som på en benziner.
Og efter fuld gas er den hurtigt under 300.
Jeg har ikke set en diesel endnu med rød turbo.
Altså rød som på en benziner.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- RKS
- Nyt medlem
- Indlæg: 124
- Tilmeldt: 10. jul 2008, 19:31
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Har ellers hørt om nogle BMW diesel hvor begrundelsen var turboen ikke fik lov til at køle nok af og derfor døde.. vi har endda en sælger der havde kørt 130-140 i et stykke tid på motorvej, kørte af til en tankstation og var død da den skulle starte, en 163hk 320d, ikke tunet
2011 Skoda Octavia VRS TDI DSG
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Sv: Turbotimer - 1,9TDI?
En sælger der 'kun' kører 130-140?
Men at køre direkte af motorstien og stopper motoren kan godt føre til en træls turbo. Men som trådstarter nævner har han et par kilometer hjem fra afkørslen. Og det er længe fint, hvis man kører almindeligt.
Men at køre direkte af motorstien og stopper motoren kan godt føre til en træls turbo. Men som trådstarter nævner har han et par kilometer hjem fra afkørslen. Og det er længe fint, hvis man kører almindeligt.
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Det var også fint med hukommelses-talSorens2 skrev:Har det ikke på skrift men syntes at huske 160 gr. som tomgang temp.
Og efter fuld gas er den hurtigt under 300.
Jeg har ikke set en diesel endnu med rød turbo.
Altså rød som på en benziner.
Hvad har du set dem toppe på?
Jeg er ret grøn på EGT området ser det ud til - jeg læste lidt på nettet om det og de sagde, at en benzin bil havde lavere EGT end en dieselbil. Måske de sammenligner suge-benzin med turbo-diesel?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Du skal ikke tro på alt hva du læser.
Den højeste gadediesel jeg har set kørte 850 gr.
På benzin er de over 11-1200 gr. på TFSI.
Den højeste gadediesel jeg har set kørte 850 gr.
På benzin er de over 11-1200 gr. på TFSI.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Turbotimer - 1,9TDI?
Det er jo rart nok at vide, hvis man en dag skulle investere i et nyt køretøj af benzintypen.Sorens2 skrev:Du skal ikke tro på alt hva du læser.
Den højeste gadediesel jeg har set kørte 850 gr.
På benzin er de over 11-1200 gr. på TFSI.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.