Ryger kraftigt blå røg

Besvar
janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 25. nov 2013, 17:26

Hej med jer. Jeg har en Caravelle T4 151 hk fra 1999 kørt 250000 km. Har lige fået ny tandrem og pumperem med mere. Den havde flytet sig i dieselpumpen (rem) og ville ikke starte. Derfor skift af det hele. Men nu er den begyndt at ryge blåt i tomgang, og helt vildt meget hvis man sliper gasen, så ryger den kraftigt mens den køre i gear uden at røre gasen.
Pumpen står rigtig, og der er fuld træk og ryk i den, og den starte med det samme både kold og varm. Har set med vag tester at egr i tomgang 220 slag og fuldlast cirka 750 slag. Det skulle hvad jeg kan se være forkert. Er der nogen der har en god ide. Den køre fint over 2000 omdr ingen røg.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af erlingvj » 25. nov 2013, 18:20

Blå røg kommer fra en opslidt motor - fx defekte stempelringe.
Sort røg fra en forkert indstillet motor.
Hvid røg fra en utæthed til kølekanaler - fx en revne i topstykket eller en defekt toppakning.

Brugeravatar
thisman
Nyt medlem
Indlæg: 204
Tilmeldt: 5. jan 2009, 15:40
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Christiansfeld
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af thisman » 25. nov 2013, 18:30

erlingvj skrev:Blå røg kommer fra en opslidt motor - fx defekte stempelringe.
Sort røg fra en forkert indstillet motor.
Hvid røg fra en utæthed til kølekanaler - fx en revne i topstykket eller en defekt toppakning.
Kan kun gi erlingvj ret.
Men tjek lige turboen om den ikke er synderen?
Golf V R32 DSG
57" Bobbel (solgt)

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 25. nov 2013, 18:56

Den kan vel ikke være opslidt efter den har fået tandrem og pumperem. :) før det gik den prefekt. og den ryger ikke ved fuld belastning og fuld gas. så det med opslidt tro jeg ikke på. Moteren går fint tomgang og der er intet at mærke på den bortset at den ryger blåt i tomgang og ved spederslip i gear.

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 25. nov 2013, 18:57

kan man ikke bare tage turboslangen af og så se om den stadig ryger. kan det være egr ventil der ikke lukker for udstødningen.

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af Jesper Rasmussen » 25. nov 2013, 22:39

Du skriver at den havde flyttet sig i dieselpumpen, jeg går ud fra at mærkerne ikke passede mere ... En tandrem flytter sig ikke "bare", mit bud er at remhjulet på krumtappen er knækket i noten og drejet på krumtappen.

Det kunne også forklare røgen, feks flækket stempel efter kontakt mellem stempel og ventil.

Pas på, hvis først den begynder at køre på olien så er den ikke så nem at stoppe igen.

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 25. nov 2013, 23:22

det var ikke tandrem der var flytet men pumperemen. Tandremen stod korekt.
Kan ikke forstå at det skulle være et stempel eller ventil. Da den går perfekt på alle 5 cylindere.
det er lige som om når man slipper gasen bliver der suget olie ind i den. Kan det være de olietyve på ventilerne, der kan gøre det, når man slipper gasen bliver der jo vakum i insugningen, og så skulle det jo heller ikke være turboen, for luftspjæld lukker jo for tuboen. hold op jeg vil blive glad for flere muligheder.

Brugeravatar
Moose
Medlem
Indlæg: 865
Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af Moose » 26. nov 2013, 06:07

janerik skrev:det var ikke tandrem der var flytet men pumperemen. Tandremen stod korekt.
Kan ikke forstå at det skulle være et stempel eller ventil. Da den går perfekt på alle 5 cylindere.
det er lige som om når man slipper gasen bliver der suget olie ind i den. Kan det være de olietyve på ventilerne, der kan gøre det, når man slipper gasen bliver der jo vakum i insugningen, og så skulle det jo heller ikke være turboen, for luftspjæld lukker jo for tuboen. hold op jeg vil blive glad for flere muligheder.
Er det ikke den samme rem? Ellers er det da bare en fjollet opbygning den motor har :-S
Audi A3 8L - 1,6 AEH

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 26. nov 2013, 08:10

Det er den rem der sidder i modsat side af tandremen, mener man kalder den pumperem. :)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af erlingvj » 26. nov 2013, 08:19

Remmen har intet med problemet at gøre.

Blue Smoke
Blue exhaust smoke is caused by engine oil entering the cylinder area and being burned along with the air/fuel mixture. Just a small drop of oil leaking into the cylinder can produce blue smoke out the tailpipe. Blue smoke is more likely in older or higher-mileage vehicles than newer cars with fewer miles. Using an oil additive designed to reduce oil leaks might help reduce the amount of oil leaking into the cylinder.

Defekte stempelringe og /eller defekte ventiler / ventilsæder er med meget stor sandsynlighed problemet.

Se denne fra Wheeler Dealers:
https://www.youtube.com/watch?v=zLUF5z4wWPs
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (58 KiB) Vist 3659 gange

Jesper Rasmussen
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 9. jul 2008, 19:36
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herlev
Has thanked: 15 times
Been thanked: 41 times

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af Jesper Rasmussen » 26. nov 2013, 20:11

Altså ...

Enhver kan da sætte en engelsk tekst og en video ind, men svarer det på trådstarters problem ? Vi er ligesom alle blevet enige om at det er pga olie den ryger.

Jeg synes det lyder rigtigt mærkeligt at pumperemmen pludselig ikke har passet, det giver ingen mening at den lige pludselig har flyttet sig.

Er du 100% sikker på at tandremmen til knastakslen passede som den skulle?

Pumperemmen indstilles jo efter mærkerne på krumtappen (svinghjulet), og hvis krumtapsmærket ikke passer så passer pumperemmen heller ikke.

Det er set rigtigt mange gange på den type motorer at noten på krumtapshjulet knækker af og hjulet derfor drejer sig i forhold til krumtappen, det kan selvsagt have nogle konsekvenser.

Når røgen opstår ved tomgang og påløb så er det ikke turboladeren. Olietyve går ikke i stykker fra det ene øjeblik til det andet, derfor hælder jeg mest til et dårligt stempel.

Til din orientering er der ikke et luftspjæld som lukkes (jo når motoren stoppes men ellers ikke) men din antagelse med vacuumet i indsugningen er korrekt, det er højest i tomgang og påløb. Derfor kan du også udelukke de ydre dele og koncentrere dig om de indre, med andre ord: Olien kommer nedefra ;o))

Til ingeniøren: Hvordan er det lige præcis at et defekt ventilsæde resulterer i olie i forbrændingskammeret ?

Brugeravatar
ltdr
Nyt medlem
Indlæg: 478
Tilmeldt: 6. dec 2008, 18:50
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af ltdr » 26. nov 2013, 20:51

Min gamle Sharan røg også ved motorbremse. Det var efter tandrems skift. Det viste sig at være brændstofpumpen der kørte en lille smule skævt. Så den skulle have ny brændstof pumpe, da den fik remmen til at flytte sig, ved de små ureglmæssigheder i brændstof pumpen. Min mekaniker indtillede nok den rem 5-6 gange, før vi fandt fejlen. Han var jævnt frustreret. :)

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 27. nov 2013, 12:25

jeg skrev før den trækker som den plejer, men det er ikke helt rigtigt, den trækker fint op til 4 gear (140 km) men i 5 sker der så ikke mere, der plejer den bare at rykke vidre op til 180 km.
Da den gik i stykker røg den helt vildt sort grå, lige som den væltede i diesel olie, kan det have gjort noget ved de olie tyve. Værksted har haft den til at stå i tomgang med olierens i olien, fordi den klikkede i de ventilløftere. det har kostet 16000 kr indtil nu, så jeg er noget nervøs for hvad der nu skal ske, derfor håber jeg på mere hjælp her,. på forhånd tak.

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af GaSelle » 27. nov 2013, 13:28

16K for en olierens? :geek: :)

janerik
Helt nyt medlem
Indlæg: 12
Tilmeldt: 20. sep 2013, 10:38
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger kraftigt blå røg

Indlæg af janerik » 28. nov 2013, 13:41

nej 16000 for tandrem og pumperem vrem og vandpumpe, olie og eftersyn.

Besvar

Tilbage til "Motor"