1.9 Tdi 130hk Hakker

Besvar
Fahlmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. dec 2013, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af Fahlmann » 20. dec 2013, 19:53

Min skoda superb 02´ 130hk med 257000km hakker mellem ca 1800-2000 omdrejninger når den er blevet varm. Det gør det kun hvis der acceleres kvikt. Fejlkode er blevet udlæst og tempføleren havde fejl. Den er skiftet og brændstoffilter er også skiftet uden virkning. For 1000km siden kom jeg diesel trim i tanken for første gang i 100.000km og det er først efter den er kommet i at den er begyndt at hakke.

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af ebbe » 20. dec 2013, 20:29

Det kunne være en tilsodet egr ventil og/eller snavs i spjældet.
Kan måske renses ellers ny på og få den blændet af i samme omgang.

Ideen med at sende udstødning ind sammen med indsugningsluften er underlig :shock:

Fahlmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. dec 2013, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af Fahlmann » 20. dec 2013, 20:45

Ok. Tak for svaret jeg må prøve at skille den ad, er det bare det synlige sod indvendigt der skal fjernes? Og der den skal blændes er det det tynde rør i bunden af den?

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af ebbe » 20. dec 2013, 22:06

Jep og se ind i indsugningsmanifolden. På din awx/avf er den nok ok.
Den er ikke helt slem at få af (umbraco 5 og 6) men flere forskellige toppe og længder kan gøre det nemmere.
Lige renset en avf. Mener jeg tog røret mellem egr og udstødningsmanifolden af først.
Renses evt med egr rens og flaskerenser i røret
Se om egr kan lukke ordentlig til.

Du skal bruge
1 asbestpakning
2 VW har pakning med 9-10 mm hul: EGR Original F/7.00365.06.0
3 gummipakning/O-ring

Efter samling så hæld en belladd 1d+ i tanken og kør en rask tur så den bliver helt driftvarm
Jeg ville derefter give den en bell add 2d i indsugningen lige før egr for at tage lidt mere af snavs videre i systemet.
Tjek lige dit dieselfilter igen - se ned ved returløbsventilen om det er blevet sort

Fahlmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. dec 2013, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af Fahlmann » 21. dec 2013, 08:00

Ok, mange tak for det detaljeret svar, det er en stor hjælp!!

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af ebbe » 21. dec 2013, 10:43

Det var så lidt

NB vær lidt forsigtig når du tager møtrikkerne, der holder røret ned til udstødningsmanifolden. De er sikkert godt rustne og det er surt at ødelægge gevindet der sidder på manifolden!
Så brug rigelig rustløsner flere gange og lad sidde fx natten over

Brugeravatar
mobworld
Medlem
Indlæg: 587
Tilmeldt: 21. okt 2008, 22:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: DK
Has thanked: 79 times
Been thanked: 104 times

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af mobworld » 21. dec 2013, 10:49

Fahlmann skrev:Min skoda superb 02´ 130hk med 257000km hakker mellem ca 1800-2000 omdrejninger når den er blevet varm. Det gør det kun hvis der acceleres kvikt. Fejlkode er blevet udlæst og tempføleren havde fejl. Den er skiftet og brændstoffilter er også skiftet uden virkning. For 1000km siden kom jeg diesel trim i tanken for første gang i 100.000km og det er først efter den er kommet i at den er begyndt at hakke.
Alternativt kan det være ledningsnettet til dyserne. Har haft en Passat 130 TDI som havde symptomer som dine, og der hjalp det med nyt ledningsnet til dyserne. Det er forholdsvis kendt fænomen.

mvh
2022 BMW IX3 M Sport III
2019 VW California Ocean 150 TDI DSG
2017 VW Move Up

---------------------------------
2012 VW Passat Variant 170 TDI DSG 4Motion
2006 VW Passat Variant 170 TDI DSG
2001 VW Passat Variant 130 TDI, 1996 VW Polo 100 16v

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af i-s » 21. dec 2013, 13:57

mobworld skrev:
Fahlmann skrev:Min skoda superb 02´ 130hk med 257000km hakker mellem ca 1800-2000 omdrejninger når den er blevet varm. Det gør det kun hvis der acceleres kvikt. Fejlkode er blevet udlæst og tempføleren havde fejl. Den er skiftet og brændstoffilter er også skiftet uden virkning. For 1000km siden kom jeg diesel trim i tanken for første gang i 100.000km og det er først efter den er kommet i at den er begyndt at hakke.
Alternativt kan det være ledningsnettet til dyserne. Har haft en Passat 130 TDI som havde symptomer som dine, og der hjalp det med nyt ledningsnet til dyserne. Det er forholdsvis kendt fænomen.

mvh
Ligesom hvis pakningerne ved dyserne er færdige, så gør den også sådan.
Hvis det er ledningsnettet, så ligger der en dysefejl i fejllageret.
/Søren.

Fahlmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. dec 2013, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af Fahlmann » 30. dec 2013, 12:58

Så har jeg haft vcds tester på, og erg og lustmasse var uden for tollorence ved tomgang, jeg tog erg af og rensede den (den var faktisk ikke så slem). Den hakker stadig, dog mindre syntes jeg. Jeg har ikke haft mulighed for at teste den efter erg rens. Men kan det stadig være erg ventilen der er dårlig?

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af ebbe » 30. dec 2013, 13:32

Hvis LMM er dårlig så skal den være underlig ;)

Efter rens er det en god ting at give den lang rask tur - gerne efter at give den en 1d+ i tanken samt BellAdd 2D indsugningen før EGR på driftvarm motor.
Det har jeg haft gode erfaringer med for at tage snavs i forbrændingen/spjæld og give bedre tomgang/motorgang.

Fahlmann
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 20. dec 2013, 19:45
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: 1.9 Tdi 130hk Hakker

Indlæg af Fahlmann » 30. dec 2013, 14:46

Ok jeg må prøve bell ad i indsugningen. Nu har jeg kørt lidt ture i den ok jeg føler at den hakker langt færre gange, nogle ture slet ikke:-) Og så må jeg have testeren på igen og se om det ser bedre ud.

Besvar

Tilbage til "Motor"