Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

skyrider
Medlem
Indlæg: 1394
Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af skyrider » 24. dec 2013, 01:25

Sorens2 skrev:Og mange biler har elfejl.
Så når oliestandsmåleren ikke virker så dør baby.
Hvis den altså bruger olie.
Har lige haft en BMW der manglede 2.5 L ud af 6 L.
Det er da en sjat.
Så er der mere arbejde til dig hehe :mrgreen:

Nogle har leaset biler og er da ligeglad.
______________________________________________
Mvh.

Brugeravatar
UnlimitedCph
Nyt medlem
Indlæg: 201
Tilmeldt: 6. sep 2008, 11:40
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af UnlimitedCph » 24. dec 2013, 08:56

På min gamle carina e nåde olielampen ikke at lyse. Så den smadrede plejllejer og det skete meget hurtigt med 5500 o/min på sturup raceway. Da jeg checkede oliepinden efterfølgende var olien lige over min. Nogen der ved hvad skvulpeplader gør ;-)
----------------------------------------------------------------
Skoda Octavia combi 1.6tdi dsg elegance 2010

jlf1
Nyt medlem
Indlæg: 311
Tilmeldt: 18. jun 2008, 05:27
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af jlf1 » 24. dec 2013, 09:11

Jeg har samme mening om Olie pinden, mystisk, at der går så "kloge" folk rundt når der skal laves en motor! (på fabrikken) at man ikke, tager det med, at man skal kunne aflæse olie pinden.
Tror også at jeg vil rense min, og derefter male den!
Ydermere skal man åbenbart være klar på at en VW, åbenbart skal igennem alle sygdoms forløb….hvad sker der.
Jeg har en ældre Bmw. som aldrig fejler noget!
Gladelig Jul.
Og Hurra for dette forum……gør det nemmer at være hobby mekaniker.

JLF

Brugeravatar
ClausP
Aktiv medlem
Indlæg: 3598
Tilmeldt: 20. jul 2008, 14:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 4 times
Been thanked: 25 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af ClausP » 24. dec 2013, 11:56

Sorens2 skrev:Og mange biler har elfejl.
Så når oliestandsmåleren ikke virker så dør baby.
Så er vi vist ude i marginalerne....
Volkswagen ID.3 Pro - Vollausstattung

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af Uffe » 24. dec 2013, 12:23

ClausP skrev:
Sorens2 skrev:Og mange biler har elfejl.
Så når oliestandsmåleren ikke virker så dør baby.
Så er vi vist ude i marginalerne....
Jeg tror det næste skridt må være at få et bundskjold i hærdet stål, så bundkarret ikke kan blive ramt af fragmenter der kan slå igennem den bløde aluminium. :mrgreen:

Dernæst, kør aldrig hurtigt i bilen. Hvis der sker en fejl evt. på turbo så tapper den olien hurtigere af ved højere rpm da oliepumpen flower højere der, så hold rpm lav!
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

pondus
Nyt medlem
Indlæg: 495
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:13
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordjylland
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af pondus » 24. dec 2013, 12:30

På de fleste nyere VW og AUDI er der da niveaumåler der lyser GULT,
når den lyser fylder man da bare olie på. Så får man da aldrig et problem med trykket

mvh

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af kGlerup » 24. dec 2013, 12:40

Uffe skrev:
Kinojserguru skrev:Nu får jeg nok tæsk ;) men jeg synes simpelthen det er dybt Useriøst at anbefale man bare skal køre indtil olielampen lyser og så ellers glemme man har en oliepind.
Hvem skrev en anbefaling af at køre til lampen lyser?

Jeg skrev en lam joke om det i starten af tråden, med adskillige smileys på, og forsøgte senere at forklare KGlerup at jeg tror at motoren havde overlevet, hvis han kørte videre til lampen lyste, da min pointe egentlig blot er at motoren godt kan overleve at den røde olielampe tænder. Især hvis man interesserer sig for sin bil, som KGlerup gør, og derfor hurtigt får slukket motoren.

Dernæst skriver jeg direkte at det ikke er meningen at der skal gå sport i at ramme den røde olielampe.

Taget ud af kontekst, kan det vel ligne en anbefaling. Men så skal man også søge den slags, og springe hele eller delvise indlæg over selektivt.
Forstod skam godt hvad du skrev og mente.
Men jeg er af den holdning at risikoen for at skulle forholde sig til akutte tekniske problemer altid skal minimeres. Hvis fruen kan slippe for at forholde sig til den røde olie lampe når hun kører 130 på motorvejen, ja så gør jeg hvad jeg kan for det.
På din arbejdsplads kan jeg forestille mig at "forebyggende vedligehold" også er lidt af et mantra :). På mit eget arbejde (IT drift), har vi kraftigt fokus på oppetid. Derfor kører vi netop ikke udstyret til det brækker sig, men sørger for at nødvendigt service foretages i tide.
Tror bare vores holdning til bilers vedligehold et lidt forskelligt, og fred være med det :)

God jul til alle!

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af kGlerup » 24. dec 2013, 12:42

Kejser skrev:På min forhenværende Skoda Octavia 1,9 TDI fra 2006 tjekkede jeg aldrig olien imellem service. Det skete at olielampen lyste og herefter kunne jeg hælde ca 1/2 liter olie på motoren. Så kan det i hvertfald ikke passe at motoren har taget skade når der ikke skal fyldes mere olie på.
Der er stor forskel på en olieNIVEAU advarsel (den gule du beskriver), og så den røde olieTRYK advarsel. Den sidste er pænt dyr at ignorere i mere end sekunder.

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af Uffe » 24. dec 2013, 12:47

kGlerup skrev: Forstod skam godt hvad du skrev og mente.
Men jeg er af den holdning at risikoen for at skulle forholde sig til akutte tekniske problemer altid skal minimeres. Hvis fruen kan slippe for at forholde sig til den røde olie lampe når hun kører 130 på motorvejen, ja så gør jeg hvad jeg kan for det.
På din arbejdsplads kan jeg forestille mig at "forebyggende vedligehold" også er lidt af et mantra :). På mit eget arbejde (IT drift), har vi kraftigt fokus på oppetid. Derfor kører vi netop ikke udstyret til det brækker sig, men sørger for at nødvendigt service foretages i tide.
Tror bare vores holdning til bilers vedligehold et lidt forskelligt, og fred være med det :)

God jul til alle!
Keine probleme!

Her i huset har vi en bil hver, og det er klart at man ønsker at de fleste tekniske problemer opstår med sig selv ved rattet, for at minimere følgeskader :D

Paradoksalt har jeg altid kølevæske og olie med i min bil. Intet i fruens. Min kører 40.000km årligt, hendes 10-12.000km. Eller måske en erkendelse af at det ikke redder noget alligevel :mrgreen:

På arbejdet er produktion og oppetid et og alt. Der er indlagt store marginer mekanisk og elektrisk. Vi forsøger dog at udnytte dem hvor forholdene er forudsigelige, sådan at vi kan presse konkurrenterne og levere mere strøm per investeret krone end dem. Det vigtigste er at de har tillid til vores produkter holder hvad de lover, men der er også en balance man skal ramme, for de vil også have performance.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
svj
Nyt medlem
Indlæg: 230
Tilmeldt: 1. maj 2009, 08:48
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Oliepind Octavia 2.0 Tdi Bkd

Indlæg af svj » 24. dec 2013, 13:00

På min BKD motor synes jeg godt nok ikke det er særlig svært at aflæse oliestanden på pinden. Den er vel og mærke sort, men sværere er det altså heller ikke. Det er iøvrigt meget normal sådan en motor spiser omkring 0,5 liter for hver 10.000 (eller mere), så ikke og tjekke olie imellem service, kan blive katastrofalt.
Glædelig jul :)
VW Golf 7 GTI PP DSG 2014
VW Polo 6C BlueGT 2014 Solgt

Besvar

Tilbage til "Motor"