Hej alle
der er mange tråde der omhandler uønskede motorlyde, men da jeg ikke kunne finde det der passer i mit tilfælde, opretter jeg nu en ny tråd.
Da det som bekendt er svært at beskrive en lyd, så har jeg lagt nogle korte filmklip op på youtube.
Problemet optræder fortrinsvis når motoren er kold, og forsvinder efter 5 – 10 min. Kørsel. Problemet viser sig ikke konstant, men ca. 3 af 5 gange ved start af en kold motor. Det viser sig naturligvis ikke når mekanikeren lytter, derfor disse videoklip.
Mine observationer:
- har været tilkoblet diagnose test på et skoda værksted, ingen fejlkoder tilstede.
- optræder oftest ved kold motor.
- kan ikke se at der kommer synlig røg når problemet er tilstede.
- vibrationer ved acceleration, som om ikke alle (3) cylindre yder lige meget.
- er ikke til stede ved tomgang. Lyder dog lidt som en fiskekutter (klip 3)
- har observeret at problemet er tilstede efter 200 km kørsel og motoren derefter har været slukket i 5 min, eller stået i tomgang et par minutter. Det har dog kun varet i få sekunder ved efterfølgende start.
Klip 1: kørsel ved langsom acceleration gennem gearene:
http://youtu.be/m8tlzeik_y0
klip 2: giver den let gas i frigear:
http://youtu.be/txbgeeo9s9a
klip 3: i tomgang, lyder lidt som en fiskekutter (tug, tug, tug…) kræver nok et headset eller bedre end pc-speaker for at kunne høre dette:
http://youtu.be/-16aa6zreeu
klip 4: motorlyd 5 min. Efter de første 3 er optaget. Klapren fra klip 1 og 2 kan ikke længere høres:
http://youtu.be/_s4thwtxgvg
det drejer sig om en skoda fabia 1.4 tdi med partikelfilter. Bilen er fra 2008, og har kørt ca. 165000 km. Den er brugt som en pendlerbil, og har hidtil kørt ca. 200 km/dag mest motorvej.
Beklager den lange post, men det er svært at beskrive kortere…
Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Motor
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Motor
Senest rettet af ckrog 29. dec 2013, 23:02, rettet i alt 2 gange.
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Mot
Hvordan kan det være knasten?
Det er en periodisk fejl. Enten er der en ret kraftig klapren eller så er der slet ikke.
Off topic. Har lige set at mine links ikke virker idet youtube åbenbart kræver forskel på små og store bogstaver.
Phpbb ændrer på dette således at der ikke linkes til de rette film.
Hvad kan man gøre ved det?
Det er en periodisk fejl. Enten er der en ret kraftig klapren eller så er der slet ikke.
Off topic. Har lige set at mine links ikke virker idet youtube åbenbart kræver forskel på små og store bogstaver.
Phpbb ændrer på dette således at der ikke linkes til de rette film.
Hvad kan man gøre ved det?
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Sv: Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold
Som opfølgning på denne tråd kan jeg nu bekræfte at Kristian havde ret. Knastakselen var slidt.
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Mot
Hvor langt kører du mellem olieskift?
Er det 30.000km har du synderen der.
Er det 30.000km har du synderen der.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 21
- Tilmeldt: 29. dec 2013, 20:53
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 2 times
Re: Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Mot
Jeg har ejet bilen fra den havde kørt ca. 120000, og den har nu kørt 164000.
Jeg har rigtigt nok skiftet ved 30000 km interval og kan se, at det har tidligere ejer også.
Det er vel nok en medvirkende årsag, men kan ikke være en direkte/eneste årsag til dette slid på knastakslen.
En 1.4 TDI er vel det der svarer til datidens folkevogn, og mon ikke langt de fleste kunder til en bil med denne motor følger det anbefalede 30000 km interval?
Så hvis der viste sig at det er reglen frem for undtagelsen, at en knastaksel er slidt efter kun 164000 km når bilen er serviceret efter producentens anbefalinger, så ville VW vel ændre praksis. Ellers ville de jo meget hurtigt få et image og markedsførings problem
(nogen mener måske at det forholder sig sådan...?)
Jeg har rigtigt nok skiftet ved 30000 km interval og kan se, at det har tidligere ejer også.
Det er vel nok en medvirkende årsag, men kan ikke være en direkte/eneste årsag til dette slid på knastakslen.
En 1.4 TDI er vel det der svarer til datidens folkevogn, og mon ikke langt de fleste kunder til en bil med denne motor følger det anbefalede 30000 km interval?
Så hvis der viste sig at det er reglen frem for undtagelsen, at en knastaksel er slidt efter kun 164000 km når bilen er serviceret efter producentens anbefalinger, så ville VW vel ændre praksis. Ellers ville de jo meget hurtigt få et image og markedsførings problem
(nogen mener måske at det forholder sig sådan...?)
Seat Ibiza FR 1.5 TSI EVO
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Fabia 1.4 Tdi Lyder Som Den Kører På 2 Cyl. Ved Kold Motor
Hvorfor skulle VW ændre sin politik omkring dette når de ved skaderne først kommer lang tid efter udløb af garanti og muligheder for kulance etc.? Det er da langt vigtigere at markedsføre bilerne som værende billige i drift, altså at der er så oangt som muligt mellem skifteintervallerne for olie og diverse anden service?
Dieselfilter er først ved 90.000km, hvilket jeg også mener er et sats.
Eneste anden mulighed er at knasten er for blød og det vil en hårdhedstest kun kunne afsløre.
Du kan være 100% sikker på det er de 30.000km mellem olieskift der er synderen her. Svageste komponent giver efter først og jeg er imponeret af det ikke er turbo'en der er stået af.
Vi har samme motor i vores Ibiza fra 2009 og den er identisk med den 1,9 TDI, der ligger i vores Altea blot med en cyl. mindre + en balanceaksel. 1,9'erne døjer også med slidte knaster men kun i motorer, der kører 30.000km mellem olieskift så vidt jeg ved.
Dieselfilter er først ved 90.000km, hvilket jeg også mener er et sats.
Eneste anden mulighed er at knasten er for blød og det vil en hårdhedstest kun kunne afsløre.
Du kan være 100% sikker på det er de 30.000km mellem olieskift der er synderen her. Svageste komponent giver efter først og jeg er imponeret af det ikke er turbo'en der er stået af.
Vi har samme motor i vores Ibiza fra 2009 og den er identisk med den 1,9 TDI, der ligger i vores Altea blot med en cyl. mindre + en balanceaksel. 1,9'erne døjer også med slidte knaster men kun i motorer, der kører 30.000km mellem olieskift så vidt jeg ved.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG