Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 3. jan 2014, 13:16

Hej i Forum.

Jeg har et problem jeg simpelthen ikke kan knække koden på og søger lidt input og vejledning til det.
(link til gammel tråd omkring samme emne jeg ikke har fået løst endnu)
http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=70&t=78609

Det drejer sig om at Turboen slår fra og bilen går i "nødprogram".
Det sker oftest på motorvej og kan frem provokeres i 4 gear omkring 2100 / 2200 omdrejninger gerne op ad bakke med moderat belastning.
fejlkoden der fremkommer hver gang er denne:

17964 - Ladetrykregulering
P1556 - 35-10 - Under reguleringsgrænse - Periodisk
jeg har det sidste års tid rodet on/off med fejlen og kan simpelthen ikke finde den. der er skiftet følgende de sidste 6 måneder:

N75 ventil er ny
MAP sensor er ny
Turbo er renoveret af proff værksted
Tandrem er skiftet inkl ruller, vandpumpe, alle remme etc
olie, oliefilter, brændstof filter, luftfilter.
Vaccuumslanger er udskiftet (der kan være en enkelt som er overset, jeg tvivler dog)
Alle komponenter er originale wv

Jeg har VCDS originalt program vers.12.12.0 og har forsøgt at scope og ,måle mig lidt frem uden rigtigt at komme nærmere noget.

Kan det være EGR ventilen der driller? den sveder men ellers ikke noget at se, den er ikke blændet. (endnu)
kan det være noget PCV ventil der hænger? hvor den så end sidder henne?
LMM?

Er kørt lidt fast i sagerne nu, så hvad skal jeg tage fat på?
Håber i kan komme med nogen input

Venlig Hilsen Bjørn

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af skodacombi » 3. jan 2014, 20:20

laver din vacumpumpe nok vacum..ca 0,6 bar i undertryk hvis ikke er der ikke nok undertryk til at den kan trække vnt mekanismen helt ti...l også laver den ikke nok tryk... er vacumdåsen skiftet når turbo`n er renoveret??.der er tit fejl på vacumdåsen på turbo`n hvis de har kørt mange km..
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

bjm
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af bjm » 3. jan 2014, 20:59

Går udfra vaccumslangen til egr er udskiftet?. Prøv at sætte vaccumpumpe på egr og tjekke om membran er tæt.
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 3. jan 2014, 22:05

det var et par gode ting jeg ikke har fået kontrolleret.
jeg har ikke en vaccuum pumpe eller manometer til at kunne kontrollere det osv.
så det må jeg lige ud og finde et sted.
tak for indspark.

Bjørn

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 3. jan 2014, 22:09

slangen til egr er udskiftet.

Brugeravatar
jss
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordfyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af jss » 3. jan 2014, 22:17

Ic er vel revnet i plasticen..

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 3. jan 2014, 22:44

JSS: mener du intercooleren?
er det en fejl der er set før?
Det kunne passe meget godt med at trykket forsvinder på vejen fra turboen til MAP sensoren, men der har ikke været nogen på kørsler eller skader de sidste 4 1/2 år hvertfald.

Bjørn

Brugeravatar
jss
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: nordfyn
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af jss » 4. jan 2014, 13:58

Ja det er set før eller de små overgangs stykker i gummi. Mvh Jesper.

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 5. jan 2014, 00:00

jeg kigger lige det hele igennem igen.
tak for tippet.

mvh Bjørn

bjm
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 16. jun 2008, 14:20
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af bjm » 6. jan 2014, 12:26

Du kan bruge et stykke slange i stedet for vaccumpumpe og så bare suge med munden er der fri gennemgang er egr defekt.
Golf vr6 1993 137.000 km
passat 3c TDI
Golf 4 TDI
BMW 328I

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 14. jan 2014, 21:32

så fik jeg købt en vakkum tester og afprøvet.

EGR dåsen er tæt
vakkum dåsen på turboen er tæt
vakkum pumpen levere 0,7 til 0,8 bar i vakkum.

slangen til EGR er tæt.

og jeg har ikke kunne konstatere nogen visuelle utætheder på intercooleren eller slanger dertil. ved ikke lige hvordan jeg skal teste tætheden af ic systemet på anden måde?

Nogen der har andre bud på hvad fejlen kan være? eller hvor jeg skal lede
det er meget mystisk efterhånden

Venlig Hilsen Bjørn

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 16. jan 2014, 22:16

Slet ingen der har et bud på noget?

Mvh Bjørn

Brugeravatar
moonraker36
Helt nyt medlem
Indlæg: 42
Tilmeldt: 28. sep 2009, 18:18
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af moonraker36 » 17. jan 2014, 17:48

Jeg havde en 3b, 1,9 TDI AFN som opførte sig på samme måde. På den var det indsugningsmanifoldet og EGR det var halvt lukket af sod

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 17. jan 2014, 19:23

hej monrakker.
tak for bud.
manifold og egr blev adskilt og renset i september. der var ikke voldsomt med sod. men en smule var tilstede.
tror ikke fejlen ligger der. da den fejlen var den samme både før og efter rensningen. og der ingen ændring var.

mvh Bjørn

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af GolfTDI » 17. jan 2014, 22:12

jeg vil sige du enten har en utæthed på tryksiden eller defekt turbo.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 17. jan 2014, 22:28

turboen burde ikke være defekt. er lige renoveret af proff værksted med moms og kvittering.
en utæthed lyder plausibelt. det er bare spøjst den går fint og lader fint i 1 & 2 gear samt tit i 3.
jegbhar et acope bilede af fejlen jeg lige kan lægge op.
der kan man se ladetrykket. og tydeligt se fejlen også.

Bjørn

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af GolfTDI » 17. jan 2014, 22:42

Så turboen kan ikke være defekt pga. den er renoveret på proff værksted, med moms og kvittering? Du har jo meget mere belastning på i de højere gear. Det er yderst sjældent sådan en fejl optræder i de lave gear. Du kan jo se i måleværdierne om den laver nok tryk. Det gør den nok ikke med den fejl der. Hvor meget er trykket ved standset motor?
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 17. jan 2014, 23:08

Selvfølgeligt kan turboen være dårligt renoveret, det er altid en option, men det virker nu umiddelbart ikke sådan.

Rød er omdrejninger
Gul er aktuelt ladetryk
grøn er "skal være ladetryk"
hvid er N 75 værdi i %

Den første røde streg er et gearskifte til 3 gear før en bakke med pedalen i bund, der trækker den ok, og ladetrykket går fint op.
Gearskifte til 4 gear ligger hvor ladetrykskurven går ned igen, så køre jeg op ad normal bakke med moderat belastning på speederen, de to spidser du kan se på N75 kurven er fordi jeg bevæger speederen for at fremkalde fejlen denne gang.
normalt fremkommer den ved normal kørsel og med almindelig til moderat belastning op af bakke.

billede følger om lidt
Vedhæftede filer
passat scope.png
passat scope.png (246.95 KiB) Vist 2059 gange

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 18. jan 2014, 20:31

@Golf TDI

Hvad mener du med hvor meget trykket er ved standset motor?

Og hvor fremkommer utætheder på tryksiden oftest?

Det der undre mig er at den lader lige så fint i 3 gear, på Scopet ser det jo også fint ud, indtil jeg når 4 gear.
Mvh

Brugeravatar
GolfTDI
Aktiv medlem
Indlæg: 1887
Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:03
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af GolfTDI » 18. jan 2014, 23:58

hvad siger din ladetryksføler ved stoppet motor? Den skal være 1000 mbar. Ellers kan den jo også måle forkert. Utætheder kan jo være en trykslange, ic osv. Alt mellem turbo og indsugning.
Mvh GolfTDI
Golf 4 TDI Vivaldi - Passat 3B 1.8T

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af skodacombi » 19. jan 2014, 09:37

kan du ikke lave et scope billed af 3 gear( fuld gas) fra ca 1700-3500 o/min med ladetryk n75 ventil og ikke andet..hvis din n75 ventil virker og .alt er tæt og din n75 ventil arb max dvs at den justere alt det den kan ca 85-95 % så kan fejlen kun ligge ved turboladeren jeg har set flere hvor vacumdåsen på turbo laderen ikke kunne holde tæt når den virkelig skulle arbejde. er den kontroleret med vacum pistol ved o.6 bar i undertryk skal den gå kod anslag og når du fjerner vacum skal den springe lige tilbage til udgangspunktet..michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 19. jan 2014, 12:18

Ladetryksføleren er skiftet med en ny original, men jeg får lige målt den ud.

Vakkum dåsen har jeg testet med vakkum pistol, den er tæt og justere. men jeg har ikke fået kontrolleret om den justere helt i bund ved 0,6, så det gør jeg også lige

og så får jeg lavet et scope med N75 og aktuelt ladetryk.

Jeg vender tilbage.
Mvh Bjørn

skodacombi
Medlem
Indlæg: 1412
Tilmeldt: 15. jun 2008, 15:43
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: mj auto/montage
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af skodacombi » 19. jan 2014, 15:39

husk begge ladetryk..både det aktuelle og det som motorstyringen siger det skal være..der er et eller anden helt galt ud fra alle de tdi biler jeg har lavet ligner det noget i alle gear på din gamle log den kommer alt for sent det kunne godt indekere at vacumdåsen ikke er justeret korrekt hvis denne er skiftet ...michael
service af hele VW gruppen's biler til gode priser/tandremsskift og service til fast pris uden overraskelser /specialpris på udskiftning af olie på dsg i forbindelse med service ..info på jrgensenmichael2@yahoo.com....eller på pm. Mvh mj auto

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 19. jan 2014, 17:16

ladetryksføleren viser 999,6 Mbar det samme som barometerstanden ved slukket motor.

Vakumm dåsen justere fint og glidende i hele spektret, og lader til at gå fra stop til stop, den taber heller ikke trykket.

Laver lige et scope af de data du skrev om.

Mvh Bjørn
Vedhæftede filer
Præsentation1.jpg
Præsentation1.jpg (57.94 KiB) Vist 1953 gange

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 19. jan 2014, 18:21

så er der scope af 3 gear i fuldlast.

Rød er motoromdrejninger
Grøn er ladetryk SKAL VÆRE
gul er ladetryk AKTUEL
hvid/grå er N75 i %
Vedhæftede filer
3 gear fuldlast skala NY.jpg
3 gear fuldlast skala NY.jpg (76.33 KiB) Vist 1945 gange

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af Jeppe_B » 19. jan 2014, 21:10

Hvor nemt er det at fremprovokere i 5. Gear ift. 4?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 19. jan 2014, 21:27

Det var i 5 gear at fejlen først dukkede op for 2 års tid siden ca. og så er den kommet on/off siden hen, oftere og oftere.
fællesnævneren er at den altid fremkommer under "vedvarende" moderat belastning. aldrig hvis den får fuld pedal eller ØKO-kørsel
De første gange kom fejlen kun med trailer bagefter (båd eller campingvogn), og efterfølgende kommer den nu oftere og oftere.
Der er nogen enkelte vejstrækninger hvor fejlen 95% sikkert altid fremkommer, blandt andet en motorvejs påkørsel der går op ad bakke.

den kan sagtens fremprovokeres i 5 gear, der skal bare en længere køretur til.

Mvh Bjørn

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af Jeppe_B » 19. jan 2014, 21:30

Sker det hurtigere ved fuld belastning?

Og kan du ikke fremtvinge fejl uden en bakke?
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

Brugeravatar
Jeppe_B
Medlem
Indlæg: 598
Tilmeldt: 22. jun 2008, 20:39
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af Jeppe_B » 19. jan 2014, 21:31

Du fik svaret før jeg så din besked...
Skoda Octavia Combi 2,0 TDI DSG 2018
Skoda Octavia Combi Greenline 2010

terkelcat
Helt nyt medlem
Indlæg: 43
Tilmeldt: 26. sep 2009, 15:13
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ekspert spørgsmål omkring turbo på 3B 1,9 TDI ATJ

Indlæg af terkelcat » 24. jan 2014, 20:27

Slet ingen der har en god ide eller facitlisten liggende?
:?

venlig hilsen Bjørn

Besvar

Tilbage til "Motor"