Dyse fejl Leon 1,9 tdi
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Hej
Har en 2007 Leon, 1,9 TDI, BXE motor, 176000 km. Har haft den fra ny, har aldrig fejlet noget.
På vej hjem på motorvej med 120 km/t, går den uden varsel meget ringe. Får holdt ind og konstatere at den går på 3 cyl. Ingen fejllamper.
Bilen bugseres hjem, på med tester. (kopi nedenfor)
Spørgsmålet er så om jeg skal skifte dyse 4 ud fra fejlkode og MVB på korrektion, eller kan jeg risikere et flækket stempel ? Jeg kan vel prøve at bytte 2 dyser og se om fejlkode P0304 flytter med ?
Undrer mig desuden over at den ikke tænder fejllampe når den registrer fejltænding. ?
Se bort fra ladetryk fejl, den er af ældre dato.
Hvordan kan det iøvrigt forekomme at den koorigerer så vildt på cyl. 2 & 3 også ? Er det ikke 1-4 og 2-3 der gerne skal passe med ca. 0 i MVB 013 ??
Gode tips/forslag modtages med glæde,
pft Jan
Mandag,06,Januar,2014,17:19:20:53954
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: 12.12.0.0
Dataversion: 20131014
adresse 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\03G-906-016-BKC.CLB
Styreenhed reservedelsnr. : 03G 906 021 LK HW: 03G 906 021 AN
Komponent og/eller version : R4 1,9L EDC G000SG 9249
Software kodning : 0050071
Forhandlernummer : WSC 00000 256 01574
VCID: 73E535901267EA86991-8026
2 fejlkoder fundet:
000564 - Ladetrykregulering
P0234 - 000 - Over reguleringsgrænse - Periodisk
000772 - Cylinder 4
P0304 - 000 - Forbrændingsudsættere registreret
Readiness: 0 0 0 0 1
Mandag,06,Januar,2014,17:26:58:53954
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: 12.12.0.0
Dataversion: 20131014
adresse 01: Motor (03G 906 021 LK)
17:26:44 Måleblok 013: Tomgangsstabilitetsregulering (Indsprøjtningsmængdeafvigelse)
2.85 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.1 x
-3.01 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.2 x
-3.01 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.3 x
2.99 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.4 x
17:26:44 Måleblok 004: Styring af pumpe-dyse magnetventiler
819 /min Motoromdrejninger (G28) x
0.9 °FØD Indspr.tidspunkt x
8.7°KW Indspr.tid x
0.0°KW Forstilling- vinkel x
17:26:44 Måleblok 001: Indsprøjtningsmængde
861 /min Motoromdrejninger (G28) x
7.4 mg/slag Indspr.mængde x
6.6°KW Indspr.tid x
53.1°C Kølevæsketemp. (G62) x
Har en 2007 Leon, 1,9 TDI, BXE motor, 176000 km. Har haft den fra ny, har aldrig fejlet noget.
På vej hjem på motorvej med 120 km/t, går den uden varsel meget ringe. Får holdt ind og konstatere at den går på 3 cyl. Ingen fejllamper.
Bilen bugseres hjem, på med tester. (kopi nedenfor)
Spørgsmålet er så om jeg skal skifte dyse 4 ud fra fejlkode og MVB på korrektion, eller kan jeg risikere et flækket stempel ? Jeg kan vel prøve at bytte 2 dyser og se om fejlkode P0304 flytter med ?
Undrer mig desuden over at den ikke tænder fejllampe når den registrer fejltænding. ?
Se bort fra ladetryk fejl, den er af ældre dato.
Hvordan kan det iøvrigt forekomme at den koorigerer så vildt på cyl. 2 & 3 også ? Er det ikke 1-4 og 2-3 der gerne skal passe med ca. 0 i MVB 013 ??
Gode tips/forslag modtages med glæde,
pft Jan
Mandag,06,Januar,2014,17:19:20:53954
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: 12.12.0.0
Dataversion: 20131014
adresse 01: Motor Forklaringsfil: NEZ\03G-906-016-BKC.CLB
Styreenhed reservedelsnr. : 03G 906 021 LK HW: 03G 906 021 AN
Komponent og/eller version : R4 1,9L EDC G000SG 9249
Software kodning : 0050071
Forhandlernummer : WSC 00000 256 01574
VCID: 73E535901267EA86991-8026
2 fejlkoder fundet:
000564 - Ladetrykregulering
P0234 - 000 - Over reguleringsgrænse - Periodisk
000772 - Cylinder 4
P0304 - 000 - Forbrændingsudsættere registreret
Readiness: 0 0 0 0 1
Mandag,06,Januar,2014,17:26:58:53954
VCDS -- Windows baseret VAG/VAS emulator
VCDS version: 12.12.0.0
Dataversion: 20131014
adresse 01: Motor (03G 906 021 LK)
17:26:44 Måleblok 013: Tomgangsstabilitetsregulering (Indsprøjtningsmængdeafvigelse)
2.85 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.1 x
-3.01 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.2 x
-3.01 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.3 x
2.99 mg/slag Indspr.mængde afvigelse cyl.4 x
17:26:44 Måleblok 004: Styring af pumpe-dyse magnetventiler
819 /min Motoromdrejninger (G28) x
0.9 °FØD Indspr.tidspunkt x
8.7°KW Indspr.tid x
0.0°KW Forstilling- vinkel x
17:26:44 Måleblok 001: Indsprøjtningsmængde
861 /min Motoromdrejninger (G28) x
7.4 mg/slag Indspr.mængde x
6.6°KW Indspr.tid x
53.1°C Kølevæsketemp. (G62) x
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Den burde have tændt motorlampen, med den fejlkode. Hvis du har adgang til et inspektions kamera, kan du prøve at skrue et gløderør på og kigge ned i cylinderen. Hvis ikke kan du prøve at bytte rundt på 2 dyser, som du selv siger.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi. Rettet til smadret stempel!
Leon årg. 07, 1,9 TDI bxe, 176000 km, har haft den fra ny, har selv lavet alle service. Olie/filter hver 15000, fra 150000 km, er der skiftet hver 10000 (for at være god ved den ). Den har fået 2 x olierens ca. ved 90000 og igen ved 150000.
Altid org. vw filter og Elf solaris LLX 5/30.
Chippet ved ca. 60000 km.
Har mont. fyr inden den fik nr. plader, har stort set aldrig været startet kold.
Stemplet har sat sig og nu leder jeg efter en ombytter blok , var ellers stor tilhænger af 1,9 PD motor grundet "stabiliteten".
Okay, knast og løfter ser rigtig fine ud og ingen problemer ved dyse brønde, så lidt godt er der dog.
Nogen der har en ide om hvad en ombytter blok står i ??
mvh Jan
Altid org. vw filter og Elf solaris LLX 5/30.
Chippet ved ca. 60000 km.
Har mont. fyr inden den fik nr. plader, har stort set aldrig været startet kold.
Stemplet har sat sig og nu leder jeg efter en ombytter blok , var ellers stor tilhænger af 1,9 PD motor grundet "stabiliteten".
Okay, knast og løfter ser rigtig fine ud og ingen problemer ved dyse brønde, så lidt godt er der dog.
Nogen der har en ide om hvad en ombytter blok står i ??
mvh Jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- Nicolaisen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3991
- Tilmeldt: 20. jun 2008, 19:09
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Det er sgu´da bekymrende. Nu begynder man jo at søge efter årsagssammenhæng Hvorfor i alverden sætter et stempel sig, når du har passet sådan på den
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Ja, det er da lidt bekymrende, specielt når man nu skal tage stilling til om jeg bare skal finde en brugt i DE med ca. 100000 km, velvidende at den jo så også kan ende sit liv hurtigere end beregnet, samt uden at vide hvorledes den er blevet behandlet tidligere (ikke fordi det jo nødvendigvis gør en forskel ), eller man skal investere i en org. blok.
mvh jan
mvh jan
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Er det chiptuningen du mener med at være god ved denLKA63 skrev:Det er sgu´da bekymrende. Nu begynder man jo at søge efter årsagssammenhæng Hvorfor i alverden sætter et stempel sig, når du har passet sådan på den
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Nej, ikke nødvendigvis, men fordi den er chippet er det jo ikke ensbetydende med at den har gået fuld skrald altid!
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Jeg giver ikke chiptuningen skylden, hvis det er det du hentyder tilnorn skrev:Er det chiptuningen du mener med at være god ved denLKA63 skrev:Det er sgu´da bekymrende. Nu begynder man jo at søge efter årsagssammenhæng Hvorfor i alverden sætter et stempel sig, når du har passet sådan på den
Det virker bare mærkeligt, at et stempel sætter sig, når Janny har passet og plejet den med hyppige olieskift osv. - det er da meget usædvanligt. Forsøger bare at finde en mulig årsag. Tilfældigt - træthedsbrud - chiptuning - motorrens - webasto. Et eller andet har jo forårsaget motorhaveriet.
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Stemplet har da heller ikke sat sig.....
Det er da plejlstangen der er knækket , resten er da følgeskader
Det er da plejlstangen der er knækket , resten er da følgeskader
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Det kan du da ha´ret i - det var nu Janny, som skrev, at stemplet havde sat sig.norn skrev:Stemplet har da heller ikke sat sig.....
Det er da plejlstangen der er knækket , resten er da følgeskader
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Beklager, min fejl, det er som Norn siger, stemplet har efterfølgende sat sig på tværs.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 173
- Tilmeldt: 28. jul 2008, 14:57
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Nordjylland
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Du tror ikke chipningen har lidt med det at gøre? Hvad er den chippet til?
VW Touran 2,0 TDI DSG Highline 2018
Skoda SuperB 2,0 TDI Elegance Combi 2011 Sortmetal (tidligere bil)
Skoda Octavia 1,9 TDI Ambiente 2005 Beigemetal (tidligere bil)
Audi 80 2,0 1992 Tornadorød (tidligere bil)
Skoda SuperB 2,0 TDI Elegance Combi 2011 Sortmetal (tidligere bil)
Skoda Octavia 1,9 TDI Ambiente 2005 Beigemetal (tidligere bil)
Audi 80 2,0 1992 Tornadorød (tidligere bil)
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Det er da noget pjat, kør da bare videre, de store metalstykker fanger oliefilteret sagtens
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Hvad baserer du den påstand på?norn skrev:Stemplet har da heller ikke sat sig.....
Det er da plejlstangen der er knækket , resten er da følgeskader
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1565
- Tilmeldt: 25. okt 2011, 10:17
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 104 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Den er chippet til ca. 138 hk / 340 Nm.
Ved ikke om det er det der er skyld i det, selvfølgelig er der andet belastning på. Men det har vel stadig noget med kørestil eller ?, selv om den er chippet.
Jeg er ret sikker på det er plejlstangen der har givet efter, stemplet sad fast, men det er selvfølgelig blevet presset skævt op og har sat sig fast nederst i cyl. Krumtappen har slået mod stemplet.
Om så den er knækket ud af ingenting eller hvorledes det er gået til skal jeg ikke gøre mig klog på. Det skete ved jævn fart 120 km (ca. 2500 omdr), havde kørt ca. 10 min ad motorvej. Skete uden varsel af nogen art.
Ved ikke om det er det der er skyld i det, selvfølgelig er der andet belastning på. Men det har vel stadig noget med kørestil eller ?, selv om den er chippet.
Jeg er ret sikker på det er plejlstangen der har givet efter, stemplet sad fast, men det er selvfølgelig blevet presset skævt op og har sat sig fast nederst i cyl. Krumtappen har slået mod stemplet.
Om så den er knækket ud af ingenting eller hvorledes det er gået til skal jeg ikke gøre mig klog på. Det skete ved jævn fart 120 km (ca. 2500 omdr), havde kørt ca. 10 min ad motorvej. Skete uden varsel af nogen art.
Leon ST 2,0TDI 2018
Porsche 911 2,2E Targa 1970
Porsche 911 2,2E Targa 1970
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Jeg kører med 213 hk og 440 nm på samme motor.
Så jeg tror ikke du kan gi dine sølle 340 Nm skylden.
Der er bare fejl i nogle ting.
Havde en her der knækkede krumtappen efter 100000 km.
Der kører ufatteligt mange 1.9 TDI.
Der sker fejl.
Se bort fra ladetryk fejl, den er af ældre dato.
Har haft den fra ny, har aldrig fejlet noget. Hehe.
Jeg vil mene nr. 4 er værst.
Har du et flækket stempel kan det mærkes i krumtapsudluftningen.
Så jeg tror ikke du kan gi dine sølle 340 Nm skylden.
Der er bare fejl i nogle ting.
Havde en her der knækkede krumtappen efter 100000 km.
Der kører ufatteligt mange 1.9 TDI.
Der sker fejl.
Se bort fra ladetryk fejl, den er af ældre dato.
Har haft den fra ny, har aldrig fejlet noget. Hehe.
Jeg vil mene nr. 4 er værst.
Har du et flækket stempel kan det mærkes i krumtapsudluftningen.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Dyse fejl Leon 1,9 tdi
Min kammerats Touran lavede samme nummer, også cylinder 4, hvor plejlstanden gik i to stykker og bankede hul i blokken.
200.000 km og ikke chippet.
Gubs
200.000 km og ikke chippet.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!