Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Besvar
trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af trs » 21. jan 2014, 18:23

Hej.

Jeg har lige set lidt på en Audi Tdi med afn motor .
Problemet er den bliver 3 cylinderet under belastning ved lave omdrejninger.
Den starter fint og går godt tomgang samt dellast.
Der er ingen fejl at finde med vcds.
bilen trækker sådan set også godt selv om den er 3 / 3.5 cylinderet. Så den er sikkert chippet.
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af trs » 22. jan 2014, 07:51

Motoren falder lige mange omdrejninger hvis man løsner dyserørene hver for sig. Så det er når pumpen skal levere noget mere Olie den begynder at tage udsættere.

Bilen ryger ikke når den bliver 3 cylinderet.

Der er ikke mekanisk mislyde.

Bud? :roll:
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af ebbe » 22. jan 2014, 08:56

ville tjekke dieselfilterets farve (sort som olie?) - det kunne jo være dieselpumpen, der er slidt og blander olie i dieselen.

herudover kan dette give snavs og tilsodnin af EGR og spjæld og dermed give lav effekt.

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af Sprint20 » 22. jan 2014, 09:03

AFN kværnen er af den gamle fordelerpumpe-familie. Så hvis der er motorolie i pumpen. Så er den helt gal'! ;-)

Prøv at se om timingen af pumpen er justeret rigtigt, ved hjælp af VCDS.

Evt. Kunne det være falsk luft der trænger ind i en samling på brændstofslangerne.

Afmontering og test af dysernes åbningstryk og visuel kontrol af forstøvningen kunne måske også være en mulighed.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af ebbe » 22. jan 2014, 11:23

;) selvfølgelig - overså den lige da jeg fik vist fra lev. er en pumpe til BRB'en.

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af trs » 22. jan 2014, 11:50

Glemte at skrive at TDI timing er ok. -Og står stille.

Bilen har kørt ca. 300.000 efter speedo om det passer ved jeg ikke, den savler noget med motorolie.

Dyser bliver testet. og forhåbenligt kompressions test.

Jeg har dog også haft lidt mistanke til brændstoffilteret. Det ser ikke alt for nyt ud. men igen der er ingen luft i den klare slange og den mister vel også mest "bare" effekt hvis filteret er stoppet?

Bilen trækker også meget fint af at være en 110 hk quattro bil.

Kan det snyde såmeget at det er noget helt andet. fx svinghjul eller drivaksel led?
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af ebbe » 22. jan 2014, 12:26

hvis dieselfilteret er stoppet godt til så er det jo ikke underligt at den performer dårligt. Så får den jo for lidt af de våde varer.
Den er jo nem og billig at skifte - og jeg ville også skifte returventilen, der sidder på filterhuset.

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af trs » 22. jan 2014, 12:40

øh. :roll:

Jeg skriver jo lige at den trækker godt af en 110 hk med en A4 Quattro karosseri på slæb.
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

ebbe
Nyt medlem
Indlæg: 305
Tilmeldt: 11. maj 2012, 23:00
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af ebbe » 22. jan 2014, 12:56

Det er jo din egen mistanke mht filteret

jeg ville nok ikke starte med at se på drivaksler fordi at den opleves som at gå på 3 cylinder ;)

G40driver
Helt nyt medlem
Indlæg: 16
Tilmeldt: 14. jul 2008, 19:21
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holstebro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Audi a4 tdi afn bliver 3 cylinder ved belastning.

Indlæg af G40driver » 25. jan 2014, 15:31

De er kendte for at hakke ved belastning ved lave omdrejninger.

Besvar

Tilbage til "Motor"