Tandrem Polo 9n

Brugeravatar
TomH
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 7. feb 2014, 00:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens area
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af TomH » 20. feb 2014, 07:34

Hej, og tak for tegningerne. Jeg ved ikke lige hvor lang tid det vil tage at fremstille modholdsværktøj, men en time skal der nok gå. Jeg havde tænkt mig bare at lave to gevindhuller hvor tappene sidder, og så skrue nogle unbrako skruer i, men jeg kan godt se at de tappe der er på billedet er drejet exentriske, så har man lidt at justere med. Men hvilken fuktion har de to unbrako bolte på billedet ? :geek:

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 08:48

Sprint20 skrev:Efter behov ;)
[attachment=-1]uploadfromtaptalk1391776336242.jpg[/attachment]
Spørgsmål 1: Hvad er overskriften på kolonne 2 (hvor der ex. står 240.000 km i stedet for 120.000 km)?
Spørgsmål 2: Ville det være forkert at antage, at hvis samme motor (afhængig af årgang) findes med forskellige skifteintervaller på tandremmen, og et nyt tandremssæt er det samme for begge årgange, at så vil der, principielt, ikke være noget i vejen for, at benytte samme skifteinterval?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Sprint20 » 20. feb 2014, 09:00

[attachment=-1]uploadfromtaptalk1392883128050.jpg[/attachment]

Intervallerne for diesel motorer.

Og jo. Det ville ikke være til skade, at gå hen og skifte fast istedet for variabel.
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 09:32

Sprint20 skrev:[attachment=-1]uploadfromtaptalk1392883128050.jpg[/attachment]

Intervallerne for diesel motorer.

Og jo. Det ville ikke være til skade, at gå hen og skifte fast istedet for variabel.
Måske spurgte jeg forkert, eller også er jeg bare lidt langsom i optrækket :D
Hvorfor skriver de ved ex. ATD >2004 både 120.000 km og 240.000 km v. skifteintervallet for tandremmen?
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Sprint20 » 20. feb 2014, 09:44

Ahh... rem, strammerhjul og medløber hjul. :)[attachment=-1]uploadfromtaptalk1392885867291.jpg[/attachment]
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Uffe » 20. feb 2014, 09:47

Tandremssæt m vandpumpe til 1208kr - det får du nok ikke ret meget billigere...

http://www.mister-auto.dk/da/tandremssk ... g3096.html

Tjek lige at motorkode etc passer!
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 09:51

Sprint20 skrev:Ahh... rem, strammerhjul og medløber hjul. :)[attachment=-1]uploadfromtaptalk1392885867291.jpg[/attachment]
Igen et dumt spørgsmål: Hvilken er idle roller, og hvilken er tension roller:
Billede
Senest rettet af ICON 20. feb 2014, 10:02, rettet i alt 1 gang.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Uffe » 20. feb 2014, 09:52

ICON skrev: Måske spurgte jeg forkert, eller også er jeg bare lidt langsom i optrækket :D
Hvorfor skriver de ved ex. ATD >2004 både 120.000 km og 240.000 km v. skifteintervallet for tandremmen?
Det ene interval er for almindelige mennesker, den anden er for Chuck Norris.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
TomH
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 7. feb 2014, 00:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens area
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af TomH » 20. feb 2014, 09:57

Uffe skrev:Tandremssæt m vandpumpe til 1208kr - det får du nok ikke ret meget billigere...

http://www.mister-auto.dk/da/tandremssk ... g3096.html

Tjek lige at motorkode etc passer!


Har lige købt dette sæt http://www.ebay.de/itm/181308813186?ssP ... 1497.l2649
ca. 1100,-kr incl. fragt. :shock: fandt også dette sæt, men uden vandpumpe ;) https://www.atp-autoteile.de/KFZTeile/item_0_23871.htm

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 10:06

Uffe skrev:
ICON skrev: Måske spurgte jeg forkert, eller også er jeg bare lidt langsom i optrækket :D
Hvorfor skriver de ved ex. ATD >2004 både 120.000 km og 240.000 km v. skifteintervallet for tandremmen?
Det ene interval er for almindelige mennesker, den anden er for Chuck Norris.
Han er jo hard core republikaner, så han kører vel kun i gas-guzzler 8-)

Jeg sad bare den anden dag, og funderede over, at tandrem og vandpumpe tilsyneladende er identiske på min årgang TDI (2001) og en 2005. Men en >2004 kører 120.000 km interval, og en <2004 kører 90.000 km interval. Så må forskellen jo ligge i medløber og strammere (på min er der 2 i modsætning til >2002, men keg kan stadig ikke se logikken i forhold til, hvorfor man ændrer på udskifteintervallerne på de seneste udgaver).
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Uffe » 20. feb 2014, 10:20

ICON skrev: Han er jo hard core republikaner, så han kører vel kun i gas-guzzler 8-)

Jeg sad bare den anden dag, og funderede over, at tandrem og vandpumpe tilsyneladende er identiske på min årgang TDI (2001) og en 2005. Men en >2004 kører 120.000 km interval, og en <2004 kører 90.000 km interval. Så må forskellen jo ligge i medløber og strammere (på min er der 2 i modsætning til >2002, men keg kan stadig ikke se logikken i forhold til, hvorfor man ændrer på udskifteintervallerne på de seneste udgaver).
Arr en ATD er da for fan en ATD?

Du får vel det samme antal medløberhjul på en 2005 som en 2001? Er du sikker på at det er forskelligt?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 10:45

Uffe skrev:
ICON skrev: Han er jo hard core republikaner, så han kører vel kun i gas-guzzler 8-)

Jeg sad bare den anden dag, og funderede over, at tandrem og vandpumpe tilsyneladende er identiske på min årgang TDI (2001) og en 2005. Men en >2004 kører 120.000 km interval, og en <2004 kører 90.000 km interval. Så må forskellen jo ligge i medløber og strammere (på min er der 2 i modsætning til >2002, men keg kan stadig ikke se logikken i forhold til, hvorfor man ændrer på udskifteintervallerne på de seneste udgaver).
Arr en ATD er da for fan en ATD?

Du får vel det samme antal medløberhjul på en 2005 som en 2001? Er du sikker på at det er forskelligt?
De første kører jo også med en hydraulisk strammer, som man gik væk fra efter 10.2001:
Billede
Men jeg kan ikke finde nogen umiddelbar forskel på sættet til en 2002-2004 og en 2004-, selvom intervallet ændrer sig.
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
TomH
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 7. feb 2014, 00:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens area
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af TomH » 20. feb 2014, 10:48

ICON skrev:
Uffe skrev:
ICON skrev: Måske spurgte jeg forkert, eller også er jeg bare lidt langsom i optrækket :D
Hvorfor skriver de ved ex. ATD >2004 både 120.000 km og 240.000 km v. skifteintervallet for tandremmen?
Det ene interval er for almindelige mennesker, den anden er for Chuck Norris.
Han er jo hard core republikaner, så han kører vel kun i gas-guzzler 8-)

Jeg sad bare den anden dag, og funderede over, at tandrem og vandpumpe tilsyneladende er identiske på min årgang TDI (2001) og en 2005. Men en >2004 kører 120.000 km interval, og en <2004 kører 90.000 km interval. Så må forskellen jo ligge i medløber og strammere (på min er der 2 i modsætning til >2002, men keg kan stadig ikke se logikken i forhold til, hvorfor man ændrer på udskifteintervallerne på de seneste udgaver).

Nu ved jeg ikke lige hvordan remmen løber på en TDI, men intervallerne har noget at gøre med hvor hårdt remmen er belastet :geek: hvis det er med pumpedyse så er intervallerne kortere.... noget en mekanikker har fortalt mig :o

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af Uffe » 20. feb 2014, 11:01

ICON skrev: De første kører jo også med en hydraulisk strammer, som man gik væk fra efter 10.2001:
Ja tak, det fandt jeg ud af :D

Min er med hydraulisk strammer, men den jeg fik bestilt var den uden hydraulisk strammer. Så måtte vi jo genbruge den gamle. Men den havde jo ikke kørt så mange km så pyt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
ICON
Aktiv medlem
Indlæg: 2572
Tilmeldt: 14. jun 2008, 11:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fun city
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Tandrem Polo 9n

Indlæg af ICON » 20. feb 2014, 11:09

TomH skrev:
ICON skrev:
Uffe skrev: Det ene interval er for almindelige mennesker, den anden er for Chuck Norris.
Han er jo hard core republikaner, så han kører vel kun i gas-guzzler 8-)

Jeg sad bare den anden dag, og funderede over, at tandrem og vandpumpe tilsyneladende er identiske på min årgang TDI (2001) og en 2005. Men en >2004 kører 120.000 km interval, og en <2004 kører 90.000 km interval. Så må forskellen jo ligge i medløber og strammere (på min er der 2 i modsætning til >2002, men keg kan stadig ikke se logikken i forhold til, hvorfor man ændrer på udskifteintervallerne på de seneste udgaver).

Nu ved jeg ikke lige hvordan remmen løber på en TDI, men intervallerne har noget at gøre med hvor hårdt remmen er belastet :geek: hvis det er med pumpedyse så er intervallerne kortere.... noget en mekanikker har fortalt mig :o
Men alle de i tabellen nævnte er jo pumpedyse, og som nævnt, så ser jeg ikke umiddelbart nogen forskel i delene på dem som kører 90.000 km interval, og dem der kører 120.000 km interval (pånær førnævnte med hydraulisk strammer), derfor min undren :)
Uffe skrev:
ICON skrev: De første kører jo også med en hydraulisk strammer, som man gik væk fra efter 10.2001:
Ja tak, det fandt jeg ud af :D

Min er med hydraulisk strammer, men den jeg fik bestilt var den uden hydraulisk strammer. Så måtte vi jo genbruge den gamle. Men den havde jo ikke kørt så mange km så pyt.
Den følger netop heller ikke med i alle sæt, så min første tanke var egentlig også, at man måske ikke skiftede den hver gang :)
Fik dog min skiftet sidste gang, men måske man kan spare den næste gang (vi mangler en gnier-smiley)...
Billede
Jack of all trades, master of none

Pendleren - Skoda Fabia Combi Elegance 1,9 TDI: Billede @ 485.000 km
Familiecontaineren - VW Touran Trendline 1,9 TDI: Billede @ 285.000 km
Legetøjet - Honda CBR 900 Fireblade 893: Billede @ 76.000 km
Veteranen - Honda CB 750 F2: @ 49.000 km

Brugeravatar
FabiaAUB
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 20. feb 2012, 21:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af FabiaAUB » 21. feb 2014, 21:26

TomH skrev:Hej, og tak for tegningerne. Jeg ved ikke lige hvor lang tid det vil tage at fremstille modholdsværktøj, men en time skal der nok gå. Jeg havde tænkt mig bare at lave to gevindhuller hvor tappene sidder, og så skrue nogle unbrako skruer i, men jeg kan godt se at de tappe der er på billedet er drejet exentriske, så har man lidt at justere med. Men hvilken fuktion har de to unbrako bolte på billedet ? :geek:
De er til at spænde på krumtapstandhjulet hvor remmen sidder. Det er når og hvis at du skifter bolten.

Brugeravatar
TomH
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 7. feb 2014, 00:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens area
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af TomH » 22. feb 2014, 00:10

FabiaAUB skrev:
TomH skrev:Hej, og tak for tegningerne. Jeg ved ikke lige hvor lang tid det vil tage at fremstille modholdsværktøj, men en time skal der nok gå. Jeg havde tænkt mig bare at lave to gevindhuller hvor tappene sidder, og så skrue nogle unbrako skruer i, men jeg kan godt se at de tappe der er på billedet er drejet exentriske, så har man lidt at justere med. Men hvilken fuktion har de to unbrako bolte på billedet ? :geek:
De er til at spænde på krumtapstandhjulet hvor remmen sidder. Det er når og hvis at du skifter bolten.
Eehhh Fabia, der var vidst noget jeg ikke forstod, :? mener du hvis jeg vil have den bolt af som sidder på enden af krumtappen hvor tandremshjulet og remskiven til generatoren sidder ?? altså hvis du mente tandremshjulet på knastakslen, så kunne jeg bedre forstå at de unbrako bolte ville passe der ! :geek:

Brugeravatar
TomH
Helt nyt medlem
Indlæg: 57
Tilmeldt: 7. feb 2014, 00:02
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Horsens area
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af TomH » 1. mar 2014, 13:17

TomH skrev:
FabiaAUB skrev:
TomH skrev:Hej, og tak for tegningerne. Jeg ved ikke lige hvor lang tid det vil tage at fremstille modholdsværktøj, men en time skal der nok gå. Jeg havde tænkt mig bare at lave to gevindhuller hvor tappene sidder, og så skrue nogle unbrako skruer i, men jeg kan godt se at de tappe der er på billedet er drejet exentriske, så har man lidt at justere med. Men hvilken fuktion har de to unbrako bolte på billedet ? :geek:
De er til at spænde på krumtapstandhjulet hvor remmen sidder. Det er når og hvis at du skifter bolten.
Eehhh Fabia, der var vidst noget jeg ikke forstod, :? mener du hvis jeg vil have den bolt af som sidder på enden af krumtappen hvor tandremshjulet og remskiven til generatoren sidder ?? altså hvis du mente tandremshjulet på knastakslen, så kunne jeg bedre forstå at de unbrako bolte ville passe der ! :geek:
Kender du/andre diameteren på de tappe på modholdsværktøjet som skal passe ind i remskiven ved demontering ?? :geek:

njs007
Helt nyt medlem
Indlæg: 15
Tilmeldt: 10. sep 2009, 07:02
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Tandrem Polo 9n

Indlæg af njs007 » 14. feb 2020, 11:58

Interval på 70.000 km foreskrives. Men jeg har netop fået det foretaget efter 100.000 km.

Besvar

Tilbage til "Motor"