T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Sorens2 » 25. feb 2014, 22:47

Så må vi jo finde ud af hvem der har fat i noget her.
Hmmm.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af wizeazz » 25. feb 2014, 23:59

Ved højere omdrejninger vil inertien i de roterende dele hjælpe med at overkomme spidsbelastninger ved pumpepåvirkning og belastning på remmen vil dermed være mere jævn.

Spidsbelastninger på en rem der står og hopper grundet for lav fart kan blive langt højere end et jævnt træk ved høj fart hvor oparbejdet inerti hjælper med rotationen.
I værste fald kan en rem der kører for langsomt resonere med spidsbelastningerne og de kan blive selvforstærkende.

Dette er velkendt på alle andre former for rem og kæde-træk så jeg kan ikke se at den samme teori ikke skulle gælde for en tandrem.

I moderne motorer skulle man dog mene at de fra fabrikken har taget højde for problemet ved at ha dæmpere på tandrem og ikke køre med alt for lave omdrejninger.
Ellers ville der nok på amerikanske biler være en advarsel mod at køre i tomgang :)
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
Sprint20
Aktiv medlem
Indlæg: 1658
Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: Sv: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Sprint20 » 26. feb 2014, 00:24

wizeazz skrev:Ved højere omdrejninger vil inertien i de roterende dele hjælpe med at overkomme spidsbelastninger ved pumpepåvirkning og belastning på remmen vil dermed være mere jævn.

Spidsbelastninger på en rem der står og hopper grundet for lav fart kan blive langt højere end et jævnt træk ved høj fart hvor oparbejdet inerti hjælper med rotationen.
I værste fald kan en rem der kører for langsomt resonere med spidsbelastningerne og de kan blive selvforstærkende.

Dette er velkendt på alle andre former for rem og kæde-træk så jeg kan ikke se at den samme teori ikke skulle gælde for en tandrem.

I moderne motorer skulle man dog mene at de fra fabrikken har taget højde for problemet ved at ha dæmpere på tandrem og ikke køre med alt for lave omdrejninger.
Ellers ville der nok på amerikanske biler være en advarsel mod at køre i tomgang :)
+1

:)
VH. Rasmus.

BMW i3 REx 2013

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7780
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af norn » 26. feb 2014, 05:37

Jeg er sådan set ikke uenig med jer i det i siger der
Det er arbejde som knastakslen skal udføre er bare meget større under belastning
Har i taget højde for det.....????
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Jannik » 26. feb 2014, 06:02

Hvilke forskelle er der egentligt på denne motortype og f.eks. En BJB?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
wizeazz
Medlem
Indlæg: 743
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Holbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af wizeazz » 26. feb 2014, 07:37

norn skrev:Jeg er sådan set ikke uenig med jer i det i siger der
Det er arbejde som knastakslen skal udføre er bare meget større under belastning
Har i taget højde for det.....????
Både ja og nej.
Jeg kender ikke den specifikke belastning så jeg kan ikke vurdere om den er højere eller lavere.

Det var mere ment som generel teori om at spidsbelastninger kan blive meget højere ved lav hastighed.

Du har ret i at hvis den nødvendige kraft for at drive knasten stiger kraftigt ved flere omdrejninger så kan denne belastning meget vel værre større end spidsbelastningerne ved lav RPM.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Uffe » 26. feb 2014, 09:23

Jeg tror også på den med spidsbelastninger kan være store - men det er pisse svært at vurdere om svinghjulet ikke gør det godt nok til at glatte "input" svingningen ud fra krumtap -> tandrem. Alt andet lige vil det værre i tomgang end ved højere rpm.

Så er spørgsmålet om frekvensen af det tryk på PD enhederne i tomgang ligger i et område der er slem for remmen. Nogle frekvenser er naturligt værre end andre for visse materialer, tykkelser etc. Fjedrene i løftere etc "skubber" også lidt på knasten og "hjælper" lidt.

Jeg tror dog at jeg er enig med norn i at højere rpm på knasten giver højere træk i tandremmen da pumpekræfter (vandpumpe, PD enheder), friktion og stramning af tandrem er større i høj rpm end lavere rpm. Remmen selv yder også modstand da den skal bøjes og "formes" ned i indgrebene i remhjulene og vandpumpen, som må være større ved høj rpm.

Tomgang er så et special case af meget lav rpm. Men 2000rpm vs 4000rpm er vi måske alle enige i at tandremmen har det værst ved 4000rpm?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Brugeravatar
Sorens2
Meget aktiv medlem
Indlæg: 9072
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ribe DK
Has thanked: 31 times
Been thanked: 123 times

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Sorens2 » 27. feb 2014, 20:21

Vandpumpen har vist også kørt for længe.
Remmen er også brugt til den sidste.
Vedhæftede filer
Spaghetti (Custom).JPG
Spaghetti (Custom).JPG (188.82 KiB) Vist 622 gange
Vand1 (Custom).JPG
Vand1 (Custom).JPG (172.93 KiB) Vist 622 gange
Vand2 (Custom).JPG
Vand2 (Custom).JPG (159.83 KiB) Vist 622 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning

Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver. 😃

Briese07
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 21. jan 2018, 16:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af Briese07 » 21. jan 2018, 17:27

Er der en der kan svare mig på hvorlang tid det ca. Tager et værksted at skifte tandrem vandpumpe stramme hjul.. ved selvfølig godt nogen er hurtigere end andre. Tænker på om det kan betale sig at køre på vw værksted eller et biligere værksted og hvad jeg skal forvente timemæsigt i arbejdsløn. Og det drejer sig om en transporter 1.9 TDI far 08
Håber der er en der vil hjælpe mig på forhånd tak 😀

DrDice
Nyt medlem
Indlæg: 331
Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rødekro
Has thanked: 2 times
Been thanked: 8 times
Kontakt:

Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?

Indlæg af DrDice » 31. jan 2018, 14:10

Briese07 skrev:Er der en der kan svare mig på hvorlang tid det ca. Tager et værksted at skifte tandrem vandpumpe stramme hjul.. ved selvfølig godt nogen er hurtigere end andre. Tænker på om det kan betale sig at køre på vw værksted eller et biligere værksted og hvad jeg skal forvente timemæsigt i arbejdsløn. Og det drejer sig om en transporter 1.9 TDI far 08
Håber der er en der vil hjælpe mig på forhånd tak Billede
Det er en lidt gammel tråd du har hevet fat i Billede

Du skal nok regne med 3-5 timer alt efter hvor “nem” den er til at få til.

Har lige fået et tilbud på udskiftning af toppakning på min bil. Der regner de med 8 timer, så mon ikke en tandrem tager en del kortere tid Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters :)

Besvar

Tilbage til "Motor"