T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Så må vi jo finde ud af hvem der har fat i noget her.
Hmmm.
Hmmm.
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
- wizeazz
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Ved højere omdrejninger vil inertien i de roterende dele hjælpe med at overkomme spidsbelastninger ved pumpepåvirkning og belastning på remmen vil dermed være mere jævn.
Spidsbelastninger på en rem der står og hopper grundet for lav fart kan blive langt højere end et jævnt træk ved høj fart hvor oparbejdet inerti hjælper med rotationen.
I værste fald kan en rem der kører for langsomt resonere med spidsbelastningerne og de kan blive selvforstærkende.
Dette er velkendt på alle andre former for rem og kæde-træk så jeg kan ikke se at den samme teori ikke skulle gælde for en tandrem.
I moderne motorer skulle man dog mene at de fra fabrikken har taget højde for problemet ved at ha dæmpere på tandrem og ikke køre med alt for lave omdrejninger.
Ellers ville der nok på amerikanske biler være en advarsel mod at køre i tomgang
Spidsbelastninger på en rem der står og hopper grundet for lav fart kan blive langt højere end et jævnt træk ved høj fart hvor oparbejdet inerti hjælper med rotationen.
I værste fald kan en rem der kører for langsomt resonere med spidsbelastningerne og de kan blive selvforstærkende.
Dette er velkendt på alle andre former for rem og kæde-træk så jeg kan ikke se at den samme teori ikke skulle gælde for en tandrem.
I moderne motorer skulle man dog mene at de fra fabrikken har taget højde for problemet ved at ha dæmpere på tandrem og ikke køre med alt for lave omdrejninger.
Ellers ville der nok på amerikanske biler være en advarsel mod at køre i tomgang
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
- Sprint20
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1658
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 5 times
Re: Sv: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
+1wizeazz skrev:Ved højere omdrejninger vil inertien i de roterende dele hjælpe med at overkomme spidsbelastninger ved pumpepåvirkning og belastning på remmen vil dermed være mere jævn.
Spidsbelastninger på en rem der står og hopper grundet for lav fart kan blive langt højere end et jævnt træk ved høj fart hvor oparbejdet inerti hjælper med rotationen.
I værste fald kan en rem der kører for langsomt resonere med spidsbelastningerne og de kan blive selvforstærkende.
Dette er velkendt på alle andre former for rem og kæde-træk så jeg kan ikke se at den samme teori ikke skulle gælde for en tandrem.
I moderne motorer skulle man dog mene at de fra fabrikken har taget højde for problemet ved at ha dæmpere på tandrem og ikke køre med alt for lave omdrejninger.
Ellers ville der nok på amerikanske biler være en advarsel mod at køre i tomgang
VH. Rasmus.
BMW i3 REx 2013
BMW i3 REx 2013
- norn
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 7785
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: blans - sønderborg
- Has thanked: 7 times
- Been thanked: 171 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Jeg er sådan set ikke uenig med jer i det i siger der
Det er arbejde som knastakslen skal udføre er bare meget større under belastning
Har i taget højde for det.....????
Det er arbejde som knastakslen skal udføre er bare meget større under belastning
Har i taget højde for det.....????
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 48 times
- Been thanked: 198 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Hvilke forskelle er der egentligt på denne motortype og f.eks. En BJB?
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- wizeazz
- Medlem
- Indlæg: 743
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:37
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Både ja og nej.norn skrev:Jeg er sådan set ikke uenig med jer i det i siger der
Det er arbejde som knastakslen skal udføre er bare meget større under belastning
Har i taget højde for det.....????
Jeg kender ikke den specifikke belastning så jeg kan ikke vurdere om den er højere eller lavere.
Det var mere ment som generel teori om at spidsbelastninger kan blive meget højere ved lav hastighed.
Du har ret i at hvis den nødvendige kraft for at drive knasten stiger kraftigt ved flere omdrejninger så kan denne belastning meget vel værre større end spidsbelastningerne ved lav RPM.
Nico Idskov...
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
´05 Passat 3BG TDI 130 Highline
´01 Lupo 3L
- Uffe
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4099
- Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Bryrup
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Jeg tror også på den med spidsbelastninger kan være store - men det er pisse svært at vurdere om svinghjulet ikke gør det godt nok til at glatte "input" svingningen ud fra krumtap -> tandrem. Alt andet lige vil det værre i tomgang end ved højere rpm.
Så er spørgsmålet om frekvensen af det tryk på PD enhederne i tomgang ligger i et område der er slem for remmen. Nogle frekvenser er naturligt værre end andre for visse materialer, tykkelser etc. Fjedrene i løftere etc "skubber" også lidt på knasten og "hjælper" lidt.
Jeg tror dog at jeg er enig med norn i at højere rpm på knasten giver højere træk i tandremmen da pumpekræfter (vandpumpe, PD enheder), friktion og stramning af tandrem er større i høj rpm end lavere rpm. Remmen selv yder også modstand da den skal bøjes og "formes" ned i indgrebene i remhjulene og vandpumpen, som må være større ved høj rpm.
Tomgang er så et special case af meget lav rpm. Men 2000rpm vs 4000rpm er vi måske alle enige i at tandremmen har det værst ved 4000rpm?
Så er spørgsmålet om frekvensen af det tryk på PD enhederne i tomgang ligger i et område der er slem for remmen. Nogle frekvenser er naturligt værre end andre for visse materialer, tykkelser etc. Fjedrene i løftere etc "skubber" også lidt på knasten og "hjælper" lidt.
Jeg tror dog at jeg er enig med norn i at højere rpm på knasten giver højere træk i tandremmen da pumpekræfter (vandpumpe, PD enheder), friktion og stramning af tandrem er større i høj rpm end lavere rpm. Remmen selv yder også modstand da den skal bøjes og "formes" ned i indgrebene i remhjulene og vandpumpen, som må være større ved høj rpm.
Tomgang er så et special case af meget lav rpm. Men 2000rpm vs 4000rpm er vi måske alle enige i at tandremmen har det værst ved 4000rpm?
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km
Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.
- Sorens2
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 9072
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ribe DK
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 123 times
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Vandpumpen har vist også kørt for længe.
Remmen er også brugt til den sidste.
Remmen er også brugt til den sidste.
- Vedhæftede filer
-
- Spaghetti (Custom).JPG (188.82 KiB) Vist 624 gange
-
- Vand1 (Custom).JPG (172.93 KiB) Vist 624 gange
-
- Vand2 (Custom).JPG (159.83 KiB) Vist 624 gange
Rullefelt - Fejlfinding - VAG speciale - Kobling/svinghjul - TDI problemer - VCDS - Kodning
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
Mondeo MK4 2.5T
T6.1 150 DSG 2021
Porsche Diesel Junior 1958
Lupo 3L trækløver.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 1
- Tilmeldt: 21. jan 2018, 16:32
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Er der en der kan svare mig på hvorlang tid det ca. Tager et værksted at skifte tandrem vandpumpe stramme hjul.. ved selvfølig godt nogen er hurtigere end andre. Tænker på om det kan betale sig at køre på vw værksted eller et biligere værksted og hvad jeg skal forvente timemæsigt i arbejdsløn. Og det drejer sig om en transporter 1.9 TDI far 08
Håber der er en der vil hjælpe mig på forhånd tak
Håber der er en der vil hjælpe mig på forhånd tak
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 331
- Tilmeldt: 17. jun 2008, 13:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Rødekro
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 8 times
- Kontakt:
Re: T5 1.9 TDI - Sprunget tandrem - Ka det reddes?
Det er en lidt gammel tråd du har hevet fat iBriese07 skrev:Er der en der kan svare mig på hvorlang tid det ca. Tager et værksted at skifte tandrem vandpumpe stramme hjul.. ved selvfølig godt nogen er hurtigere end andre. Tænker på om det kan betale sig at køre på vw værksted eller et biligere værksted og hvad jeg skal forvente timemæsigt i arbejdsløn. Og det drejer sig om en transporter 1.9 TDI far 08
Håber der er en der vil hjælpe mig på forhånd tak
Du skal nok regne med 3-5 timer alt efter hvor “nem” den er til at få til.
Har lige fået et tilbud på udskiftning af toppakning på min bil. Der regner de med 8 timer, så mon ikke en tandrem tager en del kortere tid
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Vento 1.8 GL - Because size DOES matters