Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Brugeravatar
KennethC90
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12. okt 2013, 11:55
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af KennethC90 » 23. mar 2014, 22:46

hvad kan være skyld i det ?
Bil: VW Golf 1.9 TDI 90 HK

Brugeravatar
Moose
Medlem
Indlæg: 865
Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af Moose » 23. mar 2014, 23:08

Hvis motoren er varm nok, kan den forbrænde motorolie på samme måde som den forbrænder dieselolie, det kræver bare at olien ender i forbrændingskammeret. Hvis din gamle turbo var slidt og utæt, kunne den jo have hældt en del olie igennem tryksiden, som evt. ligger og svømmer rundt i trykrør og intercooler.
Det er kun teorier jeg kommer med her, og jeg vil tro at det meste af det burde være blevet blæst igennem, nu hvor du har fået ny turbo i.
Skulle det ske en anden, må du bare sætte bilen i et gear, og bremse den ned, til motoren går ud.
Så må dem der er klogere end mig, endelig rette mig, hvis jeg tager fejl her :-)
Audi A3 8L - 1,6 AEH

Brugeravatar
KennethC90
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12. okt 2013, 11:55
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af KennethC90 » 23. mar 2014, 23:11

har lige læst lidt om det, og det lyder meget rigtigt det du siger her, den gamle turbo var vildt utæt, så håber at det var pga den og ikke på grund af den nye at den løb løbsk :-)

Tak for dit svar

P.s hvordan får man renset sin intercooler ?
Bil: VW Golf 1.9 TDI 90 HK

Brugeravatar
Moose
Medlem
Indlæg: 865
Tilmeldt: 20. jan 2010, 21:42
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Grindsted
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af Moose » 23. mar 2014, 23:15

KennethC90 skrev:har lige læst lidt om det, og det lyder meget rigtigt det du siger her, den gamle turbo var vildt utæt, så håber at det var pga den og ikke på grund af den nye at den løb løbsk :-)

Tak for dit svar

P.s hvordan får man renset sin intercooler ?
Det tror jeg ladetrykket selv klarer ;-) Ellers kan du jo altid give den en gang belladd eller lignende indsugningsrens, det skader i hvert fald ikke.
Audi A3 8L - 1,6 AEH

Brugeravatar
KennethC90
Helt nyt medlem
Indlæg: 78
Tilmeldt: 12. okt 2013, 11:55
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af KennethC90 » 23. mar 2014, 23:18

hæhæ ja okay, jeg ved ikke så meget om hvordan det hele hænger sammen endnu, men som den golf vil gå i stykker er jeg sku snart halvt mekaniker ;)
tror den skal have en omgang belladd indsugningsrens og en ny god olie :-) det har i hvert fald hele tiden været planen, hvis jeg kunne få liv i bilen igen :-)
Bil: VW Golf 1.9 TDI 90 HK

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Ryger helt vildt - Golf IV 1.9 TDI 90 hk

Indlæg af Uffe » 24. mar 2014, 08:24

KennethC90 skrev: Jeg bremsede hurtigt op, og slukkede bilen for at få den til at stoppe, da den ikke stoppede da jeg slap speederen.
Da bilen blev tændt igen var alt normalt, og alt har været normalt siden.
Har prøvet flere gange at give den noget gas nu og lade den "nye" turbo arbejde lidt, og den har ikke gjort det andet end den ene gang.

Hvad kan det være at den pludselig tog så mange omdrejninger af sig selv?
Den har kørt på motorolie som Moose er inde på :)

Men siden du har kunnet dreje nøglen og motoren gik ud, så har du kvalt forbrændingen for luft med dit stopspjæld i indsugningen. Så Moose's råd om at sætte den i gear og kvæle den med bremsen er ikke nødvendig, dit stopspjæld slukker forbrændingen ved at fjerne lufttilførslen.

Du vil måske opleve det igen at den løber fra dig, men jeg vil tro det er rester af olie fra den dårlige turbo der kommer ind i indsugningen stadig.

Jeg ved ikke hvordan du skal håndtere din intercooler på dette punkt, du bør nok afmontere den og se hvor meget olie der ligger i den - det vil være fint at få hældt olien ud af intercooleren i stedet for at lade motoren æde det.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Motor"