Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Besvar
Seatejer
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 21:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Indlæg af Seatejer » 6. mar 2014, 21:57

I går lagde jeg mærke til at min seat ibiza 1,2 cr tdi fra 11/2010 ikke leverede varm luft ind i kabinen. Den har aldrig været hurtig til at blive varm, men nu var der ingen varme på trods af 30 km kørsel.
I dag var problemet det samme ud over at nu kunne jeg fornemme at trækkraften var forringet. På vej hjem fra arbejde forsvandt al trækkraft og jeg kunne ikke holde en fart på 80 km op ad en ikke al for stejl bakke. Jeg begyndte at mærke en svag varme komme ind i kabinen, og blev først glad, men blot for hurtigt at køre ind til siden da kølevæske indikatoren begyndte at blinke i instrumentbrættet. Jeg slukkede motoren og kunne konstatere at kølevæskebeholderen var fuldstændig tom.

Hvad er der lige sket her? Er det "bare" en vandpumpe og hvad så med trækkraften? Jeg frygter jo at vinder ude i defekt turbo og så videre....

Håber at i kan komme med indspark til hvad problemstillingen kan være

med venlig hilsen

en frustreret seatejer

trs
Nyt medlem
Indlæg: 422
Tilmeldt: 29. sep 2009, 07:18
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Indlæg af trs » 6. mar 2014, 22:09

Vandmangel kan jo være meget.

Mår i slanger, utæt egr køler og meget andet.

Det er dog nok lige i det seneste du får taget holdt, når bilen mister trækkræft. Man kan håbe det er fordi den selv lukker ned.

ØV pas på en bil der ikke kan varme :!:
Biler:
VW Golf VI 2.0 CR TDI 140
VW Polo 6C 1.2 TSI 110
VW Golf II G60 Syncro
1/3 Golf I

Tilsalg: http://www.guloggratis.dk/search?q=christian1116

Dropbox : https://www.dropbox.com/sh/6smx7biudyrars4/8S8vJC6692

Seatejer
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 21:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Indlæg af Seatejer » 7. mar 2014, 07:19

Der kom varme i kabinen når ac blev slået fra. Ikke med det samme, men langsomt kunne varmen føles.
Den manglende trækkraft var ikke konstant. Det kom i perioder, for til sidst at forsvinde. Den kan trække op til 3000 omdr derefter er den død...

Seatejer
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 6. mar 2014, 21:43
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Indlæg af Seatejer » 7. mar 2014, 17:39

Mekanikeren har i dag konstateret at det var vandpumpen der er defekt og har smidt vandet. Tandremmen bliver udskiftet samtidig.
Jeg undrer mig over at der i kølevæske tanken ikke er monteret en flyder eller sensor der registrerer manglende kølevæske. Der er på oversidden af tanken klargjort til et stik, men der er ikke monteret noget stik. Skal der været en sensor eller registrerer styringen væskeniveauet på anden vis?

Brugeravatar
Uffe
Aktiv medlem
Indlæg: 4099
Tilmeldt: 10. aug 2008, 08:44
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Bryrup
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Først Ingen Varme, Nu Ingen Trækkraft

Indlæg af Uffe » 7. mar 2014, 19:05

Normalvis er der niveau sensor i sån en VAG dyt. Jeg gjorde ret meget brug af min egen indtil for nylig :D

Manglende varme i kabinen har så været fordi der er dannet en luftlomme i varmeapparatet pga. manglende vand i systemet.

Var der nogen indikation på at kølevæsken blev varm?

Der er i motorstyringen en overvågning på kølevæske temperaturen, og bliver denne for høj, slås AC fra og motorydelsen drosles betragteligt ned. Jeg håber at det er denne overvågning du har ramt.
Hans: Panzer Fabia Ambiente Mk. II 2010 1.2TSI ~200.000km
Hendes: VW Caddy Trendline 1.2TSI ~ 165.000km


Alt over 86hk er fråds.
Jeg er bare nærig.

Besvar

Tilbage til "Motor"