Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Besvar
DreamChaser
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25. jan 2010, 12:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af DreamChaser » 8. mar 2014, 16:57

Hej,

jeg har haft min bil testet hos FDM, og her kom han frem til, at topstykket sandsynligvis er defekt.

Jeg har selv haft samme mistanke gennem længere tid, så jeg er tilbøjelig til at være enig.

Han foreslog så, at jeg i stedet for at skifte topstykket, der nemt ville ryge op i en regning over 10.000, at jeg i stedet skiftede motoren ud med en brugt der havde gået ca. 100.000 km. Hvis jeg ellers ville beholde bilen, hvilket jeg gerne vil, da der ikke er andet at udsætte på den.

Jeg har nu fået et tilbud på ca. 16.000 kr for udskiftning af motoren til en der har gået 133.000km. Men nu er jeg så kommet i tvivl, om ikke det vil være bedre at give noget mere ud, og så få en nyrenoveret motor i?

Bilen er en Skoda Octiava 1,6 fra 2002 med motorkode BFQ, der har kørt 272.000km. Mere så I ved hvad der er tale om.

svan
Aktiv medlem
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:44
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Faxe (ligesom øllen)
Has thanked: 0
Been thanked: 35 times

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af svan » 8. mar 2014, 20:00

der kunne ikke være tale om noget så simpelt som en død pakning, hvad laver den af fejl?

svan

Blom
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 11. jul 2012, 15:53
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af Blom » 8. mar 2014, 20:25

Hvad gør den siden i er kommet frem til det ?

Hvis bare det en pakning så ville jeg da starte med den

Diesel
Nyt medlem
Indlæg: 284
Tilmeldt: 6. sep 2010, 13:10
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af Diesel » 8. mar 2014, 21:27

Det var dog en hjernedød ide at skifte motoren.
Du kender den motor du har og kender dens historik, er den syg, så får man den reppet hvis den ellers ikke fejler noget.
En ny motor kender du ikke, den har formentligt været med i et færdsels uheld, og du ved ikke om den er passet og plejet.
mekanikere der hellere vil skifte motoren end fikse toppakningen/topstykket er mekanikere der ikke vil tage ansvar for deres eget arbejde. det er blot min ydmyg mening.
Diesel
Sort røg er sundt !!!

hansen123
Medlem
Indlæg: 1081
Tilmeldt: 14. jul 2008, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Vanløse
Has thanked: 0
Been thanked: 21 times

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af hansen123 » 8. mar 2014, 21:41

Diesel skrev:Det var dog en hjernedød ide at skifte motoren.
Du kender den motor du har og kender dens historik, er den syg, så får man den reppet hvis den ellers ikke fejler noget.
En ny motor kender du ikke, den har formentligt været med i et færdsels uheld, og du ved ikke om den er passet og plejet.
mekanikere der hellere vil skifte motoren end fikse toppakningen/topstykket er mekanikere der ikke vil tage ansvar for deres eget arbejde. det er blot min ydmyg mening.
Giver dig ret i at man ikke ved hvad man får med en hugger motor (gør man som sådan set heller ikke med en ombytter)

Men hvis prisforskellen ikke er særlig stor, vil jeg da til enhver tid anbefale en "ny" ombytter motor til en kunde, da alt andet så er iorden rent motormæssigt.

Bare fordi han får et nyt topstykke kan den jo godt være træt i bunden.

Angående prisforskellen i denne sag, så syntes jeg helt personligt at det er noget så galt at sætte en ny ombytter motor i, bilen er 12 år gammel, hvis du sælger bilen med defekt, tager de penge fra salget og ligger pengene fra en eventuelt reperation oven i, vil du nok stå noget bedre.
Tidligere: Leon FR 2.0 TSI
2017 A3 Sport Sportback 2.0 TFSI S-tronic S-Line mit alles

DreamChaser
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25. jan 2010, 12:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af DreamChaser » 9. mar 2014, 18:47

hej,

tak for alle input.

Det der gør vi kommer frem til toppakningen er en kombination af flere ting.

Der er alle fejlkoderne, dem har jeg ikke lige læst ud her, men den har smidt omkring syv stk. i motoren.

Så var der olie på det ene tændrør, den forurener lidt for meget, der er CO2 i kølesystemet.

Den bruger en del olie, og den bruger også vand, og når den holder i tomgang efter jeg har været ude og køre i den, kan jeg høre ventilerne klapre.

Så det er de tegn, der leder os frem til et defekt topstykke.

Jeg vil lige sige, at det var en vedligeholdelsestest hos FDM, der kom frem til det, så der er ikke nogen mekaniker der står og skal tjene noget på det.

Det med at renovere ens egen motor lyder umiddelbart som en ide, men er der nogen der har et bud på, hvad det koster, og hvor man i så fald får det gjort henne? Skal måske i den sammenhæng sige jeg bor i Køge området.

Turbotrim
Aktiv medlem
Indlæg: 1848
Tilmeldt: 7. okt 2008, 21:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Udskiftning af motor - Brugt/ombytter?

Indlæg af Turbotrim » 9. mar 2014, 19:08

Mine erfaringer med dem fra fdm er at de ikke ved en skid om hva de snakker om (egen erfaring)! Ret sørgeligt egentlig ! Ville få en "rigtig" mekaniker til at kigge på den i stedet !

Besvar

Tilbage til "Motor"