Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 17. maj 2010, 09:01
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Hej - det er vist første gang jeg skriver her - håber på kvalificeret hjælp.
Jeg har en Passat 2.0 Tdi fra 2005, en C3 - XX30971. I fredags da jeg kørte fik jeg pludselige alarm og teksten "OIL PRESSURE" Stop Now - stoppede og tjekkede oliestanden - der var olie nok på. Startede igen og kørte, langsomt, højt gear- max. 1000 - 1300 omdr. i højt gear. Alarmen kom igen, men fik listet mig videre hen til en mekaniker - ca. 8 km jeg kender. Der kommer en metallisk klak lyd når man starter, og når man giver gas, så kommer fejlen igen. Mekanikeren satte sin PC til med testprogram og den viste ikke rigtig noget, hvorefter han ringede til en "ven" der vidste noget om VW. Noget med en defekt blyantsaksel. Nu har jeg googlet det og læst lidt forskellige steder - både i danske og tyske fora. Nogen skifter bare akslen, andre både oliepumpe og balancemodul som er en dyrere sag. Dette da det sekskantede hul også kan være slidt begge steder. Læste så også, (godt nok i et Audi forum) at et nyt balanceakselmodul kræver et nyt bundkar pga. at det er lidt større ... Der er også noget med at en ny blyantaksel er længere, og derved har fat med en større længde inde i hullet. Og er der noget der kan have taget skade ved at jeg trillede videre? Når jeg starter motoren og den kører i tomgang, så lyder den egentlig ok. Skal snakke med min mekaniker i morgen - han snakkede om ny oliepumpe - men han har ikke lavet den her operation før. Bilen har i øvrigt kørt 295000 km. Skal til Jylland på ferie i næste uge og et smut ned over grænsen. Er der noget med at der er et sted i Flensborg hvor man kan købe dele? Min mekaniker vil nok bare bestille stumperne hos VW. Læste også at man kan bestille OEM stumper et eller andet sted - hvor? Og så på ebay uk et sted at man sælger en refurbished oliepumpe med en hærdet (10x stærkere) blyant - ikke original. Hvad vil I som eksperter her anbefale/gøre. På forhånd tak - Alle gode råd er guld værd. Og vil selvfølgelig spare hvor der spares kan - har også lige fået kedelig info fra Skat .... Mvh
Jeg har en Passat 2.0 Tdi fra 2005, en C3 - XX30971. I fredags da jeg kørte fik jeg pludselige alarm og teksten "OIL PRESSURE" Stop Now - stoppede og tjekkede oliestanden - der var olie nok på. Startede igen og kørte, langsomt, højt gear- max. 1000 - 1300 omdr. i højt gear. Alarmen kom igen, men fik listet mig videre hen til en mekaniker - ca. 8 km jeg kender. Der kommer en metallisk klak lyd når man starter, og når man giver gas, så kommer fejlen igen. Mekanikeren satte sin PC til med testprogram og den viste ikke rigtig noget, hvorefter han ringede til en "ven" der vidste noget om VW. Noget med en defekt blyantsaksel. Nu har jeg googlet det og læst lidt forskellige steder - både i danske og tyske fora. Nogen skifter bare akslen, andre både oliepumpe og balancemodul som er en dyrere sag. Dette da det sekskantede hul også kan være slidt begge steder. Læste så også, (godt nok i et Audi forum) at et nyt balanceakselmodul kræver et nyt bundkar pga. at det er lidt større ... Der er også noget med at en ny blyantaksel er længere, og derved har fat med en større længde inde i hullet. Og er der noget der kan have taget skade ved at jeg trillede videre? Når jeg starter motoren og den kører i tomgang, så lyder den egentlig ok. Skal snakke med min mekaniker i morgen - han snakkede om ny oliepumpe - men han har ikke lavet den her operation før. Bilen har i øvrigt kørt 295000 km. Skal til Jylland på ferie i næste uge og et smut ned over grænsen. Er der noget med at der er et sted i Flensborg hvor man kan købe dele? Min mekaniker vil nok bare bestille stumperne hos VW. Læste også at man kan bestille OEM stumper et eller andet sted - hvor? Og så på ebay uk et sted at man sælger en refurbished oliepumpe med en hærdet (10x stærkere) blyant - ikke original. Hvad vil I som eksperter her anbefale/gøre. På forhånd tak - Alle gode råd er guld værd. Og vil selvfølgelig spare hvor der spares kan - har også lige fået kedelig info fra Skat .... Mvh
- Gubbi
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3740
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 16:18
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 6 times
- Been thanked: 30 times
- Kontakt:
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Kendt problem.
Nyt balanceakselmodul koster knap 7000 i Tyskland.
Når der ikke er olietryk, må man ikke køre i bilen. Du kan risikere, at din turbo også er stået af.
Gubs
Nyt balanceakselmodul koster knap 7000 i Tyskland.
Når der ikke er olietryk, må man ikke køre i bilen. Du kan risikere, at din turbo også er stået af.
Gubs
Rigtige mænd skifter hjul uden donkraft - YEEEAAHHH!!!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 206 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Velkommen til forummet,
En rigtig træls oplevelse du har haft med din Passat.
Hvor langt tid nåede du at køre med advarslen i instrumentet inden du fik motoren standset? Der skal desværre kun meget meget lidt tid uden olietryk til før kritiske dele i motoren tager skade.
Jeg vil tro du har dødsdømt det meste af motoren da du kørte videre. Har der ikke været olietryk her har diverse lejer og turbo ingen smøring fået.
Håber du er heldig, og at motoren kan reddes.
En rigtig træls oplevelse du har haft med din Passat.
Hvor langt tid nåede du at køre med advarslen i instrumentet inden du fik motoren standset? Der skal desværre kun meget meget lidt tid uden olietryk til før kritiske dele i motoren tager skade.
Jeg vil tro du har dødsdømt det meste af motoren da du kørte videre. Har der ikke været olietryk her har diverse lejer og turbo ingen smøring fået.
Håber du er heldig, og at motoren kan reddes.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 22
- Tilmeldt: 24. jul 2009, 15:25
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 4300 Holbæk
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Umiddelbart, ville det være spild at spendere penge på oliepumpe, balancemodul osv. Da du højest sandsynlig har beskadiget andre vitale dele i motoren, under din 'lille' tur hen til mekanikeren. Jeg tror du vil gøre klogt i at kigge på hvor meget der har taget skade.
Det kan måske næppe svarer sig?? I forhold til at købe en ny brugt kværn, med mindre kilometer på bagen?
Det kan måske næppe svarer sig?? I forhold til at købe en ny brugt kværn, med mindre kilometer på bagen?
Audi A6 Avant C7 S-line
2.8 FSi V6 Multitronic
2.8 FSi V6 Multitronic
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP -
Jannik skrev:Velkommen til forummet,
En rigtig træls oplevelse du har haft med din Passat.
Hvor langt tid nåede du at køre med advarslen i instrumentet inden du fik motoren standset? Der skal desværre kun meget meget lidt tid uden olietryk til før kritiske dele i motoren tager skade.
Jeg vil tro du har dødsdømt det meste af motoren da du kørte videre. Har der ikke været olietryk her har diverse lejer og turbo ingen smøring fået.
Håber du er heldig, og at motoren kan reddes.
Enig. Jeg er bange for motoren er aldeles død, når du har kørt videre uden olietryk. Turboen ligeså, den skal ikke køre mange sekunder før den er ødelagt. Desværre, men rød kontrollampe betyder kør ikke et sekund videre. Jeg forstår ikke hvorfor du bare har fortsat
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
jeg har lavet det på samme motor, blyanten og pumpen skal skifte for hullet i pumpen bliver også slidt med tiden.
du skal have hele balance modulet skiftet, PM mig for mere info.
jeg råder folk til præventiv at skifte ved ca. 220.000 km
du skal have hele balance modulet skiftet, PM mig for mere info.
jeg råder folk til præventiv at skifte ved ca. 220.000 km
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 17. maj 2010, 09:01
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Tak for mere eller mindre ikke særlig rar info. I tomgang lyder den nu sund nok, og der er ingen advarsel - den kommer først når man giver lidt omdrejninger - så den må dreje lidt rundt og dermed give olietryk - håber jeg.
Er der nogle her der handler hos AZF? Jeg skal til Jylland i morgen og en tur ned over grænsen i løbet af ugen ...
Mvh
Er der nogle her der handler hos AZF? Jeg skal til Jylland i morgen og en tur ned over grænsen i løbet af ugen ...
Mvh
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 10869
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 661 times
- Been thanked: 1899 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Det tror jeg ikke, du skal regne med - så ville den ikke give alarm for manglende olietryk. Sådan noget kører man IKKE videre med.
Du kan bestille OEM stumper med rabat hos Vw i Flensborg. Torsten Illing taler dansk, dernede.
Du kan bestille OEM stumper med rabat hos Vw i Flensborg. Torsten Illing taler dansk, dernede.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 222
- Tilmeldt: 29. okt 2009, 11:21
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 1 time
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Som minimum, skift blyant og oliepumpe, før du triller afsted til Jylland! Alt andet er som at gamble med skat om du skal betale skat i det hele taget!
Det er ikke et spørgsmål om motoren bliver kraftigt skadet, men hvornår!
Så kan du derefter overveje om du vil skifte bundkar og hele molevitten, når din rest skat engang er betalt! Det er ikke ment spydigt, men at du har været så heldig, indtil videre, at der er lidt olietryk tilbage er som at vinde i lotto!
For din egen skyld..lad Falck transportere den på værksted!!
Det er ikke et spørgsmål om motoren bliver kraftigt skadet, men hvornår!
Så kan du derefter overveje om du vil skifte bundkar og hele molevitten, når din rest skat engang er betalt! Det er ikke ment spydigt, men at du har været så heldig, indtil videre, at der er lidt olietryk tilbage er som at vinde i lotto!
For din egen skyld..lad Falck transportere den på værksted!!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 14
- Tilmeldt: 17. maj 2010, 09:01
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Tak - jeg er ikke helt dum - Passaten står på et værksted (ikke autoriseret..) siden i fredags. Jeg kører til Jylland i min Nissan Micra - og tak for tippet om Flensburg. Kører til Blåvand nu - og til Flensburg en af dagene .. Mvh
-
- Medlem
- Indlæg: 1394
- Tilmeldt: 16. apr 2009, 12:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 0
- Been thanked: 3 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
pumpen sidder sammen med balancemodulet så du skal købe hele modulet, AZF har dem.
det er ret nem at skifte (tager lidt tid), husk at rense den flydende pakning grundig på bundkaret.
Du skal bruge et special værktøj til at kalibrere balance modulet samt låseværktøj til krumtappen.
byt til nyt, husk diverse nye strækbolte
før efter
det er ret nem at skifte (tager lidt tid), husk at rense den flydende pakning grundig på bundkaret.
Du skal bruge et special værktøj til at kalibrere balance modulet samt låseværktøj til krumtappen.
byt til nyt, husk diverse nye strækbolte
før efter
______________________________________________
Mvh.
Mvh.
-
- Medlem
- Indlæg: 582
- Tilmeldt: 22. mar 2013, 16:16
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 5 times
- Been thanked: 6 times
Re: Passat 2.0TDi 2005 - motor type BKP - "Blyants aksel"
Kunne være rart med en update.
Mange hilsner
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.
Lars
Audi A6 4F tdi - blb - 140 hk - årgang 2005.